• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.349 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Het makkelijkste is om het andersom te doen, je pakt de MM-export en gaat daar bij de titels zoeken naar de plaats ervan in je oude lijst. Daarmee voeg je in de MM-export een kolom toe waar de oude positie te zien is. Dus niet je oude lijst als uitgangspunt nemen, maar je nieuwe.

Ik zal vanmiddag mijn lijstje zo bijwerken, ik wil daarna best een "template" hier plaatsen.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

Dat hangt ervan af wat je "oude" lijst is. Mijn lijst is volledig up-to-date. Dan maakt het niet uit of ik bij de MM-export de positie zoek, of bij mijn oude lijst de MM-id zoek. Evenveel werk.

Nummer 5 van mijn handleiding kan trouwens beter. In plaats van handmatig het nummer invullen, kun je beter de titel corrigeren, zodat hij klopt met MM. Daarna zal de formule vanzelf de juiste id vinden.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Dat klopt. De zoekfunctie Verticaal Zoeken is trouwens best kieskeurig, zoekveld moet exact overeenkomen, en de tabel waarin je zoekt moet alfabetisch geordend zijn, anders werkt het niet.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

Oei...als je wilt stemmen op Dekalog, moet je elke aflevering afzonderlijk op je lijst zetten? Ik heb dit altijd als geheel beschouwd en hij staat in zijn geheel op #201 van mijn lijst. Misschien moet dat dan maar #201-#210 worden. Ik kan ze niet allemaal meer genoeg herinneren om ze per stuk te rangschikken.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

arno74 wrote:

en de tabel waarin je zoekt moet alfabetisch geordend zijn, anders werkt het niet.

Die alfabetische volgorde is niet nodig in de tabel waar je in zoekt. Zie ook mijn voorbeeld.

Niet in excel of google spreadsheets.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

horizons wrote:

Niet in excel of google spreadsheets.

Ik zie het, ik had als bereik alleen kolommen opgegeven (" B:C ") en dan is alfabetische volgorde wel nodig, anders niet.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

Ik had ook kolommen opgegeven, maar alfabetische volgorde was niet nodig. Alles stond wel alfabetisch, maar ik kwam erachter, dat één van mijn favorieten niet bij mijn stemmen stond. Ik heb die onderaan toegevoegd en hij werd gewoon gevonden door VERT.ZOEKEN.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik heb nog verder gekeken,

If you don't have the 4th argument of VLOOKUP set to zero or FALSE then you need to have the first column of the lookup range sorted ascending.
Dit geldt i.i.g. voor de oudere versies, maar we dwalen af .

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Voor wie even niet mee is, het gaat over filmlijstjes.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

Film Pegasus wrote:

Voor wie even niet mee is, het gaat over filmlijstjes.

Een echte filmlijstjes-freak kan nou eenmaal niet zonder Excel.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Ik heb m'n stemmen succesvol geëxporteerd (zelfs met meer gegevens dan nodig, zoals de datum dat je de stem plaatste, hulde dus voor die functie), maar nu de crux: hoe binnen excel de (nu nog) alfabetische lijst op volgorde te zetten? Daarnaast moet ik even zien uit te vogelen hoe ik snel titels over de gehele breedte (alle gegevens) verwijder, maar dat moet niet al te lastig zijn zou ik denken.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Mensen die niet vertrouwd zijn met Excel worden hopelijk niet afgeschrikt. Wel heel goed dat jullie tips geven om duidelijk lijstjes op te maken, dat scheelt wel veel bij de verwerking.

Heb trouwens al één lijstje binnen van beavis!

De start is hiermee officieel gegeven.

En mijn eigen Excel heeft de test ook goed doorstaan om op een simpele manier de totalen te berekenen. Dit komt zeker goed!

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

tbouwh wrote:

Ik heb m'n stemmen succesvol geëxporteerd (zelfs met meer gegevens dan nodig, zoals de datum dat je de stem plaatste, hulde dus voor die functie), maar nu de crux: hoe binnen excel de (nu nog) alfabetische lijst op volgorde te zetten? Daarnaast moet ik even zien uit te vogelen hoe ik snel titels over de gehele breedte (alle gegevens) verwijder, maar dat moet niet al te lastig zijn zou ik denken.

Ik begrijp hieruit, dat je nog geen favorieten-lijst hebt, maar die nieuw gaat samenstellen uit de export.

1. Selecteer de bovenste rij. Ga naar tab Gegevens en klik op Filter. Hierdoor ontstaat filter- en sorteringsknopjes bij de bovenste rij.

2. Sorteer op jouw rating.

3. Verwijder alles dat je te laag vindt om in jouw lijst the zetten, bijvoorbeeld alles met 3,5* en lager.

Nu heb je in ieder geval al jouw stemmen met 4* en meer (of andere keuze). Daarna kun je gaan sorteren. Dit kan op allerlei manieren. Ik vind het zelf het handigst om een kolom "positie" aan te maken en daar eerst voorlopige getallen te zetten. Ik verdeel mijn favorieten dan bijvoorbeeld eerst in vijf groepen door elke film een positie 1000, 2000, 3000, 4000 of 5000 te geven. Als ik dat heb gedaan, sorteer ik de lijst op positie en ga ik fine-tunen in de groep van 1000 door aan hen direct een positie toe te kennen of eerst nog verder te splitsen. Door dit enkele keren te doen en steeds te sorteren, wordt de volgorde steeds meer naar mijn wens.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Of een export draaien met stemmen van vier sterren en hoger.

Maar dat was goede filter uitleg.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

joachimt ik ben een heel eind, dank

Weet je toevallig of het ook mogelijk is soepel rijen van positie te laten verwisselen? Die methode zou mijn voorkeur hebben.

