- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote "smakelijk eten" topic
Het grote "smakelijk eten" topic
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Miljarden koeien, varkens, kippen, eenden, ganzen, herten noem het allemaal maar op die lekker doorfokken zonder opgegeten te worden. Waar laat je die dieren in hemelsnaam als je ze niet lekker oppeuzelt?
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Een deel daarvan zou, in ieders langetermijnbelang (ook die van de relevante dieren), gedood en opgegeten moeten worden tijdens die overgangsperiode. Dat is naar, maar helaas wel noodzakelijk.
Maar zo abrupt zal de overgang natuurlijk nooit zijn. Op het moment dat het verbieden van de bio-industrie mogelijk zal zijn zitten er echt geen miljarden dieren meer in factory farms.
Edit: overigens is jouw tegenwerping op een interessante manier parallel aan die van slavenhandelaren. Die stelden ook de vraag wat er met al die slaven zou moeten gebeuren als ze vrijgelaten zouden worden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4509 votes
SelmaDuim zei het eerste. Ik bevestigde het alleen maar. (Zie hier trouwens voor een studie die dat bevestigt.) En wat betreft het tweede: dat was een voorbeeld, en een goed voorbeeld ook wat mij betreft. Maar dat mensen met andere normen en waarden zich daaraan storen kan ik me voorstellen.
Overigens zijn veganisten dan weer dommer:
For those of you playing along at home, here are the actual average IQ scores assigned to each group in the study:
- Meat eaters not in vegetarian group - 95.5% of the study - 100
- Vegetarian group without vegans - 4.3% of the study - 105
- Vegan subgroup from vegetarians - 0.1% of the study - 95
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Overigens zijn veganisten dan weer dommer
Met negen deelnemers kun je dat natuurlijk moeilijk representatief noemen.
Wel grappig verder.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Edit: overigens is jouw tegenwerping op een interessante manier parallel aan die van slavenhandelaren. Die stelden ook de vraag wat er met al die slaven zou moeten gebeuren als ze vrijgelaten zouden worden.
Nee vergelijking loopt mank. Er zijn zoveel meer dieren dan slaven destijds in ruwe cijfers dat dit geen vergelijk is. Maar goed, mensen zullen altijd vlees blijven eten, dus dit probleem zal zich gelukkig nooit gaan voordoen.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Volgens mij heb ik (of een andere gebruiker die het met me eens was) op geen enkel punt neerbuigend gereageerd op andere berichten, hoe kinderachtig of kortzichtig hun toon ook was.
Ik ga twijfelen aan je (zelf)bewustzijn.
Gebrek aan empathie, kan niet anders.
Tja, de toon maakt de muziek. Jezelf, in tegenstelling tot die vuige Mandela, een bewonderenswaardig geschenk aan de mensheid vinden vanwege je tofuburger, wie bedenkt dat...
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Miljarden koeien, varkens, kippen, eenden, ganzen, herten noem het allemaal maar op die lekker doorfokken zonder opgegeten te worden. Waar laat je die dieren in hemelsnaam als je ze niet lekker oppeuzelt?
Die worden doorgefokt voor consumptie. Het is niet dat ze het vrolijk met elkaar doen in een of andere wei, hoor. De meeste koeien zien in hun hele leven geen stier. Een koe wordt gewoon kunstmatig geinsemineerd door een boer om kalveren te produceren. Daar kun je ook mee stoppen.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Nee vergelijking loopt mank. Er zijn zoveel meer dieren dan slaven destijds in ruwe cijfers dat dit geen vergelijk is.
De situatie wat betreft de bio-industrie is inderdaad veel extremer, al is er wel een parallel.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Op het moment dat "kweekvlees" (vlees dat kunstmatig ontwikkeld wordt op basis van stamcellen), dat lekkerder en gezonder is, geen moord, mishandeling en verkrachting vereist en veel beter voor het milieu is, beschikbaar is zal "traditioneel" vlees volstrekt overbodig worden.
Jezelf, in tegenstelling tot die vuige Mandela, een bewonderenswaardig geschenk aan de mensheid vinden vanwege je tofuburger, wie bedenkt dat...
