• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.157 actors
  • 9.373.488 votes
Profile

De Nederlandse film

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

Nooit van gehoord, die man. Klinkt interessant.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

De Inbreker en Hoogste Tijd zijn aanraders en Bij Nader Inzien ook aan de score te zien.

mister blonde

• 12694 messages
  • 5828 votes

dutchtuga wrote:

De Vierde Man zien. Moet ik naar aanleiding van deze discussie toch maar eens gaan doen

Dan zijn we er w.m.b.

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

Staat genoteerd, dank!

timburton

• 1296 messages
  • 632 votes

Reinbo wrote:

Ik zie dat ik bij Weisz de letters heb omgedraaid.

Frans Weisz

Oef, daar heb je me. Volgens mij heb ik ooit iets gehoord van "Bij Nader Inzien", omdat een vriend van me die filmserie erg goed vindt. Dat maakt me wel benieuwd.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

dutchtuga wrote:

Stellen dat de Nederlandse filmindustrie niet zoveel variatie te bieden heeft of het hele horrorgenre afzetten als bagger zijn toch twee volstrekt verschillende zaken? Maar goed, laten we er inderdaad niet te lang over doorhameren. Ik wil al een tijdje De Vierde Man zien. Moet ik naar aanleiding van deze discussie toch maar eens gaan doen

Zet dan ook Met grote Blijdschap op je lijstje.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Daarin nuanceer ik toch iets meer. Moest ji zo'n uitspraak doen dat zou ik inderdaad met "bullshit" reageren, maar er zitten hier genoeg mensen op MM die ik uberhaupt geen Japanse films zou aanraden, dus of die er nu 5 of 80 zien doet er maar weinig toe.

Qua genrefilms is het toch redelijk pover gesteld in NL. Six is een recente uitzondering, al zijn die z'n films vooral bekend qua imago, niet echt om hun kwaliteit. In die optiek is het toch niet zo vreemd dat Dutchtuga zo'n uitspraak doet. Ik denk dat ik zelfs nog zijn smaak op een heleboel NL films goed kan inschatten.

Verder zijn Nederlanders vooral goed in het klagen over het feit dat er veel geklaagd wordt op nationale producten. Belgen hebben datzelfde probleem trouwens, terwijl vaak uit de extra kritiek op eigen werk net het nodige kwaliteitsmateriaal komt gerold. Je mag ook best wat kritischer zijn op jezelf dan op de rest van de wereld imo.

Die laatste uitspraak vind ik wel een mooie. Ik denk ook inderdaad dat nederland op zo veel vlakken (en dan bedoel ik niet de film) goed scoort omdat we zo zelfkritisch zijn.

Wat betreft de opmerking over 5 of 80 japanse films geloof ik toch dat er weldegelijk een smaakontwikkeling optreed naarmate men meer ziet. Het heeft mij ook een aantal films gekost eerdat ik die aziaten uit elkaar kon houden bijvoorbeeld.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Overigens scoren de Nederlandse films een stuk hoger dan de Belgische hier op MM.

http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/NLD

http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/BEL

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Waar ik zo moe van wordt zijn die excuusmarokkanen die zowat in elke film komen opdraven de laatste jaren. En die soapies en BN'ers die niet kunnen acteren verpesten het ook voor mij. Er zijn gerust goede Nederlandse films te vinden, maar helaas word je doodgegooid met films als Het Bombardement, Verliefd op Ibiza en Ushi.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Alleen als je de verkeerde bladen leest of programma's kijkt. Ik weet niks van Ushi en Ibiza. En over het Bombardement heb ik enkel goede dingen gelezen.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11904 messages
  • 5310 votes

Lefgozer wrote:

Waar ik zo moe van wordt zijn die excuusmarokkanen die zowat in elke film komen opdraven de laatste jaren.

Dat valt toch tegenwoordig wel mee? Dat was inderdaad een tijdje een trend met Shouf Shouf en Het Schnitzelparadijs - ik erger me er ook aan - maar ik ben het verschijnsel de laatste tijd opvallend weinig tegengekomen. En Rabat was gewoon een prachtige film.

frenkj

• 5 messages
  • 0 votes

Nederlandse cultuur in het algemeen is sowieso behoorlijk onzichtbaar in het buitenland .

