- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Een totaal onbekende naam voor mij. We zullen kijken welke stem,pel hij kan drukken op programmaering, filmfestival in de samenleving en de groei/rek en bijprogramma's. Is wel eens verfrissend.
Laat men eerst eens een festival opleveren dat niet zo onbeschrijfelijk knullig is opgezet; uitvallende computers, kaartverkoop die niet loopt volgens de regels, telefonische registraties die voorts niet meer in de computer staan enz.
Het afgelopen filmfestival betrof, en dit betreft gewoon een understatement, een amateuristische bedoening. Het allerergste betrof nog dat bovenstaande punten van kritiek ook in de jaren daarvoor veelvoudig voorkwamen. Het Parool heeft hier destijds zelfs een artikel aan gewijd.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Het afgelopen filmfestival betrof, en dit betreft gewoon een understatement, een amateuristische bedoening. Het allerergste betrof nog dat bovenstaande punten van kritiek ook in de jaren daarvoor veelvoudig voorkwamen. Het Parool heeft hier destijds zelfs een artikel aan gewijd.
Al jaren en jaren een zooitje die kaartverkoop. Hoewel ik moet zeggen dat het met internet dit jaar meeviel, maar goed ik voor het eerst in jaren terugeggaan van 10 dagen naar 4 en hoefde niet per se bepaalde films te zien van mijzelf. Scheelde een hoop stress.
Als je je in stelt op amateurisme is het voor je eigen bloeddruk en gevoel gewoon een stuk beter te verteren. Dus probeer er aan te wennen, je niet te ergeren en geniet! (en niet vergeten altijd te blijven lachen tegen het meisje bij de kassa)
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
(en niet vergeten altijd te blijven lachen tegen het meisje bij de kassa)
Dan krijg ik een stomp van mijn vriendin 
Nee, maar qua amateurisme heb ik ook het één en ander gelezen. Het is echter zo dat ik maar zo weinig films op het festival bekijk en die lastminute meestal aan de kassa koop, dat ik weinig van die chaos met internet etc. merk. Voor het IFFR-Groningen bellen we meestal gewoon naar de kassa, en die zijn heel geduldig 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik begin toch serieus te vrezen dat Rotterdam (en het gemeentelijke beleid aldaar) het IFFR gaat verliezen. In de NRC wordt daar ook al op gespeculeerd door Karel Berkhout.
Het vlaggeschip van 't festival. 't hart van 't festival Cinerama sluit je natuurlijk niet straffeloos.
Amsterdam is geen slimme keus. Tilburg lijkt me meer voor de hand te liggen voor IFFR, daar wordt net even wat harder gewerkt dan in Rotterdam, en daar zit een gemeentebestuur mét hersens.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Het vlaggeschip van 't festival. 't hart van 't festival Cinerama sluit je natuurlijk niet straffeloos.
Er zijn jaren geweest dat Cinerema geen theater was in het festival, maar daar de 'gewone' programmering doordraaide. Dat was natuurlijk "vroeger" met Thalia, Lumière, Calypso en Corso en voor Pathé.
Maar goed. Als Lantaren/Venster wegtrekt richting Zuid (of is dat al heel lang van de baan?) nabij het Nieuwe Luxor wordt de spoeling wellicht wat dun.
MFEO
-
- 682 messages
- 38 votes
Pathe Schouwburgplein is een tijdelijk pand wat er al veel te lang staat en zal over 3 jaar een nieuwe pathe bioskoop in het centrum komen met minimaal 14 zalen.
In het nieuwe centraal station schijnt ook een bioskoop te komen van 5 zalen. (Mischien de nieuwe cinerama).
Maar ja plannen veranderen wel eens.
Filmfestival kan altijd nog naar pathe de Kuip waar ze 14 zalen hebben en naar L/V op de kop van zuid met 6 zalen. Tussen 2 bioskopen is dan een tram verbinding.
Maar denk dat het gewoon in centrum blijft met straks in de nieuwe pathe bioskoop samen met nieuwe cinerma bios.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Berichtje over de meer experimentele programma's: vrije radicalen
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
En de eerste wereldpremières zijn bekendgemaakt:
Voor het festivalprogramma van het International Film Festival Rotterdam 2008 zijn de volgende wereldpremières bevestigd:
Uit Indonesië komt Garin Nugroho’s documentaire Teak Leaves at the Temples, een visueel essay over een ontmoeting tussen westerse en oosterse musici en dansers die optreden bij het tempelcomplex Borobudur op Java.
De Britse filmmaker Stephen Dwoskin presenteert The Sun and the Moon, een radicaal portret van lust, pijn en melancholie. Dwoskin is vanaf de eerste festivaleditie in 1972 een terugkerende gast. In 2006 was hij Filmmaker in Focus.
In We Went to Wonderland legt schrijfster en filmmaakster Xiaolu Guo (UK) met de videofunctie van haar digitale fotocamera het bezoek van haar ouders aan het Westen vast. Het resultaat is een cultureel-filosofisch gedicht. Xiaolu’s vorige film, How is Your Fish Today? was in 2007 geselecteerd voor de VPRO Tiger Awards Competitie.
