- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Er is nog iets dat ik hier even ter discussie wil stellen: lijsten op alfabetische volgorde. Die zijn me niet veel toegestuurd, maar ik had ze in de reglementen verboden en ze worden dan ook niet in de top 1000 opgenomen. Daar is een goede reden voor: mijn puntentelling voor de top 1000 is gebaseerd op de plaatsing van een film in een lijst. Dus iedere film krijgt meer punten dan de films waar hij boven staat. Als ik alfabetische lijsten zou toestaan en iemand zou bijvoorbeeld zijn vier sterren hebben geplaatst van positie 100 tot 250, dan zou bij een alfabetische lijst een film met de nummer A 100 punten meer krijgen dan die met de Z, ondanks dat de gebruiker de film met de letter Z niet per se slechter vindt dan die met de A. Hierdoor krijgen we een scheve eindlijst die in het voordeel is voor films met letters uit het begin van het alfabet en dat slaat nergens op.
Tot nu toe heb ik dit soort kwesties via privéberichten afgehandeld en het heeft altijd op begrip kunnen leveren. Nu is er echter een lastigere kwestie, de lijst van Reinbo, die semi-alfabetisch georganiseerd is, oftewel ingedeeld in kleine groepjes die op alfabetische volgorde. Dit is niet echt te vergelijken met lijsten waarvan de complete 5*, 4,5* of 4* van een gebruiker gealfabetiseerd zijn weergegeven, want daarin is de afstand tussen de A en Z vaak erg groot en bij Reinbo vrij klein. Ik heb dan ook weinig moeite met Reinbo's keuze (al heeft het zeker niet mijn voorkeur), omdat de groepjes klein genoeg zijn om te voorkomen dat de A's een enorme voorsprong nemen op de Z's, vooral ook omdat het alfabet bij Reinbo pas echt de overhand krijgt in de onderkant van de lijst, als de punten erg dicht bij elkaar liggen.
Waarom ik dit hier in het topic ter sprake breng is omdat ik dit proces zo open en eerlijk mogelijk wil houden en me afvraag of mensen er moeite mee hebben als ik Reinbo's lijst toesta zoals hij nu is. Ik wil niet dat gebruikers wiens grotendeels gealfabetiseerde lijsten ik afgekeurd heb zich verongelijkt voelen, dus daarom vraag ik hier openbaar wat mensen van de keuze vinden om Reinbo's lijst in deze vorm in de top 1000 te houden. Mee eens of niet?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik vind dat een lijst zoals die van Reinbo nog wel moet kunnen, omdat het inderdaad vrij kleine groepjes zijn.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Hoezo is zo'n groepje vrij klein? Hoe groot is zijn lijst?
Zelfs bij een lijst van 250 films, heb je al groepen van minimaal 80 films. Het verschil tussen plek 1 en 80 is bizar groot als je bedenkt dat er slechts iets van 25 lijsten zijn. Bij een lijst van 500 films wordt dat zelfs het verschil tussen 1 en iets van 170.
De regels zijn simpel: niet alfabetisch.
Ik heb ook m'n lijst niet helemaal per film bepaald. Mijn 4,5* en 5,0*-categorieën waren de helft (125) en heb ik wel gerangschikt per film.
De 4,0*-categorie heb ik opgedeeld in 5 categorieën, zodat ik 25 films per categorie had. Deze gewoon door random.org gehaald en klaar.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Waar heb jij het over? Je kan Reinbo's lijst gewoon bekijken en daar kan je zien dat die (alfabetische) groepjes niet groot zijn. Hoe je bij minimaal 80 films komt 
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
afvraag of mensen er moeite mee hebben als ik Reinbo's lijst toesta zoals hij nu is. Ik wil niet dat gebruikers wiens grotendeels gealfabetiseerde lijsten ik afgekeurd heb zich verongelijkt voelen, dus daarom vraag ik hier openbaar wat mensen van de keuze vinden om Reinbo's lijst in deze vorm in de top 1000 te houden. Mee eens of niet?
