• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.908 votes
Profile

Lievelingsboeken/ -schrijvers

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Alles van Thea Beckman, Jan Terlouw en Evert Hartman.

Geniaal vond ik dat.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Oh, en een boek over Italiaanse schhorsteenvegertjes. Geen idee hoe dat boek heette maar maakte destijds een verpletterende indruk.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Mijn favo's uit mijn jeugd:

Annie M.G. Schmidt; nog steeds geweldig!

Jacques Vriens

Jan Terlouw

Jaap ter Haar

Roald Dahl

Evert Hartman

Anke de Vries

Lieneke Dijkzeul

Thea Beckman

Enid Blyton

J.R.R. Tolkien

etc.

Ook ben ik nog een tijdje slachtoffer geweest van de toenmalige Griezelhype, veel boeken van Paul van Loon gelezen. Daar was echter de lol snel van af.

Mijn meest geliefde jeugdboek allertijden, wil het nog steeds aanschaffen, is De Meester van de Zwarte Molen van Otfried Preussler. Zwaar imponerend .

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

kos wrote:

Oh, en een boek over Italiaanse schhorsteenvegertjes. Geen idee hoe dat boek heette maar maakte destijds een verpletterende indruk.

Levende bezems van Lisa Tetzner

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

lngrid wrote:

Levende bezems van Lisa Tetzner

Dat is 'm!! Jarenlang afgevraagd wat de titel ook alweer was. Geweldig jeugdboek.

Dikke zoen voor Ingrid

KillaJah

• 356 messages
  • 856 votes

De boeken van Marc De Bel zijn fantastisch en Thea Beckman vond ik ook erg goed. Voor de rest pakte ik in de bib gewoon boeken mee met een mooie kaft. Van Tom Sawyer heb ik ook erg genoten.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

KillaJah wrote:

Marc De Bel

Nog nooit van gehoord maar ik zie dat hij tussen 1987 en heden al z'n 60 boeken heeft geschreven... poe. Misschien alleen in Vlaanderen wereldberoemd?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ook in Nederland hoor. Er zijn al vier van zijn boeken verfilmd o.a. Blinker en Blinker en het Bagbagjuweel. Het is wel een zeer goede jeugdschrijver. Ik dacht dat hij in Nederland ook al een paar literaire prijzen in de wacht sleepte. Ik geef U een goede raad Ingrid, probeer zijn leesvoer eens...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Van Marc de Bel vond ik de bakfietsbioscoop ge-wel-dig vroeger, wil het graag nog eens lezen

en verder... Oorlog zonder vrienden, die insectenboeken van Paul Biegel, Oorlogswinter (hopen dat die film het boek eer aan doet...) dat zijn toch wel DE boeken uit m'n jeugd

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Is hier iemand wel eens door een boek van James Joyce gekomen?

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Yak wrote:

Johan Daisne

"De trein der traagheid"

Ik heb ook eens een kort verhaal van hem gelezen wat schitterend was, maar ik ben de titel vergeten. Iemand bekend met deze schrijver?

Ja, ik vond het ook een mooi, weliswaar kort, boek. Het schijnt overeenkomsten te vertonen met het werk van Hubert Lampo, waar ik zelf nog nooit iets van gelezen heb. Ben ook niet zo'n lezer verder hoor.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

T.O. wrote:

Is hier iemand wel eens door een boek van James Joyce gekomen?

Nog nooit serieus geprobeerd. Eens in de bieb de eerste pagina van Ulysses gelezen, wat me voorlopig wel afschrok. Is het de moeite?

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

lngrid wrote:

Nog nooit serieus geprobeerd. Eens in de bieb de eerste pagina van Ulysses gelezen, wat me voorlopig wel afschrok. Is het de moeite?

Heb zelf "Portrait of An Artist As A Young Man" gelezen, een soort autobiografie van zijn jeugd dat vooral handelt over 's mans innerlijke zielroerselen . Op zijn minst interessant en tamelijk goed leesbaar, maar amusant is toch anders.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Ach, "Ulysses" is leesbaar. De drempel is door academische studies zo hoog gelegd dat de meeste lezers afgeschrikt zijn door dit werk.

Mijn advies is: werp al die academische analyses vrolijk aan de kant en lezen maar.

En jawel - er is leesplezier te beleven aan "Ulysses". Sommige hoofdstukken zijn zelfs héél leesbaar.

Gewoon een tikje meer tijd schenken en alles is voor de bakker

"The Dubliners" van Joyce vind ik anders ook een aanrader.

"Finnegan's wake" daarentegen - vraag me dat nog eens binnen vijf jaar

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ik heb Ulysses gelezen in het Engels en ook The Dubliners, van Finnegan´s wake denk ik nog steeds : wa´s da.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Naar het schijnt zit Finnegan's wake vol met toespelingen op z'n privé-leven. En da's iets waar ik errug weinig over weet.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

De uitgave van Privedomein is dan interessant wat dat betreft. Gesprekken met James Joyce

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Ik heb een keer een prachtig en leesbaar kort verhaal van Joyce gelezen, vandaar mijn interesse. Toen ik wat meer van hem opzocht bleek ineens één van de meest gewaardeerde en moeilijk leesbare schrijvers te zijn. Maar ik zal nog eens een poging doen, misschien is 'The Dubliners' goed te doen?

