• 177.896 movies
  • 12.200 shows
  • 33.968 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.891 votes
Profile

Evolutie vs. creationisme

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

BoordAppel wrote:

Natuurlijk wel, iets dat bewezen kan worden is de waarheid. Elke godsdienst op aarde kan gelijk hebben maar ze hebben nu eenmaal geen bewijzen. Heb je South Park gezien? I'm sorry but the mormons were right. Ik zie het al helemaal voor me ook al geloof ik niet in een hemel, toch laat ik de mogelijkheid op een kiertje staan, simpelweg omdat ik het niet weet.

Overigens denk ik dat er geen God bestaat omdat wij mensen dit kunnen verzinnen, dus dat zal vast niet de waarheid zijn. Veel te makkelijk.

Wetenschap is toch ook door de mensen verzonnen?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis schreef:

(quote)

Hetzelfde geldt voor wetenschap. Wat voor de wetenschap ooit de ware weg was, is het nu niet meer.

Zal best. Ontken ik niet. Nou en? Jij haalde de implementaitie als argument aan, ik niet.

In de basis zijn het tegepolen. Punt uit.

Dat is een contemporaine veronderstelling van iemand die in een tijdperk leeft van de eeuwen waarin het Westen bekeert van het christendom tot de Verlichting.[/quote]

Noem mij een godsdienst waar iets anders voor geldt.

Je hebt het ook meteen over bestaande eeuwenoude godsdiensten. Als ik morgen een godsdienst begin, die uitgaat van een wetenschappelijk referentiekader, en die uitgaat van een Schepper, totdat het tegendeel is bewezen, dan zie ik nergens een tegenpool.

Klinkt schattig, maar A) bestaat die godsdienst niet, B) geef ik die godsienst weinig kans en C) moet jij me maar eens uitleggen hoe je zulks had willen zien.

In de basis zal het zichzelf in twijfel moeten trekken. Dat is dus een tegenpool.

(quote)

Maar zo zit het ook, ten diepste.

Ik vind het klinklare prietpraat. Uiteindelijk gaat het om het in twijfel trekken. Alles staat in de wetenschap op losse groeven en verandert als iets anders wordt bewezen dan aanvankelijk werd aangenomen.

Het feit dat jij je lekker voelt bij bewijsvoering, argumentatie en toetsing (want die vergat je), betekent niet dat daar de ultieme oplossing ligt.

Vandaar dat er een tegenpool bestaat.

Godsdienst verandert. Niet in de laatste plaats door haar tegenpool Wetenschap.

Dat kun je hooguit beweren vanuit jouw cultuur en op grond van de jou bekende religies, die voor een groot deel hun godsbewijs haalden uit het onverklaarbare. [/quote]

Noem mij een andere.

Vreemd overigens dat je onder religies alleen maar lijkt te denken aan de jou bekende religies, en wetenschap steeds in enkelvoud noemt. Dat maakt de vergelijking zo krom.

Misschien is dat een taalkundig iets, want ik ben me continu bewust van de meervoud ervan.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Dionysos wrote:

Wetenschap is toch ook door de mensen verzonnen?

Hehe, deze uitspraak geeft wel mooi aan dat dit een eindeloze discussie is.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

"Hier zijn de regels, volg ze goed op en u word beloont".

Dat heeft dus niets met het protestantse christendom te maken.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BoordAppel wrote:

iets dat bewezen kan worden is de waarheid.

Dat is geen feit maar een aanname. Als je daar vanuit gaat, dan is ook dat een overtuiging, een dogma.

Zoveel verschillen wetenschap en religie niet van elkaar.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter schreef:

Jij haalde de implementaitie als argument aan, ik niet.

Als je met wetenschap bedoelt: het samenstel van consensus in de huidige wetenschappen, en als je met godsdienst de meest bekende religies bedoelt, dan kun je stellen dat die twee in veel opzichten elkaars tegenpolen zijn.

