• 178.114 movies
  • 12.217 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.321 votes
Profile

De Nederlandse film

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

The Oceanic Six wrote:

Beter stopt de filmindustrie hier gewoon of gaan ze eens heel dringend bij andere landen meekijken hoe het wel moet.

Jij denkt dat ze elders geen rommel maken waar alleen in eigen land wat mensen op af komen?

YouTube - Zware Jongens 1984

YouTube - Olsen Banden trailer

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Wouter wrote:

(quote)

Jij denkt dat ze elders geen rommel maken waar alleen in eigen land wat mensen op af komen?

Dat beweer ik niet. Maar er komt in mijn ogen weinig uit Nederland wat ik de moeite waard vind. Zo af en toe probeer ik het nog wel (tijdje terug bv Quiz van Maas, toch een gerespecteerde regisseur) maar het kan me gewoon niet bekoren.

Mij valt op dat alleen de over de top gaande films uit eigen land me soms wel bevallen, zoals Flodder of Sint. Maar thrillers, actie en drama van eigen bodem pakt me gewoon bijna niet. En misschien overdrijf ik wat soms, excuses daarvoor, maar het is ook wel iets dat me wat irriteert.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Wouter wrote:

(quote)

Maar wat hebben België en Scandinavië ertegenover staan? Meer diversiteit in ieder geval. De manier van filmmaken zal hier dan wel anders/moeilijker zijn, maar dat neemt niet weg dat het aanbod saai is.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hoezo is het daar diverser en hier saai?

Zusje

Naar de Klote

Human Centipede

De Lift

Met grote blijdschap

Familie

De Marathon

New Kids

Frankenstein's Army

Abel

Noorderlingen

De Hoogste Tijd

Lang Leve de Koningin

Amsterdammed

Umfeld

Tweeling

Flodder

I love Dries

TBS

Abeltje

Het Zakmes

Alles is Liefde

Jezus is een Palestein

Gewoon Hans

Cloaca

Turks Fruit

Fanfare

Karakter

Kan door huid heen

Poolse Bruid

Etc....

Variatie zat. Het ontbreekt enkel aan goede thrillers, dat wel.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Wouter wrote:

(quote)

Ik vind die eerste twee niet zo atypisch, hoor.

Matterhorn misschien nog het minst van de drie, maar geen idee met welke NL-film ik die eerste zo snel moet vergelijken. (Al is 'ie natuurlijk wel van onder tot boven is afgekeken van Solondz).

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Reinbo wrote:

Hoezo is het daar diverser en hier saai?

Zusje

Naar de Klote

Human Centipede

De Lift

Met grote blijdschap

Familie

De Marathon

New Kids

Frankenstein's Army

Abel

Noorderlingen

De Hoogste Tijd

Lang Leve de Koningin

Amsterdammed

Umfeld

Tweeling

Flodder

I love Dries

TBS

Abeltje

Het Zakmes

Alles is Liefde

Jezus is een Palestein

Gewoon Hans

Cloaca

Turks Fruit

Fanfare

Karakter

Kan door huid heen

Poolse Bruid

Etc....

Variatie zat. Het ontbreekt enkel aan goede thrillers, dat wel.

Ik zie vooral veel komedies, kinderfilms en drama's, haast het enige wat je hier aangeboden krijgt. De meeste horrors die je noemt zijn van 1 regisseur en komen uit de jaren '80. De anderen krijgen amper aandacht, distributie of worden afgeschoten omdat ze te radicaal zijn. Men staat er niet voor open. In het buitenland wel...

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

dutchtuga wrote:

Maar wat hebben België en Scandinavië ertegenover staan? Meer diversiteit in ieder geval. De manier van filmmaken zal hier dan wel anders/moeilijker zijn, maar dat neemt niet weg dat het aanbod saai is.

Dit ja. Ik kijk graag Scandinavische films en series. Ik heb ook het idee dat ze daar veel meer verrassen met hun materiaal. België heb ik nog weinig van gezien, maar daar hoor je ook lovende verhalen over.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de Eva van End film. Klinkt als een fijne zwartgallige komedie.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Heeft ook wat meer met vindingrijkheid te maken. Al zijn de genrefilms wel erg schaars, maar daar hebben wel meer landen last van.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Aardig stuk in Eenvandaag dat veel Nederlandse films over de grens moeten worden gemaakt vanwege belastingvoordelen aldaar.

EenVandaag :: Nederlandse speelfilms niet meer uit Nederland

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Een NL film in het hoofdprogramma van Cannes. Voor het eerst in 38 jaar.

Borgman van Alex van Warmerdam geselecteerd voor hoofdcompetitie Cannes | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl

Proost.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

(afbeelding)

Ja een ontzettend mooie mijlpaal!

