- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Lievelingsboeken/ -schrijvers
Lievelingsboeken/ -schrijvers
Wolkenmeter
-
- 640 messages
- 1448 votes
heeft iemand een van deze twee boeken gelezen:
- het complot tegen america van philip roth of
- de mysterieuze vlam van koningin loana?
Ik kan een van beide boeken gratis krijgen en vroeg me af welke het meest de moeite waard is 
Het complot tegen Amerika moet ik nog beginnen, maar ik heb alleen nog maar lovende recensies over dat boek onder ogen gehad.
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
Wel ... je bent bedankt om me eraan te herinneren 
Dat boek staat hier nu al zo'n vier maanden stof te verzamelen ... dat lees ik wel eens de volgende week!, is dan het o-zo makkelijke smoesje waar ik mezelf met behelp 
En nog Sándor Márai gelezen ook, nog zo ééntje waarvoor "Ik zogenaamd geen tijd heb" ... gelukkig is er Freud nog 
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Heb net De erfenis van Eszter van Marai gelezen, maar die viel toch wel tegen naar Gloed. Precies hetzelfde concept als Gloed, maar net wat minder.
Beide boeken zijn trouwens vrij dun, het leest vlot, je hebt het zo uit, dus die smoes van de tijd is wel heel erg zogenaamd. Gloed is beslist zeer de moeite. Bevat wel wat mooie levenswijsheid, vind ik.
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
Beide boeken zijn trouwens vrij dun, het leest vlot, je hebt het zo uit, dus die smoes van de tijd is wel heel erg zogenaamd.
Die smoes is in 99 % van de gevallen zogenaamd 
Het blijft toch ergens een rare kronkel: een Hongaar die *poef* terug verschijnt uit de nevelen van een verleden en post mortem een grandioze roem verzamelt 
Het doet een mens denken: hoeveel sublieme schrijvers zijn er wel niet "vergeten"? Je mag er niet te veel aan denken, anders raak je voor de rest van je leven geen nieuw boek meer aan ... 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
In De Standaard stond deze week een lovende bespreking van een 'nieuw' (nieuw vertaald dus
) boek van Marai, Kentering van een huwelijk. "Geen roman die je op het puntje van je stoel brengt, maar dat wordt gecopenseerd door de rijkdom aan lucide bespiegelingen over het menselijk bedrijf in het algemeen en de liefde inhet bijzonder."
Het is het verhaal van een huwelijk (echt?) maar dan drie keer verteld, door de man, de vrouw en het dienstmeisje.
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
In De Standaard stond deze week een lovende bespreking van een 'nieuw' (nieuw vertaald dus
) boek van Marai, Kentering van een huwelijk. "Geen roman die je op het puntje van je stoel brengt, maar dat wordt gecopenseerd door de rijkdom aan lucide bespiegelingen over het menselijk bedrijf in het algemeen en de liefde inhet bijzonder."
Het is het verhaal van een huwelijk (echt?) maar dan drie keer verteld, door de man, de vrouw en het dienstmeisje.
Yep - ik had het reeds gelezen. Een mens moet op de hoogte blijven, nietwaar? 
ellen haan
-
- 53 messages
- 29 votes
pas in mijn vakantie de boeken van viginia andrews nog eens gelezen blijven mooi
bloemen op zolder ( ook verfilmd onder de naam flovers at the attic)
en bloemen in de wind.
devrouwen op deze site raad ik aan die toch eens te lezen
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
ik ben nu bezig aan anna karrenina, wordt eigenlijk nogal gedwongen door mijn zus. Vindt het tot nu toe zeer goed, maar wat vinden jullie er eigenlijk van?
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
AK ligt op m'n boekenrek maar nog nooit eigenlijk vastgepakt. Van de Russen heb ik het voor Dostojewski. Tolstoj behoort toch tot het realisme, niet? Geef mij dan maar het naturalisme. Die gaan er tenminste voor
.
Verder hou ik enorm veel van Remco Campert. Zijn taalgebruik, meesterlijk. Louis Paul Boon, altijd een goede aankoop. Van Salinger heb ik alleen The Catcher in The Rye gelezen, ik zou wel graag meer van hem lezen. Eigenlijk heb ik te veel lievelingsboeken/-schrijvers om op te noemen. Een greep:
Toneelstukken:
Who's Afraid of Virginia Woolf? - Albee
Le Rhinocéros - Ionesco
Het Poppenhuis - Ibsen
A Streetcar Named Desire - Williams
Op hoop van Zegen - Heijermans
Wachten op Godot - Beckett
Romans:
Gebroeders Karamazow - Dostojewski
Het Leven is Verrukkulluk- Campert
The Great Gatsby - Fitzgerald
Brave New World - Huxley
1984/Animal Farm - Orwell
Nooit Meer Slapen/De Donkere Kamer Van Damokles/Een Wonderkind of Een Total Loss - WF Hermans
De Ontdekking van De Hemel/De Aanslag- Mulisch
Heel veel van Boon
L'Amant - Marguerite Duras
On The Road - Kerouack
Alleen Op de Wereld - Malot
De Verborgen Geschiedenis - Tartt
Bright Lights Big City - McInerney
Generation X - Coupland
De Stad Der Blinden- Saramago
Bekentenissen van Zeno- Svevo
De Ondraaglijke Lichtheid van het bestaan- Kundera
Bint - Bordewijk
De Titaantjes - Nescio
Het Parfum - Süskind
Turks Fruit - Wolkers
Heel veel van Astrid Lindgren
Heel veel van Roald Dahl.
