• 178.174 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.351 actors
  • 9.374.609 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

John Milton wrote:

(quote)
Het hangt er ook vanaf hoe je selecteert wat je kijkt.

Ik probeer films waarvan ik verwacht dat het voor mij zesjes of lager zijn (gebaseerd op de acteurs, regisseur, subgenre, trailer of wat dan ook) doorgaans te vermijden. Al is er wel eens reden om het toch te kijken, en ben ik soms gewoon nieuwsgierig.

Maar er zijn ook mensen die er (bewust) blind films in gooien, zonder iets te weten van wat er komen gaat. Als ik dat zou doen, of het nou de bios of Netflix is, dan zou het ook 2*, 2,5* en 3 sterretjes regenen, vrees ik. Adam Sandler komedies op Netflix. Horrorfilms die zo amateuristisch zijn dat je huilt van je verspilde tijd ipv angst. Romkoms die zo cliché zijn dat je iets wilt slaan of stukmaken.

Nee, ik houd het ook bij de reeds aanwezige pre-selectie criteria.

Zelfs als je van tevoren selecteert, kun je toch nog op lagere cijfers uitkomen... (?) Bovendien houdt iedereen er een ander beoordelingsschema op na. Ik deel 2,5*-en uit aan films die ik de moeite waard vind. Bij een ander staat dat cijfer voor een onvoldoende. Tsja..

In principe doe ik ook aan voorselectie, maar niet met de intentie/overtuiging een 4*-en film te gaan zien. 2,5* (een 5,5 of zesje) is voor mij een welkome filmervaring. Toen ik net op MM zat deed ik dat anders, maar ik realiseerde me in de loop der jaren dat ik zo de breedte van mij filmervaringen afbakende. Daar ben ik van afgestapt. Ik kom ook eerder op 10% uit (4*-en of hoger). Vind dat wel best. Veel users zijn veel te scheutig met het uitdelen van hoge cijfers vind ik. Die lijken 80% van wat ze zien goed tot meesterlijk te vinden. Dat vind ik gewoon onzin. Zelfs al pre-selecteer je.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Als je een film rate onder de 4* dan betekend het dat de film al serieuze mankementen heeft. Tis maar hoe je naar een cijfer kijkt.

Onzin? 9 matige tot waardeloze films achter elkaar zien is onzinnig ja. 80 procent hoger dan 4* geven vanzelfsprekend ook. Nog niemand daarop kunnen betrappen. Heb je discrete voorbeelden?

Ik selecteer het meeste op de visie van een regisseur en hoe hij/zij z'n concept vertaald naar een intrigerende beeldenstroom.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

kevin_vp wrote:

Als je een film rate onder de 4* dan betekend het dat de film al serieuze mankementen heeft. Tis maar hoe je naar een cijfer kijkt.

En dan kun je binnen zo'n 2,5*-en rijtje ook nog onderscheid maken. Als ik een film van Ingmar Bergman 2,5*-en geef, dan is dat voor mij een negatief waardeoordeel, maar geef ik een film van Albert Pyun (niet gerenommeerd, weinig kunstzinnig, weinig zeggingskracht, low-buget, straight-to-video) 2,5*-en dan heb ik er relatief een goed gevoel aan over gehouden. Dan kijk ik dus met een totaal ander gevoel naar het zelfde cijfer. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om lijstjes samen te stellen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

kevin_vp wrote:

Onzin? 9 matige tot waardeloze films achter elkaar zien is onzinnig ja. 80 procent hoger dan 4* geven vanzelfsprekend ook. Nog niemand daarop kunnen betrappen. Heb je discrete voorbeelden?

Ik ga geen discrete voorbeelden noemen, maar er zijn er genoeg hier.

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Leuk wat je daar doet. Je geeft zelf aan dat een 2,5* voor jezelf zowel negatief als positief kan zijn. Afhankelijk zijnde van welke film het was en in welk referentiekader je die film plaatst (oftewel Barbiefilms beoordelen ) ).

