- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Dat laatste zegt niet alles natuurlijk, want elke stem op 5* is een afwijking van precies 0. Maar verder heeft fiction gelijk natuurlijk. De één is strenger dan de ander. En het is wellicht leuk voor de film dat er iets anders dan de bekende namen doorkomt.
Alleen zou iemand geen onvoldoendes mogen geven (bij mij 2* en lager), want dat kan niet in een toplijst. De rest moet kunnen.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ik vind dat je ook geen 2,5* en 3* films mag opgeven. Echt veels te laag.
3,5* begrijp ik dan nog wel. Heb er zelf ook een hoop tussen zitten die eigenlijk best goed zijn.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Deze stemgrafiek is misschien wel een goed voorbeeld: http://www.moviemeter.nl/user/8851/votes/ . Ik denk dat het beste iedereen zelf kan bepalen of een film nog toplijstwaardig is.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Dat wordt dan lekker volproppen onderaan om de eerste 250 wat extra push te geven.
Lager dan een top 500 plaatsen kan twee dingen betekenen:
1. Die persoon heeft te weinig (toplijstwaardige) films gekeken, zoals ik.
2. Die persoon is te lui geweest om een uitgebreide lijst te maken.
Een lijst als deze is gebaat bij zoveel mogelijk lange(re) lijsten. Ik vind dat er ook best een beloning mag staan tegenover het maken van een langere lijst.
Ik kan natuurlijk ook alle onbekende films eruit filteren, "omdat die de lijst toch nooit halen".
Overigens denk ik dat je best kunt twisten over of onderstaande formules de juiste getallen bevatten.
500 titels: 38000 / ( [place] + 75 )
250 titels: 19000 / ( [place] + 38 )
Ik zou opteren voor een wat kleiner verschil. Bv. 25.000 en 49 of zelfs 30.000 en 59.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Persoonlijk vind ik enkel 4.5*/5.0* toplijstmateriaal. Maar ik zou maar gek zijn om niet wat 4.0* in m'n lijst te dumpen om m'n favorieten wat hoger in de eindlijst te krijgen ...
Verder moet een eindlijst de smaak van de users bepalen, niet de smaak van degene die er het meest tijd in hebben gestoken.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Heeft iemand een mooi programma waarmee je makkelijk (met bv. de muis) kan schuiven met filmtitels (in een toplijst)?
Op een blaadje alles opschrijven met mijn MM-stemmen voor me , vind ik nogal onhandig.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Maar ik zou maar gek zijn om niet wat 4.0* in m'n lijst te dumpen om m'n favorieten wat hoger in de eindlijst te krijgen ...
Verder moet een eindlijst de smaak van de users bepalen, niet de smaak van degene die er het meest tijd in hebben gestoken.
Iemand die er meer werk in steekt, mag best beloond worden. Of het moet op z'n minst stimulerend werken om daadwerkelijk die top 500 te maken i.p.v. die top 250 onder het mom "onderin krijgen ze toch weinig punten".
Ik denk dat ik maar al mijn bekendere favorieten bovenaan ga zetten en laat films onder de 50 stemmen maar achterwege. Dan krijgen ze immers meer punten. 
Op een blaadje alles opschrijven met mijn MM-stemmen voor me , vind ik nogal onhandig.
Edit: Ik heb gewoon précies 250 films een 4,0* of hoger gegeven. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Heeft iemand een mooi programma waarmee je makkelijk (met bv. de muis) kan schuiven met filmtitels (in een toplijst)?
Ik heb per stemcategorie (5, 4.5, 4) een lijst in excel geëxporteerd. Die zijn of alfabet. En dan is dat redelijk makkelijk te schuiven (heb per stem bekeken waar die te zetten en zo de lijst afgegaan) bovendien goed uit elkaar te halen en eenvoudig om er de nummers 1 tot 250 voor te zetten.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Makkelijk schuiven in Excel, hoe zie je dat voor je?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
ctrl-x en invoegen. Gaat best snel.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik moet eerlijk toegeven steeds meer naar Onderhonds argumenten te trekken, ondanks eerdere weerstand. Mijn bedoeling van twee verschillende formules voor 250 en 500 stemmen was absoluut niet om mensen te belonen omdat ze meer films gezien hebben of meer moeite hebben gestoken in de lijst (al spoor ik nog altijd iedereen die kan aan om voor de 500 te gaan). Het is een lastige kwestie. Als iedereen die een lijst van 250 inleverde weinig gezien zou hebben zou de dubbele formule gerechtvaardigd zijn, want bij hen komt 250 vaak uit op de lagere 4*. Dat wilde ik wat compenseren, dat mensen met weinige geziene films en veel geziene films gelijkwaardige lijsten krijgen, maar als mensen met veel geziene films 250 gaan stemmen om niet uit de 4,5* te komen werkt dat totaal niet.