Er werd al enige jaren gesproken dat we er dichtbij waren, maar het bleef vooralsnog beperkt tot het Un Certain Regard programma.

Echt een enorme opsteker voor de Nederlandse film!

Borgman (2013)

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Eigenlijk gek dat we hier zo blij mee moeten zijn. Nederlandse film heeft toch best een hoop aardige films voort gebracht.

Maar desalniettemin.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Helemaal eens met Reinbo. Nu er een film 'opeens' geselecteerd wordt is er volop waardering - ondanks dat nog niemand de film gezien heeft -, terwijl er hier jaarlijks genoeg prima films worden gemaakt die (vooral op voorhand) worden afgekraakt.

Maar hier eveneens desalniettemin: mooi nieuws, natuurlijk.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tuurlijk moet je hier erg blij mee zijn. Op Cannes wordt de creme de la creme getoond, en vooral als je het schopt tot de competitie line-up mag je heel trots zijn, vooral als je nagaat dat wij in Nederland amper cineasten hebben die van dit niveau zijn. 'Prima' films maken is dan ook helemaal niet zo relevant, je moet hoger mikken. Zeer goed voor een filmindustrie niet bijzonder hoogstaand is, met enkele uitzonderingen daargelaten.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

De films die op voorhand worden afkraakt zijn toch gewoon die drollerige commerciele producties? En dat niveau is in NL dramatisch.

Arthouse producties hebben vooral aan een enorm aandacht tekort te maken hier.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Stelletje zuurpruimen.

We zijn stomweg aantoonbaar in staat om mee te doen op internationaal niveau. Dat bewees aandacht op andere festivals en bij de Oscars al vaker, maar Hoofdprogramma Cannes leek een voor een Nederlandse film onneembare vesting in de afgelopen 40 jaar (ondanks meerdere selecties in prestigieuze bijprogramma's). Ook dat argument is nu van tafel.

Dat arthouseproducties een tekort aan aandacht zouden hebben in eigen land is waar, maar dat is ook omdat de internationale concurrentie in dat segment moordend is (en om nog 20 andere redenen, waaronder onderwerpskeuze, vorm, en production value van veel van die films).

En elke hoogstaande filmindustrie is dat _juist_ vanwege de uitzonderingen, NW.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wie is hier zuur? Iedereen schrijft toch dat de Nederlandse filmindustrie deze nominatie niet nodig heeft voor ego bevrediging.

En wat Naomi schrijft slaat nergens op. Genoeg hoogstaande Nederlandse films. Enkel in Cannes lijken za dat maar niet te willen erkennen met een nomineren. Laat ze lekker. Alsof er elk jaar niet genoeg zeer matige films in de race voor de Gouden Palm zijn. Zal toch ook weer politiek achter zitten. Nederlandse lobby schoot kennelijk te kort.

Maar ach, leuk dat we zijn doorgedrongen in het bolwerk. Je zal zien dat het de komende jaren meer selecties oplevert.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Maar net wat je verstaat onder hoogstaand. Toch wel een term dat flink aan inflatie onderhevig is. Er zijn wel wat 'goede' Nederlandse filmmakers maar alleen goed zijn is niet goed genoeg. Al schijnen vooral Nederlanders het niet met de stelling eens te zijn. Dat zegt eigenlijk alles. Dat het 38 jaar geleden is dat je de competitie gehaald hebt is ook wel onaangenaam opvallend, want zoals je aangeeft zitten er regelmatig missers tussen.

En dan de politiek kaart spelen. Sorry, ik moest lachen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Reinbo wrote:

ego bevrediging.

Heeft het weinig mee te maken wat mij betreft.

Maar Cannes is een instituut, en een selectie daar wordt internationaal opgemerkt. Dat is - zeker op dit moment - niet onbelangrijk.

Wie is hier zuur?

Ik lees hier twee soorten reacties. 1: leuk hoor, maar verder maken we hier toch alleen maar rukfilms en 2: ja, hoe belangrijk is dat nou, verder deden we het toch ook al leuk.

Vind ik zuur. Op dit moment is er even iets te vieren.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Naomi Watts wrote:

Maar net wat je verstaat onder hoogstaand.

Aangezien jij de term introduceerde, verneem ik graag wat jij onder "hoogstaand" verstaat. En wat precies allemaal valt onder "filmindustrie", want daarna lijk je vooral te refereren aan "filmmakers", waarvan ik dan ook niet weet wie daar in jouw beleving wel en niet onder vallen.

alleen goed zijn is niet goed genoeg.

