• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.869 votes
Profile

Lievelingsboeken/ -schrijvers

Devorzhum

• 32 messages
  • 1 votes

Probeer ook werk van:

John Updike (Couples en de Rabbit-stories!), Hemingway, Joseph Conrad, Graham Greene, Dostojewski....

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

De dagboeken en werk van Konstantin Paustovsky is ook een aanrader.

Devorzhum

• 32 messages
  • 1 votes

Kun je het wat beschrijven?

Ik ken trouwens wel een andere Russische schrijver, naast de bekenden Nabokov, tolstoi e.d.:

Alexander Grin. Hij is veel onbekender, vooral omdat hij jarenlang weggehoond en geboycot is door de Russen, omdat hij veel te sprookjesachtig en fantastisch zou schrijven, en zich niet bezig hield met het aldaar heersende sociaal-realisme en communisme!

De laatste jaren is Grin een stuk populairder geworden, in de VS, de UK en Rusland o.a.

Zeker proberen: intellectueel, bizar, avantgardistisch, bevreemdend en mooie fantasie!

Pitbull

• 558 messages
  • 1424 votes

Vroeger natuurlijk Lutje Giel en Pudding Tarzan, maar nu alles van Stephen King, van The Dead Zone tot It. Karel Glastra van Loon, Giphart, Bernlef.

Devorzhum

• 32 messages
  • 1 votes

Giphart? Schreef die niet dat boekenweekgeschenk?

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

Dit vond ik een leuk boek:

William Boyd - A Good Man In Africa

Jammer dat er zo'n flauwe film van gemaakt is

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Vooruit, nog een tip dan:

Maya van Jostein Gaarder.

Voor al wie over postmoderne primaten, avantgarde amfibieën, sinaasappelkleurige duiven en gekko's wil lezen. En over een foto. En over evolutie. Vooruit, een klein beetje filosofie dan.

En over een dwerg.

Maar ja, wie wil daar nou iets over lezen?

Een ware must voor wie Het geheim van de kaarten kent (je wordt verrast!)!!!

Vooruit, even wat passages:

Het gewervelde dier kijkt snel om en ziet de raadselachtige staart van zijn geslacht in het retrospectieve spiegelbeeld van de lichtjaarnacht.

Nu pas heeft de geheimzinnige weg zijn doel bereikt, en dat doel was het besef van de lange weg naar het doel.

In de pupillen van de ogen botsen zicht en inzicht, schepping en reflectie. De janusvruchten van het gezichtsvermogen vormen een magische draaideur waar de scheppende geest zichzelf in het geschapene tegenkomt. Het oog dat het universum inkijkt, is het oog van het heelal zelf.

De suikerelfen zijn bezig zich aan hun flegmatieke dromen te ontworstelen, maar nog steeds voeren de hersencellen een voorstelling voor elkaar op.

De film zit in de zaal en ziet zichzelf op het witte doek.

Joker is maar half in de wereld van de elfen aanwezig. Hij weet dat hij moet vertrekken, dus heeft hij zijn zaken afgerond. Hij weet dat hij helemaal moet verdwijnen, dus is hij al half verdwenen,

Hij komt uit alles wat bestaat en vertrekt naar nergens.

Nog eentje dan:

Het kost miljarden jaren om een mens te scheppen.

En het duurt maar een paar seconden om te sterven.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

gimli f wrote:

Vooruit, nog een tip dan:

Ik ben er gisteren in begonnen Gimli, blz. 109 al ! Moet jij alleen ook nog even "De dochter van de circusdirecteur" lezen

Ik kan ook iedereen Maya van Jostein Gaarder aanraden. Je word direct het verhaal ingezogen als je een beetje ge-interesseerd ben in filosofie en wetenschap. Een aanrader !

yosemite44

• 1241 messages
  • 1314 votes

dostojewski "gebroeders karamazov"

remarque "drei kameraden"

orwell "1984"

yosemite44

• 1241 messages
  • 1314 votes

heeft iemand hier trouwens e-books van Phillip K. Dick? hij schreef de kortverhalen waar films als Bladerunner and Minority Report op gebaseerd zijn...

