- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #3
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #3
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Zat net trouwens in de avond etappe een heel kort interview met Luke Durbridge. Hij hoorde een toeschouwer schreeuwen: "Luke I am your father".
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Als Pogacar niet had bestaan, had je dan Vingegaard een onmenselijke renner genoemd?
Wellicht wel.
Die dopingbeschuldigingen die je nu ziet zijn belachelijk.
Ik herinner me 2022 - toen Jumbo er in slaagde om Pogacar 2 keer kapot te rijden - toen men dit soort verwijten naar het hoofd van Vingegaard en Jumbo slingerde. "Het kan niet dat een renner als Van Aert de beste renner ter wereld er af rijdt in een bergrit".
Dit is gewoon het lot van iedereen die er uit steekt in de tour.
We zien trouwens dat Pogacar op Hautacam nog altijd 30 seconden onder de klimtijd van Bjarne Riis (1996) zit! En dat na een korte bergrit met slechts 1 beklimming die echt noemenswaardig is. Ondanks beter materiaal, voedingsschema's, trainingen op hoogte, etc.
De klimtijd op Hautcam leert ons ook dat Vingegaard echt niet op niveau is dit jaar. In 2022 deed hij er na een zware rit slechts 36:34 over, deze week had hij 37:20 nodig! Ook in de vlakke tijdrit had ik al mijn twijfels bij Vingegaard.
Of de Vingegaard van 2022 en 2023 in staat zou zijn om deze Pogacar bij te benen is een andere vraag, want naar mijn gevoel reed Pogacar in 2022 en 2023 niet op niveau. Toch ben ik zeker dat een goede Vingegaard een pak dichter zou staan bij Pogacar in het klassement.
Het feit dat Lipowitz nog dichtbij kan komen zegt eigenlijk genoeg. Ook bij Remco zien we dat hij niet op het niveau van vorig jaar zit. Spijtig voor ons.
Ik denk dat Visma het vandaag anders zal aanpakken. Niet meer als een gek aan het peloton sleuren, maar gericht aanvallen op de laatste klim.
Hun tactiek tot nu toe (dezelfde als voorgaande jaren) leverde hen in het wielerprogramma 'Vive le Vélo' al kritiek op van Bruyneel en Dumoulin: Ze rollen de rode loper uit voor Pogacar. Als UAE de rit wil winnen, laat ze er dan zelf voor werken.
De rit van vandaag:
Hoe dan ook denk ik dat vandaag voor de vluchters is. Visma gaat niet meer rijden, en voor UAE is het ook welletjes geweest. Pogacar wil in elke tour een rit winnen in elke bergketen. Volgens mij staan enkel Mont Ventoux en Col de la Loze nog op z'n lijstje.
Het zal een gevecht zijn om in de vlucht te geraken: Deze zal niet kunnen vertrekken zonder de aanwezigheid van Milan. Want die moet nu aan de bak om ook in de bergritten groene punten te sprokkelen. Het kan dus best zijn dat de vlucht pas goed en wel kan vertrekken op de flanken van de Tourmalet.
Dat zal er dan meteen voor zorgen dat de grote vluchtersgroep direct uitgedund wordt naar een groepje van 5 a 10 man.
Uiteindelijk zal een renner die tussen plaats 10 en 20 staat in het algemeen klassement deze rit winnen. Normaal zou ik een renner als Carapaz tippen voor deze rit, maar nu zou ik op Mas, Kuss of Skjelmose durven gokken.
Edit: Als Belg dacht ik er niet aan, maar Arensman maakt bij nader inzien ook wel kans vandaag.
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/tdf25-profil-et-14/62561/0:0,1005:603-960-0-90/284a7
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik denk ook een rit voor de vluchters. Ik denk dat er in het begin een inspanning van UAE is om niemand weg te laten rijden die op minder dan een kwartier zal staan. Als dat lukt krijg je een zeer gecontroleerd gereden etappe met een uitbarsting op de laatste klim. De winnaar komt uit de kopgroep (en zou inderdaad best Arensman kunnen zijn, maar er zijn tig kanshebbers). De favorieten gaan te keer op de laatste berg maar Pogacar neemt vandaag niet het initiatief, maar pakt toch op iedereen tijd. Niet zoveel als donderdag.
happie
-
- 6234 messages
- 426 votes
Denk inderdaad dat Visma niet gaat rijden. Zou Jorgensen proberen in de ontsnapping te krijgen, die staat al op 14 minuten.