Iedere aanpak heeft zo zijn voor- en nadelen, natuurlijk, maar misschien nu toch een andere aanpak: Gewoon overal de formule toepassen voor 500, en de gebruiker zelf de keuze te maken hoe lang de lijst wordt, met wel een minimumeis van 250 films en een maximum van 500. Wat zeggen jullie?
]Hoewel ik nu "weinig-kijkers"ga benadelen, horen mijns inziens 3* (of zelfs 3,5*) nou niet echt thuis in een persoonlijke toplijst met je favoriete films (heb ik meerdere mensen zien uiten). Zou aan de lijst niet een minimum aantal * gekoppeld moeten worden (misschien in combinatie met één formule voor iedereen)? Ik heb nu het gevoel dat kwantiteit de kwaliteit sterk gaat overheersen i.p.v. een meer evenwichtigere mix.
Het is al gezegd, maar verschillende gebruikers houden een heel eigen stemgedrag er op na. Daardoor kan ik geen eisen stellen op het gebied van sterrenaantallen. Ik wil überhaupt niet te strikt zijn in wat mensen wel en niet mogen plaatsen in zo'n lijst, omdat het toch al erg subjectief is.
Persoonlijk wil ik overigens ook niet op 3,5* stemmen, in ieder geval niet veel, maar ik vermoed wel 500 films met vier sterren gezien te hebben, of anders erg dicht erbij te zitten. Bij vier sterren beginnen bij mij de echt speciale films. De meesterwerken zijn misschien 4,5* en 5*, maar 4* is nog altijd toplijst waardig wat mij betreft. Maar zoals gezegd dat moet ieder voor zich bepalen.
De reden waarom ik top 500's juist zo leuk vind is omdat zo net wat meer sterke titels naar boven komen drijven dan vaak gezien worden. Wat een meesterwerk is, is persoonlijk, maar er zijn een aantal films waarover veel mensen het wel eens zijn. Die gaan sowieso ook hier weer scoren in de hogere regionen van de top 1000, onvermijdelijk, maar doordat de eindlijst zo lang is en de persoonlijke lijsten eveneens veel ruimte hebben met 500 (en 250) kan er in de eindlijst toch wel wat bijzonders of onverwachts naar boven komen drijven. Ik twijfel er niet aan dat The Godfather hier ergens hoog gaat eindigen, maar zou het niet gaaf zijn als er ergens lager in de lijst ineens een weinig gezien, obscuur filmpje eindigt dat het gered heeft met een paar stemmen van enkele fanatiekelingen. Hoe dat uit gaat pakken weet ik nog niet, maar we zullen zien. Ik had al gedacht aan gewoon de top 100s die al op de site staan, maar dat is me te weinig. Ik zag dat project toch als iets groots, voor een breed scala aan films uit veel verschillende smaken. Die top 100's leveren net te weinig naar mijn gevoel.
Overigens, naast de top 1000 wil ik ook nog wel een extra lijst posten waarin alle films staan die slechts één stem hebben gekregen; een extra tiplijst dus.
Nee, zelfs als je een lid bent van MovieMeter maar niet stemt mag je gewoon mee doen. Ik ga toch niet controleren of iedereen daadwerkelijk gestemd heeft, dat wordt me te gek.
Ik heb een topic geopend: Film >> Toplijsten en favorieten >> Persoonlijke top 250/500
Hier kan iedereen straks, of wanneer men wil, zijn of haar lijst plaatsen, zodat de lijsten door iedereen gezien kunnen worden, als je dat wilt.
Goed idee, Spetie. Toch spoor ik deelnemers aan om hun lijsten daar te posten nadat de top 1000 bekend is. Dan is de eindlijst net wat verrassender als ie komt. Maar ook hier ben je natuurlijk vrij in: als je je toplijst eerder wil posten mag dat.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Rijen knippen en invoegen inderdaad.
