- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
als je zoals ik 10 dagen gaat, hoort er een hele slechte film bij. Anders kan je de goede die je gezien hebt niet meer waarderen.
Maar ik blijf het duur vinden. Met het risisco om voor oude lul versleten te worden, maar ik kan me nog herinneren dat de films vroeger goedkoper waren dan bij Pathe. Nu zijn ze net zo duur. En ja dat heeft natuurlijk te maken met de verminderende sponsoring en het duurder worden van alles, maar het is wel een aardige verhoging, € 1 erbij. En misschien hopen ze wel stiekem dat het hierdoor wat stiller wordt. De vorige jaren was toch eigenlijk wel de maximum capaciteit overschreden, zelfs de eerste voorstellingen op maandag en dinsdag waren vaak uitverkocht.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Yeuy, een lange speelfilm van Jens Jonsson. In de Tigercompetitie.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Dit zijn alle 15 Tigerfilms
Cordero de dios Lucía Cedrón, Argentinië/Frankrijk/Chili, 2008 (tevens openingsfilm voor genodigden)
El cielo, la tierra y la lluvia José Luis Torres Leiva, Chili/Frankrijk
/Duitsland, 2008
Flower in the Pocket Liew Seng Tat, Maleisië, 2007
Fujian Blue Weng Shou-ming, China, 2007
Go with Peace Jamil Omar Shargawi, Denemarken, 2008
The King of Ping Pong Jens Jonsson, Zweden, 2007
Mange, ceci est mon corps Michelange Quay, Frankrijk/Haïti, 2007
Las meninas Ihor Podolchak/Dean Karr, Oekraïne, 2008
Shanghai Trance David Verbeek, Nederland, 2008
Strizh Abai Kulbai, Kazachstan, 2007
Tale 52 Alexis Alexiou, Griekenland, 2008
Waltz in Starlight Shingo Wakagi, Japan, 2007
Wellness Jake Mahaffy, VS, 2008
Wonderful Town Adiya Assarat, Thailand, 2007
Years When I Was a Child, John Torres, Filipijnen 2008
Publieksopening is Juno.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
De volgende films van distributeur Paradiso Filmed Entertainment zullen te zien zijn tijdens het International Film Festival Rotterdam, dat plaatsvindt van 23 januari tot en met 3 februari 2008:
Redacted (regie: Brian de Palma)
Een veertienjarig Irakees meisje wordt verkracht en samen met haar familie door een groepje Amerikaanse soldaten vermoord. Een fictieve documentaire, gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. Winnaar Zilveren Leeuw op het Filmfestival van Venetië.
[Rec] (regie: Jaume Balagueró, Paco Plaza)
Een televisieploeg maakt een reportage over de plaatselijke brandweer. Tijdens een van de reddingsacties blijkt al snel dat ze in een ware hel terecht zijn gekomen en moeten vechten voor hun leven.
Diary of the Dead (regie: George A. Romero)
Een groep studenten werkt aan een amateur-horrorfilm. Wanneer ze tijdens de opnames in de bossen echte vleesetende zombies tegen het lijf lopen, besluiten ze deze gebeurtenis vast te leggen en te gebruiken voor hun film.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
[REC] had ik niet verwacht eigenlijk, cool hoef ik niet helemaal te wachten op AFFF.
Op twitch stond overigens dat waarschijnlijk, Appleseed Saga: Ex Machina en Persepolis te zien zullen zijn. Verwacht toch ook wel de western van Miike.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Al jaren en jaren een zooitje die kaartverkoop. Hoewel ik moet zeggen dat het met internet dit jaar meeviel, maar goed ik voor het eerst in jaren terugeggaan van 10 dagen naar 4 en hoefde niet per se bepaalde films te zien van mijzelf. Scheelde een hoop stress.
Nou... mijn vriendin had juist via het internet kaarten besteld, toen we eenmaal (nadat driemaal de computers waren uitgevallen bij de kaartverkoop en hierdoor rijen ontstonden en uren van wachten...) aan de beurt waren bleken die bestellingen helemaal niet verwerkt te zijn. Kort gezegd, bijna alle filmzalen waren uitverkocht en onze kaarten waren gone....
