• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.069 votes
Profile

Het grote "smakelijk eten" topic

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Mijn punt is dat hij vast ook donkerdere kanten gehad zal hebben die niet belicht worden door de idolate media. Overigens bestrijden veel historici dat Hitler een (consistente) vegetariër was, maar dat terzijde.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

In de volkskrant stond wel een stukje over dat hij ook gewoon een mens was met zijn eigenaardigheden. Maar zoals altijd gaan wij blanken veel te opzichtig om met dit soort zaken. Om ons eigen geweten schoon te poetsen. Kritische noten kunnen daarom amper.

Overigens nogal onzin dat als je vegetariër bent het getuigt van empathie. Er zit ook meer dan eens gezondheids redenen achter dat besluit. Daarbij kun je afvragen of dat dan ook naar mensen gericht is die empathie of alleen naar dieren.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Macmanus wrote:

Overigens nogal onzin dat als je vegetariër bent het getuigt van empathie.

Dat zei ik niet. Ik zei alleen dat Mandela, omdat hij geen vegetariër was, naar mijn visie niet voldoende empathisch was: hij doorbrak de barrière tussen zwart en blank, maar niet tussen de mens en andere diersoorten. Maar ik beweer uiteraard niet dat alle vegetariërs fantastische mensen zijn. Hoge emphatie en een vegetarische levensstijl correleren wel met elkaar, maar dat zegt vrij weinig over individuele gevallen.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

SelmaDuim wrote:

Maar vegetariër zijn heeft natuurlijk wel veel met empathie te maken, zoals Animisch beweerd.

Daarmee ga je er al vanuit dat iedereen vegetarier is omdat ze het zielig vinden, en dat hoeft natuurlijk helemaal niet de reden te zijn.

Bovendien is een humane voedselindustrie net zo empathisch als het niet eten van vlees. Desalniettemin kun je natuurlijk niet zeggen dat wanneer je wel vlees eet, je andere (goede) daden in perspectief geplaatst moeten worden.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ah, de Roos Vonkbrigade gaat Mandela slopen. Het zal tijd worden.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Animosh wrote:

(quote)

Dat zei ik niet. Ik zei alleen dat Mandela, omdat hij geen vegetariër was, naar mijn visie niet voldoende empathisch was: hij doorbrak de barrière tussen zwart en blank, maar niet tussen de mens en andere diersoorten. Maar ik beweer uiteraard niet dat alle vegetariërs fantastische mensen zijn. Hoge emphatie en een vegetarische levensstijl correleren wel met elkaar, maar dat zegt vrij weinig over individuele gevallen.

Meer reactie op Selmaduim. Maar nog steeds vind ik dit erg simpele aannames. Dat je vegetariër bent zegt dan weer erg weinig hoe je tegen de mens bent..daarbij kun je dieren eten maar wel je wild life van je land heel goed beschermen dus zeker tot een bepaalde mate empathie hebben voor dieren. Allemaal nogal kort door de bocht dus. Sowieso zijn de individuele gevallen steeds breder en groter. Waardoor dat gewoon ook grote groepen zijn binnen de vegetariër. Dus DE vegetariër bestaat eigenlijk niet.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Daarmee ga je er al vanuit dat iedereen vegetarier is omdat ze het zielig vinden...

Nee.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

otherfool wrote:

Ah, de Roos Vonkbrigade gaat Mandela slopen. Het zal tijd worden.

Hoezo slopen? Waar zie je mij überhaupt iets (negatiefs) over Mandela zeggen dan? En wat heeft Roos Vonk ermee te maken?

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

SelmaDuim wrote:

(quote)
Nee.

Gelukkig.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Montorsi wrote:

Bovendien is een humane voedselindustrie net zo empathisch als het niet eten van vlees.

Mjah, wat is een "humane" voedselindustrie? Dat kippen af en toe naar buiten mogen voordat ze worden vermoord? Is het dan ook humaan om geestelijk gehandicapte mensen met vergelijkbare cognitieve en emotionele vermogens als varkens voor hun vlees te houden en vervolgens te vermoorden?