Als je alles in één keer doet, zal het sneller zijn dan het voorbeeld wat ik gaf met Word. Maar als je wilt schuiven met titels (zoals de oorspronkelijke vraag) is Excel echt geen programma wat ik zou aanraden.
Goed idee, Spetie. Toch spoor ik deelnemers aan om hun lijsten daar te posten nadat de top 1000 bekend is. Dan is de eindlijst net wat verrassender als ie komt. Maar ook hier ben je natuurlijk vrij in: als je je toplijst eerder wil posten mag dat.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Als je alles in één keer doet, zal het sneller zijn dan het voorbeeld wat ik gaf met Word. Maar als je wilt schuiven met titels (zoals de oorspronkelijke vraag) is Excel echt geen programma wat ik zou aanraden.
Maar hoe snel schuif je? Ik ga wel steeds weer de lijst langs. Dat kost nog de meeste tijd. Als ik dan de juiste plek heb gevonden is het enkel een kwestie invoegen nog (wel even eerst knippen voor je gaat zoeken)
250 titels kostten mij in totaal ruim 2 uur.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het is intussen duidelijk dat er genoeg enthousiasme is voor het project om dit door te laten gaan. Ik zal morgen nog even een overzicht maken van alle regels en de procedure, inclusief een deadline. Alleen die over die formule is nog geen doorslaggevende keuze gemaakt, maar dat moet wel voor het startsein, omdat het wellicht invloed heeft op de lengtes van de lijsten van sommige gebruikers, maar dat laat ik nog een dagje sudderen.
Suggesties blijven welkom.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Zou je de laagste stem niet als factor kunnen gebruiken? Dus iemand met enkel 4,5* of hoger telt dan net wat zwaarder dan iemand die 3,5* als laagste heeft. Okay, dan tellen je andere stemmen ook wat minder, maar het laat ook mensen dan de keuze veel films te nemen of wat minder en dan een hogere waardering per film.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Dat gaat niet, omdat mensen hun stemmen anders gebruiken. Sommige gebruikers hebben zelfs 2,5* als meest gegeven stem. Ik heb zelf 7 films met 5 sterren, maar andere gebruikers hebben er 30, terwijl ze evenveel films gezien hebben.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Punt. Kan niet dus. En top 250 gelijk in punten? Dus zeg simpel 251 t/m 500 punten per stem en diegenen die een langere lijst hebben dus wel die films voor de lijst erin, maar dan altijd minder punten (1 t/m 250). Verplicht je niemand er meer dan 250 te nemen maar moedig je ze wel aan omdat die stemmen gewoon meetellen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Punt. Kan niet dus. En top 250 gelijk in punten? Dus zeg simpel 251 t/m 500 punten per stem en diegenen die een langere lijst hebben dus wel die films voor de lijst erin, maar dan altijd minder punten (1 t/m 250). Verplicht je niemand er meer dan 250 te nemen maar moedig je ze wel aan omdat die stemmen gewoon meetellen.
Dit is gewoon hetzelfde als dezelfde formule gebruiken voor iedere lijst, ongeacht het aantal.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Zo ongeveer, maar ik probeer ook maar een idee te geven om alle bezwaren te voldoen. Hiermee straf je niemand met een minder aantal stemmen en beloon je diegenen die meer stemmen invoeren (want die tellen dan uiteraard mee voor de lijst).
Als ik een top 250 indien is mijn nummer 1 evenveel waard als de nummer van iemand met een top 333 of een top 500. Eveneens is mijn nummer 250 evenveel waard als nummer 250 bij die personen met een top 333 of top 500. Zij hebben alleen meer films.
Je past dus de formule toe van de top 500, alleen mis je tot maximaal 250 titels in sommige lijsten.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het punt is dat de enige methode die helemaal eerlijk is een aparte formule is voor iedere gebruiker, aangepast op niet alleen het aantal van zijn of haar lijst, maar ook nog eens op zijn of haar definitie van wat een film waardig maakt om in de lijst opgenomen te worden. Vervolgens moet er een formule komen die al die individuele lijsten met eigen waarden gelijkwaardig maakt. Dit is absurd en maakt project ook voor niemand leuker of interessanter. Het werkt denk ik het beste als je ieder laat beslissen wat voor hem of haar waardige films zijn en hoe groot het aantal films is dat daartoe behoort (zolang het binnen 250 en 500 valt). Dan lijkt een allesomvattende formule die voor iedereen geldt het meest eerlijk. Vanaf 250 levert het toch al niet gigantisch veel punten op, meer bonuspunten die af en toe het verschil kunnen maken en dan vooral bij films die vaak lager eindigen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Oké, tijd om knopen door te hakken! Er is zoals gezegd genoeg enthousiasme voor dit project, dus bij deze het officiële startsein!
