- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Lievelingsboeken/ -schrijvers
Lievelingsboeken/ -schrijvers
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Ik heb vorige week het boek American Pshyco uitgelezen (vond het een geweldig boek) en kwam bij de berichten bij de film het volgende berichtje van Ramon K tegen:
Zeer goede verfilming van het gruwelijke boek en een harde aanklacht tegen de ijskoude maatschappij in de 80's. Deze film gaat niet over het moorden, deze vinden slechts plaats in de fantasie van de hoofdpersoon.
Is dat in het boek ook zo!? Anders is dat me dus totaal ontgaan
!! Kan iemand me wat voorbeelden geven waaruit dat blijkt? Het enige dat ik eigenlijk zelf kan verzinnen is dat een kerel (ben zijn naam kwijt) zegt dat hij laatst nog heeft zitten eten in London met die gast (ook die naam ben ik kwijt, ben erg slecht in namen, en ik dat boek zaten aardig wat namen
) die hij vermoord heeft. Maar aan de andere kant, personen worden in het boek ook constant met andere personen verward, dus daar kun je niet vanuit gaan...
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
Voor de mensen die "De Wereld van Sofie" hebben gelezen, is dit een èchte aanrader:
Maya - Jostein Gaarder.
Inderdaad, dezelfde schrijver. Het boek behandeld redelijk wat theologische kwesties en filosofieën. Het is wel een stuk volwassener geschreven, maar daarnaast ook een stuk literairder. Wat het lezen van het boek een stuk leuker maakt, is als je "Het Geheim van de Kaarten" hebt gelezen van, juist ja, Jostein Gaarder.
Eigenlijk kan ik alle Jostein Gaarder boeken aanraden, zelfs degene met een "jeugd" label hebben gekregen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Juist in dat boek is dat een stuk duidelijker dan in de film. Kan me geen precieze passages meer herinneren, maar het is allemaal zo overdreven en absurd (hoe hij telkens overal mee wegkomt, hoe hij op bepaalde dingen reageert) dat ik ook sterk het idee kreeg dat het allemaal maar in z'n fantasie afspeelde
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Dat hij overal mee wegkomt zou vreemd zijn, dat zeker. Maar daardoor kwam het niet in in m'n hoofd dat alles fantasie was. Mischien iemand die me er wat meer over kan vertellen?
Ik ga het boek in ieder geval over een tijd nog eens lezen.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
God's Gym van Leon de Winter.
Een Nederlandse man van Joodse afkomst woonachtig in Los Angeles wordt geronseld door de mossad om met een vermeende half Nederlands/ half Marokkaanse terrorist contact te zoeken. De man stemt toe omdat hem groot persoonlijk leed is overkomen. Maar nog veel meer. Meeslepende, spannende, eigentijdse roman.
Over allesbepalende toeval, verlies van geliefden, religie en bedrog en de betekenis van het hebben van een hart op de juiste plek.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Als jongeling was ik stapelgek op dit boek. In Nederland is het zeker nog te verkrijgen. Ik raadt iedere lezer dit Nederlands meesterwerk/oorlogsverhaal eens te lezen. Dateert wel uit 1945. Het is het eerste deel van een trilogie... 

Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Ha, die trilogie staat hier toevallig in de kast.
Ik heb het een flink aantal jaren terug gelezen, in een periode dat ik elk jeugdboek over de Tweede Wereldoorlog verslond.
Ik denk dat ik er nu wel kromme tenen van krijg als ik het zou herlezen, aangezien het tot in het belachelijke geromantiseerd is enzo.
Van de achterflap:
....verhaalt het van de moedige strijd van enkele onverschrokken Nederlanders die wisten wat hun plicht was.
Tsja... 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ha, die trilogie staat hier toevallig in de kast.
Tsja... 
Het eerste deel is bij ons verkrijgbaar in de bibliotheek, maar de andere twee is hier gewoon niet aan te komen... 
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Het eerste deel is bij ons verkrijgbaar in de bibliotheek, maar de andere twee is hier gewoon niet aan te komen... 
Mocht je die nog willen hebben, dan kan ik de bundel wel naar je opsturen. Hij staat hier toch maar ruimte in te nemen
.
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Je hoeft alleen maar de verzendkosten te betalen, hoef er verder geen geld voor. PM me maar voor verdere details.
Kyra
-
- 285 messages
- 93 votes
Je hoeft alleen maar de verzendkosten te betalen, hoef er verder geen geld voor. PM me maar voor verdere details.
Zo zo, jij bent gul. I never thought I´d see the day... Heb je geld te veel Dionysos? 
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Zo zo, jij bent gul. I never thought I´d see the day... Heb je geld te veel Dionysos? 
Ga jij nou maar verder lezen in De Avonden, heh
.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ga jij nou maar verder lezen in De Avonden, heh
.
En neem er meteen de ochtenden en de middagen ook maar bij... 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik vind het boek 'First Blood' van David Morrell echt een goed boek... Miljoenen hebben de Rambo-films gezien, maar er zijn maar er zijn procentueel heel weinig mensen die dit boek hebben gelezen... Het boek verschilt heel erg van de film... < spoilers >
In dit boek ontsnapt John zonder kleding uit het politiebureau, maar in de film heeft hij nog een een broek, zijn hemd en zijn kisten aan... Dit boek staat erom bekend dat John sterft aan het einde... Zijn vormalige kolonel Samuel Trautman schiet de bovenkant van zijn hoofd met een shot-gun eraf... En sheriff William Teasle overleeft het verhaal ook niet... In de film vermoord John maar 1 persoon (gelukkig de gemeentste), maar dat deed hij per ongeluk... In het boek heefd hij geen genade en vermoord iedere agent die hij maar kon doden...
