• 178.087 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.459 votes
Profile

De Nederlandse film

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

FisherKing wrote:

Ben je "'N Beetje Verliefd" vergeten ?

Die kwam toch vooral pas dit jaar tot leven

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ja, maar dan wordt ie dit jaar niet beschreven

Het blijft een release in 2006 natuurlijk.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Net Sportman van de Eeuw gezien. Toch wel erg leuk. Nederlandse film verdient meer support dan ze krijgt.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

FisherKing wrote:

Het blijft een release in 2006 natuurlijk.

Natuurlijk, maar ik heb nog wel meer producties niet genoemd in het artikel. Vandaar onderaan de pagina ook een link naar het complete release-overzicht van 2006. Niet elke film of documentaire was even opmerkelijk of belangrijk.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Goed dat je em hebt gezien Reinbo!

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Als Belg heb ik niet veel feeling met Nederlandse films. In Vlaamse films heb ik, mede door het taalgebruik en opnames in eigen land, toch meer binding met Vlaamse films dan Nederlandse films. Globaal gezien dan toch, want Nederland heeft even goed z'n pareltjes die tot de topfilms horen. En daar waar Nederland al langer Hollywoodfilms creëert, zijn we nog maar pas in Vlaanderen (bij wijze van spreke) overgestapt van boerenfilm naar actiefilms.

Nederlandse toppers van vroeger die ik al gezien heb zijn oa De Lift en Als je begrijpt wat ik bedoel. Films in hun genre waar Vlaanderen nog veel van kan leren. Ook latere films zijn heel sterk: Karakter, Lek, Zusje en Stille Nacht. Veel Nederlandse Films heb ik niet gezien. Door het kleinere budget, zowel in Vlaanderen als Nederland krijg je het fenomeen dat een film als Pirates of the Carribean wel bekend is, maar een film van buurland Nederland minder gepromoot wordt bij ons in België.

Films als Spoorloos, Simon, Van God Los, Soldaat van Oranje, ... ken ik enkel hier van de site en heb ik nog niet gezien. Dus m'n mening en kennis van Nederlandse films kan nog drastische veranderen. Algemeen gezien is het gewoon een vrij onbekend terrein voor mij.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Er staat trouwens een leuk interview met Frans Bromet in de Elsevier van deze week, zal eens wat fragmenten over de Nederlandse film uittypen.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

" ... 'In Nederlandse films gaat het in de eerste plaats om esthetiek. Ik heb daar een enorme aversie tegen, was altijd meer gericht op de inhoud. Een Amerikaanse regisseurs zei ooit: "Als het publiek denkt: wat een mooi shot, dan is de film mislukt." Een mooi shot verstoort de illusie, dan ben je eigenlijk het verhaal uit. Wat ik doe, doe ik ten dienste van het verhaal. Dat is niet de attitude van de meeste Nederlandse filmmakers. Schönfilmerei is nog steeds de norm. Daar voel ik mij niet thuis bij. Heel veel Nederlandse films gaan nergens over.

'Ethisch filmen? Of het voorkomt, is twijfelachtig. Filmproducenten als Matthijs van Heijningen en Rob Houwer hanteren geen enkele ethische norm. Ze zijn keihard en slepen de hele crew mee in hun commerciele driften. Als Van Heijningen een film maakt en het budget is 1,5 miljoen euro, dan perst hij een productieleider zolang uit tot de film voor 1 miljoen kan worden gemaakt. Heel veel subsidiegeld is in de exorbitante levensstijl van Van Heijningen gaan zitten. De filmwereld is een treurige wereld. Ik ben er expliciet uitgestapt. Een film maken is in Nederland geen vak, het is een hobby, misschien een passie.' ..."

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Met alle respect, dat gaat allemaal wel over 20 jaar geleden. De situatie is ingrijpend veranderd sinds de periode dat Bromet nog actief was in de film.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Als dit stukje copy/paste uit Elsevier komt zouden ze daar een beetje op taalfouten moeten passen. Het ziet er niet uit. Verder zou ik wel eens wat titels van Bromet willen horen die zich aan mooifilmerij hebben schuldig gemaakt.

Bromet zelf is dan weer wel briljant vanwege het legendarische 'Buren' maar dat is weer een ander verhaal.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

hmm...ik zie dat Quentin inmiddels al wat aanpassingen heeft gedaan .

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Redlop wrote:

Als dit stukje copy/paste uit Elsevier komt zouden ze daar een beetje op taalfouten moeten passen. Het ziet er niet uit.

Had het even snel overgetikt, vond mijn online-gegevens niet meer.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

" .

'Ethisch filmen? Of het voorkomt, is twijfelachtig. Filmproducenten als Matthijs van Heijningen en Rob Houwer hanteren geen enkele ethische norm. Ze zijn keihard en slepen de hele crew mee in hun commerciele driften. Als Van Heijningen een film maakt en het budget is 1,5 miljoen euro, dan perst hij een productieleider zolang uit tot de film voor 1 miljoen kan worden gemaakt. Heel veel subsidiegeld is in de exorbitante levensstijl van Van Heijningen gaan zitten. De filmwereld is een treurige wereld. Ik ben er expliciet uitgestapt. Een film maken is in Nederland geen vak, het is een hobby, misschien een passie.' ..."