Dat maakt de idee wetenschap en de idee religie nog niet per definitie tegenpolen.

Dat in onze tijd onze wetenschappen en onze godsdiensten op sommige punten tegenover elkaar staan, wil nog niet zeggen dat een godsdienst de rationele rede per definitie in de weg staat; dat kun je enkel volhouden als je denkt te kunnen bewijzen dat er geen enkele godsdienst zou kunnen bestaan die de rationele rede als basis heeft.

Alles staat in de wetenschap op losse groeven en verandert als iets anders wordt bewezen dan aanvankelijk werd aangenomen.

Is ook maar een dogma.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Zelva wrote:

(quote)

Dat heeft dus niets met het protestantse christendom te maken.

Huh? Ultiem wel, juist.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter schreef:

(quote)

Huh? Ultiem wel, juist.

Is toch meer een katholieke gedachte. De zwaar-protestantse gedachte is voor zover ik weet eerder: ga er niet van uit dat je ooit iets goed doet, en wees blij als het je lukt te geloven, want dat is de enige wijze waarop je het ooit nog beter kan krijgen, en dat dan slechts na de dood.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dat in onze tijd onze wetenschappen en onze godsdiensten op sommige punten tegenover elkaar staan, wil nog niet zeggen dat een godsdienst de rationele rede per definitie in de weg staat; dat kun je enkel volhouden als je denkt te kunnen bewijzen dat er geen enkele godsdienst zou kunnen bestaan die de rationele rede als basis heeft..

Het gaat erom dat in den basis elke godsdienst het geloof centraal zet. En dat geloven nu eenmaal de antithese is van bewijzen.

Nu kun je wel rare fratsen uithalen door te beginnen over geloven in bewijs en bewijs van geloof, maar dat doet er niet toe. Het is yin en yang.

Laat ik het zo zeggen: Vrouwelijk staat tegenover mannelijk. En nu kun jij wel komen aanzetten met verhalen dat het best mogelijk is om mannelijk en vrouwelijk in een figuur te hebben (dat is ook zo); dat neemt niet weg dat het twee tegenpolen zijn.

(quote)

Is ook maar een dogma.

Een querulant ben je.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis schreef:

(quote)

Is toch meer een katholieke gedachte.

Dat zie ik niet. Da's meer 'Leef volgens de regels en als dat niet lukt betuig dan spijt'

De zwaar-protestantse gedachte is voor zover ik weet eerder: ga er niet van uit dat je ooit iets goed doet, en wees blij als het je lukt te geloven, want dat is de enige wijze waarop je het ooit nog beter kan krijgen, en dat dan slechts na de dood.

"Hier zijn de regels, volg ze goed op en u wordt beloond" klinkt mij juist erg protestants in de oren. Niet het huige leven doet er namelijk toe, maar het hiernamaals. Leef volgens de regels van de bijbel en uiteindelijk kom je in de hemel.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter schreef:

Het gaat erom dat in den basis elke godsdienst het geloof centraal zet. En dat geloven nu eenmaal de antithese is van bewijzen.

Je hebt gelijk.

Een querulant ben je.

Een querulant met de pretentie een verlicht filosoof met een protestantse onderbroek te zijn. Vreselijk inderdaad. Ik hou er meteen weer mee op.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Ik vind dat Wouter mijn mening goed verwoord !

Dat geloof en wetenschap elkaars tegenpolen zijn, kwam ik een paar weken geleden nog expliciet tegen in een filosofisch boek. Het kwam toen erg geloofwaardig over, ik zal het eens opzoeken.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter wrote:

klinkt mij juist erg protestants in de oren.

Daar wil ik van af zijn, er zijn teveel protestante stromingen die vaak juist vanwege opvattingen over heden en hiernamaals zijn afgesplitst. Heb daar veel te weinig kaas van gegeten.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Je hebt gelijk.