Het is dat mijn vriendin een type is die domweg weigert zulke situaties te accepteren dus hebben ze (waaronder de persoon verantwoordelijk voor de kaartverkoop) schoorvoetend ons vrije toegangskaarten gegeven met als gevolg dat we bij elke voorstellen een flinke discussie hadden omdat we bij de portier telkens moesten uitleggen hoe we aan die kaarten kwamen...
Nu maak ik me niet zo snel druk hoor, maar ik vind het gewoon gênant. Laten we wel wezen, dit betreft HET festival met internationale allure en dan al die fouten....
Hoe moeilijk is het nu zoiets in goede banen te leiden? Een passant vertelde mij een soortgelijk verhaal zoals jij die hier hebt beschreven, dat dit bijna elk jaar voorkomt. Dan is er toch iets goed mis?!? Dan neem je toch andere lieden die de boel gaan leiden???
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Dan neem je toch andere lieden die de boel gaan leiden???
De grootste grap is dat er elk jaar andere lieden en andere systemen zijn omdat het het jaar ervoor weer niet goed ging. Zo hebben ze de internetkaartverkoop al eens in eigen beheer gehad, is het al eens via belbios gelopen (dat jaar was het de grootste ramp), hebben ze het een jaar helemaal afgschaft en hebben ze het al eens uitbesteed aan het bedrijf dat de kaartverkoop voor de olympische spelen had gedaan (vorig jaar).
Vorig jaar verliep het overigens voor mij het soepelst van de jaren dat ik er was.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
[kuch]Vroeger[/kuch,] kocht je de kaartjes op de dag zelf in (meestal) korte rijtjes voor het [ach en wee]Lumière tehater[/ach en wee]. Ik laat het een beetje van de programmering en mijn vrije tijd afhangen hoeveel ik meepik dit jaar. De prijs speelt niet zo'n rol. De jaren die ik hiervoor beschrijf waren oneindig goedkoper. Absurde prijzen (voor geleverde service) is al jaren niet meer in balans. Ik moet zeggen dat veel vrienden van mij inmiddels wel zijn afgehaakt. En daarmee verliest het ook een van zijn charmes: het is een ontmoetingsplaats voor oude vrienden. Sommige mensen van vroger (met wie ik werkte in filmhuizen, van mijn studie etc) zie ik nog maar een keer per jaar: in Rotterdam.
Maar ik kan iedereen die zich nog niet eerder enkele dagen (of zelfs tien) heeft ondergedompeld in het IFFR het aanraden toch een paar jaar te doen. Tja, en dan wordt je ouder
En toen ontdekte ik dat je ook met maar een kleine selectie ene fijn festival kan hebben. En dan hoef je dus niet enorm te stressen voor kaartjes en dan kijk je wat er beschikbaar is etc. En weet je wat? De aarde verging niet eens! En de zon kwam ook weer gewoon op! Tsjonge, Dat had ik in die tien-vijftien jaar ervoor niet kunnen vermoeden.
En zo werd deze bijdrage ineens een sentimentele terugblik. Ben benieuwd naar het programma, ga zeker iets meepikken en zie jullie Moviemeter tijgers ter plaatse!
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
[kuch]Vroeger[/kuch,] .... En weet je wat? De aarde verging niet eens! En de zon kwam ook weer gewoon op! !...
Shit, en ik dacht dat dat afhing van het feit of ik wel of niet naar het festival ging. Wat een desillusie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Tsja, ik vond dat het maar eens gezegd moest worden 
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
Goede herinneringen aan het festival van vorig jaar, m'n allereerste keer ooit dat ik zoiets heb gedaan... Winkelen in Rotterdam met Linn, Onderhond, en Hemdale
... Op m'n verjaardag, dus dubbel feest
. En nog een mooie festival film ook, op de koop toe.
Ik krijg er dit jaar eigenlijk al wel weer zin in, toen ik van de week in de Pathé Schouwburgplein te Rotterdam stond lag daar namelijk een blad om reclame te maken. Maakte mij in elk geval al wel weer een beetje nieuwsgierig. En het blijft altijd leuk om een beetje Moviemeter mensjes c.q anderen (Misschien Menni *kuch*) te spotten..