Dus iemand die 80% hoger dan vier sterren geeft (da's trouwens echt veel ). Kijkt er ook misschien zo naar? Met een bepaald referentiekader.

Iemand die echt eerlijk steeds 90 tot 120 minuten goed wordt vermaakt door films wat let hem die vier sterren uit te delen? Entertainment value ofzo.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

horizons wrote:

Leuk wat je daar doet. Je geeft zelf aan dat een 2,5* voor jezelf zowel negatief als positief kan zijn. Afhankelijk zijnde van welke film het was en in welk referentiekader je die film plaatst (oftewel Barbiefilms beoordelen ) ).

Dus iemand die 80% hoger dan vier sterren geeft (da's trouwens echt veel ). Kijkt er ook misschien zo naar? Met een bepaald referentiekader.

Iemand die echt eerlijk steeds 90 tot 120 minuten goed wordt vermaakt door films wat let hem die vier sterren uit te delen? Entertainment value ofzo.

Dat moeten ze ook helemaal zelf weten. Verder hebben films altijd entertainmentvalue. Daarom begint de sterrenladder op MM met 0,5* en niet met 0,0*. Toch?

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Ik snap het probleem niet zo. We zijn toch geen broodrecensenten. Een aantal van de films in mijn top 500 kan ik met mijn verstand geen goede film noemen, maar mijn hart plaatst ze toch in de lijst omdat ze op één of andere manier qua sfeer een enorme indruk op me hebben gemaakt of me op een of andere manier hebben gevormd of beinvloed. Zo stonden de vorige keer deze films in mijn lijst:

One Wish Too Many (1956)

Invaders from Mars (1953)

I'm the Girl He Wants to Kill (1974)

Stuk voor stuk films die als kind een verpletterende indruk op me maakten en mijn liefde voor film aanwakkerden. Als ik ze terug zou zien zou ik ze waarschijnlijk lager waarderen, maar waarom zou ik? Ik hou de magie liever in stand.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

kevin_vp wrote:

Ook niet als je Onderhond zijn theorie in praktijk omzet?

Die praktijk heb ik vorige keer al toegepast, maar deze editie lukt het niet goed. Geen idee waarom, maar blijf een slecht gevoel aan de lijst overhouden. Hoewel ik op zich graag lijstjes maak, merk ik dat dit me begint te irriteren en dat is nooit een goed teken

Ik laat em nu eventjes rusten en kijk er binnenkort nog wel eens naar

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

kevin_vp wrote:

Als je uiterst selectief films bekijkt en nog altijd maar gemiddeld 1/10 (of zelfs minder!) echt apprecieert, dan kun je beter een andere hobby zoeken.

Hoezo? De meeste films die ik kijk zijn films als #1 Cheerleader Camp (2010) en All American Bikini Car Wash (2015). Biertje erbij en ik heb een topavond. Maar ik ga zo'n film toch niet in een toplijst zetten? Want hoezeer ik ze ook "apprecieer", echt goede films vind ik het niet.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Hoezo? De meeste films die ik kijk zijn films als #1 Cheerleader Camp (2010) en All American Bikini Car Wash (2015). Biertje erbij en ik heb een topavond. Maar ik ga zo'n film toch niet in een toplijst zetten? Want hoezeer ik ze ook "apprecieer", echt goede films vind ik het niet.

Sarcasme?

Verkondig dan toch gwn dat je selectief "slechte" films kijkt. Nu lopen we tegen een oververhitte discussie aan. Een vicieuze cirkel die onmogelijk valt te doorbreken.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Het probleem is wat mij betreft niet zo zeer om te bepalen wat er op de lijst komt (dat lukt wel, met af en toe een zucht), maar de rangschikking. Dan breekt het zweet me wel een beetje uit. Films laten zich natuurlijk op dat vlak lastig vergelijken.

Van de nood een deugd gemaakt, en besloten dat het het belangrijkste is dat ze er op staan, en minder interessant wáár precies. De hele bubs verdeeld in 10 groepjes van 25, die genummerd van 1 t/m 10, en de neiging onderdrukt om daarbinnen al te veel te gaan schuiven. Je gaat het niet 'goed' krijgen. Volgende week zou de lijst er weer anders uit zien.

