• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Lievelingsboeken/ -schrijvers

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Ik onthoud juist meer als ik sneller lees, omdat ik dan minder afgeleid wordt en me dan beter kan concentreren.

Inderdaad ja, het opbouwen van momentum. Je ogen steeds sneller van links naar rechts laten glijden tot op een gegeven moment alle achtergrondgeluiden vervagen en je heerlijk stil toert op de papieren Snelweg der Letteren. Heerlijk .

Ik lees trouwens wel steeds langzamer als een boek bijna uit is. Aan de ene kant frustrerend, omdat dat het beginnen aan het volgende boek ophoudt; aan de andere kant beschermend, omdat het omslaan van elke volgende pagina het verlaten van een mooie wereld dichterbij brengt.

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

SelmaDuim wrote:

Ik onthoud juist meer als ik sneller lees, omdat ik dan minder afgeleid wordt en me dan beter kan concentreren.

Heb ik ook. al ga ik in tegenstelling tot Dionysos juist steed sneller lezen naarmate het einde nadert.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik lees zelf maar geregeld 2 boeken: Das Boot en First Blood. Ik ben nu weer met Das Boot bezig, maar ik heb toch wel een beetje aparte manier van lezen. Ik haal mijn geheugen van de film er helemaal bij. Het boek is verteld vanuit de IK-persoon, gemengd met uitspraken van anderen. Bij elke beweging, uitspraak, gezichtsuitdrukking of gebeurtenis in de boot, probeer ik mij een soort beeld voor te schotelen. Dit lukt verder prima, en ik lees hierdoor niet langzaam als een slak, maar nog sneller dan praatnivo.

Doen anderen het ook zo of gaat het bij velen gewoon automatisch? Ik denk dat snelheid en opnamenivo van lezen redelijk afhankelijk is van de soort vertelvorm, niet?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Eh... ik denk vooral dat je gewoon ook eens wat andere boeken moet lezen....

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Kan iemand hier mij een stuk of wat goede schrijfsters aanraden? Er staan namelijk te weinig vrouwen in mijn kast (op de sporadische de Beauvoir en Shelley na) en ik weet niet zo goed waar te beginnen...

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Tony morisson

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Eh... ik denk vooral dat je gewoon ook eens wat andere boeken moet lezen....

Ehhh, hoezo dat?

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Dionysos wrote:

Kan iemand hier mij een stuk of wat goede schrijfsters aanraden? Er staan namelijk te weinig vrouwen in mijn kast (op de sporadische de Beauvoir en Shelley na) en ik weet niet zo goed waar te beginnen...

God, dat is mooie reden. "O jeetje er zitten te weinig vrouwen in de tweede kamer. Niet de juiste papieren, maakt niet uit kom maar binnen."

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

Heb hem wel opgenomen...moet het nog zien.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

empirekees wrote:

God, dat is mooie reden. "O jeetje er zitten te weinig vrouwen in de tweede kamer. Niet de juiste papieren, maakt niet uit kom maar binnen."

Jeetje, wat een mannelijke interpretatie van mijn woorden weer. Daar gaat het niet om, het gaat mij erom dat de mannelijke visie slechts een beperkte is; en daar vrouwen toch een andere kijk op de wereld hebben wil ik graag beter weten hoe zij dat uiten in de literatuur.

Dus. Tips nog?

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Dionysos wrote:

Isabel Allende (Het Goud van Tomas Vargas)

Brigitte Schwaiger (Hoe komt de zee zo zout, Mijn Spaanse dorp)

Jane Austen

Renate Dorrestein

Hella Haasse, met name haar historische romans

Doris Lessing

Tessa de Loo (De meisjes van de suikerwerkfabriek)

Hopelijk kun je wat met deze tips?

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Daar kan ik zeker wat mee, bedankt Dustyfan.

Van Isabel Allende staat in ieder geval al Het Huis met de Geesten in de bestelling; de synopsis was zeer intrigerend en de recensies lovend genoeg om die gok te wagen.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

ik ben het met dustyfan eens, behalve jane austen. Niet aan beginnen en ook geen bronte sisters

brrr

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Jane Austen is inderdaad taaie kost en je moet er van houden. Zelf ben ik er eerlijk gezegd ook niet dol op, maar zij hoort wel in het rijtje 'schrijfsters' thuis waar je in ieder geval van geproefd mag hebben. Maar voor alsnog is het misschien beter, eerst iets van haar in de bieb te lenen

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

sylvia plath is erg gaaf, als je tenminste van poezie houdt.

en elfriede jellinek (of zoiets) heeft dit jaar de nobelprijs voor de literatuur gewonnen. Dat zal dus ook wel goed wezen .

