• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.161 votes
Profile

Lievelingsboeken/ -schrijvers

wackyboy

• 547 messages
  • 468 votes

Alles van Jay Mc Inerney, Douglas Coupland. Tales of the City van Armistead Maupin (ook voor niet-homo's als ikzelf erg genietbaar) en vooruit: alles van Nick Hornby; niet echt highbrow maar dat is in het post-Pim Fortuyn tijdperk ook niet echt meer nodig geloof ik.

stephan73

• 6269 messages
  • 14440 votes

Favoriete schrijvers zijn:

Douglas Coupland (vooral Girlfriend In A Coma), Chuck Palahniuk (Invisible Monsters en Survivor), Haruki Murakami (A Wild Sheep Chase en Norwegian Woods), Hunter S. Thompson (Fear & Loathing In Las Vegas) en Jim Munroe (Flyboy: Actionfigure Comes With Gasmask)..

chiquita

• 1109 messages
  • 1683 votes

T.O. schreef:

(quote)

Jij hebt dan vast ook wel 'The Clash of Civilizations' van Samuel Huntington gelezen?

Uiteraard. Alleen hoe kom je erbij dat ik 'vast ook wel' Huntington heb gelezen? Hij en zijn werk behoren hoe dan ook niet in mijn rijtje van 'favoriete boeken of schrijvers'.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

In de categorie Roman, laat de volgende titel al het andere toch echt blozen:

100 Jaar Eenzaamheid van G. G. Marquez.

Verder:

Het Zwarte Boek (Kara Kitap) en Ik Heet Karmozijn (Benim Adim Kirmizi) van Orhan Pamuk (allebei vertaald naar het Nederlands).

Kara Kitap herbergt één van de mooiste passages die ik ooit gelezen heb: het hoofdstuk 'The Day the Bosphorus Dries Up'.

On the balconies where we once watched the moonlight that made the silken waters of the Bosphorus shimmer like silver, we will henceforth watch the glow of the bluish smoke of burning corpses which could not get buried. Sitting at the tables where we once drank raki, breathing the overpowering cool of the flowering Judas trees and the honeysuckle bushes that grow on the shores of the Bosphorus, we will taste the acrid and moldy smell of rotting corpses burning in our gullets.

Voor de rest van het hoofdstuk:

Turks Engels

Wat me verder te binnenschiet (en wat hier nog niet genoemd is naar ik meen): Dostojevski (Misdaad En Straf, De Gebroeders Karamazow), Erasmus (Lof Der Zotheid), Hasek (De Lotgevallen Van De Brave Soldaat Svejk).

T.O.

• 2413 messages
  • 2790 votes

chiquita wrote:

Uiteraard. Alleen hoe kom je erbij dat ik 'vast ook wel' Huntington heb gelezen? Hij en zijn werk behoren hoe dan ook niet in mijn rijtje van 'favoriete boeken of schrijvers'.

Omdat ze allemaal internationaal politiek getint zijn. En 'The Clash' is één van de bestsellers in het genre

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ach, favoriete boeken... Sinds we een tv en computer hebben lees ik nog maar amper. Maar voor die tijd, toen ik nog jong was , ging dat toch wel aan een boek per twee weken gemiddeld. Mijn favorieten, nog steeds:

Lolita van Nabokov

Arthur, the once en future King van Terrence White

Het slot van Kafka (en al de rest ook eigenlijk)

De slinger van Foucault van Umberto Eco

De wereld volgens Garp van Irving

De stad en de honden van Vargas Llosa

alles van Tolkien (maar dan ook echt alles)

De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Kundera

De wereld van Sofie van Jostein Gaarder, uit jeugdnostalgie

en véél boeken over wiskunde, als tussendoortje

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Freud wrote:

Het slot van Kafka (en al de rest ook eigenlijk)

DaaaNtje

• 78 messages
  • 34 votes

Heb net shopaholic van S.Kinsella uit! meesterlijk boek..heb gelachen..een boek waar elke vouw/meid zich mee kan vergelijken!:D

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Zal wel eens eerder voorgesteld zijn, maar zou na MusicMeter ook niet een BookMeter plezant zijn?

Wa? Plezant?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Geen tijd en (vooral) geld voor. Eerst moet MusicMeter trouwens maar 's een beetje gaan lopen

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Was ook niet echt een dringend voorstel.

Misschien maak ik hem wel dan.

O nee, dat kan niet. Ik weet niet hoe het moet.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Wat ik vooral mis is een 'stripmeter' of zoiets, het is echt een gemis dat er geen degelijke nederlandstalige fora over stripverhalen bestaan van het niveau van Moviemeter. Maar voorlopig kom ik hier wel mee toe.

bohica

• 254 messages
  • 307 votes

comicmeter.nl zou nog wel kunnen

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Heb gister, na veel goed verhalen gehoord te hebben, Generation X van david Coupland maar eens aangeschaft. Ik liep d'r toevallig tegenaan; ben wel benieuwd. Als het op Brett Easton Ellis lijkt (de vergelijking heb ik hier meerdere malen gehoord) kan het nog erg leuk worden...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Lees dan ook Soap van Paul Mennes.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Thanks; ik zet hem op mijn grote nog te lezen boeken lijst...

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

Een tip: "Toast" van Paul Mennes

(heb je zowel Tox, Soap & Web in één boek )

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Leuk, maar Soap is superieur. En te krijgen in een goedkope pocketuitgave.