Die 17e-eeuwse schilders worden wel geassocïeerd met Nederland, maar sinds die tijd zijn er weinig andere bekende namen bijgekomen. Van Gogh wordt soms als Fransman neergezet.

Qua literatuur assocïeren sommigen Anne Frank misschien met Nederland. Muziek is platvloerse house.

Scandinavié is ook veel opwinderder voor veel buitenlanders met vikingen, trollen, in het donkere noorden. Vaak levert het landschap ook mooiere plaatjes op.

Pipi Langkous was mede een succes vanwege een locatie zoals Gotland.

Denen promoten zichzelf ook meer:

Great Danes -The official website of Denmark

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

House platvloers noemen...:N Nederlandse Dance is wereldleider, drie a vier van de tien top dj's zijn nederlands, de scheepvaartregels wereldwijd heten de Rotterdam Rules en en onze kaas, klompen en waterbouwkunde is wereld beroemd en Willem de Koning is een van de grootste kunstenaars van de vorige eeuw. Vergeet ook niet Modriaan, Rietveld, Koolhaas, Corbijn, Dutch design en een belangrijke game industie. Nee hoor Nederlandse cultuur zeker als je het nog breder trekt is wereldberoemd. Heineken, Philips, Cruijff, Oranje, Van Leeuwenhoek, Erasmus, waterwerken, etc. En dan laat ik de op Nederland gebaseerde engelse scheld- en spreekwoorden nog buiten beschouwing.

Kortom, je schrijft onzin. Van Gogh is bovendien gewoon Nederlander, dat hij soms voor Frans aangezien wordt doet daar niks aan af. Ik snap die geforceerde en onzinnige negativistische kijk ook niet. Je moet wel erg negatief zij en je best doen feiten onvermeld te laten zoiets te beweren.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

Toch zou ik Heiniken schrappen. Eerder een voorbeeld van hoe Nederland via commercieel vernuft z'n platte cultuur internationaal aan de markt brengt

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

We zijn ook een heel plat landje.

En commercie is wellicht het meest oer-Hollandse cultuurgoed.

frenkj

• 5 messages
  • 0 votes

Misschien is het een cultuur die me persoonlijk niet zo boeit.

Het feit dat Nederland het kapitalisme heeft uitgevonden.

In die moderne kunst zitten ook te veel commerciële figuren die makkelijk willen scoren.

Ik emigreer naar Zweden. Mooiere taal ook en niet alleen maar Swedish House Mafia als muziek.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

Nee, krijg je Abba op je brood, da's kwaliteitsmuziek ...

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Onderhond wrote:

Nee, krijg je Abba op je brood, da's kwaliteitsmuziek ...

op je knäckebröd bedoel je

frenkj

• 5 messages
  • 0 votes

adjö

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Zweden Je bent niet in de war met Jaap van Zweden? Is alweer een Nederlander hoor.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

HOOFDROLLEN ‘KENAU’ BEKEND

Een speelfilm over de heldin van Haarlem

Op 25 februari starten de opnames voor het historische epos Kenau in Hongarije, Nederland en België. Naast Monic Hendrickx (Penoza; De Poolse Bruid) worden de hoofdrollen gespeeld door Barry Atsma (Komt een Vrouw bij de Dokter), Sallie Harmsen (De Heineken Ontvoering, De Geheimen van Barslet), Lisa Smit (Shocking Blue; Die Quellen des Lebens), Sylvia Hoeks (The Best Offer; Overspel; Het Meisje en de Dood), Eva Bartels (Alles is Familie), Peter van den Begin (Vet Hard) en Anne-Marie Jung (theater Ja hoor…daar is ie weer, Annie MG).

Kenau vertelt het op waarheid geïnspireerde verhaal van de Haarlemse Kenau Simonsdochter Hasselaar, die ten tijden van de Tachtigjarige Oorlog een heldhaftige strijd voerde tegen de Spaanse bezetter.

De regie is in handen van Maarten Treurniet (De Heineken Ontvoering; Lijn 32) en het scenario is geschreven door Karen van Holst Pellekaan en Marnie Blok, eerder samen verantwoordelijk voor Jackie en De Gelukkige Huisvrouw. Kenau is een productie van Fu Works (Süskind; Oorlogswinter; Zwartboek).

