- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote "smakelijk eten" topic
Het grote "smakelijk eten" topic
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Net zo duur als Ben & Jerry's? Maar Häagen-Dazs is veel beter. Jammer dat ze tegenwoordig zo weinig keus hebben in de supermarkt. Maar goed, wat zeik ik: ik eet het toch niet meer.
Ahn ok. Ik liep eens in Brugge in daar vroegen ze € 5 per potje ofzoiets. Het was wel geen supermarkt, maar een ijskraam. Het zal dan wel aan dat kraam liggen zeker.
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
Voor alle kokkerellers onder ons die hun (zelfverzonnen) recepten met de rest willen delen of gewoon nieuwe ideeën op willen doen.
Yu laik spaicy fud or de hollandsche pot met een twist or you mak-e a nic-e quality di pasta or you cannot top deez tacos holmes, plemp ze hier!
Dat wordt smickelen ende smullen!
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
Dan open ik maar met een klassieker die ik gisteren naar tevredenheid van mijn gasten heb gemaakt: Pasta bolognese.
Bereidingstijd: ±4 uur
Aantal personen: 8
Benodigdheden
- 1 kg gehakt (3 soorten: ⅓ van kip, rund, varken of lam)
- 1 grote winterpeen
- 3-4 stengels bleekselderij
- 2 grote uien
- 4 tenen knoflook
- 2½ runderbouillonblokjes
- 2-2½ pak gezeefde tomaten
- 1 glas rode wijn
- Italiaanse kruiden (vers: tijm, rosemarijn, salie, basilicum, oregano)
- 2 laurierblaadjes
- peper (vers gemalen)
- nootmuskaat
- olijfolie
Bereidingswijze
- Snijd de uien, winterpeen, bleekselderij en de knoflook fijn;
- Doe de uien en knoflook in een grote pan met wat olie op een laag vuur;
- Rul de gehakt in een koekenpan, zodra de uien geglaceerd zijn giet je de gehakt erbij;
- Voeg de groenten toe en bak ze even mee;
- Voeg de gezeefde tomaten, wijn en bouillonblokjes toe;
- Kruid met de peper en nootmuskaat naar smaak;
- Voeg de overige kruiden toe (bijvoorbeeld in een bundeltje, is het later makkelijk eruit te vissen);
- Laat de boel minimaal 3 uur pruttelen, af en toe controleren en roeren;
- Na ±3 uur de kruiden eruit vissen en ontdoen van de harde stukken (takjes en laurier) en de zachte blaadjes terugdoen in de pan;
- Eventueel nog met een staafmixer er een gladde saus van maken.
Serveren
Ies lekker met penne rigate op een bedje van rucola en garneer met mozarella.
Buon appetito!
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Hm. Recepten? Het moet niet gekker worden
.
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
Interessant topic 
Zelf kook ik niet zoveel, ik heb 2 jaar hotelschool achter de rug (2 ramp jaren).
Ik zal binnekort eens een paar leuke receptjes plaatsen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Het ijsjes topic werd meteen gesloten.. hoelang zal dit topic stand houden?
Ik voel een: 'Het is een FILMsite, geen kookwebsite'- bericht aankomen.
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
Gerecht: Moviëtti della Crappa Topica
Bereidingstijd: ±3,5 uur
Voorgerecht
- Een amuse van Noiseman Sound Insect en Big Fish
Hoofgerecht
- Buffalo '66 (voor mensen zonder vrieskist is Buffalo '09 een goed alternatief)
Toetje
- Stukje Blueberry Nights
Serveren
Lekker met een cocktail van Adams Apples, Gilbert Grapes, Gin Gwai en Beetle Juice
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Het ijsjes topic werd meteen gesloten.. hoelang zal dit topic stand houden?
Ik voel een: 'Het is een FILMsite, geen kookwebsite'- bericht aankomen.
IJsjestopic was dan een stuk nuttelozer dan deze, niet? Misschien valt dit topic wel te combineren met film dmv iets als: Welk gerecht gaat goed met welke film? En dan het recept erbij zetten. 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ik dineer wel vaker met een film op. Bij pulp krijg ik sterk de neiging bv om vette troep te eten. Er is dus wel degelijk verband tussen eten en film
.
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
Spekjes kan! Ik heb het zelf met lamsgehakt gemaakt, dat is al sterk en zoutig van zichzelf.
En waarom zou dit gesloten moeten worden? Muziektopic? Verjaardagtopic? Ook geen drol met movies te maken. Daar is dit toch het Algemeen-forum voor?