Vertel, hoe worden die filmmakers beter? En waarom bepaalt het land waarin ze werken eigenlijk per definitie hun kwaliteit, en hoe dan?

een term dat

....?

Uiteindelijk is de stelling dat NL films internationaal niets voorstellen op twee manieren te bekijken: subjectief en objectief. Op de subjectieve manier blijft het een kwestie van meningen, en dat schiet niet echt op. Objectief is de stelling niet zo makkelijk vol te houden - en ook niet per se 100% te weerleggen, maar in elk geval kun je bijvoorbeeld meten hoe NL films het doen op A- en B-festivals, en bijv de Oscars, en in internationale verkoop. Dat "we" tot nu toe in Cannes amper een deuk in een pakje boter wisten te slaan staat als een paal boven water (en daarom mogen "we" nu ook best trots zijn op Borgman). Maar daar staat tegenover dat we het relatief goed doen bij de Oscars, in vergelijking met andere landen bedoel ik dan dus. Ook in Venetië bijv. tellen we best regelmatig mee (dat hoofdprgramma kent immers elk jaar slechts een handvol titels), en in San Sebastian, Locarno en Berlijn zijn we regelmatig vertegenwoordigd. Internationale verkoop zit enorm in de lift, maar op het gebied van jeugdfilms zijn we - wat verkoop betreft - momenteel een grotere speler dan de Scandinavische landen.

Wil ik daarmee beweren dat het alleen maar goed is en dat hiermee wordt aangetoond dat iets wel of niet hoogstaand is? Neen. Ik probeer enkel wat objectiever naar de kwestie te kijken en op basis van de feiten een beeld te schetsen van de internationale positie van de NL film.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

cornelis wrote:

(quote)
Vind ik zuur. Op dit moment is er even iets te vieren.
Heeft niks met 'zuur zijn' te maken. Onze filmindustrie heeft dit niet nodig om plots erkenning te krijgen, wel om die erkenning te bestendigen. Nu wordt net gedaan alsof we eindelijk weer meetellen, terwijl dat erg kortzichtig en juist zuur gelul is. Alsof het van te voren allemaal niks voorstelde. (ah, zie nu in je post hierboven dat je zelf al met objectieve maatstaven komt)

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

cornelis wrote:

Aangezien jij de term introduceerde, verneem ik graag wat jij onder "hoogstaand" verstaat. En wat precies allemaal valt onder "filmindustrie", want daarna lijk je vooral te refereren aan "filmmakers", waarvan ik dan ook niet weet wie daar in jouw beleving wel en niet onder vallen.

Dat waardeoordeel is puur een gevoelsmatig en subjectief. Het belangrijkste vind ik dan wel dat je niet blijft hangen in theatrical conventies. Origineel, grensverleggend en vernieuwend zijn. Zowel qua vorm en inhoud. Dat er genoeg goede films gemaakt worden bestrijd ik ook niet maar Nederland is nou niet bepaald een filmland waar wereldcinema tot stand wordt gebracht.

Wel met een aantekening dat dit vooral gebaseerd is op wat ik tot nu toe gezien heb. Ben bvb ook helemaal niet bekend met Warmerdam's oeuvre.

Vertel, hoe worden die filmmakers beter? En waarom bepaalt het land waarin ze werken eigenlijk per definitie hun kwaliteit, en hoe dan?

Ik vel geen waardeoordeel wat betreft de filmmaker maar wel de films die in dit land tot stand worden gebracht. Zit inderdaad wel eens iets goeds tussen maar daar houdt het wel op.

Waar heb je het nu over?

Wat Reinbo zegt.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Naomi Watts wrote:

Dat waardeoordeel is puur een gevoelsmatig en subjectief.

Dan wordt het lastig discussiëren.

Wel met een aantekening dat dit vooral gebaseerd is op wat ik tot nu toe gezien heb.

Ik vel geen waardeoordeel wat betreft de filmmaker maar wel de films die in dit land tot stand worden gebracht.

Je gaat er dus daarbij vanuit dat wat je hebt gezien jou iets zegt over wat een (dit?) land kan voortbrengen. Een land of de omstandigheden zijn dus blijkbaar van invloed, volgens jou. Meer dus dan enkel de kwaliteit van de filmmakers, komt het door de locatie/cultuur/luchtkwaliteit/bodemsamenstelling/geschiedenis?

Ik wil er toch niet zonder meer aan dat sommige geografische gebieden goede films onmogelijk zouden maken.