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Phooze schreef:

Ik ben er gisteren in begonnen Gimli, blz. 109 al ! Moet jij alleen ook nog even "De dochter van de circusdirecteur" lezen

...Je word direct het verhaal ingezogen als je een beetje ge-interesseerd ben in filosofie en wetenschap. Een aanrader !..

Jezus, p.109 al!

Dan heb je "die ene" zin op p. 103 wel gelezen denk ik. Over een paar bijzinnen gesproken, haha...

Vanaf p.100 wordt het alleen nog maar mooier trouwens- mits je niet afhaakt bij de overdaad aan evolutieleer.

Antwoord van de gekko is trouwens best op mij van toepassing soms:

"Zoals gezegd, je praat te veel.

De dochter van de circusdirecteur?

Haha, de "instructie" waar ik je over schreef is geslaagd: ik kan hem zo lenen nu....

En Dostojewski:

ik ben gister begonnen in zijn Witte Nachten, het enige wat ik van hem heb.

Mooiii! Ik wil meer!

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

gimli f schreef:

Jezus, p.109 al!

En dan te bedenken dat ik normaal alleen ondertitels lees...

Vanaf p.100 wordt het alleen nog maar mooier trouwens- mits je niet afhaakt bij de overdaad aan evolutieleer.

Ik haak niet af hoor... het wordt allemaal zeer goed gebracht met een verse kijk (voor mij althans) op de evolutie.
De dochter van de circusdirecteur?

Haha, de "instructie" waar ik je over schreef is geslaagd: ik kan hem zo lenen nu....

Mooizo, gelijk lezen. Het is wel minder filosofie dan zijn voorgaande boeken, maar wel weer veel verhaaltjes in het verhaal die toch samenhang hebben. Erg mooi hoe hij dit soort boeken schrijft. Zijn er andere schrijvers die ook zulke boeken hebben geschreven?

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Phooze schreef:

...maar wel weer veel verhaaltjes in het verhaal die toch samenhang hebben...

Zijn er andere schrijvers die ook zulke boeken hebben geschreven?

Zulke boeken, als in "verhaaltjes in een verhaal", toch samenhangend?

Geen filosofie, wel erg mooi en goed:

werk van de Engelsman Jonathan Coe.

Doet niet anders dan ingenieuze "verhaaltjes in..." schrijven.

Lees:

- The house of sleep

Een van de weinige echt ingenieuze boeken ooit gelezen, meerdere verhaaltjes die elkaar soms kruisen, dan weer niet, die elkaar toch beinvloeden en op het eind meesterlijk ineenvloeien! Oh ja, het gaat over slaapproblemen. Zo ongeveer...

Op Amazon staat:

Intricately plotted and ingeniously constructed, The House of Sleep is a deft satire of a variety of targets, from monomaniacal researchers to obsessive movie buffs.

Iedereen die van ingenieuze films houdt, moest dit maar eens lezen (hoe zat dat nou, Da Jando) .

Ook leuk van Coe:

- What a curve up!

Waarvan de NL titel mij niet zo bijstaat, maar hij is ook te ridicuul om te noemen.

Erg superhilarisch, meesterlijk verteld. Iets minder ingenieus, wel des te "grootser": mislukt schrijver mag biografie schrijven van een invloedrijke bekende familie, en gaat de gangen na van elk van die personen (waarvan de een in de filmwereld zit, de ander wapens verkoopt aan S. Hoessein- echt waar! ...).

Met een eind wat al goed genoeg is voor een hele (bekende!) film: prima suspense!

Coe is dus de naam.

The House of Sleep

The Winslow Legacy or What a Curve Up!

