- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Zolang niemand het in zijn hoofd haalt mij persoonlijk op die manier iets duidelijk te willen maken, vind ik het prima.
Anders verklaar ik ze voor achterlijk.
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Uit communicatief oogpunt is dat inderdaad al beroerd. De zender moet altijd zorgen dat de boodschap goed aankomt bij de ontvanger, maar dat terzijde.
Ten tweede vind ik het zeer matig trendy gedoe, wat me absoluut niet interesseert.
Toen mensen ooit zo'n vaag taaltje wilde maken wat voor de hele wereld duidelijk zou zijn (ben de naam een kwijt) dachten ze ook dat ze slim waren, is ook nooit iets van gekomen.
Taalveranderingen gaan geleidelijk, niet omdat iemand opeens abrupt drastische veranderingen aanbrengt.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
En dat is SMS's voor Alfa en Omega? 'k Geloof er niks van dat ze dat begrijpen.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Toen mensen ooit zo'n vaag taaltje wilde maken wat voor de hele wereld duidelijk zou zijn (ben de naam een kwijt) ...
Esperanto
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik begrijp je misschien niet goed, maar het hele 1337/SMS gebeuren is een spontane evolutie. Esperanto is een totaal kunstmatige taal, dit niet.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
dachten ze ook dat ze slim waren, is ook nooit iets van gekomen..
Let op, Esperanto is zeker nog niet dood. Hier in onze streek is er ook een afdeling actief en zelf ken ik ook verscheidene mensen die Esperanto spreken.
Het is niet omdat je die taal niet hoort, dat ze er niet is. Vergeet niet dat deze 'taal' ondertussen al 119 jaar 'oud' is.
En Esperanto is inderdaad een kunsttaal, maar heeft in die 119 jaar een eigen identiteit kunnen ontwikkelen. 
En wat betreft dat sms-taaltje: dit is een volledige verloedering van onze eigen taal. Dit is onstaan puur uit gemakzucht en de drang om sneller te zijn. Binnen enkele jaren is het sms-en voorbij en verdwijnt deze taal vanzelf. Zeker van...
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
SMS-taal is wel degelijk een kunstmatige taal.
Ik herinner me nog goed van een aantal jaren geleden de boekjes die werden uitgegeven, waarin woordenlijsten stonden met een vertaling naar korte uitdrukkingsvormen in cijfers, letters en leestekens. En ook de jeugd- en jongerenbladen stortten zich op deze nieuwe taal-trend.
Als dat niet kunstmatige genoemd mag worden...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Nee, aangezien er voorheen al enorm veel stuwing was vanuit de jongeren zelf, zowel op het internet als via de GSM. Lees er eens wat studies op na zou ik zeggen.
Daarnaast is het ook voor een gedeeltje een erg persoonlijke taal. 't Is een beetje krom om te denken dat er een boekje werd uitgegeven waar alle jongeren opgesprongen zijn. Da's nu net wat dat verkort schrijven niet wil zijn.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het verbaast me dat dit allemaal zo serieus genomen wordt. Ik zie een Bijbel in sms-taal meer als een soort van grap, waar ik de humor wel van in zie. Verder vind ik sms-taal ook vervelend.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Verder vind ik sms-taal ook vervelend.
Ik denk dat iedereen die een beetje respect heeft voor zijn eigen taal hier mee akkoord is.
Ik kan het niet helpen, maar ik stuur liever twee goede berichten dan één in een brabbeltaaltje.
En als ik mijn dochter van bijna 18 bezig zie met 'chatten' op MSN, dan komt mijn haar omhoog. Enkel om snel te willen zijn gebruikt men een 'taaltje' dat die naam niet waardig is.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik vind die chat en sms-taal niet per definitie slecht, zolang je je eigen moedertaal maar niet verloochent. Chat en sms-taal zijn voorbeelden van hoe je enigzins "creatief" kan omgaan met taal, maar als ik zie dat dit vaak de enige taal is die jongeren kennen, maak ik me echt wel zorgen.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Ben het met Halcycon eens. Zolang mensen hun 'echte' taal nog kennen is er geen probleem, feit is dat dit vaak niet zo is, hierdoor word 'sms-taal' ook gebruikt in het dagelijksleven en niet alleen achter de computer voor korte berichtjes, dan is er wel iets aan de hand...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Dat gaat (deels) natuurlijk vanzelf gebeuren. Taal evolueert, dus ook onder invloed van zaken als SMS, MSN en Leet (al denk ik dat dat laatste in veel kleinere kring gebruikt wordt en dus marginaler van invloed zal zijn).
Ben wel heel benieuwd hoe populair dat gaat zijn, die BBL.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
1337 is ook meer de aansteker geweest. Algemeen wordt aangenomen dat het populairdere SMS en chat taaltje een evolutie is van het 1337.
Oorspronkelijk door hackers "bedacht" om communicatie te bemoeilijken. Op creatieve manieren werd met taal gespeeld om een bericht zo oncijferbaar mogelijk te maken. Enkel de zogenaamde "elite" kon hier een touw aan vastknopen.
Bepaalde trucjes en ideeën leidden echter tot verkorte en beknopte schrijfwijzes, die door andere mensen als gemakkelijk werden beschouwd. Ook het visuele aspect van de "nieuwe taal" werd gesmaakt, ook dat zie je nog vaak terug.
