• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.987 votes
Profile

Welke sport beoefen jij?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Materny wrote:

(quote)

Het heeft dan ook weinig naamsbekendheid helaas, zeker in de Benelux. Zijn maar circa 5 scholen in Nederland die erin participeren.

Deed je er dan ook nog schermen bij of is dat echt een compleet andere discipline?

Thanks; voor jou als fervent renner/loper iets om op te letten.

Bij mij is het vooral de achillespees die nog wel eens wil opspelen, maar dit komt meer door mijn tennis (en tot voor kort squash) uurtjes, waar ik dan ook misschien maar mee moest gaan stoppen. Het lage intensiteit lopen zelf gaat nu al bijna een jaar blessurevrij, zeker sinds ik de middenvoetslanding (een beetje) onder de knie krijg zijn de pijntjes vrijwel compleet verdwenen.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

De middenvoetslanding? Wat houdt dat precies in?

Fueledable

• 231 messages
  • 3444 votes

otherfool

Ja, elke avond. Ik heb soms ook geen zin, hoor, maar toch kan ik mezelf altijd motiveren om te gaan.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Fueledable wrote:

Ja, elke avond. Ik heb soms ook geen zin, hoor, maar toch kan ik mezelf altijd motiveren om te gaan.

Toch behoorlijk veel, train je ook voor wedstrijdjes of voor de leuk?

Spetie wrote:

De middenvoetslanding? Wat houdt dat precies in?

Het overgrote deel (80 a 90%) van de lopers landt op de hiel en wikkelt dan de voet af. Dit is fysiek alleen mogelijk door het dragen van een (moderne hardloop)schoen met dikke schokabsorberende hak. Maar ga eens 10 meter op blote voeten rennen en je landt automatisch en natuurlijk op de bal en zijkant van je voet, de middenvoetslanding. Hier zijn de menselijke benen bij het hardlopen eigenlijk voor gemaakt. Een vrij heldere video hierover:

De hiellanding die het gros van de lopers heeft nodigt feitelijk uit tot een harde klap op je enkels die doorschiet naar je scheen, knieën en heupen. Zelf had ik vooral veel last van m'n knieën voordat ik de landing aanpaste. Ik loop hiervoor ook op 'minimalistische' schoenen, naja voorlopig op een tussenvorm dan maar uiteindelijk is het de bedoeling op 'zo min mogelijk schoen' te lopen.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Bedankt voor de info otherfool. Ik had daar werkelijk nog nooit van gehoord.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Wie wel? Een interessant aspect aan hardlopen is dat het de meest beoefende sport is (ik geloof dat alleen al zo'n 4 a 5 miljoen Nederlanders regelmatig een rondje gaan rennen) terwijl bijna niemand er ooit 'les' in heeft gehad of over techniek nadenkt. We gaan gewoon maar lopen en dat op schoenen die op allerlei manieren (supinatie, overpronatie, hoge hak) sinds hun ontwikkeling in de jaren '70 de natuurlijke hardloopbeweging aanpassen en 'verbeteren'. De schoenenfabrikanten gaan er eigenlijk van uit dat de menselijke voet helemaal niet geschikt is om op hard te lopen en dus overal steun nodig heeft.

Tegelijkertijd zien we echter dat het aantal blessures met deze schoenen steeds maar toeneemt (volgens statistieken heeft 65 - 80% van de lopers jaarlijks minimaal 1 blessure). Zeker de laatste jaren komt er dan ook steeds meer verzet tegen deze overgeproduceerde schoenenmarkt en is er groeiende aandacht voor looptechniek (kijk eens op pose-running of chi-running) en materiaal (less = more, zelfs bij de grote fabrikanten zoals de lijn van Nike Free).

Grondgedachte is dat de mens 'geboren is om te rennen', leestip hierbij is het fascinerende (en bovendien uitermate vermakelijke) Born to Run van Christopher McDougall.

Fueledable

• 231 messages
  • 3444 votes

otherfool

Nee, ik doe het gewoon voor de lol.