Deze van hem schijnt nog beter te zijn:

The Rotter's Club

Over popmuziek en racisme, o.a.

En als je die gelezen hebt, vertel dan even of het wat is...

Het enige andere echt ingenieuze wat ik nu even ken is dit:

The Discovery of Heaven van Mulisch (De Ontdekking van de Hemel)

Over de hemel, filosofie, religie, evolutie, toeval en het lot. Slechts 900 pagina's.

Maar ja, wie wil dit nu lezen?

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Nou zou ik wel eens willen weten wat zo hier de favoriete boeken zijn van de MM-bezoeker!

stinissen (crew films & series)

• 23430 messages
  • 76914 votes

Zachery Glass wrote:

Nou zou ik wel eens willen weten wat zo hier de favoriete boeken zijn van de MM-bezoeker!

Robinson Crusoe ( Prachtig gewoon)

Ingemar

• 69 messages
  • 2177 votes

Ik hou 't vooralsnog op dan wel "Le Petit Prince" (A. de St. Exupery) of "A Heartbreaking Work of Staggering Genius" (D. Eggers)

Sjoerd

• 999 messages
  • 1348 votes

Ingemar schreef:

Ik hou 't vooralsnog op dan wel "Le Petit Prince" (A. de St. Exupery)...

Die is inderdaad geniaal jah . Vooral dat mini-planeetje met z'n plantje

Linda

• 1336 messages
  • 0 votes

Ik lees eigenlijk niet zoveel boeken maar van wat ik heb gelezen vond ik deze het beste:

- The Deerhunter

- Platoon

- Vietnam-Veteraan

- Seven

blabla

• 2070 messages
  • 5242 votes

'Ringworld' en 'Ringworld Engineers' van Larry Niven en alle boeken uit de Lazerus Long serie van Robert Heinlein.

'Lord of the rings' hoort ook wel tot m'n favorieten (al ver voor dat Peter Jackson ze verfilmde).

En Als zijstraat, stripboeken:

Alles van Moebius, alles van Bilal, alles van Gimenez en alles van Schuiten.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

we hadden al een "favo boek" topic...

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Sorry - ik had het niet gezien, had er mij nochtans suf naar gezocht.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

gimli f schreef

The Rotter's Club

Ja het is wel wat - dat boek. Zéér grappig. Het gaat vooral over de stakingen in de Britse autoindustrie en de daaraan gekoppelde beslissingen van de vakbond. Maar vooral die Benjamin is een hilarisch kereltje - zijn uiteenzettingen over popmuziek (progressieve rock!) zijn echt hilarisch. Persoonlijk vind ik de mooiste passage wanneer Benjamin's vriend naar Londen gaat om daar zijn "carrière" te starten als reporter van N.M.E... (lees ook zijn bloedserieuze recensie van "Tales of a topographic ocean" (Yes) ergens in het midden van het boek). Kortom: leesplezier!

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

gimli f schreef

Jay McInerney

-Bright lights, big city

-The story of my life

Martin Amis

-Money

-The Information

Aha! Ik had al zo'n vermoeden dat we ongeveer dezelfde smaak hadden in boeken. "The Information" & "Money" - wat een boeken. Richard Tull/Gwen Barry & John Self zijn toch personages die je met geen stokken uit je hoofd krijgt. Vooral die Self is heel aandoenlijk in z'n naïviteit ("ik ga een film maken met de titel "goed geld, kwaad geld")

Dit herinnert er mij aan dat ik nog steeds "Experience" en "Nighttrain" van Amis moet lezen!

Van McInerney is vooral "Brightness Falls" me bijgebleven. Natuurlijk ook "Bright lights, big city", maar dat kan niemand slecht vinden! (een beetje overdreven weliswaar)

't Wordt trouwens hoog tijd voor mij dat ik ga beginnen aan "serieus" werk. Ben er nu 22 en heb tot nu enkel boeken gelezen van Ellis, Coupland, McInerney & Co. Ik heb verdomme nog geen enkel boek gelezen van Flaubert, en da's schande

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

He Zachery, ik vroeg me al zo af of je dit topic ooit eens zou leren kennen.

