- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Lievelingsboeken/ -schrijvers
Lievelingsboeken/ -schrijvers
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
-Nicholas Sparks: The Notebook en A walk to remember, Message in a Bottle.
-Charlotte Bronte: Jane Eyre.
-Thea Beckman: Saartje Tadema.
-Anke de Vries: Blauwe Plekken.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
-Charlotte Bronte: Jane Eyre.
.
Ik heb een week of twee geleden 'Wuthering Heights' van haar zus gelezen.
Is me heel goed bevallen.
Ken je dat boek? Zo ja: zijn ze vergelijkbaar?
(btw: van Thea Beckman is 'Hasse Simonsdochter' zeer goed.)
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Maar ik kan wel een beetje een beschrijving geven van Jane Eyre.
Jane Eyre word als jong meisje nogal gekleineerd door haar familie, en op een gegeven moment word ze daarom naar een weeshuis gebracht. Of zo iets dergelijks, uit mijn hoofd gezegd..
Vandaar uit, word ze gouvernante van Adele, en zo leert ze mr Rochester kennen. Rochester word afgebeeld als een man met een cynisch gevoel voor humor vind ik, een nogal zwaarmoedige man.
Omdat hij een geheim heeft.
Het geheim van hem komt op een gegeven moment boven, als Jane en Edward willen trouwen.
De bruiloft gaat niet door, en Jane verlaat Edward Rochester en gaat een jaar of wat bij een familie werken.
Als ze dan terug komt, is het geheim weg, en kan ze vrij trouwen met hem.
Ik heb het zo beknopt mogelijk willen uitleggen, zonder veel weg te geven. Maar heb je hier wat aan?
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik heb het zo beknopt mogelijk willen uitleggen, zonder veel weg te geven. Maar heb je hier wat aan?
Bedankt, maar eigenlijk heb ik er niet zoveel aan omdat ik wou weten of de sfeer en de stijl ongeveer overeen kwamen.
Het verhaal is wel een beetje typerend voor die tijd, lijkt me.
Maar ik denk dat ik het zelf maar eens moet gaan lezen.
Kleine moeite, groot plezier. 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Nee sorry, ik heb weer eens niet zo goed gelezen. Ik ken het boek van Emily niet.
Maar ik heb wel iets van Heath gelezen, [dat hij ziek word ofzo?
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Nee sorry, ik heb weer eens niet zo goed gelezen. Ik ken het boek van Emily niet.
Maar ik heb wel iets van Heath gelezen, [dat hij ziek word ofzo?
Bedoel je Heathcliff?
Dat is de meest gezonde mens in het hele boek. Lichamelijk dan...
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
(btw: van Thea Beckman is 'Hasse Simonsdochter' zeer goed.)
Ik heb alles van haar gelezen vroeger, maar eigenlijk heeft ze niet zo veel boeken geschreven die ik nu nog altijd echt goed vind. Behalve die trilogie over Bretagne tijdens de honderdjarige oorlog, die kan ik blijven herlezen
. En het boekje over de Stomme van Kampen vind ik ook nog steeds erg mooi. En dat verhaal over die jongen die de wereld rondreist met een soort kabouter ook eigenlijk.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Van Thea Beckman heb ik ook haast alles gelezen. De Stomme van Kampen is inderdaad een prachtig werkje. Die trilogie over de Honderjarige Oorlog is zeker een hoogtepunt in het oeuvre van Beckman. En dat ene verhaal wat jij dus bedoeld, heet Zwerftocht met Korilu. Ik zou eigenlijk niet weten wat voor mij het beste boek is van Beckman. Er zijn een paar favorieten maar die vind ik eigenlijk even goed 
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Ze zijn in zoverre vergelijkbaar, dat ze allebei uit een duidelijke literaire stroming komen: de romantiek. Als je wuthering heights goed vond, dan vind je denk ik ook jane eyre wel goed, hoewel deze volgens mij wel iets 'donkerder' is. Ik vond allebei iig niet zo heel veel soeps 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Ze zijn in zoverre vergelijkbaar, dat ze allebei uit een duidelijke literaire stroming komen: de romantiek. Als je wuthering heights goed vond, dan vind je denk ik ook jane eyre wel goed, hoewel deze volgens mij wel iets 'donkerder' is. Ik vond allebei iig niet zo heel veel soeps 
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Ik vond het vreselijke "chocolade, ongesteldheid, oh wat zielige vrouwen literatuur." Maar dat zal aan mij liggen, dus niet schieten 
Zeg maar bouquetreeks voor gevorderden 
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
pff, bijna alles uit engeland/scandinavie van voor +/- 1600
Umberto Eco, Terry Pratchett, Coetzee, Marten Toonder, Roddy Doyle, dat soort schrijvers. En nu vergeet ik er nog vast een heleboel.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik vond het vreselijke "chocolade, ongesteldheid, oh wat zielige vrouwen literatuur." Maar dat zal aan mij liggen, dus niet schieten 
Van Wuthering Heights viel mij vooral op dat het verhaal zichzelf prachtig ontwikkelde: elke gebeurtenis was rechtstreeks toe te wijzen aan een voorgaande gebeurtenis. Geen enkele toevalligheid.