Het bijzondere speelfilmdebuut The Skyjacker van Jeff Pickett uit de Verenigde Staten speelt zich af op Kerstnacht 1970. Een man bedenkt de ultieme ontsnappingspoging uit zijn leven: hij kaapt een vliegtuig. Maar dat loopt anders dan gepland...
Lucky 7 ontstond uit een idee van Sun Koh, die de film uiteindelijk met zes collega-filmmakers uit Singapore (K Rajagopal, Boo Junfeng, Brian Gothong Tan, Chew Tze Chuan, Ho Tzu Nyen, Tania Sng) samenstelde volgens het ‘cadavre exquis’-principe. Het resultaat, een verrassende film waarin acteur Sunny Pang in alle zeven delen de hoofdrol speelt, biedt een warmbloedige blik op hedendaags Singapore.
De Nederlandse filmmaakster Mirjam van Veelen presenteert haar in Japan gemaakte film Megumi. Dit Japanse meisje was in 1977 dertien jaar toen ze naar Noord-Korea werd ontvoerd. Haar ouders geloven vast dat ze nog leeft. Veelen gebruikt alle documentaire- en speelfilmmiddelen om dit in haar film aan te tonen.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
De eerste beetjes voorpret. Tijd om vrij te gaan vragen op mijn werk de site in de gaten te gaan houden dus. Ik heb er zin in.
Ik had nog beloofd mijn slechtste IFFR films op te sommen, ik heb er inmiddels 82 films gezien. Daarvan waren dit de 10 slechtste:
1. All Tomorrow's Parties (2004)
2. Chelovek Bezvozvratny (2007)
3. Nemmeno il Destino (2005)
4. Aru Asa, Soup Wa (2005)
5. Kako Ubiv Svetec (2004)
6. Park (2007)
7. La Niña Santa (2005)
8. Hymypoika (2004)
9. Estamira (2005)
10. Thoi Xa Vang (2005)
Waarbij ik bij 9 en 10 al op een kleine 2,5 sterren zit.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
En meer nieuws. De eerste drie Tiger-competitiefilms, alledrie Aziaten:
Waltz in Starlight van Shingo Wakagi (Japan)
Flower in the Pocket van Liew Seng (Maleisie)
Wonderful Town van Aditya Assarat (Thailand)
De bovenste is het filmdebuut van een fotograaf en is sterk autobiografisch getint, de onderste twee zijn winnaars op het filmfestival van Pusan dit jaar. De laatste kreeg daarna nog post-production subsidie van het Hubert Bals fonds.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Wonderful Town en Flower in the Pocket werden door Peter van Bueren al getipt voor de competitie (zover hij al geen voorkennis heeft) in het meest recente nummer van Skrien. Vorig jaar deed hij dat ook met Love Conquers All. Een uiteindelijke winnaar.
Ik had nog beloofd mijn slechtste IFFR films op te sommen, ik heb er inmiddels 82 films gezien. Daarvan waren dit de 10 slechtste:
De meeste titels zeggen me niks, maar La Niña Santa was al heel aanvaardbaar toch? Dus dan heb je nog wel wat meer ervaring nodig
Je nummer 1 was inderdaad behoorlijk tenenkrommend, en dat terwijl de regisseur de vaste cameraman van Jia Zhang Ke is.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Ik kan alvast melden dat Import/Export zal draaien op IFFR 2008.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
maar La Niña Santa was al heel aanvaardbaar toch? Dus dan heb je nog wel wat meer ervaring nodig
Je nummer 1 was inderdaad behoorlijk tenenkrommend, en dat terwijl de regisseur de vaste cameraman van Jia Zhang Ke is.
Misschien heb ik wel gewoon een gelukkige had in het kiezen van films. 
Ik zie dat ik degene ben die La Nina Santa het laagst heeft beoordeeld op MM. Best goed gemaakt (beter dan de rest van het lijstje denk ik), maar het wilde maar niet interessant worden. Ik heb die film toch behoorlijk uit moeten zitten kan ik me herinneren. De top 5 bestaat trouwens uit Tigers, daar zitten elk jaar wel een paar stevige uitglijers tussen.
De nummer 1 zag ik trouwens op mijn allereerste IFFR-dag.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Vandaag het magazine meegenomen vanuit LHC. Een gedurfde vormgeving met al dat zwart. En je hebt niet het idee festivalprogrammering en filmbeschrijvingen zit te lezen. Heel apart.
Maar gelukkig weer veel vertrwoude namen en ook vertrouwde spanning over nieuwe dingen die er gaan komen. Heb er langzaamaan weer écht zin in.
moviefan87
-
- 72 messages
- 64 votes
Het programma voor volgend jaar ziet er nu al echt geweldig uit. Nu al is bevestigd dat er 8 competitiefilms uit Cannes zullen draaien in Rotterdam, waaronder de winnaars van de juryprijzen Persepolis, Stellet Licht en Mogari no Mori. En natuurlijk de nieuwste van de Coen broertjes, No Country for old men.