Desalniettemin kun je natuurlijk niet zeggen dat wanneer je wel vlees eet, je andere (goede) daden in perspectief geplaatst moeten worden.

Oneens. Als een nazi uitzonderlijk vriendelijk is tegen andere nazi's maar andere mensen een stuk minder vriendelijk behandelt, dan kan het laatste het eerste in perspectief plaatsen.

Macmanus wrote:

Dat je vegetariër bent zegt dan weer erg weinig hoe je tegen de mens bent..

Uiteraard. Het niet eten van vlees is (in onze omstandigheden) een noodzakelijke voorwaarde voor het leven van een goed bestaan, maar het is geen voldoende voorwaarde. Dat heb ik ook nooit beweerd.

eRCee wrote:

Het is moeilijk te verteren dat er iemand is die niet alleen een hogere morele standaard heeft dan jezelf, maar die daar ook naar geleefd heeft.

Spreek voor jezelf. Ik zou best jaren in de gevangenis willen doorbrengen als ik daar serieus een moreel significant verschil mee zou maken. Maar ik zal nooit in zulke omstandigheden terecht komen.

Dus sussen we ons met de gedachte dat hij "in de juiste omstandigheden terecht kwam"

Dat is ook zo. Er zijn zat vergelijkbare mensen die níet in zulke omstandigheden terecht zijn gekomen en daardoor niet de invloed en status bereikt hebben van Mandela.

(waarbij we het woord inspireren tussen aanhalingstekens plaatsen, want men moet dat natuurlijk niet letterlijk gaan nemen)

Dat deed ik omdat ik een hekel heb aan dat begrip. Ik vind het maar vaag.

en dat er vooral niemand is die boven ons staat (stel je voor).

Dat heb ik nooit beweerd. Er staan welzeker mensen boven mij.

otherfool wrote:

Alle vleeseters zijn toch hufters?

Nee. Veel vleeseters zijn zeer vriendelijke, empathische mensen. Maar dat ze vlees eten is wél een serieuze schandvlek op hun morele CV. Meer dan dat heb ik nooit beweerd.

Maar volgens mij gaan we nogal offtopic. Mandela's vleeseten was slechts een voorbeeld.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Animosh wrote:

Nee. Veel vleeseters zijn zeer vriendelijke, empathische mensen. Maar dat ze vlees eten is wél een serieuze schandvlek op hun morele CV. Meer dan dat heb ik nooit beweerd.

Wat is er mis met vlees eten? Is de mens overigens niet een omnivoor (alleseter dus)?

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Animosh wrote:

Maar volgens mij gaan we nogal offtopic. Mandela's vleeseten was slechts een voorbeeld.

Naar wat ik weet is het eten van vlees iets wat wij al sinds de prehistorie doen en gewoon een onderdeel van het leven op aarde. In de natuur gebeurt het zelf natuurlijk ook, diersoorten die op elkaar jagen om zichzelf te kunnen voeden en dan accepteren we het wel?

Buiten beschouwing gelaten hoe het hedendaags er allemaal aan toe gaat is het eten van vlees an sich geen schandplek op een moreel cv. Gewoon een onderdeel van het leven op aarde sinds het begin der tijden.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Jawaddedadde wrote:

Wat is er mis met vlees eten? Is de mens overigens niet een omnivoor (alleseter dus)?

Wat is er niet mis met het eten van vlees? Het vereist het vermoorden van dieren, het leidt tot enorm veel lijden, het vereist enorm veel land en water, het is slecht voor het milieu, het is ongezond, en zo voort. Maar opnieuw: dit is niet de juiste plaats om de ethiek van het eten van vlees te bespreken.

Dat de mens een omnivoor is (wat wel betwist wordt) impliceert overigens dat de mens een keuze heeft (ze kan ook prima leven op basis van plantaardige producten), niet dat ze vlees moet eten.

rep_robert wrote:

Naar wat ik weet is het eten van vlees iets wat wij al sinds de prehistorie doen en gewoon een onderdeel van het leven op aarde is. In de natuur gebeurt het zelf natuurlijk ook, diersoorten die op elkaar jagen om zichzelf te kunnen voeden en dan accepteren we het wel?