Ik had al het idee dat we wel redelijk dezelfde smaak hadden, althans wat betreft die Anglicaanse literatuur dan (Salinger, McInerney, Amis, Coe).

Leuk dat je Amis zo goed vind; persoonlijk geniet ik minstens zoveel van zijn boeken dan van die van die andere drie topschrijvers. Amis is echt een topschrijver, met een overrompelende schrijfstijl: intelligent (intellectueel mag je bijna zeggen) en fel (straattaal-achtig) tegelijk, zeg maar.

Overigens is Amis zelf bezig met een film nu, en wel een boekverfilming van Jane Austen: Northanger Abbey.

Van Amis zelf zijn een of twee boeken verfilmd, maar helaas wel onbekender werk (i.i.g. wel Dead Babies/ Mood Swingers). Drie of vier van zijn bekendste boeken hebben ooit op het punt gestaan om verfilmd te worden, maar het kwam er (voorlopig?) nog niet van. The Information, Money en ook London Fields hebben op het punt gestaan om verfilmd te worden. London Fields zou door Nicolas Roeg verfilmd worden.

Money, met (en ook door) de altijd sterke en intense Gary Oldman als John Self. Eeuwig zonde dat dat (nog?) niet doorgaat!

Op de Website van Martin Amis kun je over zijn werk en andere zaken mbt hem lezen.

Ik had nog een paar vraagjes aan jou:

-Ken je, naast The Rotter’s Club, ook ander werk van Coe? The House of Sleep bijvoorbeeld? ERG goed gelaagd stuk literatuur.

-Nu weten we ongeveer over jouw smaak, maar maak nu eens eens lijstje met jouw lievelinsgboeken.

Overigens vind ik het werk van Amis, Coe en McInerney nog geeneens zo “niet serieus” hoor, maar ik zit ook wel eens te denken: en nu gaan we aan de Dostojevsky!

Serieuzer werk: ik ga binnenkort maar eens aan Michel Houillebecq (Platform e.a.w.) beginnen. Ook Spider van Patrick McGrath komt zeer snel aan de beurt. Kijk naar de film als je wilt weten waar dat boek over gaat.

Zo, nu ben ik weer even bijgepraat over een van mijn grote hobby’s.

(BTW: ik heb toch sterk het vermoeden dat die verfilming van Money er uit komt hoor (met Oldman als Self graag!..zo'n kans laten ze toch niet lopen zeker?)

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Ja, ik kon het zelf niet mooier verwoorden over Martin Amis, gimli!

Grappig dat je Houellebecq wilt lezen, ik heb "Elementaire deeltjes" al twee jaar in mijn kast liggen en ik ben er nog niet aan begonnen. Mijn attitude is: "Gôh, dat zal een fantastisch boek zijn - weet je wat, ik spààr het voor benarde tijden!"

Zou het dan toch waar zijn: "Een boek kopen is een goed excuus om het niet te lezen"

Mijn favoriete boeken, dan (let wel, zoveel heb ik nu ook niet gelezen - ben er maar aan begonnen op z'n zestiende! Jeugdliteratuur was pure horror voor mij (aaargh! Die saaie leraars Nederlands die nooit NOOIT één woord over "het plezier van lezen" - néén, altijd die rigoureuze opdrachtjes vervullen!)

Enfin, here we go (moet dus nog véél lezen, weet zelfs niet waar ik moet beginnen, zo groot is de stapel!)

Louis Paul Boon - De Kapellekesbaan (very rock & roll - vooral als je in Vlaanderen leeft)

Louis Paul Boon - Vergeten Straat (met de prachtige vlinder-passage en het meiske van het frietkraam Louiseken)

Louis Paul Boon - De voorstad groeit (Citizen Kane op z'n Vlaams!)