Ik heb er nu al ongelofelijk veel zin in!
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Ik heb er nu al ongelofelijk veel zin in!
Anders ik wel!
Ik heb weer vrij genomen en ga me weer lekker onderdompelen in Rotterdam. Ik verlang al weer naar een of andere Aziatische film in Pathé 1, naar of druilerig of koud weer, snelle happen tussendoor, naar de trappen van cinerama (voor het laatst?), naar bladeren in de Daily Tiger in de trein terug, naar debuterende regisseurs die oprecht blij zijn met een volle zaal, naar dagelijks een beetje meningen posten op MM, naar een handheld-digitale-camera sloppenwijkdrama uit de Filipijnen.
Rare manier van ontspanning eigenlijk, een week tussen een paar filmzalen heen en weer lopen, maar voor mij is het als een vakantie.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik voel nu ook alweer een heerlijke buzz opkomen! Ben zelf nooit iemand die zich een week lang onderdompelt (wel als vaste prik een paar dagen op het IFFR Groningen), maar pak telkens (in Rotterdam) wel een stuk of vijf films mee.
Mooi zoals je het beschrijft starbright boy, misschien doe ik dit jaar dat ook eens. Echt een weekje doorheen Rotterdam slenteren, telkens films 'pakken'. Zitten ook telkens zulke parels tussen dat ik meer dan eens met half betraande ogen de zaal uitslenter, waarna je toch tegen je filmpartner een oordeel tracht te feilen.
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
Ik verlang al weer naar een of andere Aziatische film in Pathé 1, naar of druilerig of koud weer, snelle happen tussendoor, naar de trappen van cinerama (voor het laatst?), naar bladeren in de Daily Tiger in de trein terug, naar debuterende regisseurs die oprecht blij zijn met een volle zaal, naar dagelijks een beetje meningen posten op MM, naar een handheld-digitale-camera sloppenwijkdrama uit de Filipijnen.
.
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
ik zat net even het blaadje door te lezen en zag dat de kaarten € 1 in prijs verhoogd zijn. Niet zo'n ramp als je naar een film of 5/6 gaat, maar als je alle 10 dagen gaat en rond de 45 uitkomt, gaat het toch lekker aantikken. Maar ja, ze zullen toch ergens het gat in de begroting mee moeten dichten en met een paar honderduizend extra lukt dat best wel.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Ik zag het ook. De laatste prijsverhoging was alweer 5 jaar geleden, dus onverwacht komt het bepaald niet.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Hopelijk komt die verhoging ten goede van de organisatie, want die was vorig jaar "zwaar" onder de maat en dat noemt men een understatement.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Er worden door wat tekorten en om het programma wat te vereenvoudigen een aantal bijzaken geschrapt dit jaar. Er zijn geen (What is) Cinema? cinema debatten meer, de talkshow met Wilfried de Jong is er ook meer en het korte film-Hotspots-programma is ook geschrapt. Het gewone korte film programma is er nog wel en ook komt er voor debatten en talkshow iets vervangends.Vind het verder geen probleem, ik heb geen van drieën ooit bezocht.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
En gingen de absurd hoge toegangtickets ook niet met 1 euro omhoog ? Zonder vrijkaartjes valt dit festival niet meer te doen...
Overigens waren natuurlijk de kaartjes 5 jaar geleden al absurd hoog. Da's nooit een reden tot verhoging nu.
Is Cinerama overigens al dicht ?
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Nee, niet dicht. En vind de prijzen in veel filmhuiszen/bioscopen al tijden absurd hoog.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Overigens waren natuurlijk de kaartjes 5 jaar geleden al absurd hoog. Da's nooit een reden tot verhoging nu.
Da's ook niet wat ik bedoel, maar tekort op de rekening ondanks meer bezoekers dan ooit in 2007 + laatste prijsverhoging in 2002, dan kun je op je vingers natellen dat de prijs zal stijgen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Blijf het een rare redenering (alhoewel ik een bepaald deel snap) vinden. Het niet hebben van een full-time Directeur is toch een enorme besparing in de kosten, vraag ik me dan af.
En wat doen al die scouts die 0,5'en opleveren. Je wilt toch geen festival met een 0,5 ?
Nee, zonder vrijkaartjes laat ik IFFR maar weer eens schieten. Jammer.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Blijf het een rare redenering (alhoewel ik een bepaald deel snap) vinden. Het niet hebben van een full-time Directeur is toch een enorme besparing in de kosten, vraag ik me dan af.
Wat zou het besparen? 10.000 euro op een miljoenenbegroting misschien. Peanuts.
Ik heb op 82 films nog geen 0.5* uitgedeeld, ook geen 1.0* trouwens.
Ik heb er nu al zin in, meer dan ooit.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Voorgaande jaren kon ik altijd als medewerker van een filmhuis altijd wat vrijkaarten krijgen, maar dat doen ze nu niet meer. Wel kon ik nog een gratis tigerpas krijgen.