Maw (voorbeeld):

Mulholland Dr.

Memento

-) met een enkele klik op de knop de rij met gegevens van MM boven die van MD zetten.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

De films met een hoge eigen rating zijn vrij snel in volgorde te zetten, lastiger wordt het in de lagere regionen en met films die je je al nauwelijks herinnert. Wat je ook kunt doen is kijken naar de ranking per jaar om dan de ranking te fine-tunen, zo stel ik mijn toplijst samen, anders is het niet te doen om uit te leggen waarom die ene film op plaats 343 niet op plek 324 had gemoeten...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

tbouwh wrote:

joachimt ik ben een heel eind, dank

Weet je toevallig of het ook mogelijk is soepel rijen van positie te laten verwisselen? Die methode zou mijn voorkeur hebben.

Maw (voorbeeld):

Mulholland Dr.

Memento

-) met een enkele klik op de knop de rij met gegevens van MD boven die van MM zetten.

Zelf werk ik met een stem met meer decimalen. Dus nr. een krijgt 5,000, nr. twee krijgt 4,996, etc. En daarna opnieuw sorteren op stem en ze staan zoals je ze wilt hebben.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

En soms plaats je een film op gevoel in de lijst op een plek zonder wiskundige benadering.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Probleem is dat ik nog geen directe aanknopingspunten heb voor het maken van miniem onderscheid.

Als ik snel rijen van plaats kan verwisselen kan ik daarmee spelen tot het goed voelt (uiteraard wel na een eerste grove selectie).

Anders zou ik telkens als ik nog niet tevreden ben met de gefinetunede (is dat correct NL?) volgorde eerst weer een nieuwe preselectie aan moeten maken (op basis van decimalen, of op basis van hele getallen, zoals joachim opperde)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Je moet ergens beginnen, en dan schuiven. Eerst de 5* op volgorde zetten (je top 10?), dan je 4,5* enz.

Rijtje voor rijtje verplaatsen is best bewerkelijk. Uit het hoofd: rechtermuisknop op rijnummer, knippen, dan rechtermuisknop op rijnummer waar je het wilt hebben, en invoegen. Beter is dus om scores toe te kennen en dan opnieuw sorteren.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Als ik ga knippen en plakken ontstaan er lege rijen en verdwijnt de titel op de plek waar ik plak, dus dat is niet echt bevorderlijk

Ik ga wel even wat aan de slag met fragmentarische (pre)selecties. Verbaast me ergens wel dat je rijen niet in een handomdraai kunt verwisselen (kan er op internet ook niets over vinden), excel heeft zo veel functies wél...

Edit: het kan dus wel, maar op een wat omslachtige wijze; dan doe ik het liever op de geopperde manier (telkens nieuwe voorselecties maken en zo geleidelijk de eindranking vormen)

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Mooi dat er weer een lijst komt en ik ga ook zeker weer meedoen.

Vorige keer een lijst van 350 films ingeleverd maar met best nog wel veel 3.5* films daarin. Dit jaar wordt het denk een lijst van 250 met minimaal 4*

Ben mijn lijst van vorige editie al sinds het einde daarvan aan het aanpassen en uiteraard nieuwe films er aan toe te voegen. Dat zijn er nu 33 van de 350; die gaan echter niet allemaal de eindlijst halen.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

tbouwh wrote:

Dat weet ik zeker, want dat is hoe ik mijn lijst altijd up-to-date houd. Ik doe het namelijk op icheckmovies, dus niet in Excel.

Maak een lijst aan op icheckmovies.com en zet alle films erop, die je in die lijst wilt hebben. Klik op edit en dan kom je op een scherm, waar je simpelweg films kan schuiven tot je tevreden bent. Klik op save en exporteer de lijst. In die export staat natuurlijk geen MM-id, maar dan kun je het werk doen, zoals ik hierboven heb beschreven. Dat is namelijk zoals ik het heb gedaan.

Maar dan moet je wel zin hebben in een account op een andere website. Anders is het dus knippen en plakken in Excel.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9720 votes

N.B.: Lijst exporteren op iCM kan trouwens alleen met betaalde account (of een script). Als iemand hiervan gebruik wil maken, moet je maar even vragen. Dan exporteer ik het voor je.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Knippen en plakken is niet nodig om de volgorde aan te passen van je lijst.

Als je in 1e kolom b.v. nummert van 1 t/m max 500 kun je met de functie sort A to Z in die kolom alle velden tegelijk verschuiven.

Een lijst sorteren in Excel - wikiHow - nl.wikihow.com

Hoop dat dit sommigen helpt; deze functie gebruik ik altijd om snel de volgorde van mijn lijst aan te passen.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik heb mijn top 500 ondertussen ook al verwerkt. Ik wou eerst nog wat films herbekijken, maar dat is een eeuwig verhaal waarschijnlijk. En beter nu al doen dan mezelf extra werk te geven tegen de deadline.

Lijst samenstellen is zoals bij iedereen niet evident. Verwerking liep vlot met de nodige formules die ineens de punten verwerken. 2 lijstjes ondertussen. Benieuwd hoe alles nog verder door elkaar zal geschud worden.

!!!!*Lucky

• 3933 messages
  • 2935 votes

Lijkt me mooi om te zien, hoe alles zich ontvouwt naarmate je lijstje voor lijstje verwerkt.

Ik ben ook zeker weer van de partij, super bedankt voor alle moeite die je neemt Pegasus.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Met mezelf meegerekend al 4 lijstjes binnen. Benieuwd hoe de lijst komende weken nog door elkaar geschud zal worden.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Na elke lijstje dat binnenkomt de nummer 250 of 500 van de lijst publiceren.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik kan wel zeggen dat er momenteel 3 films zijn die in de 4 lijstjes terug komen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.