Louis Paul Boon - Mijn kleine oorlog (géén oorlogsepos - maar met de versmachtende eerste zin: "Een kleine schrijver schrijft zijn kleine oorlog maar welke grote schrijver gaat nu opstaan om ons zijn Boek Over De Grote Oorlog - dat alles met hoofdletters - aan te bieden?")

Hugo Claus - De geruchten (zéér herkenbaar - ik leef in zo'n Clausachtig milieu)

Martin Amis - London Fields (toch mijn favoriet, denk ik - al was het maar voor Nicola Six én natuurlijk ook de semi-professionele dartsspeler Keith Talent)

Bret Easton Ellis - Less Than Zero (hiermee heb ik terug het leesplezier ontdekt op m'n zestiende)

Oscar Wilde - The picture of Dorian Gray (very funny - al was het maar voor Lord Henry)

Jay McInerney - Bright lights, big city (te veel eighties, zeggen bepaalde mensen - ik heb er geen last van gehad tijdens het lezen van dit boek)

Jay McInerney - Brightness Falls (net dat tikje beter dan "bright lights, ..." vind ik)

Joost Zwagerman - Gimmick! (lachen met postmoderne kunst)

Raymond Queneau - Dagboek van Sally ("’Bestaat er misschien een verband met het moederschap? Dat zou vreemd zijn’" zegt ze in verband met haar eerste menstruatie - héél mooi boekje over het verlies van onschuld)

Franz Kafka - alles (ik heb iets met die man - weet alleen niet wat)

Don DeLillo - Underworld ("moeilijk boek" zeggen de mensen - niets van waar! Leesplezier a volonté)

Roberto Bolano - De woeste zoekers (alweer lachen met kunstpretenties (de twee hoofdpersonages (Lima & Belano) ouwehoeren de hele tijd over "visceraal realisme") - Bolano overleed een week geleden, spijtig, echt spijtig!

Gerard Reve - De Avonden (géén uitleg nodig - "het gaat slecht, verder gaat alles goed" - is zowat m'n lijfspreuk geworden)

Gerard Reve - Werther Nieland/De ondergang van de familie Boslowitz (klein maar fijn)

Gerard Reve - Het boek van violet & dood ("men dient sober te leven")

Italo Calvino - En dan komt de raaf (hilarische verzameling vroeg werk! Over meisjes die bang zijn van slakken, gierige pinnen die angstvallig hun boomhaard bewaken)

John Fante - alles (eens begonnen in zijn werk - kun je niet stoppen)

Julian Barnes - Talking It Over + Love etc. (twee boeken over dezelfde personages) - of het is nogal altijd plezanter te lezen dat de liefde zwaar klote is in boekvorm!

Jeffrey Eugenides - The Virgin Suicides (zelfs de film is prachtig - is mijn nummer één film all-time)

Alan Warner - De sopranen (uw vakantielectuur!)

Roddy Doyle - Paddy Clarke Ha ha ha (jeugdsentiment!)

Dave Eggers - A heartbreaking work of staggering genius (héél hartverscheurend verhaal over grote broer & kleine broer - het begin van het boek waarin de moeder overlijdt is héél krop-in-de-keel)

Raymond Carver - al z'n verhalen (wat is dat puntige voorwerp in die kerel z'n zak? Over mensen die nét over de rand worden geduwd)

A. Alberts - De vergaderzaal (héél bizar - én klein, aanrader voor iedereen! Een kerel begint te denken dat de hele wereld een vergaderzaal is - wandelt binnen in één of andere meeting en zegt compleet out-of-the-blue "wat zijn de agendapunten voor vandaag?"-

Paul Auster - Moon Palace (over 1.492 boeken!)