En natuurlijk de prachtige symmetrische structuur.
Dat is wel effe wat anders dan in bouquetreeksromannetjes.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Onzin. "Jane Eyre" is hoogstaande literatuur: stilistisch een pareltje, ook de verhaalontwikkeling en de personages zijn mooi uitgewerkt. Bouquetlectuur heeft dat allemaal niet.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
dat zeg ik dus: ik vind het niets. Maar dat kan ook aan de omgeving hebben gelegen. Dit boek gaan behandelen op college, met allemaal wanhopig romantische meisjes en docente om je heen, komt het verhaal niet ten goede 
De rest van de analyse volgt wel op boekmeter ok? 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
De rest van de analyse volgt wel op boekmeter ok? 
Ik kijk er nu al naar uit.

Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Ik weet niet wat ik erger vond, het boek Jane Eyre of de film. Oké in het boek ben ik niet verder gekomen dan 25 pagina's.. De film heb ik wel afgezien.
Wat mij betreft een typisch vrouwen verhaal (of ben ik nu generaliserend, anti emanciperend en ongenuanceerd bezig?) 
edit: laten we dat ook maar voor boekmeter bewaren.. 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Nee, het is wel een typisch vrouwenverhaal maar je mag het niet met een bouquet vergelijken, of met die Scandinavische vrouwenboeken à la "Anna, Maria en ik weet niet wie nog allemaal."
Edit: Oké, wordt vervolgd op boekmeter. 
Witch-king
-
- 230 messages
- 411 votes
Ik vind deze boeken leuk:
De Harry Potter boeken
Tolkien:
De silmarillion
De hobbit
In de ban van de ring (Lord of the rings) (alle boeken)
Michael Crighton:
Jurassic Park
The lost world
Frank Herzen:
De zoon van de woordbouwer
Knikkertje lik (ik weet niet hoe de auteur heet) (heel oud boek toen mijn moeder nog klein was)
Jan Terlouw:
De kunstrijder
De koning van Katoren
Roald Dahl:
Matilda
Sjakie en de chocoladefabriek
en de boeken van Dean Koontz.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Iemand hier bekend met de boekenreeks Het erfgoed van Shannara van Terry Brooks?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Kan iemand nog boeken aanraden die handelen over een gezin / man / vrouw / etc. tijdens WO II ? Denk hierbij aan De Joodse Bruid, Oorlogswinter, Reis door de Nacht, Oorlog zonder Vrienden, Montyn.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Mijn kleine oorlog, van Louis Paul Boon. Het is wat zwaarder en experimenteler dan de boeken die jij noemt, maar erg goed.
Veel Nederlandse schrijvers hebben wel een boek geschreven over de oorlog. Een buitenlandse topper, ook verfilmd, is Kapitein Correlli's Mandoline. Meest indrukwekkende oorlogsboek dat ik heb gelezen gaat echter over WO 1: Van het westelijk front geen nieuws (Remarque).
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Ecce Homo (Is Dit een Mens?) - Primo Levi
Een Dag uit het Leven van Ivan Denisovitsj - Alexander Solzjenitsyn
De Donkere Kamer van Damocles - WF Hermans
Indrukwekkend goed. 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik was zo ontzettend verliefd op die Rémi. Hij blijft mijn favoriete romanpersonage. Net voor Aleksej/Aljosja uit 'De Gebroeders Karamazow'.
He katie, dit kan je niet maken. Aljosja is de held. Wat vind je van Ljev Nikolajewitch (De Idioot)?
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Mijn kleine oorlog, van Louis Paul Boon. Het is wat zwaarder en experimenteler dan de boeken die jij noemt, maar erg goed.
Zeker!!
Heel anders maar zeer indrukwekkend is 'Uit naam van al de mijnen' van Martin Gray.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Bedankt voor de tips nog (en alvast) !
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
He katie, dit kan je niet maken. Aljosja is de held. Wat vind je van Ljev Nikolajewitch (De Idioot)?
Ik heb De Idioot (nog) niet gelezen. Als hij net zo goed is als De Gebroeders Karamazow moet ik daar dringend iets aan doen!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Misschien niet net zo goed, maar het scheelt niet veel. Behoort zeker tot de toppers van Dostojevski. De hoofdpersoon lijkt wel wat op Aljosja.
@Quido: Louis Paul Boon moet gewoon te koop zijn in de betere boekhandel. Lijkt mij. Het boek is sowieso te leen bij elke willekeurige bieb.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik heb het vooral op natuurboeken (landschappen en/of dieren) met veel foto's, ben nogal visueel ingesteld.