En nou in de hoek jij!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

cornelis schreef:

(quote)

Dat is geen feit maar een aanname. Als je daar vanuit gaat, dan is ook dat een overtuiging, een dogma.

Euh, dus jij zegt dat alles wat de wetenschap sluitend bewezen heeft, niet de waarheid hoeft te zijn? Dus de aarde kan net zo goed zo plat als een pannekoek zijn en het middelpunt van het heelal?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BoordAppel schreef:[/b]

jij zegt dat alles wat de wetenschap sluitend bewezen heeft, niet de waarheid hoeft te zijn?

Dat zeg ik. En dat heb ik van wetenschapsfilosofen.

Als je stelt dat wat wetenschappelijk bewijsbaar is, ook per se de waarheid is, dan is dat een aanname, een dogma, een vertrekpunt, waarover consensus kan bestaan; meer niet.

Alleen al gezien het feit dat de wetenschap bepaalde zaken lang als bewijsbaar en bewezen heeft geacht, die later evenzogoed wetenschappelijk zijn weerlegd.

plat als een pannekoek

Het waren eveneens wetenschappers die dat lange tijd veronderstelden.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

cornelis schreef:

Dat zeg ik.

Dan is dit vast wel een leuke link voor jou. Klik!

Het waren eveneens wetenschappers die dat lange tijd veronderstelden.

Het was vooral de kerk die dit veronderstelde en als er iemand tegen in ging met rationele bewijzen dan werd hij het zwijgen op gelegd. Galileo Galilei bijvoorbeeld.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BoordAppel schreef:

Het was vooral de kerk die dit veronderstelde

En heel veel wetenschappers. Het was immers te zien dat de aarde plat was. En waarneming stond in die tijd zeer hoog in het wetenschappelijke vaandel.

Dat de kerk die mening propageerde had vooral te maken met de enorme invloed van de kerk op alles, op de staat, op de wetenschap, op de publieke opinie en dus ook op de consensus.

Als die Galileo-geschiedenis ons iets leert, is het juist dat wetenschappers open moeten staan voor ideeën die indruisen tegen de consensus, en dat dus nooit zomaar datgene, wat je tot nu toe als waar aannam, ook per se de waarheid is.

werd hij het zwijgen opgelegd

Werd hem het zwijgen opgelegd.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

cornelis schreef:

En heel veel wetenschappers. Het was immers te zien dat de aarde plat was. En waarneming stond in die tijd zeer hoog in het wetenschappelijke vaandel.

De wetenschap van de middeleeuwen is niet te vergelijken met de huidige wetenschap. Dat ging er allemaal heel anders aan toe. Je kan trouwens zien dat de aarde rond is, of iig een kromming heeft, aan de horizon.

Als die Galileo-geschiedenis ons iets leert, is het juist dat wetenschappers open moeten staan voor ideeën die indruisen tegen de consensus, en dat dus nooit zomaar datgene, wat je tot nu toe als waar aannam, ook per se de waarheid is.

In sommige gevallen wel. Maar als er nu een wetenschapper gaat beweren dat de aarde plat is dan wordt ie keihard uitgelachen, over een X aantal jaar zal ie nog worden uitgelachen. Sommige dingen zijn gewoon een feit, daar valt niet aan te ontkomen.

(quote)

Werd hem het zwijgen opgelegd.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Nee, daar ben ik het toch niet mee eens hoor. In ons perspectief is de aarde wel rond, maar dat kan morgen anders worden, met andere bewijzen en redeneringen.

Hij is nu net zo rond, als dat hij vroeger plat was.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Lijkt me toch moeilijk. Probeer maar .

(afbeelding)

Toch vrij rond als je het mij vraagt.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

BoordAppel wrote:

In sommige gevallen wel. Maar als er nu een wetenschapper gaat beweren dat de aarde plat is dan wordt ie keihard uitgelachen, over een X aantal jaar zal ie nog worden uitgelachen. Sommige dingen zijn gewoon een feit, daar valt niet aan te ontkomen.