Maar we kunnen er wel een filmvoertopic van maken, als in 'welk recept wordt in welke film gebruikt' en dat dan maken. Bijvoorbeeld in Goodfellas hebben ze het in de bajes over een pastasaus waarbij er iemand met een scheermesje de knoflook snijdt. Schrijf die recepten dan uit en plempt ze hier! En laat weten als je ze nagemaakt hebt of ze smaakten.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Fantastisch topic: Kom maar op met die recepten!
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Voor mij mag t blijven bestaan hoor, leuk. Maar ze zijn hier best streng de laatste tijd, en heb al een paar 'offtopic-topics' gesloten zien worden, vandaar. 
Als iemand een lekker indisch recept heeft, kom maar op! 
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
Zin in een chinees wok gerechtje dat snel klaar is??
Gamba's met garnalen in de wok (DIKKE AANRADER!!!)
Niveau: heeeel simpel
Bereidingstijd: 30 minuten
Ingrediënten: (je kan natuurlijk een personal touch eraan toevoegen)
gamba's met grijze garnalen
olijfolie
gekookte rijst
witte wijn
visbouillon
voorgesneden groenten (voorverpakte, diepgevroren groentemengeling of lekker verse groentjes)
Laat de gamba's in de wok pruttelen in een flinke scheut olijfolie.
Voeg de garnaaltjes er wat later aan toe.
Daarna de gekookt rijst en de groenten toevoegen.
Overgiet alles met witte wijn.
Voeg een scheutje visbouillon erbij en roer het geheel goed terwijl het nog even verder bakt.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Gamba's gaan er bij mij altijd wel in. Wil dit weleens proberen 
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
Knoflook erbij?
Ik denk het van wel. Je kunt het altijd eens uitproberen, normaal gezien past het erbij. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Doe mij maar mihoen goreng van de poisz (zit vooral in het noorden geloof ik, en is qua mihoen onvergelijkbaar met collega's als albert heijn, aldi, lidl, super de boer, ...) met de goedkoopste chilisaus erbij.
Klaar in drie minuten en waarschijnlijk nog lekkerder ook.
Dat hoofdgerecht van observator ziet er niet verkeerd uit trouwens.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Knoflook erbij?
Lijkt me idd wel beter. Niks mis met dat gambareceptje, maar (hoewel erg gezond) lijkt het me niet echt veel smaak hebben.
Vind gamba's op een Spaanse manier daarom ook veel lekkerder dan Oosters.
.
V
-
- 8369 messages
- 3362 votes
Sukadelapjes ala V:
Benodigdheden:
- sukadelapjes (ja, echt waar)
- uien
- fles rode wijn
- knoflook
- rozemarijn
- kruidnagels
- laurierblaadjes
- peper & zout
Bereiding: schroei de lapjes dicht, niet te lang in ieder geval. Bestrooi het vlees met peper & zout. Gooi daarna de uien erbij. Ondertussen verwarm je de wijn in een aparte pan totdat deze goed heet is. Doe de wijn bij de lapjes en zorg er voor dat het vlees net onder water/wijn staat. Voeg de rest van de kruiden erbij. Plaats de deksel op de pan. Zet de pan op het pitje waar je het vuur het laagst kan zetten. Ik gebruik zelf nog een vlamverdeler er tussen. Belangrijk: zorg dat het vocht af en toe bubbelt, dus niet achter elkaar (koken) of helemaal niet. Hou dit een beetje in de gaten. Draai na twee uur het vlees een keertje om en na nog eens twee uur heb je perfecte sukadelapjes. Mes niet nodig! 
Super met een andijviestampotje! Al zeg ik het zelf natuurlijk. 
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
[quote riesma]: Bereidingstijd: ±4 uur
Dude.
Waarvan je er zelf maar een halfje in de keuken staat 
Die lapjes van V klinken wel goed, met de winter voor de deur!
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Zeker lekker ja, echter is dat wel de bekende manier van sukadelapjes maken. Dus niet echt alleen de 'V - stijl'
.
V
-
- 8369 messages
- 3362 votes
Men heeft het meestal anders of 2 1/2 a 3 uur stoven. En een volle fles wijn er in was voor mij nieuw. Dus ja, voor mij is het V-stijl. Verdomme. 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Zet wel een streepje tussen lekkere en recepten. Zo lekker is dit topic niet.
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
@ V vooruit dan maar!
@ AHWA Dat was wel zo als woordspeling bedoeld 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Heb de topic titel wat aangepast en wat oude eettopics hier in samengevoegd. Kan vanaf nu hier na hartenlust over allerlei soorten eten gekletst worden of het nu je favoriete recept voor nasi-goreng, je favoriete ijsje, sausje, koekje, snoepje, friettent of 5* restaurant betreft. Leef jezelf uit zou ik zeggen.
Persoonlijk ben ook erg dol op lekker eten 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Persoonlijk ben ook erg dol op lekker eten
?