Dat Bromet deze producenten noemt zegt hoe serieus hij te nemen is. De tijd dat die twee de Nederlandse film domineerden, ligt ver achter ons.

Zure man. Links laten liggen.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Was ook het eerste dat ik dacht. Frustraties van 25 jaar oud. Plus dat ik de eerste quote van een erg nauwe blik op film vind getuigen.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

"Dat is niet de attitude van de meeste Nederlandse filmmakers. Schönfilmerei is nog steeds de norm. Daar voel ik mij niet thuis bij. Heel veel Nederlandse films gaan nergens over."

Hoe komt hij daar nou bij? Was het maar waar, ik vind dat Nederlandse films juist weinig aan esthetiek doen. Ik kan geen visuele hoogstandjes van Nederlandse bodem bedenken. De Nederlandse films leunen meestal juist te veel op verhaal.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Bromet kan wel veel over Schönfilmerei zeuren, maar zijn werk vind ik maar behoorlijk saai en matig gedraaid.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Matig gedraaid kan ik inkomen, maar saai is het niet. Vind het altijd uitermate boeiend...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hebben jullie het nou over de films waar hij aan meegewerkt heeft of over zijn tv-werk?

http://www.imdb.com/name/nm0111306/

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Ik veronderstel dat gotti het over Bromet als programmamaker heeft en ik als cameraman. Vond zelf zijn werk voor bv. de Verstappen/Scorpio-films bijzonder matig.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Bedoelde zijn televisie werk inderdaad. Kan me geen film voor de geest halen waar hij de camera hanteerde...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Zavo wrote:

Ik kan geen visuele hoogstandjes van Nederlandse bodem bedenken.

Die zijn er anders genoeg, hoor. Zeker de laatste jaren, maar ook in het verleden zijn er her en der verspreid films aan te wijzen.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Uit de OK nieuwsbrief:

Twaalf filmplannen van nieuw talent geselecteerd.

Het Nederlands Fonds voor de Film en de VPRO hebben de volgende filmplannen geselecteerd voor scenario-ontwikkeling in het kader van het project De Oversteek II:

Bij verstek

Motel Films B.V.

Scenario: Anjet Daanje

Regie: Hanro Smitsman

Namus

Lemming Film B.V.

Scenario: Jolein Laarman

Regie: Janice Pierre

Dark Room

Lemming Film B.V.

Scenario: Kate Brown

Regie: Kate Brown

Alles Stroomt

IdtV Film

Scenario: Marieke van der Pol

Regie: Danyael Sugawara

Nothing Personal

Rinkel Film & TV Productions B.V.

Scenario en Regie: Urszula Antoniak

The Human Race

Submarine B.V. / Keyman

Scenario: Franky Ribbens

Regie: Jorien van Nes

The Wealth of Nations

Circe Plans

Scenario: David Lammers / Rogier de Blok

Regie: David Lammers

Shocking Blue

Waterland Film & TV

Scenario: Céline Linssen

Regie: Mark de Cloe

Level 3

Motel Films B.V.

Scenario: Rogier de Blok

Regie: David Verbeek

Taekema & Zn

NFI Productions

Scenario: Sander Burger, co-scenaristen: Dragan Bakema, Maria Kraakman, Regie: Sander Burger

In Amman

Pupkin Film B.V.

Scenario: Jacqueline Epskamp

Regie: Margien Rogaar

Stilbewogen

Pupkin Film B.V.

Scenario: Philip Delmaar

Regie: Pascale Simons

De Oversteek is in 2003 gestart door Filmfonds en VPRO om aanstormend talent een kans te geven een lange speelfilm te maken. De kwaliteit van de inzendingen is volgens de selectiecommissie dit jaar sterk toegenomen. De twaalf projecten ontvangen een treatmentbijdrage van € 8.000,-. Later dit jaar krijgen vier films een realiseringsbijdrage. Bij de selectie speelden de volgende criteria een rol: de thematische opzet, de kwaliteit en originaliteit, de filmische vormgeving, de motivatie van de maker en de achtergrond van de schrijver, regisseur en producent. De Oversteek II is de vierde ronde in de samenwerking tussen VPRO en Filmfonds. De Oversteekproducties Diep, Langer Licht, Guernsey en Het Zwijgen werden medegefinancierd met steun van het CoBO Fonds en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en oogstten veel lof en prijzen.

(Bron: Nederlands Fonds voor de Film)

www.filmfonds.nl

Veel interessante namen. Ben benieuwd...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Vooralsnog is 2007 niet het jaar van de Nederlandse film. Blind, Kicks en Dennis P. flopten achtereenvolgens. Wat zit er verder aan te komen? De nieuwe Zoop, de Dunya & Desi-film, Alles is Liefde, Nadine en Wolfsbergen. Iemand meer?

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Honeyz, Waar is het Paard van Sinterklaas? & Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Die eerste zegt me even niks. Welke is dat? En wanneer komt De Jongs Bontekoe? ook dit jaar, toch?

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Wordt toch geregisseerd door Tom Six, van Gay?

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Ja van Tom Six, Quido heeft de film al gezien en vond ze maar matig.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Ongelooflijk dat die Six dat na Gay weer voor elkaar krijgt.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Hangt volgens mij aan elkaar van reclame en schermen met nieuwe media doet het ook vast goed bij sponsoren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.