Buiten beschouwing gelaten hoe het hedendaags er allemaal aan toe gaat is het eten van vlees an sich geen schandplek op een moreel cv. Gewoon een onderdeel van het leven op aarde.

Andere diersoorten vermoorden en verkrachten elkaar ook. Zullen wij dat dan ook maar gaan doen? Da's geen schandvlek op ons morele CV, maar gewoon een onderdeel van het leven op aarde.

Maar even serieus: andere diersoorten hebben geen keus. Ten eerste hebben zij niet de cognitieve en emotionele vermogens om te twijfelen aan de rechtvaardigheid van het eten van vlees en ten tweede zouden zij vaak sterven als zij geen vlees zouden eten. Wij zitten niet in die situaties.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Heerlijke discussie, van het overlijden van Mandela naar Hitler naar vegetarisme

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Het vegetarisme zelf is als idee ook sympathiek genoeg, maar ik ben zo bang dan ook een verzuurde wijsneus te worden die anderen op een irritant toontje de maat gaat nemen, dat ik dan toch maar de kiloknaller in huis haal. Als Westerse weetal met de chipsresten nog in de mondhoek Mandela minderwaardig vinden omdat hij in het Zuid-Afrikaanse schavot in die 27 jaar wel eens een kippetje at, je moet het ook maar bedenken. Over gebrek aan empathie gesproken.

Ik vraag me ook altijd af of die moreel superieure vegetariërs nou nooit eens een spin dood meppen...

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Tsjah, een krokodilletje kan soms ook wel een buffeltje minder nemen. Toch doen ze het Ik vind het alleen makkelijk om te stellen dat we moreel verkeerd bezig zijn bij het eten van vlees. Maar dankzij ons cognitieve vermogen staan wij ook bovenaan in de voedselketen en dan zijn de regels eenmaal wat anders dan wanneer je minder hoog op die ladder staat.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

mjk87 wrote:

Heerlijke discussie, van het overlijden van Mandela naar Hitler naar vegetarisme

Moet een film van gemaakt worden.

As seen on MovieMeter

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

mjk87 wrote:

Van het overlijden van Mandela naar vegetarisme naar Hitler.

otherfool wrote:

ik ben zo bang dan ook een verzuurde wijsneus te worden die anderen op een irritant toontje de maat gaat nemen, dat ik dan toch maar de kiloknaller in huis haal

Heel volwassen.

Als Westerse weetal Mandela empathisch minderwaardig vinden omdat hij in het Zuid-Afrikaanse schavot in die 27 jaar wel eens een kippetje at, je moet het ook maar bedenken. Over gebrek aan empathie gesproken.

Hij heeft zijn leven niet alleen in de gevangenis doorgebracht. Ik heb verder wel veel begrip voor mensen die vlees eten (ik heb het zelf ook meer dan 18 jaar gedaan), maar de bewering dat ze onvoldoende empathisch zijn zou naar mijn visie niet controversieel moeten zijn, op dezelfde manier dat de handelingen van slavenhandelaren of nazi's in hun context begrijpelijk waren maar evengoed verwerpelijk zijn.

Ik vraag me ook altijd af of die moreel superieure vegetariërs nou nooit eens een spin dood meppen...

Ik zet spinnen altijd buiten. Maar het leven van een spin staat uiteraard niet gelijk aan het leven van een varken of een kip, op dezelfde manier dat het leven van de gemiddelde mens niet gelijk staat aan het leven van een varken of een kip. Er zijn ook maar heel weinig vegetariërs en veganisten die dat beweren.

rep_robert wrote:

Maar dankzij ons cognitieve vermogen staan wij ook bovenaan in de voedselketen en dan zijn de regels eenmaal wat anders dan wanneer je minder hoog op die ladder staat.

