- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Je kijkt de verkeerde films (met de meeste promotie) en baseert daarop dat Nederland als filmland failliet moet. Dan kunnen de goede films ook niet gemaakt worden.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Te makkelijk. Heb zat films gezien. Te makkelijk dan om maar te zeggen dat ik dan de betere films gemist heb.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Zoals? Je stemmen geven het tegendeel aan (dat je er zat hebt gezien). En dat slechte films veel bezoekers trekken is echt niet iets Nederlands. Wordt een beetje moe van die verontwaardigde reacties bij iets als Ushi. Wat moet dat nou bewijzen?
Maar het is wel opmerkelijk dat er in een relatief korte periode drie van zulke slechte films uitkomen. Dat dan weer weer.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Te makkelijk. Heb zat films gezien. Te makkelijk dan om maar te zeggen dat ik dan de betere films gemist heb.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Laat 'm sowieso gewoon even de releaselijst checken van dit en vorig jaar. Genoeg Nederlands kwaliteitspul dat niet afdreef in het commerciële riool. Kauwboy wint nota bene nog steeds internationale prijzen. Zie ook de toplijst van de KNF vorig jaar:
En verder moet je ook nog eens stil staan bij hoe films hier überhaupt gemaakt worden, in vergelijking tot andere landen. Tax shelter, financiering, Filmfonds, dat soort dingen. Verklaart ook voor een deel waarom er best wat pulpmeuk uitkomt hier. Even bij stil staan voordat je roeptoetert dat we als filmland bij andere landen moeten kijken hoe het wel moet, of anders maar failliet moeten gaan... Dan heb je echt weinig kaas gegeten van hoe het er aan toe gaat.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Maar het is wel opmerkelijk dat er in een relatief korte periode drie van zulke slechte films uitkomen. Dat dan weer weer.
Mwah. Alsof er in Amerika elke week van dat briljante spul uitkomt.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
't Is eerder opmerkelijk dat er in korte tijd drie a-typsiche en gemiddeld zeer degelijke tot zelfs erg goeie Nederlandse arthousefilms uitkomen!
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
In Nederland komen dan ook veel minder films uit. Het is opmerkelijk omdat het normaal gesproken eens in de zoveel tijd is en nu drie keer in een heel korte periode. Wanneer was het voor het laatst dat er drie van zulke flops (niet commercieel) in Nederland binnen een paar maanden uit kwam?
-
- 11904 messages
- 5310 votes
De volledige jaren negentig?
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Noem dan een concrete periode van een paar maanden (minder dan 2 maanden is dit) en drie films, met zulke lage gemiddelden? Het bewijst niets, maar vind het wel opmerkelijk.
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Geen idee. En al zou ik het antwoord weten: wat valt er mee te bewijzen?
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Noem dan een concrete periode van een paar maanden (minder dan 2 maanden is dit) en drie films, met zulke lage gemiddelden? Het bewijst niets, maar vind het wel opmerkelijk.
Cool! 16-09-2004 2,06
Snowfever 14-10-2004 1,92
Gay 04-11-2004 1,24
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
2009 met Spangas, Lover of Loser, Spion van Oranje, Hel van 63, Human Centipede.
Anderzijds kwam in 2009 best ook wat aardigs eruit.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Geen idee. En al zou ik het antwoord weten: wat valt er mee te bewijzen?
Dat het opmerkelijk (een opmerking waard) is. Het valt op. Dat is toch gewoon zo, geen idee waarom je daar zo krampachtig om moet doen.
Aardig het voorbeeld van Skinny. Die van mjk is alles behalve overtuigend.
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Begrijp ik nog niet wat er opmerkelijk aan is, of waarom het opvallend is. Vind het ook behoorlijk onvergelijkbaar met de huidige situatie. Human Centipede werd toen niet in Nederland uitgebracht en Lover of Loser en Hel van '63 hadden keurige recensies en dito bezoekcijfers. Alleen Spion van Oranje is te vergelijken qua bezoekcijfers met in elk geval Het Bombardement en misschien uiteindelijk nog Ushi Must Marry.