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Hoewel ik, nu ik het boek uit heb, niet meer zo euforisch ben als halverwege, kan ik nog steeds van harte Jeanette Winterson (bijv. Written on the Body) aanraden. Geweldige schrijfstijl.

Ook de moeite waard is De poorten van Damascus van Lieve Joris.

En kijk anders eens de lijst met nobelprijswinnaars voor de literatuur door. Nadine Gordimer beviel mij goed, andere vrouwen uit die lijst ken ik nog niet.

Elfride Jelinek heb ik nooit gelezen, maar ik weet wel dat La Pianiste van Haneke een verfilming van één van haar boeken is.

ellen haan

• 53 messages
  • 29 votes

Beste boeken die ik laatste tijd heb gelezen zijn toch wel de davinci code van (dan Brown) en de elfde plaag van John baldwin Mar. Beiden aanraders

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Tijdens m'n weekje in Italië Das Parfum en American Psycho gelezen, beide zéér goed (ja ik loop achter de trends aan...).

Toen was er nog een halve week over, dus vervolgens begonnen in In Europa van Geert Mak. Ik zit nu op een kwart van deze pil, maar hij leest errug lekker weg. Een schrijfstijl waar de meeste historici nog een puntje aan kunnen zuigen (maar vooral van moeten leren). Alleen het ietwat belerende toontje dat soms tussen de zinnen doorschijnt stoort me af en toe. Maar afgezien daarvan is het heerlijk om in zo'n prettig hoog tempo feitjes te herkennen, op te halen, nieuwe dingen te leren en ondertussen door de grote steden van dit continent te dwalen .

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

In afwachting van die ander site zal ik hier mijn vakantieboekenervaringen maar even zetten Met mijn ouders op reis geweest voor vier weken, dus veel gelezen 's avonds

Omega Minor van Paul Verhaegen

Erg knap boek, slaagt erin de verhalen van de jodenvervolging en het manhattanproject toch nog interessant te maken (ondanks dat je het allemaal al lang weet) Bovendien een razend knap opgezet verhaal met uitstapjes in wetenschap, filosofie en psychologie, en tussendoor ook nog erg spannend. Nogal opgeblaasde stijl maar als je erin meegaat wordt dat zelfs leuk. Het einde is geweldig overdreven, maar ook daar kun je de humor wel van inzien. Een boek dat de volledige 20e eeuw beslaat en daar nog mee wegkomt ook.

De Vanger in het Graan van Salinger

Ook een schitterend boek, naar het schijnt een echte cultklassieker (geschreven begin jaren '50 maar dat merk je amper) Erg mooi en zelfs ontroerend verhaal over een jongen die van school wordt gesmeten en drie dagen door de stad dwaalt en zijn haat spuit tegen zijn hele omgeving. Maar eigenlijk zoveel meer dan dat.

Oorlog en Vrede van Tolstoj

Klassiekers moeten ook gelezen worden, deze vond ik in elk geval schitterend. Magistraal boek met een overdonderend verhaal, maar tegelijk een van de boeken met de meest genuanceerde karaktertekeningen die ik ken. Bovendien heb ik nog nooit veldslagen zo realistisch beschreven gezien, absoluut terecht een meesterwerk.

De Da Vinci Code van Dan Brown

Ik sta wat achter maar heb hem dan toch gelezen. Sorry voor mijn voorspelbaarheid, maar ik vond er echt geen zak aan. Ik had me verwacht aan een intelligente thriller, wat ik gelezen heb was een waardeloos verhaal vol idiote raadseltjes (misschien mochten ze niet te moeilijk zijn om de doorsnee domme Amerikaan geen minderwaardigheidscomplex te bezorgen, maar ik vond ze echt belachelijk) Het einde is bespottelijk dom (en ongeloofwaardig) maar ook de rest van het boek is, hoewel tamelijk spannend, eigenlijk erg leeg, met personages zonder enig karakter en een verhaal waarin eigenlijk erg weinig gebeurt. Maar dat allemaal tot daartoe, daar had ik me wel op voorbereid, maar ik had toch verwacht dat het eigenlijke onderwerp, die hele theorie rond de Heilige Graal en het christendom iets meer zou bevatten dan de 15 pagina's die het beslaat. Komaan zeg, die pagina's waren wel leuk om lezen en goed bedacht, maar iétsje meer had ik toch wel verwacht van een boek dat door sommige mensen al tot de nieuwe bijbel is uitgeroepen. Umberto Eco besteedt 200 pagina's aan de uitleg van zijn theorie alleen al, en dan heb ik het nog maar enkel over de uitwerking en niet over de inhoud. Dan Brown raakt echt wel een paar interessante punten aan, maar het is zo wéinig. Nee, echt een slécht boek, en ik begin me vragen te stellen bij de leescultuur van mensen die dit als beste boek van de voorbije tien jaar beschouwen.