Sorry, maar wat bedoel je daarmee? Als je bedoelt dat het oké is om vlees te eten omdat we bovenaan de "voedselketen" staan ben ik het in ieder geval niet met je eens. Might does not make right.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

mjk87 wrote:

Hihi. Sowieso slappe discussie. Zo kun je alles bagatelliseren. Als iemand wat goeds doet en daarvoor word geprezen. Maar heb je wel altijd je afval gescheiden! Nee? Pfff dat is wel een ernstige smet op je morele cv bitch!

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Animosh wrote:

Sorry, maar wat bedoel je daarmee? Als je bedoelt dat het oké is om vlees te eten omdat we bovenaan de "voedselketen" staan ben ik het in ieder geval niet met je eens. Might does not make right.

Eigenlijk wel ja. Dezelfde reden als waarom jij de varken en de kip boven de spin schaart.. Als je overtuigend vegetariër bent mep je ook geen spinnen en vliegen dood natuurlijk. Might does not make right Ik vind het nobel als je zo wilt leven en heb daar respect voor, maar iemand die gewoon vlees eet is imo nooit moreel fout omdat dit gewoon een onderdeel van de evolutie is.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Animosh wrote:

Heel volwassen.

Toch is het zo. Vegetariërs zijn toch wel opvallend vaak bijzonder naargeestig. Of dat nou komt juist omdat ze vegetariër zijn geworden of andersom is het kip/ei idee, maar ik neem liever geen risico.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Macmanus wrote:

Hihi. Sowieso slappe discussie. Zo kun je alles bagatelliseren. Als iemand wat goeds doet en daarvoor word geprezen. Maar heb je wel altijd je afval gescheiden! Nee? Pfff dat is wel een ernstige smet op je morele cv bitch!

Het was een voorbeeld. Het niet scheiden van je afval staat verder uiteraard niet gelijk aan het verantwoordelijk zijn voor het vermoorden en ernstig mishandelen van tientallen niet-menselijke dieren.

rep_robert wrote:

Eigenlijk wel ja. Dezelfde reden als waarom jij de varken en de kip boven de spin schaart.. Als je overtuigend vegetariër bent mep je ook geen spinnen en vliegen dood natuurlijk. Might does not make right

Ik stel varkens en kippen boven spinnen omdat spinnen waarschijnlijk geen bewustzijn hebben, en bewustzijn is naar mijn visie een noodzakelijke voorwaarde voor het hebben van een morele status. En zelfs als ze wel een bewustzijn hebben, dan is dat op zijn minst veel minder complex en waardevol dan dat van bijvoorbeeld varkens en kippen. En opnieuw: ik sla geen spinnen en vliegen dood. Daar hou ik niet van.

iemand die gewoon vlees eet is imo nooit moreel fout omdat dit gewoon een onderdeel van de evolutie is

Maar dat is nonsens. Een heleboel zaken die deel uitmaken van "evolutie" (verkrachting, moord, afkeer van mensen uit andere groepen, etc.) worden door iedereen als moreel onverdedigbaar verworpen.

otherfool wrote:

Vegetariërs zijn toch wel opvallend vaak bijzonder naargeestig.

De vegetariërs die ik ken zijn juist vaak ontzettend tolerant, op het relativistische af. Of je anderen van jouw vegetarisme wil overtuigen is een keuze die je maakt, niet iets wat inherent is aan die leefstijl.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

rep had beter bijen kunnen noemen als ie een punt probeert te maken.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Haha. Nou.. Ik vind bewustzijn een beetje overschat in een discussie als dit. Vooral in het dierenrijk. Wat hebben kippen bijvoorbeeld nou voor nut verder. Die lopen ook maar wat rond te kakelen. Die doen niet meer nuttige dingen dan spinnen. Spinnen kunnen b.v vervelende insecten tegenhouden die ons leegprikken en zelfs ziektes over kunnen brengen. Het is maar net hoe je jezelf in een discussie wilt wringen.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Het gaat er niet om wat voor "nut" andere diersoorten hebben voor ons - dat is een verwerpelijke houding. Het gaat er om hoe waardevol hun levens op zichzelf zijn.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

En wat voor nut hebben kippen voor zichzelf? Zijn ook gewoon domme beesten verder die niks nuttigs doen. Geldt voor alle dieren dan eigenlijk. Er komen twee dingen overheen. Ze moeten overleven en ze planten zich voort. Meer doen dieren in principe niet. En hetzelfde geldt ook voor ons.