In Een Vandaag was vanavond een interview te zien met hoofdrolspeelster Monic Hendrickx en regisseur Maarten Treurniet, tijdens een bezoek aan de cameratest voor de film.

Monic Hendrickx vertolkt de rol van Kenau Simonsdochter Hasselaar. Kathelijne en Gertruide – de dochters van Kenau – worden gespeeld door Sallie Harmsen en Lisa Smit. Wigbold Ripperda, de gouverneur van Haarlem, wordt gespeeld door Barry Atsma. Anne-Marie Jung speelt de rol van Bertha, Sylvia Hoeks speelt Magdalena, Peter van den Begin is gecast voor de rol van Jacob en Eva Bartels speelt de rol van Alda.

Over de film

Kenau runt een goedlopende scheepswerf wanneer Haarlem in 1572 wordt belegerd door de Spanjaarden. Gevoed door haat en verdriet om de executie van haar jongste dochter, begint Kenau met haar vrouwenleger een heroïsche strijd tegen de Spaanse belegeraar. Omdat haar angst en pijn schuil gaan achter koppige geslotenheid, dreigt Kenau echter ook haar oudste dochter te verliezen.

Kenau wordt geproduceerd door San Fu Maltha en Els Rientjes van Fu Works. De film is een coproductie met de Belgische producent Antonino Lombardo van Prime Time (Tirza; oorlogswinter) en de Hongaarse Ivan Mark en Judith Csernai van I’m Film (Het Bombardement). De film komt als Telescoopproject tot stand met steun van het Nederlands Film Fonds, de NCRV, CoBo, het Ministerie van OCW, Eurimages, MEDIA, de Hongaarse Tax Shelter, het Hongaarse Film Fonds Fonds en Belgische Tax Shelter.

Distributeur Dutch FilmWorks brengt Kenau naar verwachting februari 2014 uit in de Nederlandse bioscopen.

(persbericht)

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

frenkj wrote:

Misschien is het een cultuur die me persoonlijk niet zo boeit.

Het feit dat Nederland het kapitalisme heeft uitgevonden.

In die moderne kunst zitten ook te veel commerciële figuren die makkelijk willen scoren.

Ik emigreer naar Zweden. Mooiere taal ook en niet alleen maar Swedish House Mafia als muziek.

Veel plezier in het donker.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Bij Ushi Must Marry (2013):

Verliefd op Ibiza, Het Bombardement, Ushi. Laat ons filmland aub failliet gaan.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

The Oceanic Six wrote:

The Scorpion King 3: Battle for Redemption (2012) , Wrong Turn 5: Bloodlines (2012) , Nazis at the Center of the Earth (2012)

Is de VS nu ook opeens een filmland, dat failliet moet gaan?

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11904 messages
  • 5310 votes

Kijk uit, je geeft ze munitie: Scorpion King 3 is geregisseerd door een Nederlander

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

The Oceanic Six wrote:

Vrij idiote opmerking natuurlijk.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Prudh wrote:

(quote)

Die Paul de Leeuw-film trok een miljoen kijkers ofzo, dus wat dat betreft heeft Reinbo gelijk.

Verder was 'ie voor Filmpje een aanstormend talent, als ik de Filmkrant-archieven mag geloven. Check dit bijvoorbeeld: Enigma/Paul Ruven - de Filmkrant net-versie van december 1999, nr 206. Maar waar het is misgegaan...

Ik kijk naar de kwaliteit. De meeste kutfilms van eigen bodem trekken hier zo 100.000 kijkers met een beetje promotie. Maar dat maakt zo'n Neijenhuis film plots niet goed ofzo.

Beter stopt de filmindustrie hier gewoon of gaan ze eens heel dringend bij andere landen meekijken hoe het wel moet.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Het ligt er ook aan wat voor films je kijkt en er loopt best wat regie- en acteertalent rond. Je zal ze alleen in de art-housetheaters moeten zoeken.

Alleen heeft deze film niets met de filmkunst vandoen (voor zover ik kan oordelen), maar wel is het er voor vermaak, misschien wel het belangrijkste onderdeel van film. Dat het uiteindelijke product niet vermaakt is een tweede.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Je punt? Ik zeg nergens dat alles wat gemaakt wordt slecht is.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.