Sanvean

• 173 messages
  • 2584 votes

Fueledable wrote:

Mijn 'sport' is elke avond een uur tot anderhalf uur lopen.

Prima toch!

Als je echt elke avond een rondje gaat lopen/wandelen (wat een behoorlijke motivatie/geestkracht vereist trouwens), dan beweeg jij waarschijnlijk meer dan minstens 80-90% van alle Nederlanders denk ik zo.

Er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat stevig wandelen minstens zo gezond, en misschien wel gezonder, is dan hardlopen bijvoorbeeld. Zie bericht van otherfool over de looptechniek -> met wandelen minder kans op blessures dan met hardlopen. En voor hart en spieren zou het volgens mij ook minstens zo gezond zijn als hardlopen, dus... (maar blijft koffiedik kijken, elke wetenschapper heeft weer een andere mening/invalshoek).

Ik ben trouwens ruim een jaar geleden begonnen met stevige wandelingen, en heb daarna toch maar de hardloopmaterialen aangeschaft.

Als ik nu geen zin heb om hard te lopen maar ik toch even wil bewegen (of moet, van mezelf), dan maak ik gewoon weer een stevige wandeling. Beter iets dan niets, toch.

otherfool wrote:

Wie wel? Een interessant aspect aan hardlopen is dat het de meest beoefende sport is (ik geloof dat alleen al zo'n 4 a 5 miljoen Nederlanders regelmatig een rondje gaan rennen) terwijl bijna niemand er ooit 'les' in heeft gehad of over techniek nadenkt.

Ik heb er ook wel eens van gehoord. Toen ik begon met hardlopen ben ik wat gaan lezen en ben ik dit ook wel eens tegengekomen. Het zou een natuurlijkere manier van lopen (landen op je voet) zijn dan de "gewone" manier (op de hiel dus).

Om eerlijk te zijn ben ik ook zo iemand die er de moeite niet voor neemt om echt op techniek te letten. Ik ben nog steeds wel lui van nature, ook al ben ik begonnen met hardlopen. Ik neem nog wel de moeite om een warming-up te doen van enkele minuten (2-4, lol), maar een cooling-down, daar ben ik echt te lui voor.

Verbaas me dan ook dat ik nog geen problemen heb gehad qua spierpijn en andere fysieke ongemakken. Even afkloppen dus, ben toch geen 20 meer.

Materny

• 10188 messages
  • 1026 votes

Schoenen zijn een onnodig item. De mens verliest het volledige contact met zichzelf en met de aarde door constant zijn of haar voeten te verstoppen in een lederen omhulsel. Hoe heerlijk is het om bare-footed in de branding te lopen, of door het gras; voelen wat er onder je gebeurt (en in jou). De volledige sensorische werking gaat verloren, en beginnende pijn dan wel klachten uiten zich in een stadium wanneer het al te laat is.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

HIPPIE ALARM!

Heb je wel pleisters en jodium in huis, Materny?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Kumbaya. Persoonlijk zijn mijn problemen met (hardloop)schoenen overigens niet spiritueel van aard maar functioneel. Ze doen (aantoonbaar) gewoon de verkeerde dingen met een rennende voet.

Fueledable wrote:

Nee, ik doe het gewoon voor de lol.

Als je er lol in hebt om elke dag zo lang te lopen schuilt er ooit een marathonloper in je, kan niet anders

Sanvean wrote:

Ik neem nog wel de moeite om een warming-up te doen van enkele minuten (2-4, lol), maar een cooling-down, daar ben ik echt te lui voor.

Ik heb daar ook heel weinig aandacht voor hoor, warming up is voor lange afstanden toch al een beetje overbodig en cooling down doe ik eigenlijk helemaal niet, ik wandel de laatste 100m naar mijn huis en dat is het dan wel. Vroegâh had ik een heel schema met rekken en strekken en opbouw en afbouw en weet ik het maar tegenwoordig doe ik niet meer zo moeilijk

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Laatst las ik wel een artikeltje dat het allemaal barweinig uitmaakt of je nou dure speciale of simpele hardloopschoentjes droeg.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Nou ja, het ligt wel aan jezelf.

