- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
PS: voor Analife werd het kortfilmpje Wrong nog gespeeld. Toepasselijke titel, kurtdroog komisch drama. En geregisseerd door een Belg
(4*)
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1063 votes
De eerste zaterdag waarop kaarten te bestellen waren heeft een vriendin heel de dag aan de telefoon gehangen zonder resultaat
Zowat alles wat ik wilde zien was later uitverkocht. Ik ben er twee dagen heen gegaan en heb me laten verrassen door alles wat nog vrij was. Toch een leuke manier om aan kaartjes te komen, wist totaal niet wat me allemaal te wachten stond. Mijn lijstje:
1. The Sun 4*
2. You Bet Your Life 3,5*
3. 9 Dragons 3,5*
4. A Perfect Day 3,5*
5. Gambler 3,5*
6. Walking on the Wilde Side 3*
Ik heb me weer prima vermaakt op het IFFR. Volgend jaar weer!
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
*Wat een heerlijke film is dat. F*cking Amal in Pantagonië. Ook 3,5*
*'Gie' heeft de kleurrijke afgestofte look van de films van Anh Hung Tran. Prachtige shots en enscenering van het Indonesië in de jaren '60. 3,5*
*13 (Tzameti) is absoluut het hoogtepunt tot nu toe. 4,5*
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Mijn eindstand van mijn eerste filmfestival.
1 Look both ways 4*
2 Caché 4*
3 Land of the blind
4 Takeshis 3,5
5 Grain in ear 3*
6 Great yokai war 3*
7 Writing on the earth 0,5
gotti
-
- 14075 messages
- 5887 votes
Mijn eindstand van alweer mijn derder IFFR:
1. Me and You and Everyone We Know 4,5*
2. 9 Naga 4*
3. The Great Yokai War 3,5*
4. Takeshis' 3,5*
5. Three Burials of Melquiades Estrada, The 3,5*
6. A Little Trip To Heaven 3*
7. 13 3*
8. Old Joy 3*
9. Dein Herz in Meinem Hirn 3*
10. Langer Licht 2,5*
11 The Volatile Woman 2,5*
12. Yaji and Kita, The Midnight Pilgrims 2*
13. Glue 2*
14. Sangre 2*
15. Ode to Joy 2*
16. Reflections 1*
Door vertraging van de trein helaas 1 filmpje gemist. De eerste twee dagen (vorig weekend) veel goeds gezien. De laatste twee dagen waren het de slechtere films die overheersten, helaas...
titan
-
- 1609 messages
- 4415 votes
Mijn festival zit er weer op. Gelukkig is de kwantiteit niet ten koste gegaan van de kwaliteit.
01. Brokeback mountain 4,5*
02. Eden 4*
03. Good night, and good luck 4*
04. Me and you and everyone we know 4*
05. Varannan vecka (every other week) 4*
06. Reefer madness 3,5*
07. Een ander zijn geluk 3,5*
08. Cut sleeve boys 3,5*
09. Pusher II 3,5*
10. Land of the blind 3,5*
11. Lonesome Jim 3,5*
12. Look both ways 3*
13. The three burials of Melquiades Estrada 3*
14. Het zwijgen 3*
15. Pusher 3*
16. Spiele leben (you bet your life) 3*
17. Tsotsi 3*
18. The pervert's guide to cinema 3*
19. Pusher III 3*
20. A little trip to heaven 3*
21. Stoned 3*
22. The great ecstacy of Robert Carmichael 2,5*
23. Tideland 2,5*
24. Mary 2,5*
25. Bubble 2*
26. Dead man's bluff (zhmurki) 2*
27. Song of songs 2*
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Het zit er weer op en ik heb weer genoten! De combinatie fulltime werken en filmfestival was best pittig (volgend jaar neem ik denk ik toch maar vakantie), maar ik heb het overleefd. Voor het eerst geen film gezien die lager dan 2,5 heeft gehaald. Wel een film minder dan de planning was, maar dat was niet zo'n ramp verder.
Mijn lijstje:
1. Three Times 4.5*
2. Me & You and everyone We Know 4.0*
3. Tideland 4.0*
4. 13 4.0*
5. Sud Express 4.0*
6. The Great Ectracy of Robert Carmichael 3.5*
7. The Blossoming of Maximo Oliveros 3.5*
8. Old Joy 3.5*
9. Frozen Land 3.0*
10. Sangre 3.0*
11. India Matre Bhumi 3.0*
12. The Great Yokai War 3.0*
13. Bambi (heart) Bone 2.5*
14. Song of Songs 2.5*
15. Mighty Peking Man 2.5*
16. Reflections 2.5*
Verder: De Nacht van de wansmaak was weer geweldig, Van de 3 korte films die ik zag was Isabella Rossellini als een boel filmmakers in My Dad is 100 Years Old het leukst. Of je moet het eerste deel van Three Times meetellen, dat was ronduit briljant.