Ik heb veel meer de indruk dat de perceptie van een land als filmland wordt beïnvloed door een handvol goede films en (commercieel/artistiek) succesvolle makers. Dat allerlei omstandigheden in een land daaraan bijdragen zie je aan het recente succes (zowel artistiek als commercieel, zowel in eigen land als daarbuiten) van de Belgische cinema, of - al langer gaande - Denemarken. In die landen is vrij goed te duiden wanneer de opleving zich voordeed en wat er allemaal aan voorafging. Eigenlijk is vrij makkelijk bij de diverse buren af te kijken hoe zoiets werkt.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Quido wrote:

Onze filmindustrie heeft dit niet nodig om plots erkenning te krijgen

Onze filmindustrie (en met de industrie bedoel ik al het verzamelde talent, alle ervaring en alle facilitaire voorzieningen die in diverse disciplines betrokken zijn bij de totstandkoming van een film) kan die pluim best even gebruiken.

We leven in een land waar in vergelijking met ons omringende landen momenteel angstaanjagend weinig draagvlak is te vinden voor kunst en cultuur. Een land dat traditioneel al niet zo'n heel hoge pet op heeft van film, en er daarom altijd al relatief weinig geld voor film over leek te hebben.

En in de NL filmindustrie zijn de afgelopen jaren (en worden nog steeds) grote gaten geslagen, omdat andere Europese landen de eigen filmindustrieën met economische en fiscale regelingen aantrekkelijk maken voor buitenlandse coproducties, iets wat hier ontbreekt. Die recente filmtop is niet georganiseerd omdat 'we' zielig zijn, maar omdat onze eigen industrie door buitenlandse overheden kapot wordt geconcurreerd en we daarmee het risico lopen dat we talent, ervaring en voorzieningen kwijtraken - die alle noodzakelijk zijn om op een bepaald kwaliteitsniveau mee te kunnen doen in internationaal verband.

In dat licht is het best de moeite waard om even te vieren dat een NL film in staat is gebleken om door te dringen tot de "Champion's League" van de internationale film, me dunkt.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

cornelis wrote:

Je gaat er dus daarbij vanuit dat wat je hebt gezien jou iets zegt over wat een (dit?) land kan voortbrengen. Een land of de omstandigheden zijn dus blijkbaar van invloed, volgens jou. Meer dus dan enkel de kwaliteit van de filmmakers, komt het door de locatie/cultuur/luchtkwaliteit/bodemsamenstelling/geschiedenis?

Ikzelf heb het idee dat de inrichting van het Nederlandse filmlandschap enorme restricties met zich mee brengt. Al ben jij beter in staat om hier een beeld van te vormen natuurlijk.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Dat verhaal is natuurlijk evident en helder, cornelis, maar deze selectie zou daarin eigenlijk niks uit moeten mogen maken, dat is mijn punt.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Quido wrote:

deze selectie zou daarin eigenlijk niks uit moeten mogen maken

Op dit moment ben ik blij met alle beetjes die zouden kunnen helpen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Naomi Watts wrote:

Ikzelf heb het idee dat de inrichting van het Nederlandse filmlandschap enorme restricties met zich mee brengt.

Elke inrichting van enigwelk filmlandschap brengt altijd restricties met zich mee.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

LOL, Alex van Warmerdam is er zelf duidelijk over.

Uit NRC van vrijdag 19 april:

Wat deze lange afwezigheid verklaart? Alex van Warmerdam, die in Noord-Spanje aan zijn volgende script werkt, voorlopig gewoon 'Nr. 9' geheten: "Nogal simpel, wij zijn niet goed genoeg. Ik zou zo snel geen film van de afgelopen tien jaar weten die voor de hoofdcompetitie in aanmerking komt."

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dat is wel een beetje een arrogant statement van van Warmerdam, want eigenlijk zegt hij hiermee dat hij de enige is die goed genoeg is. Maar verder zijn er in Nederland inderdaad weinig regisseurs die met als 'auteur' kan aanmerken. Iets waar met in Cannes vooral naar zoekt, zo lijkt het. Al maken die vaak ook matige films.

Naomi Watts wrote:

Maar net wat je verstaat onder hoogstaand. Toch wel een term dat flink aan inflatie onderhevig is. Er zijn wel wat 'goede' Nederlandse filmmakers maar alleen goed zijn is niet goed genoeg. Al schijnen vooral Nederlanders het niet met de stelling eens te zijn. Dat zegt eigenlijk alles. Dat het 38 jaar geleden is dat je de competitie gehaald hebt is ook wel onaangenaam opvallend, want zoals je aangeeft zitten er regelmatig missers tussen.

En dan de politiek kaart spelen. Sorry, ik moest lachen.

Waarom dan deze Warmerdam plots. Zal toch niet zoveel beter zijn dan zijn andere films. Had dan Abel ooit geselecteerd....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.