Ik ben het er mee eens, en ik heb er geen moeite mee. Als er maar niet meer lijsten zo binnenkomen. Wanneer 90% procent van de deelnemers zich gewoon aan jouw reglementen houden, dan mag die overige 10% procent van mij apart gewoon mee genomen worden. Het zou voor jouw ietsje meer werk kosten (denk ik) maar zal verder geen grote invloed hebben op de eindlijst. Laat het gewoon zo zuiver mogelijk overkomen 
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
gewoon door random.org gehaald en klaar.
Dat is handig! het zou mij heel wat werk bespaard kunnen hebben (voor de nummers 200 t/m 350 dan) Laat het voor mij dan maar een tip zijn voor toekomst 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het is toch net leuk om de lijst zelf zo goed mogelijk naar gevoel op te maken dan alfabetisch of random op te stellen? Bij random heb je nog het lot van toeval dat meespeelt, bij alfabetisch zijn de lagere letters sowieso bevoordeeld op de hogere letters en mogen dergelijke lijsten zoals The One Ring al zei zeker niet mee tellen.
Ik kan het effect van Reinbo's lijst niet inschatten, het zullen wel kleine groepjes zijn. Maar toch jammer dat hij het gemakzuchtig op alfabet houdt in plaats van ook daar even een volgorde op te stellen. Dan heb ik nog liever random...
Waarmee ik heb 'probleem' ook niet meteen wil opblazen. 't Is al leuk dat Reinbo een lijstje heeft opgesteld. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
For the record, ik heb wel even gecontroleerd hoe groot de impact van Reinbo's alfabetische aanpak is. Doordat zijn groepjes zo klein zijn is het verschil tussen de bovenste en laagste van zijn groepje nooit meer dan 5 punten, wat jammer is, maar voor deze lijst wordt met heel grote punten gespeeld, waardoor de impact van 5 punten verschil minimaal is. Daarom wil ik er niet zo moeilijk over doen als bij iemand die grote alfabetische groepen maakt waarbij het verschil in punten in de tientallen of zelfs honderden loopt.
Ik accepteer het dus bij Reinbo, maar ik vraag toch iedereen die nog een lijst wil inleveren in de komende twee dagen er geen voorbeeld aan te nemen.
De random ordening is overigens een beetje hetzelfde probleem. Of je de lijst nou chronologisch, alfabetisch of willekeurig indeelt, het is in feite niet kiezen waar een film hoort, waardoor het een hoger geplaatste film voor geen enkele reden meer punten krijgt dan een lager geplaatste film. Chevy93 heeft dus niet door dat hij kritiek levert op Reinbo, maar in principe hetzelfde doet als Reinbo, zei het op een andere manier. Omdat het om kleine groepjes gaat en het samenstellen van een lijst toch al geen exacte wetenschap is sta ik het dus toe, maar in de toekomst liever niet.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Nog drie lijsten erbij:
- Beavis (500 films)
- Moviefreak #1 (250 films)
- Jordandejong (250 films)
- Onderhond (500 films)
- Movie-Addicted (350 films)
- Mar007 (250 films)
- Mister Blonde (500 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Film Pegasus (500 films)
- The One Ring (500 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Poisonthewell (500 films)
- Dievegge (500 films)
- Matthijsgr00t (250 films)
- Montorsi (250 films)
- Jawaddedadde (250 films)
- Otherfool (250)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
Dat is 29. De 30 redden we wel. Ik ben benieuwd hoeveel lijsten de laatste dagen nog gaan opleveren. Een paar gebruikers hebben de afgelopen week nog gezegd dat ze met een lijst zouden komen en een paar gebruikers hebben niet op mijn privébericht gereageerd (en ik ga er niet nog een sturen), dus het is afwachten hoe ver we komen.
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Ziet er goed uit TOR! 50 zou wel een mooi aantal zijn, maar ik denk dat er 32 gaan worden.
(p.s. mag ik stikem vragen op hoeveel procent je al zit, qua werk?)