Denk dat Gall ook wel wil proberen in de ontsnapping te gaan. Als hem dat lukt dan zie ik Uno X en/of Red Bull kopgroep kort houden en dan wint Pogacar weer.
Vaak ook van die ploegen die dan door een bepaalde renner hun top 8 of top 10 plek beschermen.
lang pee
-
- 3207 messages
- 1401 votes
Vandaag gaat het inderdaad voor de vluchters zijn, en Pogacar die gelukkig nog verder uitloopt op saaie piet Vingegaard. Ik zie Evenepoel een grote klap krijgen. Ik geeft ex renner Sergeant gelijk. Is een fantastisch renner, maar zal nooit genoeg bergop kunnen rijden om de Tour te winnen. Zou zich beter gaan focussen op Klassiekers en korte rittenwedstrijden...
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Vandaag gaat het inderdaad voor de vluchters zijn, en Pogacar die gelukkig nog verder uitloopt op saaie piet Vingegaard. Ik zie Evenepoel een grote klap krijgen. Ik geeft ex renner Sergeant gelijk. Is een fantastisch renner, maar zal nooit genoeg bergop kunnen rijden om de Tour te winnen. Zou zich beter gaan focussen op Klassiekers en korte rittenwedstrijden...
Evenepoel is 25 jaar. Niemand kan voorspellen hoe hij er over 4, 5, 6 jaar voor staat. In de wielrennerij lopen prestatiecurves niet altijd via een ideale lijn. Evenepoel heeft al aangetoond drieweekse rondes aan te kunnen. Geen reden voor hem om niet zijn doel, winnen van Tour de France, na te jagen.
lang pee
-
- 3207 messages
- 1401 votes
U kan gelijk hebben, heeft de Vuelta al gewonnen, maar als je weet dat Mas daar tweede was en Ayso derde en dopingman Lopez vierde. En was al eens derde in de Tour, maar ik blijf er toch bij dat hij nooit bergop het verschil zal maken, en dus nooit de Tour zal winnen. Ik geeft hem meer kans als hij top is in de Ronde van Zwitserland, of bv Catalonie. Ik hoop dat ik mis ben, maar denk het niet. Laat het vandaag maar Arensman zijn....
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
U kan gelijk hebben, heeft de Vuelta al gewonnen, maar als je weet dat Mas daar tweede was en Ayso derde en dopingman Lopez vierde. En was al eens derde in de Tour, maar ik blijf er toch bij dat hij nooit bergop het verschil zal maken, en dus nooit de Tour zal winnen. Ik geeft hem meer kans als hij top is in de Ronde van Zwitserland, of bv Catalonie. Ik hoop dat ik mis ben, maar denk het niet. Laat het vandaag maar Arensman zijn....
Nou ja, dit jaar wint hij de Tour in elk geval niet meer. Jammer. Eigenlijk begin ik steeds meer fan te worden van Evenepoel. Een eigenzinnig en niet altijd sympathiek overkomend persoon, maar daardoor wel erg authentiek.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Dat jongetje die de bidon van Evenepoel krijgt heeft later een mooi verhaal. Je hoopt natuurlijk dat hij wint, maar pijn bij verliezen is het af en toe ook mooi om te zien.
lang pee
-
- 3207 messages
- 1401 votes
Nou ja, dit jaar wint hij de Tour in elk geval niet meer. Jammer. Eigenlijk begin ik steeds meer fan te worden van Evenepoel. Een eigenzinnig en niet altijd sympathiek overkomend persoon, maar daardoor wel erg authentiek.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Geweldige race van Thymen Arensman. Super gedaan. Een overwinning die echt hard meetelt.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Allemaal veel plezier in de bioscoop, mensen. Wint er weer eens een Nederlander een geweldige bergetappe, blijft het hier oorverdovend stil.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Allemaal veel plezier in de bioscoop, mensen. Wint er weer eens een Nederlander een geweldige bergetappe, blijft het hier oorverdovend stil.