De versie die ik van het boek heb, bevat ook een lange intro van David Morrell waarin hij veel uitlegt over het onstaan van het personage Rambo... Het verbaasde mij doch zeer dat een appelmerk zo'n grote naam heeft opgebouwd dat veel Amerikaanse woordenboeken Rambo als woord bevatten...
Dit boek is voor mij zo goed dat ik hem, nadat ik hem uitgelezen had, daarna nog een keer ging lezen... *5.0* denk ik toch wel...
Klik HIER voor een Bol.com-recensie van First Blood...
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Brett Easton Ellis behoor sinds een tijdje tot mijn favorieten.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Ik ben de laatste tijd de boeken van Sjöwall / Wahlöö aan het lezen. Het leest lekker weg en het heeft ook nog eens een behoorlijk onderhoudend verhaal
En verder ben ik begonnen in de Oesters van Nam Kee van de schrijver Kees van Beijnum. De film zal ik ook wel eens gaan kijken maar ik denk toch dat het boek vele malen beter is 
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
Ik raad jullie aan om De Meester en Margarita van de Russische schrijver Michail Boelgakov te lezen.
Grappig, ben het nu ook aan het lezen... En dat terwijl dit boek in de Benelux toch niet zo bekend is!
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Onder andere:
Bright Lights, Big City - Jay McInerney
King Suckerman - George Pelecanos
The Guns of Navarone - Alistair MacLean
Acts of War - Tom Clancy
Bougainville - F. Springer
De Elementen - Harry Mulisch
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Dit is wat zo bij me opkomt:
R. Kagan
Of Paradise and Power
D. Reynolds
One World Divisible
R. Kaplan
Balkan Ghosts: A Journey Through History
The Coming Anarchy: Shattering the Dreams of the Post Cold War
Harry Mulisch
De Ontdekking van de Hemel
De Aanslag
De Elementen
W.F. Hermans
De Donkere Kamer van Damocles
Au Pair
ElMeroMero
-
- 81 messages
- 262 votes
George RR Martin: song of ice and fire
Wacht nu al vier jaar op deel 4. Grom ! 
Maar als-ie eenmaal uit is: extase !
Mwah, Salvatore was aardig op dreef in zijn Dark Elf-trilogie dagen, maar ik vind dat zijn boeken de laatste jaren erg variëren in kwaliteit. Maar die boekenreeks War of the Spider Queen waarvoor hij literaire hand en spandiensten verricht, zijn wel weer uitmuntend.
Onlangs uitgelezen en goed bevonden:
-Houellebecq: Elementaire Deeltjes
-Steven Erikson: Midnight Tides.
-David Edmonds/John Eidinow: De Vloek van Wittgenstein
Momenteel met bladwijzer:
Malcolm Lowry: Under the Volcano
Binnenkort kopen:
Adrian Nicole LeBlanc:Random Family
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Verder:
The Sum of All Fears - Tom Clancy (zeer matig verfilmd)
Into the Storm - Tom Clancy
De Puinhopen van Acht Jaar Paars - Pim Fortuyn
History of World War II - Ivor Matanle (veruit het beste boek dat ik heb gelezen over WO II)
Verre Paradijzen - A. Aarsbergen
River of Death - Alistair MacLean
Winter's End - John Rickards
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
Malcolm Lowry: Under the Volcano
- beetje idiote uitdrukking, weet ik - maar wat een roman! wat een roman! wat een roman! (x 4000). Politieke gekte, losgeslagen liefde (of was het nu weer begeerte?) & het machtige Mexicaanse landschap. Zo moet dat
En "Elementaire deeltjes" - tssssss - wat kan ik daarover zeggen. Alweer een beetje mystiek minder ... geen probleem: dan schep ik zelf wat mysterie! 
bioscoopzaal
-
- 2805 messages
- 4325 votes
Mijn favoriete boeken zijn ondermeer:
The Cider House Rules, van John Irving
Earth Abides, van George R. Stewart
This Boy's Life, van Tobias Wolfe
Picture of Doran Gray, van Oscar Wilde
The Stand, van Stephen King
Catcher in the Rye, van J.D. Salinger
I Am Legend, van Richard Matheson
New York Trilogy, van Paul Auster
... en zo'n beetje alles van Kees van Kooten en Simon Carmiggelt.
DieGo
-
- 5808 messages
- 2365 votes
Ongeveer alles van John Grisham en David Baldacci.
Daarnaast is het boek Z-17 van Jef Geeraerts me altijd bijgebleven.
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
... en zo'n beetje alles van Kees van Kooten...
Post-romantiek
.
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
New York Trilogy, van Paul Auster
Hatsjikidee! Het begint vervelend te worden vandaag, maar ook daar weer een
voor.
Ook bijna verdwenen tijdens het lezen? 
T.O.
-
- 2413 messages
- 2790 votes
Dit is wat zo bij me opkomt:
R. Kagan
Of Paradise and Power
D. Reynolds
One World Divisible
R. Kaplan
Balkan Ghosts: A Journey Through History
The Coming Anarchy: Shattering the Dreams of the Post Cold War
Jij hebt dan vast ook wel 'The Clash of Civilizations' van Samuel Huntington gelezen?