En uiteindelijk. "d8" is even makkelijk te ontcijferen als "dacht". Het is alleen veel korter en sneller. Ikzelf kan geen goeie reden bedenken om traditie boven efficiëntie in communicatie te kiezen. 't Is begrijpelijk dat allerlei mensen die niet meer meekunnen even slikken, aangezien (zoals speedy het al aangeeft) het voor hen "brabbeltaal" is. Zo zijn er ook veel oudjes die techniek verfoeien omdat ze er niet mee om kunnen gaan.
Ik ben zelf geen echt grote voorstander van het snelschrift, al zijn bepaalde (en ondertussen ingeburgerde) afkortingen toch gewoon verdomd handig. En uiteindelijk heeft het ook zijn charme, in zekere mate.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
En uiteindelijk. "d8" is even makkelijk te ontcijferen als "dacht". Het is alleen veel korter en sneller. Ikzelf kan geen goeie reden bedenken om traditie boven efficiëntie in communicatie te kiezen.
Kwestie van herkenning.
Als iemand 'dahct' schrijft, of 'dcaht', dan herken ik dat meteen als 'dacht'.
Bij d8 moet ik eerst een fractie van een seconde puzzelen wat er staat.
Hierover is enige tijd geleden een onderzoek gepubliceerd, waar ik me helemaal in kon vinden, met als conclusie dat voor het herkennen van woorden eigenlijk alleen de eerste en de laatste letter op de plaats moeten staan, en de rest van de letters gewisseld kunnen worden.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn.
De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
En sinds T-9 toch totaal achterhaald?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Als iemand 'dahct' schrijft, of 'dcaht', dan herken ik dat meteen als 'dacht'.
Bij d8 moet ik eerst een fractie van een seconde puzzelen wat er staat.
Kwestie van gewenning zou ik zeggen 
Als je eenmaal de eerste keer als je het ziet staan doorgedacht hebt, vervalt die fractie van een seconde puzzelen de tweede keer gewoon.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn.
De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Klopt, las zonder problemen in 1 keer je tekst. 
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Daar ik vele malen vaker 'dacht' lees, dan 'd8', schiet het met die herkenning niet op.
Maar doe je best, ga eens gek doen.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Klopt, las zonder problemen in 1 keer je tekst. 
En nee, ik ben gebruik GEEN SMS/MSN-taal. Ben er gewoon erg slecht in (in de Nederlandse taal). Ben ook een van de weinigen die de tafels niet gelijk uit zijn hoofd kan opzeggen. Ik begrijp wat daar staat hoor, maar ik moet me toch een klein beetje inspannen het te lezen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Mja, het zit sowieso in de mens z'n natuur om de gemakkelijkste, snelste methode te zoeken voor een probleem. Afkortingen zijn daar een voorbeeld van. Kijk maar naar de stenno-methode die secretaresses vroeger gebruikten om brieven te typen. Soms is het echt wel handig en heeft het wel degelijk z'n nut. Zolang we onze échte taal niet uit het oog verliezen zie ik weinig problemen. Maar laat dat nu net niet het geval zijn bij veel jongeren...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Vraag is, wat hebben die jongeren aan "de echte taal" ? Voor hen wordt dat meer en meer een formeel schoolfenomeen, dat verder weinig nut kent.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Vraag is, wat hebben die jongeren aan "de echte taal" ? Voor hen wordt dat meer en meer een formeel schoolfenomeen, dat verder weinig nut kent.
Waarom denk je dat, OH?
Volgens mij is en blijft de 'echte' taal nog een enorm bindmiddel in de samenleving. Ik lees geen ondertitels in breezer, ik lees geen strip/week-bladen in breezer, de krant is breezervrij en op producten uit de winkel staan bijschriften in niet-breezer.
Dat de grammatica een schoolfenomeen wort, dat moet helaas geaccepteerd worden, maar de taal an sich is gewoon nog steeds een belangrijk gebruiksartikel.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En dan moeten de jonge dames of heren ergens een schriftelijke aanvraag doen om te solliciteren voor werk of voor een andere zaak en staan ze stomverbaasd dat ze na hun 'schrijven' onmiddellijk geweigerd worden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Mjah, "nog steeds" inderdaad, de vraag is hoe alles zal evolueren, zeker als het taaltje meer en meer ingeburgerd raakt.
De echte taal heeft inderdaad nog nut, maar eerder passief. Als in "het lezen van informatie van anderen". In onderlinge communicatie met leeftijdsgenoten echter lijkt het nut mij miniem.
En nogmaals, de vraag is in hoeverre ze ongelijk hebben (en dan heb ik het over verkorte schrijfwijzes).
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Mjah, "nog steeds" inderdaad, de vraag is hoe alles zal evolueren, zeker als het taaltje meer en meer ingeburgerd raakt.
De echte taal heeft inderdaad nog nut, maar eerder passief. Als in "het lezen van informatie van anderen". In onderlinge communicatie met leeftijdsgenoten echter lijkt het nut mij miniem.
En nogmaals, de vraag is in hoeverre ze ongelijk hebben (en dan heb ik het over verkorte schrijfwijzes).
In onderlinge communicatie, wordt daar veel in afgekorte schrijfwijze gesproken?
En als je spreektaal niet beheerst, hoe ga je dan schrijftaal beheersen, althans: overheersend beheersen?
Dat ga je niet doen, temeer daar er 1 officiele schrijfwijze is, en tal van breezerspellingen.
Maar de tijd zal het leren!