Er zijn veel verschillende meningen over hoe de puntentelling in zijn werk moet gaan en als organisator/ dictator (doorstrepen wat volgens u niet van toepassing is) besluit ik toch gewoon één formule te gebruiken voor alle lijsten, in plaats van twee verschillende formules van lijsten van 250 en 500 films.
Voor de goede orde, nog even de regels op een rijtje:
- Iedereen mag zelf bepalen hoe lang zijn lijst wordt, maar het moet minimaal 250 en maximaal 500 films bevatten. Verder mag alles, dus ook bijvoorbeeld 343 of zoiets, als dat is waar voor jou de scheidslijn ligt voor wat een toplijstwaardige film is. Het enige verzoek dat ik doe is om de lijst zo lang mogelijk te maken, voor een diverser eindresultaat.
- Alle films zijn toegestaan. In tegenstelling tot de MovieMeter top 250 betekend dit ook dat films jonger dan 2 jaar, korte films en mini-series meedoen. Een korte film mag meedoen als die op IMDb als "short" gelabeld staat. Bij mini-series tel ik alleen diegenen die op MovieMeter mogen staan. Uiteraard doen documentaires en animatiefilms ook gewoon mee.
- Lijsten mogen niet alfabetisch of chronologisch geordend worden, want dat werkt niet met de puntentelling.
- Zorg dat goed duidelijk is welke film je precies bedoelt. Vermeld altijd het jaartal. Gebruik ook het liefst de originele titel.
- Als de lijst af is kun je hem naar mij sturen via pm of hem hier posten, afhankelijk van de vraag of je hem zichtbaar wilt hebben voor de top 1000 bekend is of daarna. Alle lijsten worden in ieder geval vrijgegeven nadat de eindlijst af is.
- De deadline voor het inleveren van je lijst is 15 april.
- Let er wel op dat je maar een maal een lijst mag inleveren. Dit omdat ik zover mogelijk al meteen de punten wil bijhouden van lijsten zodra ik ze krijg, zodat ik niet op 15 april alles in één keer hoef te doen. Als iemand een gewijzigde lijst inlevert moet ik steeds opnieuw gaan berekenen en oude berekeningen ongedaan maken, wat enorm tijdrovend is. Beavis en mjk87 hebben al voor dit startsein een lijst ingeleverd. Willen jullie deze lijsten als definitieve inzendingen houden voor dit project of niet?
- Mensen die hier interesse hebben getoond in dit project zal ik een week voor de deadline een pm sturen om ze aan de deadline te herinneren, mochten ze nog geen lijst hebben ingeleverd. Als gebruikers tot nu toe niet gereageerd hebben of dit topic later pas zien en nog mee willen doen, moeten ze het maar zeggen.
- Alle stemmen worden een plaats toegekend in de eindlijst met de volgende formule: Point = 38000 / ( [place] + 75 ).
- Zodra de lijst bekend is zal ik die hier stap voor stap posten. Aangezien het vele werk dat hier voor alle deelnemers in gaat zitten wil ik er wel iets van maken. Zie de link op pagina 1 naar de muzieksite voor een voorbeeld van wat ik van plan ben. Ook maak ik daarna een aparte lijst met alle films die slechts 1 stem hebben gekregen, als een soort alternatieve tiplijst.
Kan iedereen hier mee leven of zijn er nog vragen?
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Oké, tijd om knopen door te hakken! Er is zoals gezegd genoeg enthousiasme voor dit project, dus bij deze het officiële startsein!

Als de lijst af is kun je hem naar mij sturen via pm of hem hier posten
- De deadline voor het inleveren van je lijst is 15 april.

Ook maak ik daarna een aparte lijst met alle films die slechts 1 stem hebben gekregen, als een soort alternatieve tiplijst.