Heel veel van AMG Schmidt
Heel veel van Guust Kuijer
Heel veel van Veronica Hazelhof
Heel veel van Joke Van Leeuwen
Bij de strips:
Maus - Spiegelman (is dat ooit overtroffen?)
Heel veel van Tardi
Suske en Wiske (t/m Geerts )
Alack Sinner-reeks - Muñoz en Sampayo
Guust Flater - Franquin (blijft leuk)
... Ik vergeet er heel wat ...
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
ik ben nu bezig aan anna karrenina, wordt eigenlijk nogal gedwongen door mijn zus. Vindt het tot nu toe zeer goed, maar wat vinden jullie er eigenlijk van?
Ben er een paar jaar geleden aan begonnen. En niet verder dan een-derde gekomen, geloof ik. Het wist mij nergens te raken. De stijl sprak me niet aan, het verhaal was me te soaperig, de personages konden me niet boeien. Niks voor mij. Ik heb het maar weggelegd en ben aan een ander boek begonnen...
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Leuk dit topic, want ik weet nooit wat ik nou weer eens moet gaan lezen.
Zelf heb ik ook een tip:
'De rivier die tegen de berg opstroomt' - William H. Calvin.
Over de evolutie van aap naar agnost.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Als strips ook meetellen heb ik ook nog wat tips klaar liggen
. Wat me zo direct te binnen schiet als zijnde iets wat eigenlijk iedereen zou moeten gelezen hebben :
De stem van het volk (Tardi) : de meest indrukwekkende strip (vier delen) die ik ook heb gelezen, visueel verbluffend en met een schitterend verhaal. Ook erg goed van Tardi zijn Het Besloten Land en Dodelijke Spelletjes, en natuurlijk de onnavolgbare Isabelle Avondrood
.
De Duistere Steden (Schuiten & Peeters) : een klassieker maar wel steengoed, vooral Brüsel en De Toren.
Donjon (Sfar & Trondheim + Blain + gasttekenaars) : het leukste wat er de voorbije jaren is verschenen. Met ongelooflijk veel enthousiasme gemaakt, erg grappig, schattig, spannend, leuk, goed gevonden, gewoon perfect. Schande dat de vertalingen zijn gestopt. Ook Kleine Vampier en Professor Bell (beide van Sfar) zijn supergoed, net als Net Echt en Mister O van Trondheim.
De dagelijkse worsteling (Larcenet) : een nieuwe ontdekking, maar ik was meteen verkocht. Duidelijk met plezier gemaakt maar het gaat ongelooflijk diep tegelijkertijd.
Dokter Jekyll & Mister Hyde (Mattotti & Kramski) : Mattotti is visueel natuurlijk altijd verbluffend mooi, maar meestal zeggen zijn strips me niet zo veel. Deze wel dus, omdat hij wel een duidelijk verhaal te vertellen heeft, en daarnaast ook die fantastische expressionistische sfeer uitademt.
Arq (Andreas) : niet altijd even goed maar wel knap gemaakt, erg boeiend en verrassend. Een nogal raar verhaal, maar overtuigend verteld.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Leuke tip, Redlop. Ik hou wel van boeken over de evolutie van de mens. Wat de non-fictie betreft ben ik half en half bezig in:
-Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen (de ongelijkheid in de wereld verklaard) - Jared Diamond (de titel zegt alles)
- De Mens in De Filosofie van de 20e Eeuw - Sperna Weiland (de titel zegt alles)
- De Tweede Helft (Beeldende Kunst na 1945) - Ad De Visser (de titel zegt alles). Hier ben ik eigenlijk al 5 jaar ofzo mee zoet. Ik lees, herlees, lees, herlees... Prachtig boek.
Ik lees in vele boeken tegelijk , dat deed ik als kind al. 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Oké, ook leuke tips, Freud. Tardi is een meester (ja, het precieze goede woord om hem te beschrijven), vind ik. Zijn scenario's zijn onnavolgbaar. Ik probeer nu allerlei informatie over hem op te zoeken maar ik vind maar heel weinig.
