• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.404 votes
Profile

De Wereld Draait Door - DWDD

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Zou het? Wat betreft die vergelijking met Piet heb je gelijk, zowel raar om te gebruiken op dat moment als dat het ingestudeerd klonk.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ziegler wrote:

Vreemde reacties allemaal. Simek maakt een blunder van formaat en sylvana maakt daar zeer terecht een opmerking over.

Bleef het maar bij die ene opmerking, maar helaas... En een blunder van formaat nog wel, nounou... dan zijn we allemaal wel hypersensitief aan het worden he. Dat Sylvana 10 minuten later vervolgens een dikke meneer en plein public uitlacht doet vermoeden dat haar egocentrische gemier meer met haar eigen 15 minuutjes fame had te maken dan een werkelijke oproep tot het verder aanhalen van de fatsoensnormen.

Dat vervolgens twitterend Nederland over haar heen is zo mogelijk nog vreemder. Ik dacht dat we het er over eens waren dat 'zwartjes' niet een manier is om te spreken over mensen met een donkere huidskleur.

Tja, ik dacht dat we het er ook over eens waren dat honderden ronddobberende lijken in het zicht van de Europese haven een belangrijker issue is dan het geneuzel (2 dagen achtereen) van een omhooggevallen TMF-vrouwtje over een wat ongelukkige woordkeuze. Als hier in Groningen de aarde eens echt gaat schudden, er 1000 doden vallen en de lokale Martin Simek opvang verleent terwijl hij 'die arme boertjes toch' mompelt, gaan we dan ziedende agrariërs bij DWDD krijgen in plaats van aandacht voor de echte slachtoffers? Nu ik erover nadenk, Halina Reijn heeft vast wel een achteroom die 2 kippen houdt dus dat geeft haar een mooie kans om als 'ernstig gekwetste' eens lekker bij Matthijs aan tafel te gaan huilen...

Overigens moeten DWDD (en ook Pauw e.d.) eens leren dat Twitter geen 'nieuwsbron' is, dat daar in de anonimiteit walgelijk gal wordt gespuwd weten we nou wel een keer.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Als je het in een gesprek over vluchtelingen hebt over 'toen bracht ik die zwartjes daar heen' snap je het gewoon niet helemaal. Heeft ook niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp niet belangrijk vinden of zo.

Uiterst merkwaardig ook dat dat de hele tijd verdedigd wordt.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Simek is natuurlijk ook een merkwaardige vent...

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

kos wrote:

Uiterst merkwaardig ook dat dat de hele tijd verdedigd wordt.

Ik weet niet wie het verdedigt, het is wat dommig taalgebruik van Simek maar nauwelijks een halszaak. Maar hoofd- en bijzaken onderscheiden heeft Sylvana blijkbaar niet gehad op de kappersschool.

Overigens heeft ze zich nu definitief opgeworpen als geweten van Nederland, foto's van gebraden varkensvlees op de barbecue mogen niet meer op twitter want vervelend voor moslims en Giel's flauwe grap voor open doel dat de Songfestival act van Finland eigenlijk uit Mongolië kwam heeft mevrouw Simons ook al weer ernstig gekwetst.

Lijkt me echt een ontzettend leuke en gezellige vrouw in het echt.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

otherfool wrote:

Overigens heeft ze zich nu definitief opgeworpen als geweten van Nederland,

Tenzij het om dikke mensen gaat, zoals jezelf ook al terecht aangaf.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Ja maar het feit dat sylvana hyper irritant is zegt niets over de uitspraak. Dingen kan je best los van elkaar zien zonder te zeggen 'hoor dan wie het zegt' (sylvana). Want bij simek had ze uiteraard een punt.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

mikey wrote:

Want bij simek had ze uiteraard een punt.

Maar die term valt reuze mee. Misschien is het wat ongelukkig om het zo op tv te gebruiken als je tegenover Sylvana zit, maar je moet het wel in de context zien. Simek hield daar een vrij emotioneel betoog over de arme mensen die hij daar al aandrijvend vond. Daar spreekt hij licht vertederend over, maar ziet ook dat het zielige hoopjes mens zijn. In het Nederlands ga je al snel verkleinwoorden gebruiken dan. Had Simek 'mensjes' gebruikt, of allicht 'Afrikaantjes', dan had er geen haan naar gekraaid. Maar nu benoemt hij die vluchtelingen op een ander aspect (huidskleur, i.p.v. afkomst) en dan is een afkorting ineens denigrerend? Want 'zwarten' alleen had gemogen van Simons, want die term vond ze niet zo spannend.