En ik was wederom tevreden over mijn programma, al kom je gaandeweg het festival altijd dingen tegen die je ook wel had willen zien. Maar het liep uiteen van de sfeervolle en stijlvolle liefdespracht tot een op digitale video gedraaide humanistisch sloppenwijkdrama. Van een nostalgische blik op India tot een experimentele film over kindermisbruik, van een lachwekkende King Kong kloon tot een moderne film-noir van een regisseur met een grote toekomst.
Leno
-
- 5921 messages
- 4407 votes
Op de site moviemachine.nl een stukje waarbij ik bijna spijt krijg de 'nacht van de wansmaak' te hebben gemist..
IFFR report 14: Nacht van de Wansmaak
Foto: 04-02-2006 -
Voor het eerst kende het IFFR dit jaar een officiële Nacht van de Wansmaak.
Bezoekers van deze avond, samengesteld door 'Mr. Horror' Jan Doense en Jan Verheyen alias Max Rockatansky, konden zich verzekeren van de crème de la crème op wansmakelijke filmgebied. Een volgeladen Luxor was er klaar voor.
Zo kwamen er cfragmenten voorbij van goedkope King Kong rip-offs (lees:
mannen in rubberen pakken waaronder de sneakers nog zichtbaar waren). In twee afzonderlijke films zien we King Kong vechten tegen zijn robot evenbeeld en in gevecht met een reuzenhaai, die al duidelijk een tijd geleden het loodje heeft gelegd.
Verder kwamen er veel trailers voorbij die toch het vermoeden deden rijzen dat ondergetekende te veel naar goede films kijkt. Wat dacht je van De Weerwolf contra de Verschrikkelijke Sneeuwman, een invasie van alien killer pannenkoeken en Ilsa, She-wolf of the SS. Het hoogtepunt (in overdrachtelijke zin welteverstaan) was toch wel de trailer van Messalina, Messalina!, beter bekend als Caligula II of nog beter: de geniale Duitse titel die veelvuldig werd meegeschreeuwd door het publiek: Messalina, Kaiserin und Hure.
Als kersje op de taart nog wat Deense seks. Wat dacht u van een documentaire uit de jaren '70 opgenomen in een bordeel in Kopenhagen? Wulpse dames verleiden hun veelal bejaard publiek tot erotische uitspattingen. Het is maar waar je zin in hebt. De reacties van het preutse publiek in het bordeel waren in ieder geval spannender dan de seks die opgevoerd werd. Maar zo hoort het ook bij slechte smaak.
De avond werd afgesloten met de vertoning van de film The Mighty Peking Man.
Een groep Chinese wetenschappers gaat op jacht naar het nog grotere broertje van King Kong. Een onderzoeker strandt in de wildernis en wordt onder de hoede genomen van een vrouwelijke Tarzan. Het was duidelijk dat het budget van de film met name zat in de hydraulische gorilla-arm, want dat zag er nog best okee uit. We zwijgen over de rest. Duik de videotheek in en huren die film. Liefst met een groep vrienden.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Op de slotdag nog een parel gezien: 'Vendredi ou un autre jour'. Een duistere nihilistische versie van Robinson Crusoe met Philippe Nahon. Prachtig visueel verzorgd.
Als laatste een Filipijnse film (In Just the Wink of an Eye) gezien die tijdens de screening tot cult werd verheven. Bedoeld als zwaar drama begonnen sommige bezoekers vanwege het totale amateurisme te huilen van het lachen. De rigoreuze apotheose was onbedoeld hilarisch en werd getrakteerd op een staande ovatie. Vrij unieke belevenis 
Top 5:
1) 13 (Tzameti)
2) Vendredi ou un autre jour
3) Gie
4) Old Joy
5) Glue
denk ik...
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
was voor mij de eerste keer,en ik kan niet anders zeggen dan ``top festival`.
al zijn de prijzen,gezien de sponseringen ,heel erg hoog, echt tenenkrommend duur en hoog,en dat had best wat eurootjes lager gekund.
een film in een `gewone` bios is bij mijn weten ook geen acht euro,uitzonderingen,bijbetalingen,en langere versies daargelaten.
het aantal gereserveerde stoelen dat ik bezet heb gezien was heeeeeel erg laag,had iemand anders ook van kunnen genieten.
redelijk onbeschoft en knullig
de franse ondertiteling bij `lonesome jim` heeeeeeel erg storend.
en als de regisseur na afloop een praatje komt houden,en vragen komt beantwoorden..dan wel graag zo, dat je je volgende film nog kan halen.
hoewel het praatje interessant,heb ik toch een ``misschien`` film gemist.
