- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ik vind katten wel tof op zich, maar de katten van onze buren schijten onze hele tuin vol. En de schutting onder stroom zetten mag niet geloof ik.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Loopt hij aan je kussens te kauwen en je vissen te plagen?
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Dat kat van de buren komt ook wel eens bij onze vijver. Maar ach, die rijgers zijn erger.
jordandejong
-
- 4772 messages
- 1431 votes
Dat je die beesten weg jaagt kan ik inkomen, maar dat je ze een rotschop geeft
.
@Jumpstylemovie: Ik weet natuurlijk niet of jij dat ook doet.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Er is een verschil tussen dieren onderling en mensen en dieren onderling. Al zegt iedereen dat wij mensen ook dieren zijn natuurlijk. Maar goed, de mens is wat verder op moraal niveau en dat soort dingen, dus er is wel degelijk verschil wat dat betreft. Nadenken, je geweten enz.. enz..
Hoe zit het trouwens met vissen. Als je vissen wil vangen, ga je vissen. Maar als je gaat jagen op beren of je gaat ze vangen ofzo dan heet dat niet beren, maar gewoon jagen.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Hoe zit het trouwens met vissen. Als je vissen wil vangen, ga je vissen. Maar als je gaat jagen op beren of ze gaat ze vangen ofzo dan heet dat niet beren, maar gewoon jagen.
Interessant, is wel een goeie ja
.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3676 votes
Wat een vijandigheid tegen katten hier, de mijne komen niet buiten anders zie ik ze niet terug ( raskatten hé ) dus het probleem met vissen en al die zever heb ik niet. Wat het krabben betreft, ja dit is er wel, maar koop een degelijke krabpaal en speeltjes waar ze zich kunnen mee bezighouden en het wordt al veel minder.
Swat iedereen heeft en voorliefde voor dieren en alle dieren kunnen samenleven, hond met kat, kat met vogel of vissen. Het is maar de manier van opvoeden van kleinsaf die er veel aan doet. Zelfs met katten die veelal een eigen willetje hebben. Heb ik al meerdere malen kunnen ondervinden. 
U-96
-
- 11875 messages
- 2081 votes
Ik vind het altijd erg krom hoe mensen (ik doel hiermee niet op een specifieke user ofzo) katten boven andere dieren plaatsen. Een kat een trap verkopen omdat hij je tuin verkloot, is not done, maar een muizenval zetten is prima, om maar een voorbeeld te geven.
Net als bont. Bont wordt van vele soorten dieren geproduceerd, maar als je zegt dat ze ook iets van kattenvacht mogen maken, dan krijg je iedereen opeens over je heen. Ik vind dat krom.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik heb zelfs wel eens dagen dat ik een spin zie en denk zal ik hem weer plat rammen of laten gaan. Ik ben dan even God en beslis over leven en dood. Soms wrijf ik over mijn hart en zeg ik 'toe maar spin, leef!!"
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Een kat schoppen is niet okee, maar een biefstukje eten wel? Het is dus allebei niet okee.
Maar ik ben zelf ook een vleeseter, dus ben ik ook schuldig.
Op TV zag ik toevallig een programma waarbij mensen zelf voor hun eten moesten zorgen. Op het menu stond Lamsvlees. Dus die dude van dat programma zei, nou ga maar een lammetje slachten dan. En ja, dan is het ineens heel erg zielig en vervolgens kozen ze het lelijkste lammetje uit. Dus ja, eigenlijk ben ik een hypocriet als ik zeg, je moet geen enkel dier (onnodig) pijn doen of doodmaken, maar 's avonds zit ik wel aan een halve kilo biefstuk. Ik heb het dier alleen niet zelf gekilled, maar dat maakt eigenlijk haast geen verschil.
En trouwens als een kat je vissen lastig valt, dan kun je dat best wel op een andere (lees pijnloze) manier oplossen lijkt mij.

dimi303
-
- 3418 messages
- 3676 votes
Er is toch een groot verschil tussen dieren eten en dieren pijn doen. De dieren die we eten worden daar speciaal voor gekweekt en grootgebracht.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Gewoon de kat natspuiten... lijkt me voldoende. Een dier pijn doen is in alle gevallen triest, klaar. Ik hou niet van katten maar zou ze onmogelijk iets aan kunnen doen.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Er is toch een groot verschil tussen dieren eten en dieren pijn doen. De dieren die we eten worden daar speciaal voor gekweekt en grootgebracht.
Maar het zijn nog steeds dieren. Ze eten om deels te overleven is anders dan ze te eten uit luxe. Er zijn ook voldoende vleesvervangers zoals noten enzo. Maar ik heb geen zin in deze discussie.
Want vanavond zit ik zelf ook weer aan het vlees.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Je hebt gelijk hoor Jaco. Daarom maak ik het onderscheid ook niet. Ik eet geen dieren, ik draag geen dieren (lees leer, wol en bont), ik maak geen dieren dood. Zelfs de slakjes in m'n aquarium laat ik lekker leven en spinnen e.d. zet ik buiten. Waar haal ik het recht vandaan om te beslissen over leven en dood? Het 'uit het lijden verlossen' van een dier is dan weer een ander verhaal. Heb dit weleens met pijn in m'n hart bij vissen moeten doen die niet meer te redden waren.