Gloed (schrijver ben ik vergeten)

Mooi verhaal uit de jaren '40 over twee oude vrienden die elkaar na 60 jaar terug tegenkomen, en trachten uit te praten wat hen vroeger heegt gescheiden. Meer vertellen zou eigenlijk zonde zijn, maar het is een prachtig boekje vol wijsheid en met schitterende personages.

De Steppewolf van Herman Hesse

Als Die Anarchistische Abendunterhaltung - fan moest ik toch ooit het boek eens lezen waar ze hun schitterende naam hebben uitgehaald Vreesde eerst dat het een nogal saai boek ging worden, maar dat is het niet, hoewel een beetje wazigheid het toch niet ontzegd mag worden. Volgens Herman Hesse zelf ben ik nog zeker 35 jaar te jong om het te snappen dus ik zal er niet meer over zeggen, behalve dan dat ik het graag heb gelezen, en vooral het laatste stuk erg knap vond.

Kant en het Vogelbekdier van Umberto Eco

Nogal moeilijk werk over semiotiek, niet echt mijn ding dus (maar dat wist ik op voorhand) Maar Eco heeft altijd zo'n fantastische voorbeelden en verhalen dat ik het toch gelezen heb en de meest theoretische stukken heb overgeslagen. En dan is het toch erg leuk om te lezen

Al bij al dus een erg vruchtbare vakantie. Zeker Gloed raad ik iedereen aan, is op twee avonden uit en het is zo mooi. Oorlog en Vrede moet uiteraard ook iedereen lezen, maar dat zou je al moeten weten natuurlijk

mikoz

• 11297 messages
  • 867 votes

Lees geen boeken .. kijk liever films

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Ik lees maar net wat ik tegenkom. Zo zag ik pas wat vijflingen van Agatha Christie bij de V&D liggen voor een mooi prijsje. Ik heb er wel de Poirot verhalen tussenuit gezocht. Ondanks het vaste stramien toch iedere keer weer verrassend en Poirot is een amusant karakter.

Prima ontspannend leesvoer.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Freud wrote:

De Vanger in het Graan van Salinger

Daarom ben ik dus zo tegen vertaalde titels op het aankomende boekmeter.nl (dit specifieke boek niet gelezen trouwens)

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Sorry hoor , maar ik denk dat het nogal stom zou zijn mocht ik hier (en dan heb ik het niet over boekenmeter uiteraard) de Engelse titel gebruiken terwijl ik het in het Nederlands gelezen heb (uitstekend vertaald overigens, wat zeker bij dit boek niet simpel moet geweest zijn).

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Freud wrote:

...

Oorlog en Vrede van Tolstoj

Klassiekers moeten ook gelezen worden, deze vond ik in elk geval schitterend. Magistraal boek met een overdonderend verhaal, maar tegelijk een van de boeken met de meest genuanceerde karaktertekeningen die ik ken. Bovendien heb ik nog nooit veldslagen zo realistisch beschreven gezien, absoluut terecht een meesterwerk.

...

Beide delen gelezen naar ik aanneem?

Damn, dan heb je je in die vier weken door een aardig kaveltje boom geworsteld zeg, mooi .

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Freud wrote:

Gloed (schrijver ben ik vergeten)

De schrijver is de Hongaar Sándor Márai.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Ik ben overigens niet echt veel aan lezen toegekomen in de vakantie maar ik heb wel het Schnitzelparadijs van Khalid Boudou uitgelezen. Het boek leest als een trein en er zitten mooie personages in. Mooi geschreven ook en de humor is ook aangenaam aanwezig. Alleen het einde van het boek vond ik een beetje tegenvallen maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken Een aanrader voor degene die iets luchtigs willen lezen.

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

Mijn lievelings boeken blijven toch de harry potter boeken n dan is mn favoriete schrijfster natuurlijk J.K Rowling

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar totdat boekmeter een feit is doe ik het maar hier:

heeft iemand een van deze twee boeken gelezen:

- het complot tegen america van philip roth of

- de mysterieuze vlam van koningin loana?

Ik kan een van beide boeken gratis krijgen en vroeg me af welke het meest de moeite waard is

knowledge

• 178 messages
  • 0 votes

Bukowski , Brusselmans , Mennes , Tolstoy , Palahniuk , Deelder , Kamagurka , Burroughs , Poe ,

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.