Voot mij heeft hij pas net gewonnen, Werkelijk fantastisch. Had vandaag een familiefeestje en wilde niks weten en keek dus later. Blij dat ik dat deed.
Die handjes voor zijn mond, vol verbazing hoe dit kan. Dat is voor mij het beeld.
De vierde bergrit winnaar in de tour uit Nederland in deze eeuw pas. Boogerd, Dumoulin en Poels.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Het was een geweldige overwinning. Zeker als je bedenkt hoe hij volle bak aan het achtervolgen was op o.a. Kuss en Martinez en daarna iedereen op minuten rijdt. Normaal zie je dat iemand overblijft van een kopgroep en dan ingerekend wordt door Pogacar, maar vandaag was dat gelukkig niet aan de orde. Hij dicteerde de koers vandaag en niemand anders. Iedereen speelde slechts een bijrol (behalve Evenepoel, maar op een andere manier) en Arensman had de hoofdrol. Dik en dik verdiend.
Verder was het ook een hele lastige etappe door de regen en mist. Die afdaling van de Tourmalet was ook heel erg zwaar voor sommigen. Terwijl Niki Terpstra aan het uitleggen was dat Martinez niet goed daalde, vloog Martinez bijna de bocht uit. Maar ook de bidon van Evenepoel was een schitterend fragment, terwijl hij daarvoor nog kwaad was op de cameraman. De tranen daarna zijn ook prachtig en laten zien dat Evenepoel vandaag misschien wel volwassen is geworden. Het is ook maar gewoon een mens met het hart op de goede plek. Als mens en karakter blijft hij gewoon de oude, maar wel met een aantal wijze lessen. Vanaf vandaag reed hij voor het laatst in de jongerentrui, zowel letterlijk als figuurlijk
En dan als laatste nog het kartonnen bord van een toeschouwer, die door Alaphilippe uit de handen wordt getrokken voor de top van de Tourmalet. Niks fancy regenjasjes, maar gewoon oldschool.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
De vierde bergrit winnaar in de tour uit Nederland in deze eeuw pas. Boogerd, Dumoulin en Poels.
Het Belgische lijstje. Wat een weelde de laatste 10 jaar!
2011: Saint-Gaudens - Plateau de Beille: Jelle Vanendert
2016: Limoges - Le Lioran: Greg Van Avermaet
2016: Montpellier - Mont Ventoux (Chalet Reynard): Thomas De Gendt (De beruchte rit waar Froome te voet ging)
2019: Mulhouse - La Planche des Belles Filles: Dylan Teuns
2021: Oyonnax - Le Grand Bornand: Dylan Teuns
2021: Sorges - Malaucène: Wout van Aert
Wanneer ik verder terug ga in de tijd, dan moeten we al naar 1983 om een Belgische ritwinst in een bergrit tegen te komen. Niets dus tussen 1983 en 2011!
In 1983 won de 36-jarige Lucien Van Impe de klimtijdrit van Morzine naar Avoriaz. Z'n laatste ritwinst in de tour, en z'n laatste eindwinst in het bollenklassement.
lang pee
-
- 3207 messages
- 1401 votes
Het Belgische lijstje. Wat een weelde de laatste 10 jaar!
2011: Saint-Gaudens - Plateau de Beille: Jelle Vanendert
2016: Limoges - Le Lioran: Greg Van Avermaet
2016: Montpellier - Mont Ventoux (Chalet Reynard): Thomas De Gendt (De beruchte rit waar Froome te voet ging)
2019: Mulhouse - La Planche des Belles Filles: Dylan Teuns
2021: Oyonnax - Le Grand Bornand: Dylan Teuns
2021: Sorges - Malaucène: Wout van Aert
Wanneer ik verder terug ga in de tijd, dan moeten we al naar 1983 om een Belgische ritwinst in een bergrit tegen te komen. Niets dus tussen 1983 en 2011!