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Handig, discussiëren en dan je antwoorden aanpassen na elk nieuw antwoord.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Je praat langs me heen. Ik geef antwoord op de vraag; wat valt er mee te bewijzen. Mijn antwoord is, dat het een opmerking waard is (opmerkelijk) omdat het volgens mij niet zo vaak voorkomt hier in Nederland dat er in een relatief korte periode drie van zulke artistieke flops uitkomen (wat eigenlijk juist in het voordeel spreekt van de NL cinema)
Jij haalt opeens een heel ander bericht erbij waarvan ik net zeg dat dat niet overtuigend is en mijn punt juist al was dat het niet vaak voorkomt (waardoor het dus nu opvallend is).
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Handig, discussiëren en dan je antwoorden aanpassen na elk nieuw antwoord.
Nee, had het direct al aangepast (en er bij gezet dat het voorbeeld van mjk niet overtuigend was). Maar dat was een losse opmerking die niet gericht was op jou.
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Jij haalt opeens een heel ander bericht erbij waarvan ik net zeg dat dat niet overtuigend is .
Dat stond er niet in eerste instantie
Dat het niet overtuigend was had je er pas later bij gezet.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Jij bent veel te snel!
Maar die berichten zouden juist mijn statement dat het opmerkelijk is moeten ontkrachtem hoor. [edit] laatste bericht weer iets aangepast (pas normaal alleen aan als er nog geen reactie op mijn bericht was gekomen.
frenkj
-
- 5 messages
- 0 votes
Veel plezier in het donker.
Ik kan inspiratie opdoen in het noorden van Zweden wanneer dat me uitkomt.
Nederland maakt echt suffe muziek. Het is een lachertje vergeleken met de rest van de wereld.
Nederlandse films interesseren ook niemand.
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Jij bent veel te snel!
Maar die berichten zouden juist mijn statement dat het opmerkelijk is moeten ontkrachtem hoor. [edit] laatste bericht weer iets aangepast (pas normaal alleen aan als er nog geen reactie op mijn bericht was gekomen.

En frenkj: voor het gemak even vergeten dat Boven Is het Stil nu op een prestigieus festival in Berlijn draait?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik kan inspiratie opdoen in het noorden van Zweden wanneer dat me uitkomt.
Nederland maakt echt suffe muziek. Het is een lachertje vergeleken met de rest van de wereld.
Nederlandse films interesseren ook niemand.
Spreek voor jezelf. Denk dat je je inderdaad thuis zal voelen in het hoge noorden, gezellig tussen al die andere trollen. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
In Nederland komen dan ook veel minder films uit. Het is opmerkelijk omdat het normaal gesproken eens in de zoveel tijd is en nu drie keer in een heel korte periode. Wanneer was het voor het laatst dat er drie van zulke flops (niet commercieel) in Nederland binnen een paar maanden uit kwam?
Vergeet de hits niet. Marathon, Alles is Liefde en Mees Kees doen het prima.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
2009 met Spangas, Lover of Loser, Spion van Oranje, Hel van 63, Human Centipede.
Anderzijds kwam in 2009 best ook wat aardigs eruit.
Hel van 63 en Human Centipede waren top!
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Zie ook mijn eerdere bericht wat dit betreft. Ik vond ook heel weinig mis met Lover of Loser. En hoe zit het trouwens met de telefilms? Die worden volgens mij erg vaak vergeten in de discussie.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
En kinderfilms, daar zijn we enorm goed in.
frenkj
-
- 5 messages
- 0 votes
Ik bel nu met de directie van dit filmfestival. Hopelijk wordt het misverstand duidelijk en verwijderen ze deze film.
Deze film is Nederlands en moet zo snel mogelijk in de vergetelheid raken.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Zie ook mijn eerdere bericht wat dit betreft. Ik vond ook heel weinig mis met Lover of Loser. En hoe zit het trouwens met de telefilms? Die worden volgens mij erg vaak vergeten in de discussie.
Misschien wat te persoonlijk daarna gekeken, maar had zelf al twee maal een 0,5 daarop. En daar zat Lover of Loser ook tussen. Dus voor mij zeker wel een aantal maal slecht in een korte poos.
Overigens, als het gaat om drie films in korte tijd, op zich valt Verliefd op Ibiza qua waardering en recensies nog wel mee. Die andere twee is een ander verhaal.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
't Is eerder opmerkelijk dat er in korte tijd drie a-typsiche en gemiddeld zeer degelijke tot zelfs erg goeie Nederlandse arthousefilms uitkomen!
Ik vind die eerste twee niet zo atypisch, hoor.