Vind het altijd wel erg makkelijk om een kat te schoppen i.p.v. een plantenspuit te pakken, of een spin dood te trappen terwijl je 'm ook buiten kan zetten.
Het kan anders..
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Spin buitenzetten zou ik zelf ook niet doen -sorry- want dan sta ik gillend op een tafel. Wil de mensen de kost niet geven die met een elektrische vliegenmepper achter zo'n beest aangaan, vlieg, bij, spin of wat dan ook.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Ik ben het er helemaal mee eens dat het triest is om geweld te plegen tegen een dier, maar ik geef mijn hond ook wel eens een mep. Hij is nu nog een puppy van 6 maanden oud, maar hij weegt al 50 kilo. Dat wil zeggen: Hij luistert nog niet, maar is wel sterker dan ik ben. Hij heeft wel eens momenten dat hij in mijn gezicht wil happen (wat dus echt NOT DONE is en ik hem héél snel wil afleren) en dan heb je niet echt tijd om hem netjes bij zijn nekvel te pakken. Hij krijgt van mij dan gewoon een tik op zijn neus. Ik ga niet echt slaan, dat vind ik wat anders, maar hij moet wel eventjes schrikken dan..
Maar ja, wanneer is het geweld? De grens is af en toe een beetje vaag. Ik ben laatst zelfs iemand tegengekomen die boos op me werd dat ik een puppy mee uit wandelen nam aan een slipketting (zo'n riem die heel strak gaat zitten als hij trekt, dus trekken kan ie dan vrijwel niet), maar diegene heeft niet gezien hoe ik een maand geleden over een muurtje getrokken werd door die hond toen ik hem niet meer hield. Heel mijn knieën lagen open.
Tja, wat is dan zielig? Ik weet het niet.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Planten leven ook, maar hebben geen zenuwstelsel, dus dat is zo erg niet. Insecten/geleedpotige hebben als het goed is ook een soort van pijn, maar dat is nooit echt vastgesteld geloof ik. Dit is wat iemand erover zegt: Ze hebben wel een zewunstelsel, maar dat eindigt niet in de hersenen maar in een "zenuwknoop", veel minder complex dan bij ons dus.
Maar waar trek je de grens bij dierenleed. Het blijft iets heel persoonlijks in ieder geval.
Insecten hebben iig wel hersenen. Om maar een voorbeeld te geven: de mannetjes bidsprinkhaan heeft 2 hersenen. 1 normale in zijn kop en 1 in zijn achterlijf en volgens mij eet het vrouwtje na het paren zijn hersenen op of zelfs tijdens het paren al.
Dit filmpje kennen we allemaal. Ook diep en diep triest!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik had het over zinloos geweld he. Een kat verdrinken in een pvc buis...ziek.
Een corrigerende tik of zoiets dergelijks kan een dier zelfs helpen. Zolang het maar wel binnen de grens van fatsoen blijft. Niet dat je met een teaser-gun je hond gaat corrigeren 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Zou toch niet moeten zien dat iemand met één tengel aan mijn Spencertje komt om hem pijn te doen. Had vroeger een buurvrouw die ruzie had met háár buurvrouw, over de hond. Toen had die dame de hond op een dag een flinke schop gegeven omdat het hondje in haar tuin aan het snuffelen was. Toen brak de hel los, en terecht.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Zou toch niet moeten zien dat iemand met één tengel aan mijn Spencertje komt om hem pijn te doen. Had vroeger een buurvrouw die ruzie had met háár buurvrouw, over de hond. Toen had die dame de hond op een dag een flinke schop gegeven omdat het hondje in haar tuin aan het snuffelen was. Toen brak de hel los, en terecht.
Inderdaad. Maar ik vind ook dat alleen het baasje hoort te corrigeren. Zou een beetje raar zijn idd als de buurman dat gaat doen. Zou hetzelfde principe zijn als dat de buurman mij vroeger af en toe een tik zou geven. Van hem had ik dat niet gepikt, mijn pa deed het ook niet vaak, maar het kwam wel eens voor. Dat maakte altijd wel even indruk. 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Kleine -niet te harde- pets tegen de billen. Was gisteren aan het bijkletsen met een vriendin van me, die heeft nu 6 maanden een hondje en ik nu nog geen week, en we hadden het over straffen wanneer de pup binnen heeft geplast/gepoept, en dat de meningen daarover zo verschillend zijn. Veel baasjes worden boos/geïrriteerd wanneer de pup binnen een plasje heeft gedaan, en dan duwen ze de snuit van het beest in de urine om het 'af te leren' of ze geven 't dier een mep/schop. Dat vind ik niet kunnen, het beest kan er tenslotte zelf niks aan doen en heeft nou eenmaal geen afstandsbediening die je kunt hanteren. Volgens mij maak je het beest alleen maar schuw en bang als je tegen hem tekeer gaat op zo'n moment.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Dat hebben wij ook nooit gedaan. Een pup heeft gewoon een kleine blaas en kan zijn plas nog niet goed ophouden. Als hij binnen zijn behoeftes gedaan had, dan was dat vooral onze schuld. Hij had dan te lang alleen gezeten, of we zaten even niet op te letten terwijl het hondje wel al voor de deur stond. Ik vind het dan ook erg raar om daarvoor te straffen.
