- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Oké, over minder dan drie maanden gaat het weer allemaal losbarsten. Ik vind dat het langzaam tijd wordt voor de voorpret. Misschien wat vroeg, maar ik begin lekker toch. Van de site is hier en daar een klein feitje te vissen.
-Ik lees uit de infopagina dat er dit jaar weer geen internetticketverkoop zal zijn.
-De lopende column van Gert-Jan Zuilhof heeft in tegenstelling tot andere jaren dit jaar geen specifiek thema, maar gaat over zijn avonturen als programmeur van Rotterdam en zijn gedachten over films en filmfestivals. Wie goed leest kan lezen welke films draaien op het volgende festival zegt Tigeralert erover. Ik in de laatste column (over Zuidoost Azie) over de volgende films:
Rain Dogs (Ho Yuhang, van Sanctuary)
I Don't Want to Sleep Alone (Tsai Ming-Liang)
Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul)
Opera Jawa (Garin Nugroho)
En verder worden beginnende namen als Riri Riza, Ravi Bharwani, Nan Achnas, Wisit Sasanatieng en Ekachai Uekrongtham genoemd.
-Wat data:
Het festival vind plaats van 24 januari tot 4 februari.
De kaartverkoop begint 20 januari 9:00.
De volkskrant-special is er op 18 januari.
De eerste folder waarin doorgaans al een aardig rijtje verraden wordt is er half december.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
Vond het eigenlijk wel fijn dat Dejima nu in November was, anders hadden de IFFR vooruitblik-kriebels bij mij nu ook al lang de kop op gedoken. ben nu eigenlijk nog aan het nagenieten van Dejima (wil er ook een stuk over schrijven voor de Twitch weblog). Maar laat ik toch even mee doen
Die nieuwe Tsai Ming Liang moét gewoon naar het IFFR komen (ook al is het Mozart jaar dan alweer voorbij).
Wat zou nog meer leuk zijn... heb me er dus nog niet echt in verdiept, maar...
nightmare detective van shinya tsukamoto
container van lukas moodysson
fay grim van hal hartley
inland empire van david lynch
mister lonely van harmony korine
flandres van bruno dumont
the good german van steven soderbergh
zou eigenlijk écht even een release lijstje moeten checken want ik heb ook nog films als apocalypto, beowulf, a scanner darkly, the fountain en stardust op mijn want-listje staan maar volgens mij komen een aantal van deze films al voor het IFFR en anderen juist weer pas veel later uit in Nederland... Ik denk dat ik nog even wacht tot de kerstvakantie voor dat ik echt de IFFR hype in duik 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Ik ben hier wel erg benieuwd naar, en ik hoop dat ik de gelegenheid heb om ernaar toe te gaan.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik ben altijd voor voorpret! Zeker voor iffr.
Van de genoemde titels ben ik bijzonder benieuwd naar de nieuwe Tsai (aangekocht door FM, meen ik? dus dat zal wel goedkomen) en de nieuwe "Joe" (Apichatpong Weerasethakul).
Verder hoop ik iig op Der Freie Wille, Sehnsucht en Offside. Alledrie films die mijn aandacht trokken in verslagen over Berlijn 2006 en bij mijn weten nog geen NL-distributeur hebben.
Flandres lijkt mij kansloos voor iffr, want de vertoningsrechten zitten bij Contact Film. Net als Iklimler, waar ik ook zeer benieuwd naar ben.
Een klein beetje hoop ik nog op Allegro, Un Couple Parfait en Keane, maar die hadden ook vorig jaar al kunnen draaien en waren toen al niet geselecteerd.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Keane heeft al op het IFFR-zomerfestivalletje gedraaid toch?
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Is waar idd. Net als Sehnsucht en/of Freie Wille, schiet me nu te binnen. Denk niet dat ze die nogmaals vertonen.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Een film waar wij het gezien de waardering niet helemaal over eens waren is ex-Tigerwinnaar In Den Tag Hinein. Ik heb goede hoop op de tweede film van Maria Speth op het festival. Ook veel uit Beavis' rijtje zou erg fijn zijn. Helemaal de nieuwe Korine, al denk ik dat daar het IFFR nog wat te vroeg voor komt.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Een film waar wij het gezien de waardering niet helemaal over eens waren is ex-Tigerwinnaar In Den Tag Hinein.
Was me ook al eens opgevallen, ja. Is er eentje waarvan ik vermoed dat ik hem eens moet herzien. Ik herinner me een mooie stilering, maar had toen de indruk dat het verder wat inhoudsloos en weinig origineel was. Maar alleen de stilering al maakte wel benieuwd naar een volgende film.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Is waar idd. Net als Sehnsucht en/of Freie Wille, schiet me nu te binnen. Denk niet dat ze die nogmaals vertonen.
Freie Wille is daar inderdaad al geweest, maar Sehnsucht draaide volgens mij niet op zomerfestival. Maar die werd wel in Brussel vertoond.