The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik verwerk de lijsten op volgorde dat ik ze krijg. Ik zit bij Alastor... Ja, dat is nog veel werk, maar ik maak er meer tijd voor vrij vanaf maandag.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Noem het gemakzuchtig, maar de films van plaats 131 en 146 of van 345 en 371 etc. zijn wat mij betreft totaal inwisselbaar en veranderen per minuut. Ik heb ze voor mijn gevoel genoeg van elkaar gescheiden om een verdedigbare rangorde aan te brengen.
Indien ik de lijst morgen opnieuw zou maken, zouden sommige films rustig 40 plaatsen kunnen stijgen of dalen ten opzichte van hun plaats nu, dus dat maakt de alfabetische rangorde even arbitrair als het moment van indienen of het random organiseren.
TOR: Veel succes met het ordenen. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En daar is nummer 30:
- Beavis (500 films)
- Onderhond (500 films)
- Mar007 (250 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Dievegge (500 films)
- Montorsi (250 films)
- Otherfool (250)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
- Jesper187 (250 films)
De laatste twee dagen om in te leveren gaan bijna in.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Noem het gemakzuchtig, maar de films van plaats 131 en 146 of van 345 en 371 etc. zijn wat mij betreft totaal inwisselbaar en veranderen per minuut. Ik heb ze voor mijn gevoel genoeg van elkaar gescheiden om een verdedigbare rangorde aan te brengen.
Indien ik de lijst morgen opnieuw zou maken, zouden sommige films rustig 40 plaatsen kunnen stijgen of dalen ten opzichte van hun plaats nu, dus dat maakt de alfabetische rangorde even arbitrair als het moment van indienen of het random organiseren.
TOR: Veel succes met het ordenen. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
Het is inderdaad een moeilijke opdracht en veel films zijn soms inwisselbaar omdat je nu eenmaal appelen met peren moet vergelijken. Zo lang iemand moeite doet om dat naar best vermogen op te stellen, eventueel mits kleine groepjes willekeur, maakt dat voor mij niet uit. Zo lang je maar niet alle 4*en bij wijze van spreken op een hoopje gooit en random laat kiezen om ook aan een top 500 te geraken.
Met het lijstje van Reinbo heb ik dan ook minder problemen, ik ken het probleem dat de top 500 van u niet de top 500 van morgen is.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Het punt is natuurlijk dat als er meer mensen op vergelijkbare manier te werk gaan, de A's een structureel betere positie in de toplijst gaan krijgen dan de Z's. Dat moet zeker voorkomen worden, en dan zou 'randomiseren' nog een betere optie zijn.
Maar de willekeurigheid van (delen van) de toplijst is inderdaad een bekend probleem, en zolang 1 iemand het zo oplost heb ik er ook geen moeite mee.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Waar heb jij het over? Je kan Reinbo's lijst gewoon bekijken en daar kan je zien dat die (alfabetische) groepjes niet groot zijn. Hoe je bij minimaal 80 films komt
Maar ik kreeg de indruk dat het ging om grote groepen films die (semi-)alfabetisch gerangschikt waren. Op deze manier zie ik inderdaad weinig problemen.
De random ordening is overigens een beetje hetzelfde probleem. Of je de lijst nou chronologisch, alfabetisch of willekeurig indeelt, het is in feite niet kiezen waar een film hoort, waardoor het een hoger geplaatste film voor geen enkele reden meer punten krijgt dan een lager geplaatste film. Chevy93 heeft dus niet door dat hij kritiek levert op Reinbo, maar in principe hetzelfde doet als Reinbo, zei het op een andere manier. Omdat het om kleine groepjes gaat en het samenstellen van een lijst toch al geen exacte wetenschap is sta ik het dus toe, maar in de toekomst liever niet.
).