Bijten ben ik wel heel fel op. Hij heeft het nu al een tijdje niet gedaan, maar als hij het doet dan wordt ik wel boos. Meestal pak ik hem dan bij zijn nekvel, maar als hij in mijn gezicht hapt (wat hij regelmatig deed in het begin) dan krijgt ie een tik.
Verder hebben wij tegen het bijten ook een commando geleerd: 'Lief doen'. Als je 'Lief doen' zegt, dan gaat ons hondje likken. Dus zodra hij gaat bijten geven we het commando 'Lief doen' en dan houdt ie op met bijten. Het werkt tenminste in 9 van de 10 gevallen. Maar toch blijft het moeilijk over hoe je een hond wel/niet moet opvoeden. Iedereen heeft daar verschillende meningen over.
Ik heb ons hondje 1 keertje (uit paniek) echt geslagen en dat was omdat hij de kat van mijn ouders in zijn mond had.
Het was dan ook meer een paniekreactie, maar hij liet gelukkig wel meteen los.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3676 votes
Kleine -niet te harde- pets tegen de billen. Was gisteren aan het bijkletsen met een vriendin van me, die heeft nu 6 maanden een hondje en ik nu nog geen week, en we hadden het over straffen wanneer de pup binnen heeft geplast/gepoept, en dat de meningen daarover zo verschillend zijn. Veel baasjes worden boos/geïrriteerd wanneer de pup binnen een plasje heeft gedaan, en dan duwen ze de snuit van het beest in de urine om het 'af te leren' of ze geven 't dier een mep/schop. Dat vind ik niet kunnen, het beest kan er tenslotte zelf niks aan doen en heeft nou eenmaal geen afstandsbediening die je kunt hanteren. Volgens mij maak je het beest alleen maar schuw en bang als je tegen hem tekeer gaat op zo'n moment.
Ik denk dat je hondje erbij zetten en afkeurend neen te zeggen wel zal doordringen. Vervolgens misschien een plaatsje voorzien d.m.v. een puppytrainer waar je doekjes in kan leggen met de urine van de hond waardoor hij weet als de nood het hoogst is waar hij zijn behoefte ongestraft kan doen.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Ik denk een dat je hondje erbij zetten en afkeurend neen te zeggen wel zal doordringen. Vervolgens misschien een plaatsje voorzien d.m.v. een puppytrainer waar je doekjes in kan leggen met de urine van de hond waardoor hij weet als de nood het hoogst is waar hij zijn behoefte ongestraft kan doen.
En extra lekkere snoepjes kopen voor buiten. Als hij dan buiten plast geef je die snoepjes. Onze hond wilde het wel ophouden voor een lekker snoepje in ieder geval! 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Verder hebben wij tegen het bijten ook een commando geleerd: 'Lief doen'. Als je 'Lief doen' zegt, dan gaat ons hondje likken.

Ik zie het al voor me.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes

Ik zie het al voor me.
Haha. Het leukste wat hij kan is een high five geven. Hij springt dan ook echt met zijn voorpootje omhoog om tegen mijn hand te slaan! Errúg cool. 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3676 votes
En extra lekkere snoepjes kopen voor buiten. Als hij dan buiten plast geef je die snoepjes. Onze hond wilde het wel ophouden voor een lekker snoepje in ieder geval!
Yep beloning werkt ook heel goed.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ik denk een dat je hondje erbij zetten en afkeurend neen te zeggen wel zal doordringen. Vervolgens misschien een plaatsje voorzien d.m.v. een puppytrainer waar je doekjes in kan leggen met de urine van de hond waardoor hij weet als de nood het hoogst is waar hij zijn behoefte ongestraft kan doen.
Toevallig belde de mevrouw net waar ik hem van gekocht heb, en zij gaf me als tip om bij de Intratuin ofzo een 'echt grasmatje' te kopen voor op het balkon. Wanneer de nood dan hoog is kan ik hem daarop zetten, kan hij plassen en dan blijft de geur er ook voor hem inzitten, zodat hij in het vervolg weet dat het zijn 'plasplekje' is.
Jij bedoelde deze in je post?:

Zo heeft mijn vriendin het inderdaad gedaan (bij haar pup dan
) met een soort van 'luiers' er in om het vocht te absorberen.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Haha wat een geinige dingetje!
Ik denk trouwens dat de manier van straffen ook erg te maken heeft met de grootte van de hond. Toen ons hondje nog klein was gaf ik hem nooit een tik ofzo, maar straks weegt ie ongeveer 80 tot 90 kilo. Dan moet hij dus wel écht goed luisteren, anders dan gaat hij met mij lopen, ipv ik met hem.