Knisper
-
- 13038 messages
- 1279 votes
En het blijft altijd leuk om een beetje Moviemeter mensjes c.q anderen te spotten..

Ik ben ook van plan om dit jaar voor het eerst wat films mee te pakken (ik woon immers ook in R'dam).
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Waarschijnlijk ga ik dit jaar ook voor het eerst naar dit festival. Wordt ook meteen het eerste filmfestival dat ik ooit bezoek. Ik ben best benieuwd eigenlijk, maar hoe het met de kaartverkoop zit is me nog niet helemaal duidelijk.
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
Hebben we nog een dresscode of buttons ofzo?
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Ik zie wel wat ik ga kijken. Reserveren doe ik al tijden niet meer.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Vantevoren kopen dan. Ga liever per dag maar wat kaarten kopen.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
IMHO juist een slecht idee.
Ik heb slechts eenmaal de ervaring het Rotterdams Filmfestival te mogen bezoeken maar de meest "interessante" kaarten zijn één dag voor de voorstelling lang en breed uitverkocht....
Ik zou serieus aanraden de kaarten een paar dagen van te voren te bestellen.
En ook al ben je overtuigd atheïst, zou ik toch de handjes in elkaar vouwen voor het slapen gaan en de allmight himself bidden dat de computer ze ditmaal wel opslaat.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Gewoon de regisseur met vrijkaartjes tegen 't lijf lopen.
Lijkt me een stuk gezonder dan tegen de Allmight lopen klojo-ën. 
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Nu ben ik zelf atheïst dus ik zou voor eens soortgelijke optie kiezen inderdaad, maar tussen het tegen het lijf lopen van een regisseur met vrijkaarten en het daadwerkelijk krijgen van die vrijkaarten zit, helaas, een wereld van verschil.
Ik zet mijn geld in op het van te voren bestellen van de kaartjes. De kaartjes mogen wellicht iets duurder uitvallen dan het landelijk gemiddelde, maar je krijgt er een hoop voor terug:
- in sommige gevallen een meet and greet met de regisseur na afloop van de film...
- sfeer (de zaal zit vol met heuse film liefhebbers, zoiets is leuk om te ervaren
- vanzelfsprekend over het algemeen genomen zeer interessante films.
Dan toch even een positieve footnote na mijn kritiek eerder 
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12854 votes
- sfeer (de zaal zit vol met heuse film liefhebbers, zoiets is leuk om te ervaren
Nu heb ik dat al wel ervaren bij een festival als Dejima, maar bij het IFFR vind ik de sfeer doorgaans ondermaats.
Een aantal mensen komen voor de film, de rest lijkt vaak verdwaalt. En tegen het eind van de film wordt het onrustig want men moet snel snel snel weer naar de volgende film.
Die meet & greets vallen ook vaak tegen. Herinner mij bij Analife nog een aantal vragen waar ik me als publiekszitter serieus voor schaamde tov de regisseur.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Dat is dus niet mijn ervaring, zie voorgaande post.
Het IFFR trekt mijns inziens film liefhebbers.Het zijn niet de alledaagse Hollywood producties die men daar te zien krijgt en dat is te zien aan het type publiek.
Ik heb meerdere malen met een willekeurig persoon spontaan contact gehad die voordat een film begon even een babbeltje maakte, niveau: "welke film heeft u gezien, en wat vond u ervan?". Niet diepgaand doch markant.
Wat betreft de weg kwijtraken, dat is navenant een onderdeel van elk Film Festival. Het betreft immers een filmfestival waar de bioscoopzalen verspreid liggen in een stad waar niet elke bezoeker bekend mee is.
Een Film Festival betreft geen Olympisch dorp met tientallen herkenbare iconen op elke straathoek om men wegwijs te maken. Logisch dat een Japanner of een Amerikaan, of een Dragje afkomstig uit Amsterdam op het IFFR zo nu en dan verloren om zich heen kijken.