..
*een misschien film is een film waar je al voor moet rennen,en dan maar hopen dat je een kaartje van de niet opgehaalde reserveringen kan bemachtigen.
verder is rotterdam een heel erg leuke stad,staat de klok bij de hema altijd op een uur of vijf, alsof de tijd er stil staat, en konden we ook al geen kaartje krijgen voor de wedstrijd.
DE wedsstrijd,een klassieker genoemd, met ...JIPPIEIEIEIEIEIEIE.
pelgrim wit smaakt meer dan goed,en ach...ik ga volgens jaar gewoon weer!!!
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Net als vorig jaar heb ik weer tien dagen lang erg veel gezien. Misschien had ik gewoon pech, maar het gemiddelde niveau lag toch duidelijk lager dan vorig jaar. De échte klappers ontbraken (Bin-jip, Vital), waardoor er een iets groter groepje aan kop van m`n favorietenlijstje staat.
1. Haze / It’s Only Talk
3. Three Times
4. Drawing Restraint 9
5. Me and You and Everyone We Know
6. The Great Yokai War
7. Princess Raccoon
8. Caché
9. The Great Ecstasy of Robert Carmichael
10. Citizen Dog
Verder wil ik een aantal MM`ers bedanken voor de gezelligheid en kopjes cappuccino en krijgt tovenaar bij deze de IFFR 2006 hardcore to the bone Award. Gefeliciteerd! Nu ga ik ook eens méér dan 4 uur slapen 
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
was voor mij de eerste keer,en ik kan niet anders zeggen dan ``top festival`.
al zijn de prijzen,gezien de sponseringen ,heel erg hoog, echt tenenkrommend duur en hoog,en dat had best wat eurootjes lager gekund.
een film in een `gewone` bios is bij mijn weten ook geen acht euro,uitzonderingen,bijbetalingen,en langere versies daargelaten.
het aantal gereserveerde stoelen dat ik bezet heb gezien was heeeeeel erg laag,had iemand anders ook van kunnen genieten.
redelijk onbeschoft en knullig
de franse ondertiteling bij `lonesome jim` heeeeeeel erg storend.
en als de regisseur na afloop een praatje komt houden,en vragen komt beantwoorden..dan wel graag zo, dat je je volgende film nog kan halen.
Maar verder was alles top... 
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
ja,film kijken is vrijwel altijd al leuk.
het feit dat prijzen hoog zijn,of dat mensen die gereserveerd hebben, niet op komen dagen, dat maakt de film niet slechter, of beter.
(met `reserveringen` bedoel ik heel specifiek die stoelen waar z`n wit papier op zit met `gereserveerd`..en die dan akelig leeg blijven,soms gewoon een halve eerste rij lang...)
de kaartverkoop op een centraal punt was meer dan goed, een gratis volkskrant elke dag was ook best leuk,en je laten verrassen door bij de verkoop alleen dag en tijd te zeggen,en de verkoopster dan een kaartje te laten uitdraaien,beviel me eigenlijk ook wel.
)
gotti
-
- 14075 messages
- 5887 votes
Als je een film wil zien, loop je toch gewoon weg. Ben ook niet bij elke Q&A gebleven hoor.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Die reserveringen zijn over het algemeen om wat plaatsen vrij te houden voor de vrijwilligers die het festival mogelijk maken , de makers van de film en mensen van het festival. Niet opgehaalde reserveringen van kaarten gaan gewoon weer de verkoop in.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dit was mijn eerste IFFR, met als hoogtepunt(en) het weerzien van heel veel bekenden en verloren gewaande personen (volgend weekend een afspraak met iemand die ik 8 jaar niet meer gezien had). Ander hoogtepunt: Lemniscaat dag in de bibliotheek van Rotterdam....daar ging mijn budget.
Maar dan, het programma. Ik had alleen maar tijd van vrijdagmiddag tot en met zaterdag. 7 Films in totaal.