Animosh wrote:

(quote)

Het was een voorbeeld. Het niet scheiden van je afval staat verder uiteraard niet gelijk aan het verantwoordelijk zijn voor het vermoorden en ernstig mishandelen van tientallen niet-menselijke dieren.

En ondertussen dragen we allemaal een steentje bij aan de ondergang van onze planeet door uitlaatgassen, afval niet scheiden etc. Misschien nog wel veel erger. Een perfect leven leiden is bijna niet te doen in deze maatschappij.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Bewustzijn is bewezen bij Olifanten, Chimpansees en Dolfijnen zover ik weet in het dierenrijk.

Zet de rest van de dieren voor een spiegel en ze denken dat ze met een soortgenoot vandoen hebben, maar hebben geen enkel bewustzijn dat ze naar zichzelf lopen te gluren.

Maar dit topic kan beter R.I.P.-dieren-topic gaan heten.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Animosh wrote:

Het gaat er niet om wat voor "nut" andere diersoorten hebben voor ons - dat is een verwerpelijke houding. Het gaat er om hoe waardevol hun levens op zichzelf zijn.

Die jijzelf dus even bepaald. Oftewel je wilt voor god spelen. Brrrr. Ik vind de kern van je normen en waarden goed maar de selectiviteit verwerpelijk. Zo kom je al heel snel weer bij Hitler terecht . Baby's hebben vanaf 5 maanden bvb pas een bewustzijn, voor die tijd zou je in jouw optiek een baby om mogen brengen?

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

rep_robert wrote:

En wat voor nut hebben kippen voor zichzelf? Zijn ook gewoon domme beesten verder.

Ook kippen kunnen genieten van dingen in hun leven. Dat is "nut" genoeg.

En ondertussen dragen we allemaal een steentje bij aan de ondergang van onze planeet door uitlaatgassen, afval niet scheiden etc. Misschien nog wel veel erger.

De ondergang van onze planeet ... laat me niet lachen. In het ergste geval sterft de mens uit, maar de planeet blijft gewoon bestaan, hoor. Maar soit, het lijden dat teweeg wordt gebracht door je afval niet te scheiden of door een autorit te maken is onmetelijk veel kleiner dan het lijden dat teweeg wordt gebracht door het consistent eten van vlees dat afkomstig is uit de bio-industrie. Het niet scheiden van je afval en het onnodig uitstoten van broeikasgassen is uiteraard ook verwerpelijk, maar wel in mindere mate.

Een perfect leven leiden is bijna niet te doen in deze maatschappij.

Perfectie is altijd onhaalbaar, maar je kunt wel een meer of minder goed leven leiden.

moviemafketel wrote:

Zet de rest van de dieren voor een spiegel en ze denken dat ze met een soortgenoot vandoen hebben, maar hebben geen enkel bewustzijn dat ze naar zichzelf lopen te gluren.

Bewustzijn staat niet gelijk aan zelf-bewustzijn. Die dingen moet je niet door elkaar halen.

Naomi Watts wrote:

Die jijzelf dus even bepaald. Oftewel je wilt voor god spelen.

God bestaat niet, dus de mens moet inderdaad haar eigen normen en waarden ontwikkelen.

Baby's hebben vanaf 5 maanden bvb pas een bewustzijn, voor die tijd zou je in jouw optiek een baby om mogen brengen?

Opnieuw: zelf-bewustzijn staat niet gelijjk aan bewustzijn. Daarvoor kunnen ze ook al pijn voelen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Zelf-bewustzijn dan. Wat zijn de parameters waarmee je zelf-bewustzijn vaststeld? Niet instinctief mag ik hopen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.