Truman Capote - Other voices, other rooms (nachtmerrie-achtige reis van een jongen die op het punt staat volwassen te worden)

Mind you, vraag het me eens opnieuw binnen tien jaar - heb ik wat meer leeservaring opgedaan.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Wat Coe betreft - "The Rotters Club" was mijn eerste Coe. In onze bib hebben ze "What a curve up!" in Nederlandse vertaling met de welluidende titel ("Het moordende testament") - wàt een belachelijke titel. Het klinkt potvolkoffie als een titel van Agatha Christie En die kaft is ook ver-schrik-ke-lijk lelijk! Niet zo lelijk als de kaften van Updike (weet die man eigenlijk wel hoe lelijk zijn kaften zijn in de Benelux? Ik spreek nu over de jaren tachtig editie van de "Rabbit is rich".)

Ga dat boek van Coe wel lezen - maar niet onmiddellijk. Door herexamens ben ik beperkt tot één boek: "A handful of dust" van Evelyn Waugh. Ook een aanrader! (en ik denk dat het nog een tijdje gaat duren voor ik dat uitheb - aan mijn huidige héél trage tempo)

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Was ik nog vergeten vermelden:

J.D. Salinger - alles (misschien een heel lichte voorkeur voor "Franny & Zooey" - Updike zei ooit over Salinger: "Salinger loves the Glasses more than God loves them." - met mijn absoluut favoriet romanpersonage ooit: Zachary Glass!

en het complete oeuvre van Douglas Coupland ("looking for "random transcendance" in the daily life")

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Over Jonathan Coe:

gimli f wrote:

The Rotter's Club

Ik ben niet zo'n lezerig type (vroeger wel, maar ben redelijk afgehaakt na het verplicht lezen op het VWO), maar dit leek me wel interessant in de oren. Heb The Rotters' Club vandaag gehaald bij de Donner, ik ben benieuwd!

De laatste tijd heb ik gelezen:

*Verzamelde werken van J.C. Bloem (nogal statisch geschreven, maar wel mooi)

*Angry White Men (of dat boek van die Amerikaan van Bowling For Columbine ook mag heten)

*Zen And The Art Of Motorcycle Maintenance (naam van de auteur is me ontschoten, maar met Amazon of Google heb je dat zo gevonden).

*Catch 22 - Robert Harris

Allemaal wel de moeite waard.

rzasa

• 396 messages
  • 159 votes

Mijn favoriete schrijvers zijn:

Bukowski

Hornby

Brusselmans

Doyle

Ben me nu aan het verdiepen in de boeken van McInerney.

Verder mogen American Psycho en De Avonden niet ontbreken. Ach, er is zoveel.

www.boekmeter.nl

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

[quote] rzasa schreef Bukowski

Hornby

Brusselmans

Doyle [quote]

Bukowksi ... god ja! "Post Office" - wàt een boek wanneer die hond zich laat opeten door de vliegen "maybe he knew more than any of us" - en het begin "It began as a mistake" "Maybe I'll write I novel. I thought - and then I did"! (misschien zijn de citaten verkeerd, ik heb geen boek bij de hand om te checken) Daar kan je maar één ding over zeggen :

De rest van zijn werk is ook zéér de moeite. Je leest die boeken echt in één ruk uit - dankbaar, héél dankbaar om lezen.

Tsja, Brusselmans ben ik een beetje uit het oog geraakt - "De man die werk vond", "Het einde van de mensen in 1967", de "ex-trilogie", ... allemaal goed werk ... maar ik ben hem een beetje kwijtgeraakt, vrees ik ... kan nog goed komen

Hornby ... die vond ik ook schitterend destijds. Vooral "high fidelity" (lijstjes en zo van die dingen!) - die betweterige houding van die eigenaar kwam destijds nogal héél herkenbaar over!

En Doyle ... zijn laatste boek (iets over zijn ouders) vond ik een beetje flauw. Desalniettemin was "Paddy ..." & "A star called Henry Smart" héél vermakelijk.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.