Mandela's leven was veel inspirerender en grootser dan dat van mij. Dat heb ik nooit ontkend.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Die worden doorgefokt voor consumptie. Het is niet dat ze het vrolijk met elkaar doen in een of andere wei, hoor. De meeste koeien zien in hun hele leven geen stier. Een koe wordt gewoon kunstmatig geinsemineerd door een boer om kalveren te produceren. Daar kun je ook mee stoppen.
Dieren in het wild fokken gewoon net als mensen en krijgen nog veel meer jonkies. We hebben het niet alleen over koeien, maar geen enkel dier zou meer gegeten mogen worden.
Nou dan is de wereld echt letterlijk te klein.
En als je alle dieren nu dus vrij zou laten en een leefgebied geeft met koeien en stieren, dan doet de natuur de rest. Nee gewoon lekker stukkie vlees op zijn tijd houdt het in evenwicht.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Het was een voorbeeld.
Het niet scheiden van je afval staat verder uiteraard niet gelijk aan het verantwoordelijk zijn voor het vermoorden en ernstig mishandelen van tientallen niet-menselijke dieren
Maar je voorbeeld is dus bagatelliserend. Daarbij kun je je afvragen of het niet scheiden van je afval uiteindelijk niet slecht is voor mens en dier. Dat is natuurlijk net zo kort door de bocht als je dierenwelzijn simplisme.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Oh als men een manier bedenkt om precies dezelfde smaak aan mijn geliefde stukje vlees te geven zonder dat daar dieren voor afgemaakt hoeven te worden koop ik dat gewoon hoor,
maar dan nog moet je de wildgroei van diverse dieren proberen te beperken.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Maar je voorbeeld is dus bagatelliserend.
Oneens. Maar daar komen we waarschijnlijk niet uit. Zo was het in ieder geval niet bedoeld.
Het niet scheiden van afval ís ook slecht. Het is alleen minder slecht.
maar dan nog moet je de wildgroei van diverse dieren proberen te beperken.
Daar heb ik geen bezwaar tegen. Ik heb liever dat er een paar dieren gedood worden als dat in hun lange-termijnbelang is dan dat ze sterven van de honger of dorst. Maar dat moet wel streng gereguleerd worden.
Edit: overigens is deze discussie speculatief omdat het inzicht in de toekomst van de mensheid vereist (hoe zal de samenleving van de toekomst eruit zien?), en die hebben we niet, maar boeiend is het wel.
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Bio-industrie dieren produceren tot wel dertig keer zoveel nakomelingen dan ze in een natuurlijke situatie zouden doen las ik laatst ergens. Er zijn zoveel bio-industrie-dieren omdat wij ze eten, zo simpel is het. Als wij geen varkens zouden eten waren er nu niet meer varkens dan mensen in Nederland. En niemand heeft het over alle dieren loslaten. Dat zou met de ver doorgefokte en gedomesticeerde dieren nauwelijks kunnen. Er is af en toe wel sprake van overpopulatie in natuurlijke populaties, maar dat lost de natuur vaak zelf op of anders zijn er diervriendelijke manieren genoeg om dat tegen te gaan. En zelfs dat niet kan kan het in belang van een dierenpopulatie zijn om er te doden. Maar dat dat tot chaos of een te kleine wereld leidt is gewoon niet waar.
Ik eet overigens wel vlees (wel minder dan gemiddeld), maar als ik dit soort argumenten lees moet ik echt even reageren.
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Oh als men een manier bedenkt om precies dezelfde smaak aan mijn geliefde stukje vlees te geven zonder dat daar dieren voor afgemaakt hoeven te worden koop ik dat gewoon hoor,
Dat is al heel dichtbij. Gaan we allemaal nog meemaken.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Nou dan wacht ik daar nog even rustig op. Tot die tijd een heerlijk stukje echt vlees.
En met de kerst uiteraard heerlijk wild eten. Klant van mijn pa werkt in die branche en geeft als kerstpakket altijd een heel wildpakket. Smaakt zo lekker puur. Dat is echt "smakelijk eten" 
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Dat "wild eten" is vrijwel altijd alleen gewoon afkomstig uit de bio-industrie.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Dit niet, allemaal zuiver en oude(re) dieren in het wild vers geschoten.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
In dat geval heb ik niets gezegd.