Net als die columniste die met het woord dobberneger op de proppen kwam, ook al een pracht van een vondst die wringt en schuurt maar wel precies zegt wat ermee bedoeld wordt. Binnen je zeggen en schrijven mag je ook best de taal gebruiken om iets duidelijker te zeggen, ook al kan dat hard voor sommigen overkomen. We zijn niet allemaal tere zieltjes, toch?

Zwartje an sich is geen belediging, al kan het wel zo gebruikt worden, bijvoorbeeld om iemand persoonlijk aan te duiden, dan kan het wel degelijk beledigend zijn (en vaak is het dan ook zo bedoeld.)

Ziegler

• 539 messages
  • 261 votes

otherfool wrote:

Ik weet niet wie het verdedigt, het is wat dommig taalgebruik van Simek maar nauwelijks een halszaak. Maar hoofd- en bijzaken onderscheiden heeft Sylvana blijkbaar niet gehad.

Niemand zegt dat de foute opmerking van huilebalk Simek een halszaak is. Ook Sylvana niet. Voor zover ik weet maakte twitterend nederland er een halszaak van. Net zoals jij in dit draadje.

Als iemand in mijn bijzijn donkere mensen als 'zwartjes' aanduidt zeg ik er ook wat van. Overigens maak ik dat eigenlijk nooit mee. Dat maakt het des te vreemder dat Simek die woordkeuze wel meende te moeten bezigen op tv.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Komkom, ze maakte er wel een halszaak van en wil (oh hoe verrassend) nu ook een tv-programma gaan maken over racisme in Nederland. Dat zal ongetwijfeld niet een interessant programma over witte privileges worden maar meer over of Mien uit Apeldoorn een keer per ongeluk de huidskleur van haar buurman gebruikte om hem tijdens een theekransje aan haar beste vriendin te omschrijven.

Ik maak er verder (een beetje) een halszaak van vanwege de al langer durende en continue stroom van verregaande politiek correcte debilisering en vertrutting van de samenleving waarin iedereen zich altijd maar gekwetst lijkt te voelen en geen greintje relativeringsvermogen schijnt te bezitten. Of ze nou en masse een Mexicaans meisje aanschrijven omdat die het waagt een liedje over 'puta' Robben te schrijven, tekenaars overhoop schieten vanwege een cartoon of twee dagen achtereen op de landelijke televee gaan oreren over een woordje. Altijd maar beledigd, altijd maar gekwetst, het dunne tere huidje kan niks hebben, je schouders ophalen is geen optie meer: vol met gestrekt been erin, alles en iedereen moet z'n bek houden want ik ben beledigd. De woorden van dominee Gremdaat worden steeds profetischer: aan die vieze gore gekwetsten, die hypocriete klootzakken, gaat de maatschappij kapot.

Dominee Gremdaat - Beledigen - YouTube

Dat was mijn nummer 1 ergernis, Matthijs.

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3940 votes

mjk87 wrote:

Zou het? Wat betreft die vergelijking met Piet heb je gelijk, zowel raar om te gebruiken op dat moment als dat het ingestudeerd klonk.

Ik doelde trouwens op dit interview in de Volkskrant: Martin Simek: 'Ik word zo moe van dat Nederlandse politiek correcte geneuzel' | 4 Uur Nieuwsbreak | de Volkskrant

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Dank voor de link. Ben het met de man op best wat punten eens, maar het lijkt ook of hij bepaalde oogkleppen op heeft.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Beatrice de Graaf (wie is er geen fan?) weer in topvorm vandaag in een wat mij betreft mooie uitzending van DWDD. Minder opiniemakers en meer experts op tv graag.

merijn82

• 1931 messages
  • 460 votes

Inderdaad, dat zou het programma goed doen. Ik ben al een tijd geleden afgehaakt, puur vanwege het overschot aan vervelende en steeds terugkerende opiniemakers. Wel jammer, want nu moet ik daardoor de leukere/betere items missen.

Ziegler

• 539 messages
  • 261 votes

Ik begrijp dit volkomen. Heb je die taart gezien? Die had ik ook niet willen mislopen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Na het gesprek van gisteren, dat eigenlijk niet om aan te zien was, vandaag gelukkig iemand aan het woord die wél verstand van zaken heeft.