Ik hou ook wel van Moebius' Little Nemo.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik kan me trouwens vaak kreupel lachen om strips zoals Kid Paddle, De Kleine Robbe, Volle Melk (Kobe de Koe), De Tentoonstelling blijft open tijdens de verbouwingen, Zwartkijkers, Casper & Hobbes, Biebel, De Psy, Dirkjan, De Familie Doorzon, Asterix, Lucky Luke of Sammy, stuk voor stuk meesterlijke strips maar ja, zo kun je bezig blijven
.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Idd, zo kan je bezig blijven. Casper & Hobbes, De Familie Doorzon, Asterix vind ik ook meer dan erg goed, Biebel vind ik meestal wel zeer grappig, de rest ken ik eigenlijk niet (Dirkjan zegt me vaag iets). Zwartkijkers heb ik vroeger gelezen, toen ik lid was van de stripbibliotheek, ik kan me er eigenlijk niets meer van herinneren. Ja, Lucky Luke ken ik natùùrlijk wel. I'm a poor lonesome cowboy...
Wat ik echt héél slecht vind is Kiekeboe. Wie leest dat nu? 
-Heb even Dirkjan opgezocht en idd ja, ik ken het. En idd, ja, dat is grappig. En kleine Robbe ken ik natuurlijk ook. Het is een beetje laat voor mij...-
(Thorgal heb ik ook héél graag gelezen; er was een tijd dat ik ze allemaal wilde kopen, ik ben -helaas- niet ver geraakt).
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Nog wat engelse titels dan:
- Preacher
- Sandman
- Watchmen
- The league of extraordinary gentlemen
Ze zijn allemaal erg goed, maar vooral de eerste twee zijn echt briljant!
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Wat ik echt héél slecht vind is Kiekeboe. Wie leest dat nu? 
Ik dus 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Dirkjan was de eerste 2 albums echt geniaal, nu is het soms nog maar leuk helaas. Die strips van Trondheim heb ik ook een paar gelezen en die waren erg leuk, bovendien heeft hij een prachtige eigen stijl en veel fantasie. Donjon, Kaput & Zösky en ehm eentje met zo'n konijn, hoe heet ie ook alweer?
Asterix is ook niets minder dan geniaal, alleen had Uderzo ermee mogen kappen na de dood van Goscinny. Zelfde geld voor Lucky Luke, dat is ook lang niet zo leuk meer.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Die strips van Trondheim heb ik ook een paar gelezen en die waren erg leuk, bovendien heeft hij een prachtige eigen stijl en veel fantasie. Donjon, Kaput & Zösky en ehm eentje met zo'n konijn, hoe heet ie ook alweer?
Kobijn, maar dat ken ik niet. Ik vind zijn Mister O hilarisch. De anderen zal ik dan ook maar eens proberen.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Kobijn ja
! Dat was m inderdaad. Mister O ken ik dan weer niet, daar ga ik maar eens naar op zoek. Jammer dat de Sjosji niet meer bestaat, daar leerde je toch altijd veel goede strips kennen
.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Werd ook uitgegeven in België, maar het bestaat al 6 jaar niet meer. Moest stoppen omdat er te weinig belangstelling voor was en dat net op een moment dat het kwalitatief weer beter in elkaar begon te steken met dus o.a. strips van Trondheim.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Oh, ken ik niet. BoordAppel, als je nog leuke (strip)tips hebt, laat ze dan hier los. Ik ben een héél dankbare lezer. 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
(Thorgal heb ik ook héél graag gelezen; er was een tijd dat ik ze allemaal wilde kopen, ik ben -helaas- niet ver geraakt).
Toen ik een jaar of twaalf was kende ik iemand die ze allemaal had, en daar was ik mega-jaloers op. Dus toen ik voor het eerst financieel een beetje comfortabel zat, zo rond mijn zestiende, heb ik op drie maanden tijd alle Thorgals gekocht
. Maar intussen ken ik ze iets te veel vanbuiten, het leesplezier is er een beetje af. Maar de hele cyclus rond de kroon van Ogotaï en het land Qa vind ik wel nog steeds geniaal.
XIII lees ik ook erg graag, net als Largo Winch, maar die heeft natuurlijk wat minder niveau. En Jeremiah natuurlijk
.
Brooklyn
-
- 1144 messages
- 1402 votes
Heeft iemand Lunar Park van Easton Ellis gelezen, en zo ja: wat vond je er van?
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Had dit topic nog niet eens ontdekt. Maargoed, mijn lievelingsboeken zijn Alleen op de Wereld, De Reis van de Dwerg en alle Harry Potters. Van schrijvers vind ik alleen Carry Slee echt goed, want van Hector Marlot en JK Rowling heb ik nooit iets anders gelezen.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Alleen op de Wereld
Ik was zo ontzettend verliefd op die Rémi. Hij blijft mijn favoriete romanpersonage. Net voor Aleksej/Aljosja uit 'De Gebroeders Karamazow'.