En specialst die kijkt hoe je loopt en schoenen daarop afstemt is echt geen overbodige luxe weet ik uit ervaring.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Ik heb er verder geen kennis over, maar volgens dat artikeltje zorgden dure schoenen eerder voor blessures dan dat ze ze voorkwamen. Kan ik me best wat bij voorstellen, aangezien mensen misschien zullen denken "aan de schoenen zal het niet liggen".

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Het heeft niet zoveel met duur of goedkoop te maken. Wel met vorm, de aansluiting naar de hiel en de zool bijvoorbeeld.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mja, dat schijnt dus wel mee te vallen.

"Maar uit research blijkt dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat speciaal ontworpen schoenen een gunstig effect hebben op het lichaam"

Dure loopschoenen voorkomen geen blessures - Nieuws - magUZA

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Bredeweg is in ieder geval op het goede spoor. Alleen voor mensen met een (ernstige) voetafwijking hebben speciale hardloopschoenen enig nut. Die fysioloog ook, de moderne loopschoentechnologie laat mensen wel degelijk correcter lopen. Alsof een normaal gezond mens 'correcter' moet lopen. Dat is iedereen een medisch korset aanmeten omdat 2% van de mensheid er 1 nodig heeft.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Het 'wetenschappelijk bewijs' zal me worst zijn. Ik merk zelf de voordelen.

merijn82

• 1931 messages
  • 460 votes

Montorsi

Ja, dat sluit weer een beetje aan op Otherfool's verhaal op deze pagina volgens mij.

Ik heb recentelijk nieuwe hardloopschoenen gekocht. N.a.v zo'n filmpje van m'n loopgedrag, dat ze in de winkel maken, kreeg ik anti-pronatie schoenen mee. Nou die heb ik na 2 weken weer omgeruild voor neutrale... Dat werd hem niet! Sinds dien ben ik er ook aan gaan twijfelen en neig ik ook meer naar de 'less is more'-theorie.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

otherfool wrote:

Bredeweg is in ieder geval op het goede spoor. Alleen voor mensen met een (ernstige) voetafwijking hebben speciale hardloopschoenen enig nut. Die fysioloog ook, de moderne loopschoentechnologie laat mensen wel degelijk correcter lopen. Alsof een normaal gezond mens 'correcter' moet lopen. Dat is iedereen een medisch korset aanmeten omdat 2% van de mensheid er 1 nodig heeft.

Is niet waar. Ik heb zelf ondervonden wat het kan betekenen als bvb je ene been een fractie langer is dan de andere.

Huisarts zegt ook: zoiets zou je normaal gesproken nooit in je leven merken, tenzij je rare dingen gaat doen als 20 km rennen enzo .

Bepaalde aanpassingen (bvb in de zool hoef je verder geen dure schoenen voor te kopen) helpen dan weldegelijk.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

kos wrote:

Het 'wetenschappelijk bewijs' zal me worst zijn. Ik merk zelf de voordelen.

Dat hoorde je over de Biostabil ook

Maar nee, Ik heb er verder geen oordeel over, het past juist binnen het 'koop vooral wat je zelf fijn vindt zitten', en als je dit het fijnste vindt lijkt me dat dan ook meer dan prima.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

kos wrote:

Is niet waar. Ik heb zelf ondervonden wat het kan betekenen als bvb je ene been een fractie langer is dan de andere.

Huisarts zegt ook: zoiets zou je normaal gesproken nooit in je leven merken, tenzij je rare dingen gaat doen als 20 km rennen enzo .

Bepaalde aanpassingen (bvb in de zool hoef je verder geen dure schoenen voor te kopen) helpen dan weldegelijk.

Een (significant) beenlengteverschil schaar ik dan ook onder 'voetafwijking'. Net als platvoeten of klompvoeten of weet ik al. Een 'fractie' (hoeveel is dat bij jou dan?) beenlengteverschil hebben we trouwens allemaal wel. Het gros heeft daarvoor echt geen zooltjes nodig om 2 uurtjes te joggen. Maar als het jou aantoonbaar helpt heb ik er uiteraard niks op tegen.