Het is te hopen dat niet alleen Siewert van der Linden z'n lesje leert, maar ook DWDD, door niet langer mensen uit te nodigen die geen specifieke kennis hebben van een bepaald onderwerp maar te kiezen voor deskundigen.

(En voor de duidelijkheid: corrigeren voor bepaalde variabelen is geen politieke keuze, dat is een statistische noodzakelijkheid.)

Basto

• 11925 messages
  • 7400 votes

Nou, het gejank van Replay haalt het niveau weer naar een historisch dieptepunt.

"Ze is niet als JOU....."

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Jammere is dat ons aller Sywert te stom is om simpele tabellen te lezen (hier te zien dat het echt niet moeilijk was) en daarmee de kern van zijn punt eigenlijk niet meer kan maken.

Dit rapport gebruikt Lucassen overigens.

Is het zo erg als Lienden zei? Nee, natuurlijk niet. Maar dit soort wetenschappers nuanceert alles zo kapot dat verloren gaat daarin. Er is altijd wel een statistiek te vinden die in je voordeel uitvalt, en Lucassen is niet te beroerd alles wel erg in zijn straatje uit te leggen. Nee, dan ook liever geen wetenschappers (want niemand twijfelt aan hen), of in ieder geval er één tegenover die direct weerwoord kan geven. Lucassen bracht het zelfs zo dat diegenen die nu binnenkomen allemaal relatieve lieverds zijn en ons land er beter op wordt, terwijl nu net zo ongeveer de meest gevaarlijke groep binnenkomt. In al zijn details vergeet hij het grote plaatje dat een ander beeld schetst.

Op dat rapport zelf heb ik nog wel een vraag of derde en vierde generatie allochtonen bij de autochtonen horen. Gezien de torenhoge cijfers bij de eerste en tweede generatie zouden de volgende weleens de cijfers van autochtonen kunnen pushen. En er zijn wel veel meer vraagtekens en vragen bij te zetten, maar ik denk dat dan een moderator hier gaat schoonmaken.

Conclusie blijft, of twee wetenschappers voor zulk een onderwerp (voor en tegen) of geen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

mjk87 wrote:

Maar dit soort wetenschappers nuanceert alles zo kapot dat verloren gaat daarin. Er is altijd wel een statistiek te vinden die in je voordeel uitvalt, en Lucassen is niet te beroerd alles wel erg in zijn straatje uit te leggen. [...] Lucassen bracht het zelfs zo dat diegenen die nu binnenkomen allemaal relatieve lieverds zijn en ons land er beter op wordt, terwijl nu net zo ongeveer de meest gevaarlijke groep binnenkomt. In al zijn details vergeet hij het grote plaatje dat een ander beeld schetst.

En dat grote plaatje is gebaseerd op getallen die je nu tevoorschijn gaat toveren?

Lucassen deed niets anders dan de gegevens die we hebben, namelijk over de criminaliteitscijfers van de migranten uit de jaren '90, op tafel leggen. Niks genuanceer of eigen straatje. Alleen dat Keulse verhaal was niet onderbouwd maar dat mag op het conto worden geschreven van Van Nieuwkerke die niet begrijpt dat gegevens uit het verleden wel degelijk iets kunnen zeggen over het heden.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Dat grote plaatje is dus dat er veel mensen uit de risicogroep binnenkomen. Dan kan op het één aspect volgens de cijfers (waar ongetwijfeld ook 3e en 4e generatie bij zit) nog wel lijken mee te vallen, het is wel dat er in de totale groep die binnenkomt relatief veel rotzooi binnenkomt.

En dat wat Lucassen in zijnstraatje noemde betrof de arbeidsparticipatie. Hij noemde alleen een totaal getal maar dat was inclusief positieve uitschieter Iran en de Balkan. Groepen die meer lijken op Syriërs zitten beduidend lager. En ook dat is gebruik van statistiek: nu eens de details pakken en die ene uitzondering, dan weer het positievere brede beeld. En dan nog zou er daar iemand moeten zitten die daarop kan inhaken.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Volgens mij zei hij juist dat Joegoslaviers veel lager zaten qua arbeidsparticipatie (1/4) dan mensen die uit het Midden-Oosten kwamen (3/4). Maar goed, ben het met je eens dat hier gewoon een compleet beeld gegeven moet worden maar dat is dan vooral een taak van de interviewer lijkt me.