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Ga het helaas niet halen. Ben er wel al een tijdje mee bezig, maar ik ben niet op tijd klaar. Teveel andere dingen tussengekomen. Ik vind het best jammer, maar het is niet anders.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Nog eens 3 erbij, twee van gebruikers die nog niets van zich hadden laten horen in dit topic:
- Beavis (500 films)
- Onderhond (500 films)
- Mar007 (250 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Dievegge (500 films)
- Montorsi (250 films)
- Otherfool (250)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
- Jesper187 (250 films)
- Allmodcons (250 films)
- JT Chinaski (500 films)
- Maxcomthrilla (500 films)
En de laatste 24 uur zijn nu ingegaan. Je hebt nog tot middernacht morgen om de lijst in te leveren.!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Dat wordt een hoge tipnotering voor Heaven's Story 
Nick_SN
-
- 33 messages
- 1755 votes
Haha niet eens aan gedacht ja, triest dat die film nog steeds niet op dvd uit is :/
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 messages
- 4513 votes
Tja, ieders top 10 komt wel in de lijst denk ik zo.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Jammer inderdaad, wacht er al een tijdje op. En TOR zei dat hij ook nog een lijst ging maken met de hoogste noteringen die maar in 1 lijst voorkwamen 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
We hebben er nu 35:
- Beavis (500 films)
- Onderhond (500 films)
- Mar007 (250 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Dievegge (500 films)
- Montorsi (250 films)
- Otherfool (250)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
- Jesper187 (250 films)
- Allmodcons (250 films)
- Nick_SN (500 films)
- Finisterra (500 films)
De deadline is om middernacht, dus het kan nog!
Een aantal gebruikers die aangegeven hebben bezig te zijn met hun lijst hebben hem ook nog niet ingeleverd. Lopen ze net als Starbright Boy vast?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
De deadline is voorbij. Er zijn nog twee lijsten bijgekomen:
- Beavis (500 films)
- Onderhond (500 films)
- Mar007 (250 films)
- Spetie (500 films)
- W.M.J.M (250 films)
- Knisper (300 films)
- DVD-T (250 films)
- Chevy93 (250 films)
- Alastor (500 films)
- Mjk87 (250 films)
- Co Jackso (250 films)
- Chainsaw (250 films)
- Dievegge (500 films)
- Montorsi (250 films)
- Otherfool (250 films)
- Koenr (450 films)
- McSavah (500 films)
- Arnie (250 films)
- Reinbo (500 films)
- TheBunk (250 films)
- Jesper187 (250 films)
- Allmodcons (250 films)
- Nick_SN (500 films)
- Finisterra (500 films)
- Pieter Montana (250 films)
- Legan (500 films)
Het totale aantal is 37 lijsten, wat toevallig ook het aantal lijsten was dat de muzieksite gebruikte waar ik het idee voor dit project vandaan haalde.
Nu is het vooral aan mij om alles te verwerken. Dat kan een tijdje duren. Ik zal er later wel wat meer over zeggen. Voor nu, aan iedereen die een lijst heeft ingeleverd: bedankt!
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Ja, veel succes met tellen!
Een paar weetjes over mijn eigen top 250:
- Gemiddelde jaartal = 2001
- Meest voorkomende regisseurs:
Steven Spielberg 6
Oliver Stone 5
Ridley Scott 5
Darren Aronofsky 4
Martin Scorsese 4
James Cameron 4
- verdeling mannelijke/vrouwelijke regisseurs = 243 (97%) / 7 (3%) (blijft een mannenbastion blijkbaar)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
mooie opkomst! interessante mix van users ook, ben erg benieuwd naar de uitkomst
alvast heel veel dank voor de gigantische hoeveelheid werk die je hier aan bent gegaan 
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 messages
- 4513 votes
Het totale aantal is 37 lijsten, wat toevallig ook het aantal lijsten was dat de muzieksite gebruikte waar ik het idee voor dit project vandaan haalde.
Toeval bestaat niet.
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
@t TOR: Ook namens mij heel veel succes met de opsomming, en bedankt voor dit geweldig initiatief! Verder, doe rustig aan en wij zien de top 1000 wel verschijnen 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.