Wat betreft de "meet and greet". Dat verschilt onderling nogal. Ik heb daar kort gezegd zeer positieve en negatieve reacties over gelezen in het IFFR krantje dat elke dag verscheen. Lijkt me onjuist om alles over één kam te scheren. Laat staan op basis van één ervaring.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Ik heb slechts eenmaal de ervaring het Rotterdams Filmfestival te mogen bezoeken maar de meest "interessante" kaarten zijn één dag voor de voorstelling lang en breed uitverkocht....
Dat zie of hoor ik inderdaad weer ieder jaar van velen. Die willen de nieuwe van zus of zo zien, want mijns inzien niet helemaal aansluit bij hetgeen wat het festival juist zo leuk maakt; ontdekt iets nieuws, nieuw talent. Natuurlijk heb ik ook wel in voorgaande edities wat veel besproken titels gezien, maar ga toch liever blind naar wat films toe. En je hoeft je nergens zorgen over te maken, geen gestress met kaarten kopen.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
@Neo
Ja, met die invalshoek kan ik je geheel volgen. Als je inderdaad op de bonnefooi een film wilt uitkiezen is dat wellicht de beste optie.
Leuke bijkomstigheid is dat sommige mensen opeens niet naar een film kunnen en voor een filmzaal hun kaartje kwijt willen raken, zelfs voor minder dan de kostprijs.
Ik moet eerlijk zeggen dat random een film kijken mij ook altijd heeft aangesproken, niet lang geleden kon men Dragje dan ook steevast in de Sneak Preview in Amsterdam aantreffen.
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12854 votes
Daarom was Dejima ook zo leuk. Eén bioscoopcomplex waar een heel weekend hetzelfde festival op bezoek was. Na de film naar beneden waar een hoop andere liefhebber zitten en dan wat napraten (en een kom noodles binnenslurpen).
Op het IFFR ook wel veel filmliefhebbers, maar heb al meermaals ontdekt dat dat ook niet altijd de mensen zijn die zich het best gedragen in een bioscoop. Daarbij ook veel mensen die hun hobby meer als verplichting zijn gaan bekijken, of effectief daar zijn vanuit professionele verplichtingen.
Bij een film als It’s Only Talk werd het einde half verpest door zuchtende en schuifelende mensen die het blijkbaar al beu waren. Tijdens de emotionele climax werden er al volop jassen gepakt en werd er nog eens diep nagezucht. Is niet mijn favoriete filmbeleving.
Maar ik heb het ook niet zo makkelijk naar m'n zin in een grote massa volk 
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Op het IFFR ook wel veel filmliefhebbers, maar heb al meermaals ontdekt dat dat ook niet altijd de mensen zijn die zich het best gedragen in een bioscoop.
Mijn ervaring is minder zwart wit gekleurd in ieder geval. Zalen gevuld met onrustig publiek zul je altijd aantreffen, maar situaties waarbij het publiek rustig naar een film zit te kijken idem dito.
En deze riedel kunnen we dus blijven herhalen maar het zal nimmer een nummer één notering aantekenen in de Nederlandse top 40.
Lijkt mij duidelijk. Ik mag hier wel verklappen dat deze omschrijving niet de beste film beleving betreft voor meerdere mensen.

Tja, bij een Internationaal Film Festival kan men moeilijk verwachten maar één filmzaal aan te treffen gevuld met dreutels en één kinderjuf die hun opwachting maken voor Peter Pan de un-cut manga versie.
Ik begrijp je wel hoor, ik hou zelf ook niet van een situatie waarin ik zelf onderdeel uitmaak van een massa mensen op één plek. Maar het woord zegt het al: internationaal. Part of the game. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dit jaar wordt het geen volgepropte weekenddagen. Aangezien m'n vriendin in Rotterdam woont, kan ik ook doordeweeks gaan, zodat ik niet als (ongenode) gast bij verschillende vriendjes en vriendinnetjes op een luchtbedje hoef te slapen. Meer tijd dus voor films en afspraakjes met vrienden, oude bekenden, vage kennissen en MovieMeter luitjes.
Het op en neer geren en gehaast naar de volgende film was ook voor mij een negatief aspect van de afgelopen edities. Het was meer een 'moet' dan een 'wil' leek wel.