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

"Toast" is anders ook goedkoop. En dan heb je meteen het boekje "Tox" in handen, en "Tox" - dàt is superieur (in mijn ogen dan )

FeZ

• 460 messages
  • 3170 votes

Wat voor soort boeken zijn dat; Wat voor genre, en waarom is het zo boeiend dat het het lezen waard maakt?

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

FeZ wrote:

Wat voor soort boeken zijn dat; Wat voor genre, en waarom is het zo boeiend dat het het lezen waard maakt?

Nou - in de reste plaats zijn het romans

Welk genre? Pfew, je zou kunnen stellen dat Paul Mennes & Bret Easton Ellis vertegenwoordigers zijn van de "donkere satire".

Daarmee doe je hen echter te kort, vind ik. Een betere benaming van het genre zou ik "hysterisch realisme" noemen (die term werd het voor het eerst gehanteerd in verband met het werk van Don De Lillo - wiens "Underworld" ik van harte kan aanbevelen ).

Wat is het hysterisch realisme? Bepaalde aspecten van het dagdagelijkse leven (what's in a name?) worden uitvergroot, tot in het absurde toe (ik denk aan: het naamchecken van bepaalde merkkledij bijvoorbeeld).

Dit alles wordt nog sterker in de verf gezet door het uitwerken van allerhande "suburbia-nachtmerries": druggebruik, depressies, seksuele experimenten, ... met andere woorden: alles wordt aangewend om te ontsnappen "aan de verveling.

Je zou kunnen stellen dat er een link aanwezig is met de existentiële romans van vlak voor en na de oorlog: "De avonden" van Gerard Reve, "La Nausée" van Jean-Paul Sartre, ... waar de verveling van Frits van Egters en Roquentin menige lezer de gordijnen injoeg.

In "La Nausée" concludeert Roquentin: " Er is geen innerlijkheid, er is niets ... ik ben niemand, ik heb niets ... " Of zoals te lezen valt in Huis Clos van Sartre: " de hel, dat zijn de anderen "

En vooral dat laatste lijkt me een belangrijk aspect bij de vertegenwoordigers van het hysterisch realisme: de hoofdpersonages zijn steeds héél trefzekere observators en beschrijven hun duffe omgevingen steeds trefzeker (ik denk aan de manier waarop de figuren van Bret Easton Ellis de rekening maken van hun pseudo-hippe ouders - in "Less Than Zero" : " Dad would play a Bob Seger-tape in the car, like there was a strange form of communication between us"

Waarom is het de moeite om te lezen? Oei - da's een lastige vraag. Ik zou Kafka kunnen aanhalen: "wanneer je een boek leest - moet het je een klap in je gezicht geven" . En dat deed het werk van Ellis & Mennes bij mij.

Is Douglas Coupland ook zo'n vertegenwoordiger van het hysterisch realisme? Ik ben geneigd te stellen van niet. Hij lijkt me eerder een vertegenwoordiger van de post-Jack Kerouac generatie (Kerouac is de schrijver van het oer-Americana boek "On the Road" - waarin Amerika doorkruist wordt op zoek naar jazz, spannende belevenissen en "een meisje die mijn ziel rust schenkt").

Coupland laat z'n personages vluchten naar (al dan niet zelf gecreëerde) reservaten: de woestijn, de IBM-kantoren, hotelkamers, .... daar waar de personages van Mennes & Ellis met hun beide voeten in de voor hen gruwelijke realiteit staan.

stephan73

• 6269 messages
  • 14440 votes

Dan zou ik ook meteen Chuck Palahniuk in dat rijtje Hysterisch Realistische schrijvers plaatsen..

Vooral; Survivor, Choke, Invisible Monsters en Lullaby..

senseoaddict

• 132 messages
  • 837 votes

De Merkwaardige herinneringen van Thomas Pannman - Bruce Brobinson

as

• 3548 messages
  • 5932 votes

stephan73 wrote:

Dan zou ik ook meteen Chuck Palahniuk in dat rijtje Hysterisch Realistische schrijvers plaatsen..

Vooral; Survivor, Choke, Invisible Monsters en Lullaby..

Zachery Glass

• 575 messages
  • 584 votes

En dan vergeten we met z'n allen: Joris Moens' Bor

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Tachtig van Jaap Scholten blijft één van mijn favoriete boeken En om in de Tour-sfeer te blijven, De Renner van Tim Krabbé behoort ook tot mijn persoonlijke favorieten

KillaJah

• 356 messages
  • 856 votes

Ik heb een tijd geleden de 5 boeken van de serie van de aardkinderen door Jean M. Auel gelezen en vond ze prachtig. Ik vond het toen ook erg spijtig dat ik ze allemaal uit had. Maar een tijdje geleden kwam ik een nieuwe serie tegen, over volkeren uit de oertijd. De serie noemt "Kinderen van de Dageraad" en is geschreven door William Sarabande. Voor zover ik weet bestaat deze serie uit tenminste 11 boeken. Is er iemand die deze reeks gelezen heeft, of er iets van weet?

senseoaddict

• 132 messages
  • 837 votes

is het geen goed idee om een literateratuurmeter.nl te starten? Ik snap dat niet iedereen er op zit te wachten maar zo voor iedereen zijn/haar hoekje... Ik hou heel erg van films,muziek en boeken! en zo nog een heleboel meer!

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ja zou een leuk idee zijn. 2 problemen: heb er niet zoveel tijd voor en (vooral) wie gaat dat betalen?

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Hoeveel zou het kosten?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.