• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2013

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Een voorstel voor het maken van een MovieMeter top 1000 films.

Ja echt, een top 1000 films, maar dan niet via gebruikelijke stemmen of zoiets als een filmladder, ik heb iets anders in gedachte. Afgelopen week kwam ik tijdens een zoektocht op het internet ineens uit bij een muzieksite waar op het forum het volgende topic te vinden was: een top 1000 liedjes gebaseerd op lijstjes van 37 leden van het forum die allemaal hun eigen top 500 hebben ingeleverd. Ik dacht: waarom doen we zo iets niet op MovieMeter, maar dan met films in plaats van liedjes?

Wellicht zijn er al een aantal mensen gestopt met lezen toen ze bij "hun eigen top 500" zijn aangekomen en ik ben ook benieuwd of hier animo voor is. Dit is in stappen hoe ik het zie (en een kritische blik is welkom; schroom je niet):

- Eerst moeten we zien of er genoeg interesse is in dit project. Met slechts 10 deelnemers heeft dit weinig zin, dus voor het startsein gegeven wordt moet ik denk ik toch denk ik minimaal 25 gebruikers hebben die echt mee willen doen.

- De deelnemers vullen ieder een persoonlijke toplijst met hun favoriete films in. Het aantal houd ik het liefste op 500 per persoon, maar als dit grote aantal teveel mensen afschrikt wil ik eventueel ook lijsten van 250 films toestaan. 100 lijkt me net iets te weinig voor de schaal van dit project. De lijsten moeten ook wel echt een favorietenvolgorde hebben; geen alfabetische of chronologische. De plaatsing van een film in een individuele lijst heeft namelijk invloed in waar de film in de uiteindelijke top 1000 eindigt en als we veel alfabetische lijsten krijgen, zullen de titels met een A of B goed scoren. Een top 500 maken is natuurlijk veel werk, maar ik wilde er ook twee maanden de tijd voor geven. Het hoeft niet in één week af, natuurlijk. Wel is na inzending je lijst definitief en kunnen er geen aanpassingen meer aan gemaakt worden. Dat zou te tijdrovend moeten worden, want zo moeten er steeds nieuwe berekeningen gemaakt worden.

- Zodra een deelnemer zijn of haar lijst af heeft wordt die ingezonden, maar er zijn twee manieren waarop we kunnen besluiten dat te doen. Ten eerste kan de lijst via pm naar mij toegestuurd worden, zodat niemand hem kan zien voor de uiteindelijke top 1000 bekend is. Hierdoor blijft het wat spannender welke films het gaan halen. De individuele top 500's kunnen daarna gepost worden. Ten tweede kunnen we ook gewoon onze top 500's hier al posten en dat ik van daaruit de top 1000 bereken. Dit is wat transparanter. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste aanpak, maar ik hoor hier graag ieders mening over.

- Als alle lijsten binnen zijn bereken ik de eindlijst. In de link die ik eerder in het bericht zette staat de volgende formule: points =500*(1+75)/([place]+75). Hiermee heb je dus als het goed is een formule die zowel rekening houdt met het aantal lijsten waarin de film voorkomt als de plaatsing erin. Hierdoor kunnen films die relatief weinig stemmen krijgen, maar wel hoog in de lijsten staan ook een goede plaats in de top 1000 krijgen, waardoor echte fandom beloond wordt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik verder niet weet hoe die formule samengesteld is en mijn kennis van wiskunde is te zwak om hem aan te passen als we ook lijsten van 250 of zelfs 100 gaan toestaan. Iemand met een wiskundeknobbel die hier meer van weet?

- Uiteindelijk post ik de top 1000 zoals in de link, in etappes. Daarna kan iedereen zijn hulde en/ of heftige kritiek op het eindresultaat laten horen.

Waarom dit project? Omdat het leuk is om te zien wat eruit komt. Daarnaast is het een alternatief van de top 250, waar al langer de vraag is wat de lijst zou zijn als eendagsvliegen niet zouden meedoen. Wat me het meest aanspreekt aan dit project is dat MovieMeter een site is met gebruikers die op zijn zachtst gezegd een uiteenlopende smaak hebben. Zo'n top 1000 op deze manier zou dat kunnen reflecteren, wat deen excentrieke lijst zou opleveren. Ik hou me ook wat vast aan 500 films per individu en 1000 in het eindresultaat om juist die diversiteit aan films goed tot hun recht te laten komen. Overigens zou ik korte films hier gewoon toestaan. Misschien ook mini-series als daar behoefte aan is (tv-series zijn uiteraard uitgesloten).