1) Mughal-E-Azam (4,5)
2) Wrong Side Up (Príbehy obycejného sílenství) (4)
3) Every Other Week (Varannan vecka) (4)
4) Maquilapolis (4) [niet op de site]
5) Un matin bonne heure (3,5) [niet op de site]
6) Un jour d'été (3)
7) Les Amants Réguliers (1,5)
Volgend jaar weer (maar dan hopelijk tijd voor 2 weekenden).
titan
-
- 1609 messages
- 4415 votes
Het filmfestival heeft overigens evenveel bezoekers getrokken dan vorig jaar. Er werden weliswaar minder films vertoond, maar de hogere bezettingsgraad per zaal compenseerde dit.
titan
-
- 1609 messages
- 4415 votes
Volgens mij heb jij ook nog wel wat anders te doen
.
MFEO
-
- 682 messages
- 38 votes
Mijn Top 10 van IFFR 2006:
1. Brokeback Mountain (5*)
2. Eden (4 1/2*)
3. Het Zwijgen (4 1/2*)
4. Me and You and Everyone We Know (4 1/2*)
5. Pusher II (4 1/2*)
6. Pusher (4 1/2*)
7. Pusher 3 (4 1/2*)
8. Langer Licht (4 1/2*)
9. Good Night, And Good Luck (4*)
10. Every Other Week (4*)
Minste 3 vond ik:
1. Dein Herz In Meinem Hirn (1 1/2*)
2. Zhmurki aka Blind Man's Bluff (2*)
3. Slunecní Stát aka The City Of The Sun (2 1/2*)
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
5) Un matin bonne heure (3,5) [niet op de site]
Nu wel.
Bedankwoorden richting FK.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ook terug van een uiterst vermoeiende, boeiende week. Helemaal dood nu, maar hier het lijstje in deze volgorde ook ongeveer (met nog een flink lijstje aan films die niet op MM staan) -->
1. Drawing Restraint 9 4,5*
2. Princess Raccoon 4*
3. Lonesome Jim 4*
4. Frozen Land (Paha maa) 4*
5. The Great Yokoi War 4*
6. Romance & Cigarettes 4*
7. Three Times 4*
8. Wet Gate (niet op MM) 4*
9. Bubble 3,5*
10. Takeshis' 3,5*
11. Play 3,5*
12. The 3 Burials of Melquiades Estrada 3*
13. Every Other Week 3*
14. Frankie (niet op MM) 3*
15. God is my DJ 3*
16. Analife 2,5*
17. A Little Trip to Heaven 2,5*
18. Tideland 2,5*
19. The Lost Hum (Hanauta-dorobou) (niet op MM) 2,5*
20. The Piano Tuner of Earthquakes 2,5*
21. Nyocker! 1*
22. The Enchantment (niet op MM) 1*
23. In Just the Wink of an Eye (niet op MM) 1*
24. Klimt 0,5*
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Weet iemand hoe dat tweede korte filmpje voor Caché heette, verschrikkelijk saai en zinloos?
Geloof niet dat deze vraag al is beantwoord, toch? Als jij ook bij de voorstelling in Pathe 7 zat, dan was dat of Linerboard of Tango Appassionado. Waarschijnlijk bedoel je die laatste, want die eerste vond ik best aardig en ik denk dat je Code Inconnu gezien moet hebben om Tango... te kunnen waarderen.
Bij Linerboard had ik dan weer het gevoel dat die film niets met Haneke te maken had, dat Jonsson het geld gewoon gebruikt heeft om een al langer lopend project mee af te ronden...
En wat was die presentator tenenkrommend, zeg!
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Hoe beviel het trouwens om jurylid te zijn, feanaro?
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Geweldig, met als hoogtepunt (behalve de vele films en de hele sfeer dan) een gesprek met Hou Hsiao-Hsien. Het was inderdaad Tango Appasionada, heb Code Inconnu niet gezien idd maar vond dit korte filmpje al verschrikkelijk saai.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
en krijgt tovenaar bij deze de IFFR 2006 hardcore to the bone Award. Gefeliciteerd!
Jeuj! Ik heb er ook veel voor moeten laten en doen
.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Ik heb een verslag gemaakt van het festival voor de Twitch website. Voor degene die deze site nog niet kennen is hier een directe link:
timing
-
- 7 messages
- 179 votes
Ik heb er tijdens het dependance-festival in Groningen ook nog een paar kunnen meepakken:
1. Cache 4,5*
2. Les Amants Reguliers 4*
3. Citizen Dog 3,5*
4. Brokeback Mountain 3,5*
5. Waiting 3*
PatrickL
-
- 1586 messages
- 2398 votes
1. Frozen Land (Paha Maa) 4
2. Takeshis' 4
3. The Blossoming of Maximo Oliveros 4