Van Filmmuseum gaan naar alle waarschijnlijkheid op IFFR draaien:
De Roemeense films The Day I spent the end of the world (Roemeense Oscarinzending) en 12:08 east of Bucharest (winnaar Camera d'Or en vele andere prijzen)
I don't want to sleep alone van Tsai inderdaad
www. what a wonderful world van Bensaidi (de maker van Mille Mois)
Belle toujours van Manoel de Oliveira - een vervolg op Bunuels Belle de Jour met Piccoli en Bulle Ogier (in de Deneuverol)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Mooi, nu al een must-see om mijn programma rond te bouwen (tsai). En zou de festivalorganisatie een print van Belle de Jour regelen om voor Belle Toujours te draaien? Dat lijkt me ook een fijn plan.
Ik neem dit jaar gewoon een weekje vrij. Zal het deze week eens proberen te regelen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
vandaag kreeg ik de eerste Tiger-alert in mijn e-mailbox
dus de kriebels beginnen inderdaad
en de poster van dit jaar ziet er erg cool uit!!
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Ik kreeg 'm ook ook en er stond nog een nieuwtje in dat ik erg fijn vond. Gus van Sants debuutfilm Mala Noche is te zien op het IFFR.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
en de poster van dit jaar ziet er erg cool uit!!
Que?
Ik heb zelden.. herstel: nóóit zo`n lelijk wangedrocht van een IFFR-poster gezien. Is de Postbank soms verkapt de nieuwe hoofdsponsor?
Kijk ende huiver:

tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Dit is... niet.... te.... doen... wát een onding. Hadden ze vorig jaar teveel bezoekers en willen ze ze nu weren?
titan
-
- 1609 messages
- 4415 votes
Kom op zeg, alsof mensen besluiten komend jaar maar niet te komen vanwege de poster.....
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Ook ik vind dit niet mooi. Hadden ze niet weer een leuke dame in tijgerhouding kunnen fotograferen? 
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
gelukkig kunnen smaken verschillen
al waren die dames ook wel erg cool 
vind deze poster wel een aziatische 'flavor' hebben, en het ziet er feestelijk uit, wat wel past bij een festival lijkt me
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
Ben d'r ook niet kapot van. Ze zijn de afgelopen jaren heel wat stijlvoller geweest...
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Ik vind hem nog best leuk, alleen hebben ze weer voor een foeilelijke achtergrondkleur gekozen.
Vond die van vorige jaar nog een pak lelijker. Die was echt té belachelijk.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Alles beter dan die van vorig jaar inderdaad. Hoop ook dat het aanbod dit jaar beter is, want ook dat was niet echt geweldig vorig jaar.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
Net terug van 'La Libertad' op het Nuevo Cine Argentino festival en lees in de festival catalogus dat de nieuwste film van Lisandro Alonso, het door Tsai Ming-Liang's Goodbye Dragon Inn geinspireerde Fantasma, te zien zal zijn op het IFFR. Lijkt mij, naast de nieuwste film van Tsai zelf, ook een must-see film.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
De poster vind ik ook niet wat, maar ik vind wel beter dat ze het oude lettertype eens vervangen hebben.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Hoop ook dat het aanbod dit jaar beter is, want ook dat was niet echt geweldig vorig jaar.
Ik had een ietsiepietsie het gevoel dat het ook met je keuzes te maken had.
Misschien de filmmaker in focus van dit jaar vermijden?
De poster is zeker niet de lelijkste die ze ooit hadden, al heb ik de ontwerper nog nooit op iets echt moois kunnen betrappen. Tijd voor een andere lijkt me.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Ik had een ietsiepietsie het gevoel dat het ook met je keuzes te maken had.
Zit iets in ja 
In totaal heb ik vorig jaar 2 films gezien die ik de moeite waard vond. Van de 21.
Maar inderdaad zal ik niet diep bedroefd zijn als mijn grote vriend Nagasaki Shunichi thuis eens op zijn gemak uitzoekt hoe zo'n camcorder nou eigenlijk precies werkt. Al die ellendige knopjes, je zou er gek van worden.
Verder mag van mij ook de bijzonder interessant ouwehoerende Professor Tony Rains schitteren door afwezigheid.
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
Maar inderdaad zal ik niet diep bedroefd zijn als mijn grote vriend Nagasaki Shunichi thuis eens op zijn gemak uitzoekt hoe zo'n camcorder nou eigenlijk precies werkt. Al die ellendige knopjes, je zou er gek van worden.
Deze gezien?
-
- 22407 messages
- 5077 votes
De eerste drie Tigercompetitiefilms:
How Is Your Fish Today? (China, Xiaolu Guo, schijnt ergens tussen documentaire en fictiefilm in te zweven)
Love Conquers All (Maleisie, Tan Chui Mui)
en de Herman Brusselmans-verfilming Ex-drummer (Belgie, Koen Mortier)
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Kan dat wat worden? Zijn boeken lijken me nu niet direct erg goed verfilmbaar (al heb ik nog niet heel veel gelezen van Brusselmans).
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Nog een dikke maand en dan is het alweer zover. Heb er zin in en begin erg benieuwd naar het programma te worden.