Nu is dus allereerst de vraag of er animo is voor dit project. Ik weet niet hoeveel gebruikers zo'n bericht als dit bereikt, maar we wachten af.

[Vraag: hoort dit in Filmgames of Toplijsten? Die spelletjes rond lijsten van het jaar komen hier terecht en aangezien dit een lijstspel is heb ik het onder Toplijsten gezet.]

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik zou hier in ieder geval zeker aan meedoen.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Pfff, een lijst maken van 500 films (in volgorde van favorieten) lijkt me een titanenwerk. Bij een top 100 breekt het zweet me al uit, laat staan 500 (ik vrees dat ik er sowieso te weinig films voor gezien heb)

Maar goed, de uitkomst lijkt me wel interessant (al snap ik geen jota van die wiskundige formule)

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Valt wel mee hoor. Je kan je stemmen eenvoudig naar excel exporteren en dan kan je ermee schuiven.

Voor de organisator is het pas veel werk.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Oei, top 500. Schrikt in eerste instantie toch wel een beetje af (door de titel dacht ik in eerste instantie zelfs even aan een top 1000). Toch al met al best interessant en imo niet te hoog gegrepen, ook al komen bij sommigen dan misschien films met "lage" scores in de lijst..

Formule (500*(1+75))/([place]+75) lijkt mij wel oké. Geen rare uitkomsten. En ik zie het trouwens ook eerder als een toplijst dan filmgame, dus zit wat mij betreft in de juiste plek.

The One Ring wrote:

Overigens zou ik korte films hier gewoon toestaan. Misschien ook mini-series als daar behoefte aan is (tv-series zijn uiteraard uitgesloten).

Vraag: in hoeverre moet je iets toestaan wat niet op MM mag?

Ik ben trouwens van de partij.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Een top 500, dat betekent voor mij iets van 70% van mijn stemmen. Dat wordt wel te veel.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Om te beginnen, prima idee: 200 zou ik kunnen invoeren. Maar de rest heeft dan een te lage score eigenlijk voor een toplijst. Lager dan 4* zou ik niet willen doorgeven.

En kortfilms lijken me prima, net als langere miniserie\s zoals Band of Brothers (die ooit op deze site stond). En Un Chien Andalou kan dan ook.

Is er sowieso niet via internet ergens een programma of site dat de tellingen automatisch gaan? En overzetten naar excel van deze gegevens vind ik niet even ideaal. Heb dat al weleens geprobeerd, maar helemaal lekker loopt dat niet als je mooie lijsten wil. Dan wordt tellen ook een hels karwei.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Een top 250 heb ik hier al gewoon liggen, dus als we bij die grens uitkomen kan ik hem zo opsturen. Nog 250 erbij is aardig wat, maar aangezien ik gewoon blijf hangen in m'n 4* heb ik er verder geen problemen mee.

Maw, count me in. Lijstjes

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Ik doe mee. Wel een uitdaging om een top 500 te maken. Maar dat lukt me vast wel.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Leuk, dat wordt in mijn 4*-films graven. Korte films graag ook

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Ik wil wel meedoen, maar met zo'n 530 stemmen kom ik wel snel bij slechte en vreselijke films. En wat zijn nou de regels met mini-series in dit topic? 1 a 2 seizoenen ( waarvan uitgegaan dat de serie niet nog steeds gemaakt wordt)? Dan zal plaats 500 misschien net een zwakke voldoende hebben.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Het wordt een uitdaging, maar op deze manier kan ik mooi mijn 4* eens een keer sorteren. Daarnaast ben ik ook een echte lijstjesfreak. Leuk idee ook en interessant om te zien wat er uit gaat komen. Ik doe dus ook mee.

Die formule is prima en korte films en mini-series mogen wat mij betreft ook meedoen, graag zelfs.

@EW101, een miniserie is een televisieserie die vaak maar uit een beperkt aantal afleveringen bestaat (zoals 4 of 5). Deze afleveringen zijn dan vaak wel wat langer dan die van een doorsnee televisieserie.

Wat jij noemt zijn geen mini-series.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Een top 500 maken zou ik geen probleem vinden, maar ik kom dan uit bij mijn 3,5* stemmen. En die films zou ik niet direct toplijstwaardig vinden. Het initiatief vind ik top, maar het aantal ligt voor mij om die reden dus wat te hoog.