Niet mee eens. Ook later in de geschiedenis zijn er nog wel dergelijke 'schokkende' ontdekkingen gedaan. Aan het eind van de 19e eeuw dacht men dat men klaar was met de natuurkunde, dat alles met de toen bekende wetten (Newton enzo) kon worden verklaard. Dat bleek ook niet waar (Einstein, Heisenberg, etc.). Waarom denk je dan dat wat er nu gedacht wordt wél DE WAARHEID is? Er is op dit moment een model om de wereld te beschrijven, en er is nog niet aangetoond dat dat model niet klopt. Maar dat betekent nog helemaal niet dat dat model de waarheid is.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

BoordAppel wrote:

Lijkt me toch moeilijk. Probeer maar .

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is Maar zoals Ingrid al aangaf: fundamentele ontdekkingen liggen ook nog in de toekomst. Anders word het een beetje saai in de wetenschap, en zou iedereen zich bij de ontdekkingen tot nu toe neer leggen (en begint het erg veel op een godsdienst te lijken !).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BoordAppel wrote:

De wetenschap van de middeleeuwen is niet te vergelijken met de huidige wetenschap.

En de wetenschap van 2050 is weer anders dan die van 1950, enz, enz,....

Maar wat is nou je punt?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BoordAppel wrote:

Toch vrij rond als je het mij vraagt.

(afbeelding)

Toch vrij plat, als je het mij vraagt.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

lngrid wrote:

Waarom denk je dan dat wat er nu gedacht wordt wél DE WAARHEID is?

Dat denk ik niet. Niet in alle gevallen iig, ik hou de mogelijkheid open dat iets als de evolutietheorie best wel een onzin kan zijn. Voor nu is het voor mij iig de beste verklaring. Dat de aarde rond is twijfel ik overigens niet aan, een ieder die dit wel doet vind ik eerlijk gezegd een beetje raar.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

cornelis wrote:

Toch vrij plat, als je het mij vraagt.

Eigenlijk is dat ook alleen op zee te zien. Zo'n rare gedachte was het ook niet om te denken dat de aarde plat was, maar toen men de zeeen opging zag men dat dit onmogelijk was en de aarde wel rond moest zijn.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Dionysos schreef:

(quote)

Dit is niet waar.

Dat is wel waar. De wetenschapper redeneert alleen vanuit de wetenschap, de gelovige alleen vanuit zijn geloof. Ze beperken hun denkvrijheid en houden zich aan regeltjes. Zo simpel ligt 't. Er is ook nog grijs gebied hoor......mensen die zich daar in bevinden kunnnen wat met wetenschap EN met geloof. Ze denken ruimer.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

BoordAppel schreef:

Eigenlijk is dat ook alleen op zee te zien.

't is "te zien" omdat je het weet.

Zo'n rare gedachte was het ook niet om te denken dat de aarde plat was, maar toen men de zeeen opging zag men dat dit onmogelijk was en de aarde wel rond moest zijn.

Men kwam er ook pas achter doordat ze niet van die platte aarde afdonderden.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Dat is wel waar. De wetenschapper redeneert alleen vanuit de wetenschap, de gelovige alleen vanuit zijn geloof. Ze beperken hun denkvrijheid en houden zich aan regeltjes. Zo simpel ligt 't. Er is ook nog grijs gebied hoor......mensen die zich daar in bevinden kunnnen wat met wetenschap EN met geloof. Ze denken ruimer.

Ik had het over de atheïsten.

Dat is namelijk geen geloofsovertuiging of een dogmatische beweging, maar slechts een onderdeel van een grotere levensbeschouwing.

Dus als jij beweert dat atheïsten zichzelf beperken op de manier zoals wetenschappers en godsdienstige belijders dat doen, dan zeg ik dat dat niet klopt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.