Kan iedereen hier mee leven of zijn er nog vragen?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
. Beavis en mjk87 hebben al voor dit startsein een lijst ingeleverd. Willen jullie deze lijsten als definitieve inzendingen houden voor dit project of niet?
Nee. Die definitieve komt dan wel in april, ook per pm. Ik ga zeker nog 20 films zien die ik in die lijst verwacht.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
voor ik mijn energie in deze lijst ga steken zou ik graag jullie mening
willen horen over mijn twijfels.
nou is het zo dat ik een enorme liefhebber ben van het actie genre en ik kan
mij zo voorstellen dat er mensen zijn die dat niet lijst waardig vinden.
heel veel van mijn favoriete films zitten in dat genre en zullen dan ook in mijn
lijst veel voorkomen.
dus wat zal ik nu doen?
ik hoop dat jullie hierover je mening willen geven,mag ook via een prive bericht.
er wordt hier veel gezegd over lijst waardig en zo.....
misschien neem ik het erg serieus allemaal maar ik wil hier goed mee omgaan aangezien
het hier om een top 1000 gaat.
en ik kom er ook niet onderuit om 3,5 *in de lijst op te nemen.
wat vinden jullie?
advies graag.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Je oprecht favoriete films in je lijst zetten, dat moet je doen. Niet films waarvan je denkt dat sommigen ze niet kunnen waarderen weglaten.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Gewoon films erin zetten die 'jij' om welke reden dan ook goed vindt en/of lijstwaardig vindt. Dat andere mensen het met sommige titels niet eens zullen zijn is onvermijdelijk en daarom mogen ook zij een individuele toplijst inleveren. De films met de meeste punten zullen erin komen, dus wanneer een film die jij in je toplijst hebt staan het weet te redden tot de top 1000, dan weet je zeker dat je niet de enige was. 
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ik doe ook wel mee, maar wat is het handigste om het te doen? Ik heb sowieso al al mijn films in Excel staan, maar kun je ook rijen omwisselen? Ik kan wel een film knippen, maar dan zal ik hem ergens moeten plakken terwijl ik hem dus van plaats wil wisselen met een ander.
Of iemand nog een andere manier?
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Je bedoelt zoiets,hé? Dat je met de muis op een film/films klikt en dat je deze naar een andere plaats kan verslepen waarbij de nummering automatisch verschuift. Ik blijf zelf papier i.c.m. Word tot nu toe het handigst vinden. (Totdat ik zo'n programma die ook nog makkelijk te besturen is gevonden heb)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Wil je het nog in een bepaald format hebben (maakt je eigen leven makkelijker bij het opstellen van de uiteindelijke lijst). Bijv excel, kolom 1 originele titel, kolom 2 jaar, kolom 3 regisseur op voornaam, ...
Het maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit hoe je het opstuurt, als het maar duidelijk en overzichtelijk is. Veel gebruikers zullen hun lijst inleveren in het door Spetie gemaakte topic en daardoor krijgt het al automatisch niet de vorm van Excel. Dan is het misschien het meest handig om zo'n vorm aan te nemen. Ik moet toch alle titels uiteindelijk opnieuw overnemen voor de eindlijst en dan maak ik er wel een vormelijke eenheid van.
Persoonlijk hoor ik tot de gebruikers die Word gaat gebruiken voor zijn eigen lijst.
nou is het zo dat ik een enorme liefhebber ben van het actie genre en ik kan
mij zo voorstellen dat er mensen zijn die dat niet lijst waardig vinden.
heel veel van mijn favoriete films zitten in dat genre en zullen dan ook in mijn
lijst veel voorkomen.
dus wat zal ik nu doen?
ik hoop dat jullie hierover je mening willen geven,mag ook via een prive bericht.
Één van de dingen die me juist zo aansprak aan dit project was dat er zoveel verschillende smaken zijn op MovieMeter, iets wat meer tot uiting komt op het forum dan in de stemgemiddeldes van de site en de bijbehorende top 250. Het is dan ook alleen maar leuk als jouw favorieten niet meteen gangbaar zijn, dat maakt de lijst alleen maar gevarieerder. Dit is geen project waarbij gebruikers zo objectief mogelijk moeten beslissen wat de beste films aller tijden zijn.
Kortom: gewoon stemmen wat je goed vindt!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.