En Finnegan's Wake is toch in een zelf bedachte taal geschreven?

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Dat kortverhaal is dat per toeval soms niet "The dead"? Over een would-be intellectueel die de hele avond "intelligente" uitspraken orakelt, leutert over schoenen en dergelijke meer. Op het einde van het feest komt hij erachter dat echter nooit in de buurt zal komen van een vroegere liefde die zijn vrouw in een ver verleden had. Probleem: die vroegere geliefde van zijn vrouw is dood, en ligt tussen de sneeuw op het kerkhof.

Een pijnlijk verhaal over de middelmatigheid van salon-intellectuelen.

Als het dat verhaal is, dit staat te lezen in "The Dubliners", een sterke bundeling verhalen over Dubliners die zich in een moeilijke situatie bevinden: een tiener ziet zijn vriendje een meisje veroveren en denkt na over zijn penibel bestaan. Twee tieners worden berispt door een moraalridder terwijl ze sexuele ideeën uitwisselen. Een kantoorklerk blaft zijn nukkige baas af en oogst lof van zijn kantoorvrienden, maar blijkt bij thuiskomst een nog grotere rotzak te zijn.

Kortom: een ware aanrader die "Dubliners"

En jawel - 't is leesbaar, net zoals "Ulysses". Het enige verschil met "Ulysses" is dat hier geen herleesbeurten nodig zijn om de boel te "snappen".

Maar ik zeg het nogmaals: "Ulysses" is géén rotzak van een boek.

Hubert Lampo lezen is een grotere marteling (migraine! migraine!)

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Aargh, Joachim Stiller...the horror.

(nu krijg ik literair MM op m'n dak )

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

kos wrote:

Aargh, Joachim Stiller...the horror.

(nu krijg ik literair MM op m'n dak )

Heb maar 1 of 2 boeken van Lampo gelezen maar die vond ik erg leuk/mooi. Wil nog wel meer van hem lezen.

Ik weet er niet helaas genoeg meer van om op je dak te kunnen springen

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Bedankt voor de info Zachery! Het zou goed kunnen dat ik dat korte verhaal idd bedoelde, mijn herinnering is niet al te best en het boek is niet meer in mijn bezit, maar je samenvatting klinkt bekend.

Ik zal er zeker over denken om The Dubliners een keertje bij de bieb te lenen!

KillaJah

• 356 messages
  • 856 votes

Ik ga vandaag beginnen in "De wereld van Sofie". Heeft iemand dit boek al gelezen en zo ja wat vond je ervan?

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

KillaJah wrote:

Ik ga vandaag beginnen in "De wereld van Sofie". Heeft iemand dit boek al gelezen en zo ja wat vond je ervan?

Oeh, daar ga ik binnenkort eens in beginnen. Ben zeer benieuwd.

Mijn vader heeft het gelezen en raadde mij dit aan in het kader van mijn interesse in geschiedenis en filosofie. Hij vond het leuk, maar wel zeer globaal, omdat de schrijver kennelijk heel veel dingen behandelt. Het schijnt handig te zijn om van alles wat mee te krijgen. Ik heb er dus de verwachting van als zijnde een goed opstapje.

KillaJah

• 356 messages
  • 856 votes

Ja op de kaft staat: Roman over de geschiedenis van de filosofie. Voor zover ik het bekeken heb gaat het over een meisje dat in het dagelijkse leven allemaal stellingen tegenkomt van de grote filosofen. Het boek is ingedeelt in hoofdstukken over bv. Plato, Aristoteles, Freud, Karl Marx, ... Ik ben benieuwd.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

"De Wereld van Sofie" is een echte aanrader!

De hoofdpersoon maakt een reis door de de geschiedenis van de filosofie. Het is een heel leesbaar, toegankelijk verhaal en kan inderdaad als een goed opstapje worden gezien.

Sofies Verden is bovendien op grandioze wijze verfilmd. Helaas nog steeds niet op DVD verschenen, maar af en toe willen filmhuizen 'm nog wel eens vertonen.

Veel leesplezier!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Even over "De wereld van Sofie". Zappelin zendt de serie hiervan deze kerst weer uit. Het boek moet ik nog lezen

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Ik zag het vandaag bij toeval in de gids, ja. Dat ga ik wel even meepikken .

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Een van de beste boeken blijft toch wel "All The President's Men" van Woodward & Bernstein Dat een boek zoveel impact heeft gehad in de politiek en dat het zelfs het einde betekende van Nixon, dat is nu haast niet meer denkbaar. Dit is een journalistieke thriller die nog steeds blijft boeien. En het is natuurlijk schitterend verfilmd

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Wie kent het boekje "Bij uil thuis" van Arnold Nobel? Echt heel leuk. Over uil die de trap op en af rent om te kijken of hij tegelijk boven en beneden kan zijn, zielige verhalen verzint over vergeten stompjes potlood achter het fornuis zodat hij gaat huilen en tranenthee kan zetten en zo nog een paar verhaaltjes.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.