Veel mensen kopen "wild vlees" in de naïeve veronderstelling dat de betreffende dieren hun leven in vrijheid doorgebracht hebben, terwijl ook die dieren over het algemeen gewoon gefokt worden in factory farms. Vandaar mijn opmerking.
Edit: niet dat ik jagen wel moreel verdedigbaar vind, maar dat verwachtte je al wel neem ik aan. 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik denk dat je nog wel een heel stuk mee kunt gaan dat het minder erg is dat ze de oudere dieren afschieten. Die zouden toch al niet lang meer hebben.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Minder erg is het zeker. En een natuurlijke dood is voor wilde dieren zeker geen pretje, dus ook dat is een pluspunt. Maar ik ben er wel sceptisch over hoe consequent die regels nageleefd worden en denk ook dat er veel meer geschoten en gejaagd wordt dan verdedigbaar is.
Edit: en "voor de lol" andere diersoorten afschieten vind ik uiteraard al helemaal verwerpelijk.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De bio-industrie is mijns inziens met afstand de grootste morele ramp uit de geschiedenis van de mensheid,
Allemachtig. 
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Om mijzelf te citeren:
Waarom raakt hij [de vergelijking met de Holocaust] kant noch wal? Niet-menselijke dieren in factory farms leven evengoed in verschrikkelijke omstandigheden, worden evengoed op verschrikkelijke wijzen vervoerd, worden evengoed verkracht, wordt evengoed hun kinderen afgenomen, worden evengoed mishandeld, gaan evengoed dood van de honger / dorst (de zwakkere dieren althans), lijden evengoed onder ziektes die niet behandeld worden en worden uiteraard evengoed vermoord. De omstandigheden in de bio-industrie zijn naar mijn visie in veel opzichten zelfs erger dan die in concentratiekampen: dieren hebben veel minder bewegingsruimte, zien nooit daglicht, leven vaak in voortdurende stress en pijn, etc.
Maar laat ik nog iets meer mijn best doen. Stel dat één mens evenveel waard is als tienduizend kippen, en stel dat er jaarlijks 100 miljard kippen worden gedood. In dat geval zouden er dus jaarlijks het morele equivalent van 10 miljoen mensen worden vermoord - meer dan in Auschwitz. En stel dat de pijn van een kip tienmaal minder intens is dan die van een mens (onwaarschijnlijk, want pijn is een zeer primitieve emotie, maar soit). In dat geval zou de bio-industrie vanwege de immens grote aantallen slachtoffers nog steeds in één maand verantwoordelijk zijn voor veel meer lijden dan de Holocaust.
Ik begrijp dat de vergelijking gevoelig ligt, maar dat hij kant noch wal raakt is niet waar.
En buiten de Holocaust is er volgens mij weinig competitie. Dus zo vreemd is die uitspraak niet imo.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Om mezelf te citeren:
Allemachtig.
(Sorry, is een beetje flauw. Je poging om je stelling te onderbouwen is in zekere zin bewonderenswaardig, maar dit is geen discussie waar ik in verzeild wil raken, dus ik laat het hier bij.)
Gonzo8000
-
- 484 messages
- 10 votes
wat een hypocriet gedoe hier. Het zijn ook altijd de vegetariërs die proberen alles en iedereen het vlees eten te verbieden. Ik (zwaar verslaafd aan vlees) zal nooit proberen een vegetariër te dwingen vlees te eten, dus moeten zer mij ook niet verplichten vegetaisch te eten.
En btw: Vegetariers leven niet langer, ze zien er alleen ouder uit.

Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Moordenaars zullen anderen doorgaans ook niet proberen aan te zetten om anderen te vermoorden ... heel hypocriet van niet-moordenaars dat ze moordenaars proberen te overtuigen om niet te moorden.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
wat een hypocriet gedoe hier. Het zijn ook altijd de vegetariërs die proberen alles en iedereen het vlees eten te verbieden. Ik (zwaar verslaafd aan vlees) zal nooit proberen een vegetariër te dwingen vlees te eten, dus moeten zer mij ook niet verplichten vegetaisch te eten.
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
Ik vind het nogal wat om mensen moordenaar te noemen die de "verkeerde producten" in het boodschappenkarretje mikken... Dat is alles.