In 1983 won de 36-jarige Lucien Van Impe de klimtijdrit van Morzine naar Avoriaz. Z'n laatste ritwinst in de tour, en z'n laatste eindwinst in het bollenklassement.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Gefeliciteerd Belgie met een fraaie en slim gespeelde zege van Wellens.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Morgen rustdag, dinsdag vlakke aanloop en finish op Mont Ventoux, woensdag een aanvallersetappe waar de klimmetjes redelijk ver van de finish liggen, donderdag en vrijdag een loodzwaar alpentweetal. Dondedag 3 x buitencategorie en vijdag 2x en er naast ook nog 1x eerste en 2x tweede. Zaterdag is voer voor aanvallers en zondag de vernieuwde parijsetappe. We hebben nog wat voor de boeg,
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Woensdag wordt een massasprint, zo is die etappe wel uitgetekend door de organisatie (aldus routeplanner Thierry Gouvenou). En ik verwacht ook wel een sprint want dit zal effectief de laatste kans zijn daarvoor. En zeker iemand als Milan zal willen om Pogacar (en een beetje Vd Poel) voor te blijven.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Klopt. Maar de laatste massasprint in de tour is altijd een raar ding. Vaak winnen er toch vluchters.
De laatste jaren:
2024: Sprinter (Philipsen)
2023: Vluchter (Kasper Asgreen)
2022: Sprinter (Laporte)
2021: Vluchter (Mohoric)
2020: Vluchter (Soren Krah Andersen)
2019: Sprinter (Ewan)
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6851 votes
McEnroe die heimelijk en zogenaamd onbewust doping pakte en met zijn grote bek lijnrechters en scheidsrechters uitfoeterde omdat hij niet tegen zijn verlies kon. Wat een idioot en eenverwende kleuter was dat zeg. Pffffffff... begrijpelijk dat ge daar fan van was.
lang pee
-
- 3207 messages
- 1401 votes
McEnroe die heimelijk en zogenaamd onbewust doping pakte en met zijn grote bek lijnrechters en scheidsrechters uitfoeterde omdat hij niet tegen zijn verlies kon. Wat een idioot en eenverwende kleuter was dat zeg. Pffffffff... begrijpelijk dat ge daar fan van was.
MisterPink
-
- 1352 messages
- 6851 votes
Nou nee, bij mij op de tennisclub zat ook zo'n eikel die al uit riep voordat de bal over de lijn was. Vrij irritant om daar tegen en mee te spelen kan ik je vertellen.
De ruzies van McEnroe waren soms wel vermakelijk maar feitelijk onsportief richting de tegenstanders die hierdoor toch afgeleid werden. Al ging McEnroe ook tekeer als hij 6-2 en 5-0 voor stond.
Ivan Lendl was mijn voorbeeld. Ook flink van het steroïden potje gesnoept trouwens.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Van der poel heeft longontsteking en start niet vandaag
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Onley nog steeds op podiumkoers
al heeft Lipowitz de beste kaarten in handen.
Tadej doet er vandaag op de Berg van Petrarca nog een minuutje bij en zal dan in de Alpen netjes het wiel van Jonas opzoeken om lekker fris Parijs te halen.
happie
-
- 6234 messages
- 426 votes
Ze hebben er weer een lang gevecht voor gemaakt. Milan nog met een wanhoopspoging. Hier had hij toch bij moeten zitten.
De Arend voor zijn tweede?
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Toch wel complimenten voor de poging van Vingegaard, ondanks dat het weinig zin heeft. Pogacar koerst verstandig door niet alles te geven en rustig naar de laatste 2 ritten toe te gaan. Zijn seizoen zit er nog lang niet op namelijk. Dan de vraag of Pogacar echt niet beter kan, of dat hij dus aan het sparen is, of een beetje van beide. Ik denk dat hij nog wel wat pijlen over heeft om af te schieten.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik had vandaag voor het eerst deze tour de indruk dat Pogacar echt aan zijn max zat, Ik denk dat hij blij is dat donderdag nog twee dagen duurt.
De jonge Paret-Peintre was veel slimmer in de sprint en won daarom.
Vingegaard is na de finish op een fotograaf gebotst, hopen dat dat meevalt.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
De rit op de Ventoux vond ik de mooiste tot nu toe in deze tour.
De onvermoeibare Healy, Mas die het eerst leek te halen, Pogacar en Vingegaard die aan mekaar gewaagd zijn, Van Wilder die plots uit het niets komt en het groepje uit de klauwen van Pogi houdt, Paret-Peintre die voor Soudal wint op deze mythische berg.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Morgen de wraak van Pogacar? Wellicht de zwaarste rit van de hele tour.