Verder weet ik niet precies wat je bedoelt met de risicogroep, jongeren? Criminaliteit is hoger onder jongeren en er komen veel jongeren binnen, zoiets? Als de cijfers die Lucassen echter geeft uit de jaren '90 ook gaan gelden voor de huidige migranten dan wordt het gemiddelde criminaliteitscijfer onder jongeren (autochtonen en migranten samen) echter lager... (Dat de totale hoeveelheid criminaliteit toeneemt als de bevolking toeneemt (in dit geval door migratie) dat lijkt me ten enen male onvermijdelijk.) Daarnaast gaf hij ook aan, en dat klopt volgens mij ook, dat er juist veel hoogopgeleide mensen binnenkomen. Dus ik blijf benieuwd naar getallen om het grote plaatje dat je schetst te onderbouwen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

eRCee wrote:

Volgens mij zei hij juist dat Joegoslaviers veel lager zaten qua arbeidsparticipatie (1/4) dan mensen die uit het Midden-Oosten kwamen (3/4).

Omvang van de groepen van het totaal lijkt me. De cijfers staan verder keurig in het rapport.

Verder weet ik niet precies wat je bedoelt met de risicogroep, jongeren? Criminaliteit is hoger onder jongeren en er komen veel jongeren binnen, zoiets?

Precies dit.

Als de cijfers die Lucassen echter geeft uit de jaren '90 ook gaan gelden voor de huidige migranten dan wordt het gemiddelde criminaliteitscijfer onder jongeren (autochtonen en migranten samen) echter lager... (Dat de totale hoeveelheid criminaliteit toeneemt als de bevolking toeneemt (in dit geval door migratie) dat lijkt me ten enen male onvermijdelijk.)

Niks is onvermijdelijk natuurlijk. Verder is daar ook te lezen dat door de jaren heen deze mensen crimineler worden (2e generatie). Overigens wil ik wel geloven dat asielzoekers zelf minder snel crimineel gedrag vertonen dan andere groepen. Je zit nog enigszins beschermd in de centra en hebt criminaliteit allicht minder nodig op dat moment. Over seksueel geweld, waar de discussie me begon, kon ik niets vinden trouwens in het rapport.

Daarnaast gaf hij ook aan, en dat klopt volgens mij ook, dat er juist veel hoogopgeleide mensen binnenkomen. Dus ik blijf benieuwd naar getallen om het grote plaatje dat je schetst te onderbouwen.

Zijn daar al cijfers van. Rapport lijkt ook alleen mannen te pakken in een bepaalde leeftijdscategorie. Hoogopgeleiden geven per saldo minder overlast ja, maar het blijven jonge mannen die hoog in de misdaadcijfers staan. En er zit ook genoeg laagopgeleid volk tussen.

Een organisatie als vluchtelingenwerk geeft al aan dat het vooral jonge mannen zijn (klik)

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Sorry hoor, maar als je bang bent voor een absolute toename van criminaliteit door bevolkingsgroei (terwijl er een relatieve afname plaatsvind door migratie) dan moet je een heel andere discussie voeren. Bijvoorbeeld door vooral te kijken naar geboortecijfers. Anouk met haar zes kinderen is dan pas bedreigend.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Er vindt een relatieve afname plaats in een bepaalde groep, er vindt een relatieve toename plaats op de totale bevolking, mijns inziens wel een probleem ja. Maar dat is wat Lucassen met zijn fixatie op losse getallen lijkt te vergeten.

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1833 votes

Dat Sywert een klein foutje maakte is het probleem niet zo. Het probleem is dat er structureel mensen bij DWDD worden uitgenodigd die nogal ongefundeerde of gekleurde uitspraken doen die niks met de werkelijkheid te maken hebben (of de werkelijkheid vermijden). De vorm waar alles in gebeurt schijnt belangrijker te zijn dan de inhoud voor DWDD. Hier is Prem natuurlijk ook een groot voorbeeld van. Wat me ook opvalt is dat Matthijs bekende gasten uitnodigt die slechts een mening ergens over hebben zonder enige expertise.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Basto wrote:

"Ze is niet als JOU....."

Niet als jouW

Basto

• 11925 messages
  • 7400 votes

Klopt, het was nog erger....

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Hoe bedoel je?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Heh, lekker optreden van Freek de Jonge. Hij formuleert niet altijd even duidelijk maar wel zeer terechte, relativerende opmerkingen over de overspannen Erdogan-discussie.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.