Maar mijn queeste richt zich dan ook helemaal niet op medische problematiek (en zooltjes), maar op de grondgedachte dat alle (!) lopers de laatste 3 decennia 'correcter' dienen te lopen middels moderne loopschoenen, terwijl 'we' het 2 miljoen jaar probleemloos zonder hebben gedaan. En het heeft al met al alleen maar meer blessures opgeleverd.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Dat correcter lopen heeft denk ik meer met het type loper te maken, niet als basisprincipe.

Mensen die zwaarder zijn, kniekwaaltjes hebben of iets aan de rug kunnen echt wel verstandiger lopen (en dat zijn heel veel mensen)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Iedereen die een hardloopwinkel binnenstapt krijgt schoenen mee die (1) pronatie of supinatie tegengaan en (2) een hak hebben die zo'n 2 centimeter boven de tenen ligt. Dat is gewoon de standaard, zo heb ik ze ook meegekregen. Gewoon gezond, geen klachten, niet te zwaar, niks aan het handje. Maar je voet wordt per definitie ongeschikt geacht om op te lopen en moet dus aangepast worden. Dan ga je op het loopbandje van merijn82 staan om al je afwijkingen in kaart te brengen. Van achteren gefilmd, mind you. Dat we op de hak klappen is geen probleem. Nou dank je de koekoek.

Je zegt het trouwens wel goed: verstandiger lopen zouden we moeten doen, maar daar is nu juist geen aandacht voor. Je krijgt 2 lompe dingen aan je poten hangen en gaan met die banaan.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

het begint weer een beetje ergens op te lijken met bijna 200km deze week.

Materny

• 10188 messages
  • 1026 votes

otherfool wrote:

(quote)

Deed je er dan ook nog schermen bij of is dat echt een compleet andere discipline?

(quote)

Compleet andere discipline. Sowieso ook een olympische sport, er zijn maar weinig raakvlakken met dat wat ik deed.

Materny

• 10188 messages
  • 1026 votes

Ben trouwens wel benieuwd of iemand ervaring heeft met airsoften. Sinds vorig jaar gelegaliseerd in Nederland. Heb vandaag mijn wapenvergunning aangevraagd, en van wat ik tot nu toe ervaren en gelezen heb ben ik echt volledig verkocht.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Over de 1500km voor dit jaar intussen. Desondanks tot nu toe meer korte rondjes gereden en meer op snelheid getraind dan andere jaren.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

otherfool wrote:

Grondgedachte is dat de mens 'geboren is om te rennen'

Ook op asfalt?

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Materny wrote:

Ben trouwens wel benieuwd of iemand ervaring heeft met airsoften. Sinds vorig jaar gelegaliseerd in Nederland. Heb vandaag mijn wapenvergunning aangevraagd, en van wat ik tot nu toe ervaren en gelezen heb ben ik echt volledig verkocht.

Ik heb dat twee of drie jaar geleden eens gedaan in België ergens vlakbij Antwerpen. (Erg) leuk voor een keer, maar dan heb je het ook wel gehad wat mij betreft. Misschien over een paar jaar weer eens, maar om het nou geregeld te doen lijkt me niet veel aan (ik lijk uit jouw post op te maken dat je dat wil gaan doen). Ik moet wel zeggen dat ik het heb gedaan op een bloedhete dag met een blauwe lucht dus ik was op het einde van de dag helemaal kapot.

In het begin ben je nog fanatiek bezig met tactische plannen, maar dit wordt per uur minder eigenlijk. Kogeltjes doen de ene keer wel pijn, de andere keer niet. Het hangt er maar net vanaf waar je geraakt wordt en van welke afstand. Het brilletje besloeg (net als bij paintball) de hele tijd waardoor je steeds weer je bril probeert schoon te vegen. Richten gaat een stuk accurater dan bij paintball.

Hoezo heb je een wapenvergunning aangevraagd dan? Die wapens krijg je toch gewoon van de organisatie ter plaatse (inclusief naar zweet stinkende bivakmuts)?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.