• 178.091 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.468 votes
Profile

Het grote taaltopic

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

De Nederlandse Taalunie is een beleidsorganisatie waarin Nederland, België en Suriname samenwerken op het gebied van de Nederlandse taal, taalonderwijs en letteren.

Advies, beleid, controle en uitvoering

De Taalunie bestaat uit vier organen: het Comité van Ministers, de Interparlementaire Commissie, de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren en het Algemeen Secretariaat. Suriname wordt betrokken bij de werking van alle organen. Op de webpagina werkwijze wordt uitgelegd hoe de Taalunie haar beleid voorbereidt en uitvoert en met welke organisaties en werkgroepen ze hiervoor samenwerkt.

Meer...

aegron

• 4030 messages
  • 1267 votes

Gewoon geen officiele spellingsregels opstellen, maar de meerderheidskeuze accepteren

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Dat komt op hetzelfde neer natuurlijk.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

aegron wrote:

Gewoon geen officiele spellingsregels opstellen, maar de meerderheidskeuze accepteren

En volgend jaar is er een meerderheid te vinden voor een andere spelling en dan alles maar weer herwerken en opnieuw heruitgeven.

aegron

• 4030 messages
  • 1267 votes

Dat is toch het enige wat er in feite gedaan kan worden. Taal is het constant in beweging. Van bovenaf regels opleggen die het 'logischer' maken hebben eigenlijk geen zin.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Dat gebeurt dan ook niet. Wat jij 'regels' noemt is een weerslag van wat actueel geaccepteerd is, plus een bepaalde standaardisering, zodat je niet elke vervoeging uit je hoofd hoeft te leren.

pikas

• 74 messages
  • 191 votes

cornelis wrote:

Dat gebeurt dan ook niet. Wat jij 'regels' noemt is een weerslag van wat actueel geaccepteerd is, plus een bepaalde standaardisering, zodat je niet elke vervoeging uit je hoofd hoeft te leren.

NONSENS

aegron

• 4030 messages
  • 1267 votes

cornelis wrote:

Daarom is het groene boekje dus ook raar.

pikas wrote:

NONSENS

hoezo, wat, vertel?

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Ik weet ook niet goed wat pikas met nonsens bedoelt. De standaardtaal is gewoon een mengeling van kunstmatige opgelegde regels plus de (op dat moment) geaccepteerde natuurlijke taalevolutie in officiële documenten vastgelegd.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

U-96 wrote:

Over een tijdje wordt egt door het groene boekje geaccepteerd, is mij verteld. Maakt binnenkort dus egt weinig uit.

Meen je dat serieus ?

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Niet teveel van mij aannemen. Heb het een tijd terug vaag gehoord in een gesprek dat een leraar Nederlandsch met een ander had.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wat een onzin. Erger me dood als mijn nichtje zo tegen me begint te praten op MSN. Heb d'r een keer erover aangesproken en sindsdien doet ze haar best Nederlands te typen, maar dat gaat met moeite. Zorgelijk. Kan me nauwelijks voorstellen dat de Nederlandse Taalunie oid. zoiets laat gebeuren.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Het bekende 'Hun zitten film te kijken' i.p.v. 'Zij zitten film te kijken' zal in de loop der tijd ook geaccepteerd worden. Als de bevolking het steeds meer gaat zeggen, wordt het gewoon standaard. Helaas, maar waar.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Maar ik denk dat we dat vage gesprek maar met een grote tikkel zeezout moeten nemen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Ja, dat neem ik ook niet al te serieus. Maar op een gegeven moment gaat dat voor kinderen een hele normale manier van schrijven worden. Net als 'w8' ed. Dit wordt door verschillende kinderen tijdens proefwerken al geschreven (onze Nederlands leraar liet ons proefwerken zien van brugklassers).

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Zeuren is ook een vak...

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Irritant. Het is ook vooral een verschijnsel van de laatste jaren. Wordt eens tijd dat dat strategisch aangepakt wordt.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

gotti wrote:

Zeuren is ook een vak...

Tsjah, ik ben geen taalpurist of iets dergelijks, maar ik moet er niet aan denken -mocht ik leraar zijn- zoiets onder ogen te krijgen. Zo moeilijk is het toch niet om gewoon Nederlands te schrijven ? Op MSN kort ik ook wel eens wat af hoor, maar zinnen als:

" jha als ik der Kon sOu ik t eg nieij vrage wiie da was eh " kan ik echt moeilijk tegen, vergeef me.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Op MSN kort ik ook wel eens wat af hoor, maar zinnen als:" jha als ik der Kon sOu ik t eg nieij vrage wiie da was eh " kan ik echt moeilijk tegen, vergeef me.

Mensen die zo tegen mij praten, worden meteen van m'n lijst weggebonjourd. Het zijn er niet veel moet ik zeggen. Het ligt denk ik ook aan je leeftijd. In de categorie t/m 16 jaar zal dat denk ik eerder voorkomen dan ouder. Het is en blijft meeloperij dat typgedrag.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Quido wrote:

(quote)
Tsjah, ik ben geen taalpurist of iets dergelijks, maar ik moet er niet aan denken -mocht ik leraar zijn- zoiets onder ogen te krijgen. Zo moeilijk is het toch niet om gewoon Nederlands te schrijven ? Op MSN kort ik ook wel eens wat af hoor, maar zinnen als:

" jha als ik der Kon sOu ik t eg nieij vrage wiie da was eh " kan ik echt moeilijk tegen, vergeef me.

Doelde op het bericht van je bovenbuurman, maar je was net iets eerder, sorry...

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Doelde op het bericht van je bovenbuurman,

Bij mij ben ik zijn onderbuurman.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Bij mij niet...

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

www.Fok.nl wrote:

Ik= A & OO, ht bgn & ht nde vn alls, zgt de Hr, d Alm8ige Gd, Die =, ws & kmt'. Zo is Openbaring 1:8 uit de bijbel vertaald door Uitgeverij Jongbloed uit Heereveen. In goed Nederlands: 'Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde van alles, zegt de Here, de Almachtige God, Die is, Die was en Die komt'. De uitgeverij brengt volgende maand een bijbel uit in sms-taal. De teksten in de 'SMS-BBL' komen uit Het Boek en omvatten fragmenten uit de Bijbel aan de hand van een aantal thema's en bemoedigende teksten. Ook zijn symbolen opgenomen voor verschillende Bijbelse namen.

Het boekje krijgt 64 pagina's, kost 7,50 euro en is specifiek gericht op een jonge doelgroep. Het idee is niet nieuw. "In het buitenland is al eerder een dergelijke bijbel verschenen", zo zegt de uitgever.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

U-96 wrote:

(quote)

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Prachtig

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Je zal me altijd blijven verbazen OH.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik kan het ook wel waarderen

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Waar slaat dat nou weer op? Waarom in godsnaam zou iemand een bijbel in sms-taal willen kopen?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Tja, waarom zou iemand een idiote ringtone willen kopen

Vind dit wel een komisch initiatief. ipv steeds maar te blijven mekkeren kan je beter aanvaarden dat dit ondertussen een deel is van onze taal. Ik zie er in ieder geval genoeg charme en humor in.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Wel lollig idd.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.