Ik heb het tot nu toe dit jaar opmerkelijk goed naar m'n zin gehad in de bioscoop, maar besloten om al te verse ervaringen voor een volgende editie in aanmerking te laten komen, ten faveure van een aantal dierbare (overigens wel wat vervagende) herinneringen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

kevin_vp wrote:

(quote)

Sarcasme?

Waarom zou ik sarcastisch zijn?

Nu lopen we tegen een oververhitte discussie aan.
Tja, jij gaat in op iets dat helemaal niet zo relevant is voor de vraag die ik stelde en waar ik ook nog geen bevredigend antwoord op heb gehad: Waarom toch dat minimum van 250 films? Moet dit project een exclusief onderonsje zijn? Of vindt iedereen het maar prima dat er in de top 1000 straks films staan die eigenlijk niemand echt goed vindt?

mjk87 (moderator films)

• 14518 messages
  • 4516 votes

Moet je nagaan dat dit ooit begonnen is als Top 500 per persoon.

Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter top 1000 project - Editie 2013

Hier staat de reden waarom TOR ooit hiermee begonnen is. Geeft volgens mij goed aan waarom er zo'n lange lijst wordt gevraagd. Voor de leuk ooit, en zo lijkt de lijst ook wat minder dan de Alternatieve Top 100 doordat veel mensen niet meedoen maar juist een clubje meer actieve gebruikers.

En zo was het eens, dus zo houd je het ook vaak, zoals in dit geval.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Hij zegt daar het volgende:

The One Ring wrote:

[...] Wat me het meest aanspreekt aan dit project is dat MovieMeter een site is met gebruikers die op zijn zachtst gezegd een uiteenlopende smaak hebben. Zo'n top 1000 op deze manier zou dat kunnen reflecteren, wat deen excentrieke lijst zou opleveren. Ik hou me ook wat vast aan 500 films per individu en 1000 in het eindresultaat om juist die diversiteit aan films goed tot hun recht te laten komen. Overigens zou ik korte films hier gewoon toestaan. [...]

Voor Apollinisch is https://www.moviemeter.nl/list/alt nog wel een lijst met leuke tips. Daar is het aantal in te zenden films teruggebracht tot het overzichtelijke aantal van 10. Deze lijst staat dus gegarandeerd bol van films die veel mensen echt goed vinden.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Exclusief onderonsje. Vermoeiend hoor.

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

mjk87 wrote:

Voor de leuk ooit, en zo lijkt de lijst ook wat minder dan de Alternatieve Top 100 doordat veel mensen niet meedoen maar juist een clubje meer actieve gebruikers.

En zo was het eens, dus zo houd je het ook vaak, zoals in dit geval.

Net even die alternatieve toplijst bekeken, maar van wat ik me nog van de vorige top 1000 herinner lijkt die er maar weinig op. Snap dat argument dus niet echt.

Overigens, nu ik die post van TOR lees, geldt de regel dat je ook korte films mag inzenden nog steeds? Niet toch?

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Nee, deze editie niet helaas. Hopelijk in 2019 weer!

mjk87 (moderator films)

• 14518 messages
  • 4516 votes

leatherhead wrote:

(quote)

Net even die alternatieve toplijst bekeken, maar van wat ik me nog van de vorige top 1000 herinner lijkt die er maar weinig op. Snap dat argument dus niet echt.

Overigens, nu ik die post van TOR lees, geldt de regel dat je ook korte films mag inzenden nog steeds? Niet toch?

Zoiets wilde ik ook zeggen, maar er mist een woord. Top 100 van de Top 1000 lijkt zo helemaal niet op de Alternatieve Top 100, en door hoge eisen te stellen aan de lijst (minstens 250 stuks) voorkom je dat heel veel mensen meedoen en de lijst daarmee meer richting die Alt Top 100 gaat.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Het moet dus inderdaad een exclusief onderonsje zijn en diversiteit is belangrijker dan kwaliteit.