500 liedjes van zo'n 5 minuten per stuk is ook wel wat anders dan 500 films à 90 minuten per film

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik doe ook mee, Blijf in de hoge 4* zitten. Ben al begonnen, moet nog ruim 400 4* films laten vervallen en dat sorteren....

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Misschien is het een optie om een Top (max)500 te doen, zodat iedereen eigenlijk een toplijst kan samenstellen van films waarvan hij vindt dat ze echt toplijst waardig zijn (4* of hoger bijv), met een maximum van 500 titels in de lijst?

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Klinkt leuk, I'm in.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Wanneer is de deadline om er 500 in te sturen?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Lijstjes .

Zal met mijn 5* - 4* net niet de 500 gaan halen maar representatief zal het wel zijn. Ook fijn dat ik dan eindelijk voor mijzelf ook een top 500 heb. Voorlopig is dat maar een top 25.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Onderhond wrote:

Misschien is het een optie om een Top (max)500 te doen, zodat iedereen eigenlijk een toplijst kan samenstellen van films waarvan hij vindt dat ze echt toplijst waardig zijn (4* of hoger bijv), met een maximum van 500 titels in de lijst?

En dan een minimum van 250 wellicht?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Zoiets, dat we ook niet met lijstjes van 10 of 20 films komen zitten ... Maar de organisatie ligt bij TOR natuurlijk, het is maar een voorstel

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Leuk idee. Met 500 films zit ik aan meer dan 1/3e van het aantal films waar ik op heb gestemd, dus ik zou ook voor een top 250, of een wat variabelere invulling zijn. Alleen vraag ik me dan af of die formule dan nog wel werkt zodra er verschillende aantallen titels ingediend worden?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Lijkt me wel, hoe hoger de plaatsing hoe lager het aantal punten. Het enige wat die formule doet is volgens mij wat extra gewicht aan de plaatsing meegeven?

Zie alleen niet meteen hoe de formule rekening houdt met het aantal noteringen van een film in de ingezonden lijsten (helemaal niet denk ik)?

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Cool idee! En ik ga zeker deelnemen!

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ambitieus maar tof plan, The One Ring!

Tussenstand deelnemers (pagina 1):

01. The One Ring

02. Knisper

03. Legan

04. Onderhond

05. starbright boy

06. McSavah

07. Spetie

08. Reinbo

09. Chainsaw

10. Naomi Watts

11. maxcomthrilla

12. Alastor

Interesse, maar (vooralsnog) moeite met de grens van 500 films:

01. Jawaddedadde

02. chevy93

03. mjk87

04. EW101

05. Observator

06. Montorsi

07. AHWA *

08. Pieter Montana *

09. dimi303 *

Klopt dit zo?

*edit

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Ik heb ook wel interesse en 500 films moet op zich wel lukken. Ik zie er alleen tegenop het te moeten rangschikken. Ik vind dat al moeilijk bij een top 100 laat staan bij een lijst van 500 films. ^^

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Ik heb alleen een top 10, dus ik zal nog flink aan de bak moeten om aan 500 te komen. Zet mij voorlopig maar in dat tweede rijtje.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

mjk87 wrote:

[...]

Dan wordt tellen ook een hels karwei.

De lijst samenstellen is veel lastiger, tellen is nog geen minuut werk.

In Excel:

Kolom A: lijst van 500 titels

Kolom B: getallen 76 t/m 575

Kolom C:

C1 = 38000 / B1

C2 = 38000 / B2

enz.

.....

C500 = 38000 / B500

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Ik veronderstel dat dan de twee jaar-grens, zoals die gehanteerd wordt bij de traditionele top250, hier dan niet van toepassing is? Ik zie het ook wel zitten om een top te maken, al lijkt 500 ook voor mij wel wat hoog gegrepen.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Alastor wrote:

(quote)

De lijst samenstellen is veel lastiger, tellen is nog geen minuut werk.

In Excel:

Kolom A: lijst van 500 titels

Kolom B: getallen 76 t/m 575

Kolom C:

C1 = 38000 / B1

C2 = 38000 / B2

enz.

.....

C500 = 38000 / B500

Het zou dan (lijkt me) voor TOR ook wel praktisch zijn dat de lijsten al in excel zijn ingevoerd en opgestuurd.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Heel mooi idee maar een lijst samenstellen en het hoe en waarom bepaalde films in je lijst voorkomen, vooral dan in een top 1000, lijkt me aartsmoeilijk om allemaal te verwoorden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.