Alastor wrote:

Voor Apollinisch is https://www.moviemeter.nl/list/alt nog wel een lijst met leuke tips. Daar is het aantal in te zenden films teruggebracht tot het overzichtelijke aantal van 10. Deze lijst staat dus gegarandeerd bol van films die veel mensen echt goed vinden.

Ha.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Tja, jij gaat in op iets dat helemaal niet zo relevant is voor de vraag die ik stelde en waar ik ook nog geen bevredigend antwoord op heb...

---->>> 2800 bekeken films. Neem 10% procent en je kunt meedoen. Probleem opgelost. Relevanter kan ik niet zijn, het spijt me ten zeerste.

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

Zonder veel prijs te geven denk ik wel dat de lijst net als voorbije edities een mix is van minder bekende films, klassiekers en evengoed blockbusters. Het zijn dus zeker niet 1.000 obscure titels waar telkens 10 mensen op gestemd hebben.

De minimum heeft z'n voor- en nadelen. Maar ik vind het net de kracht van deze lijst. Ik vind het alvast een mooie lijst aan het worden.

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

de keuze voor 250 minimum is ondertussen ook al meermalen uitgelegd, maar steeds komt er een nieuw iemand die de discussie wilt opstartten (zonder blijkbaar te lezen wat al op de voorgaande pagina's geschreven is), dat is ook wel een beetje vervelend... tijd voor wat meer positieve vibes?

• 31149 messages
  • 5449 votes

Goed idee!

We zitten trouwens al aan 18 lijstjes. En ik mis nog een hoop bekende namen, dus dat loopt goed!

Alastor

Badalamenti

Bbarbie

beavis

Dievegge

Ferdydurke

Film Pegasus

gauke

horizons

IH88

joachimt

kaketoe

Knisper

Lv92

mjk87

Movsin

MRDammann

wendyvortex

Dievegge

• 3172 messages
  • 8197 votes

Als ik deze top 1000 vergelijk met de top 250 of de alternatieve top 250, dan verkies ik de eerste. Dat minimum van 250 zorgt ervoor dat alleen mensen stemmen die gepassioneerd zijn door film en meer kennen dan wat recent en populair is. Daardoor krijg je een bredere waaier van genres, landen en periodes.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Eens!

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Alastor wrote:

Nee, deze editie niet helaas. Hopelijk in 2019 weer!

ah kom op, ik heb 600 films gezien en ik doe al mee.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Wees gerust, ik doe mee. Mijn lijst is zelfs al verwerkt. Dat bericht was een antwoord op de vraag van leatherhead of er korte films ingezonden mogen worden.

• 31149 messages
  • 5449 votes

Geen kortfilms dit jaar. Ik verwacht vooral lijstjes met MM-codes om de verwerking sneller te laten gaan. En dan is het praktischer om enkel films van MM te nemen. Misschien binnen 2 jaar terug.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Ik doe niet mee dit jaar. Die kortfilm discussie is me toch precies in het verkeerde keelgat geschoten. Spijtig genoeg..

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

timmienoelie wrote:

Ik doe niet mee dit jaar. Die kortfilm discussie is me toch precies in het verkeerde keelgat geschoten. Spijtig genoeg..

Een onderdeel van de volwassenwording is dat je ook eens leert dingen doen die niet altijd even leuk en prettig zijn, en je je neerlegt wanneer de groep (of de meerderheid) samen een beslissing heeft gemaakt. Blijkbaar heb je die stap nog altijd nog niet kunnen maken ondanks de gigantische hoeveelheid 'filosofische' films die je al hebt gezien. Men kan niet voor iedereen goed doen, en ik vind het behoorlijk onrespectvol tegenover de organisatie die hier veel moeite en tijd insteekt en je medeleden om je op die manier weer aan te stellen en ook om opnieuw die discussie (of het minimum aan 250 films) terug op te rakelen terwijl dit een maand geleden al werd aangegeven en er toen gediscussieerd over kon worden (en dat dan ook werd gedaan). Grow up! Er is al genoeg negativiteit in de wereld zonder al dat gezeur.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.