- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Daarom zeg ik, zolang het aansluit bij zijn leefwereld. Een goed voorbeeld waaraan ik denk nu is de Afro-Amerikaan die een koppel vormt met Meadow. Puur speculatie natuurlijk, maar als Meadow in die relatie bleef ( op een serieuze manier ) zou Tony dat nooit goedgekeurd hebben. Dat zijn dochter gelukkig zou kunnen zijn, is van geen belang voor hem. Nuja, eigenlijk ook niet zo een goed voorbeeld want je kunt dan ook gewoon stellen dat Tony een racist is ( maar de onderliggende psychologische oorzaak is wel hetzelfde; geen inlevingsvermogen voor iets anders dan datgene wat juist is volgens jou), maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
@ Mikey
Empathie heeft hij vooral voor dieren, en in beperkte mate voor mensen. Een voorbeeld is inderdaad de laatste scene tussen hem en Junior. Of wanneer hij zijn zoon red van zijn zelfmoordpoging.
Het is nooit helemaal duidelijk in hoeverre hij een schoft was of werk-gerelateerd. Maar een fijne man zou ik hem niet willen noemen. Maar vergeleken bij een Mikey Corleone was hij een wandeling in een park.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Ja, daar heb je wel een punt. Dat van die bruid herinner ik me wel niet, welk seizoen was dat?
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Ik kon het niet geloven toen ik het op nu.nl zag. James Gandolfini overleden, toch wel mijn favoriete acteur gezien The Sopranos... James Gandolfini = Tony Soprano. Verder leefde hij natuurlijk ook erg ongezond, dus de kans op een hartaanval was groot.
@ eRCee
Jij hebt de serie duidelijk niet begrepen, Tony Soprano is DUIDELIJK een sociopaat en empathie mist hij volledig. Asaharo heeft het grotendeels al uitgelegd, hij mist zelfs empathie voor zijn familie.
Bovendien spelen details een grote rol in deze serie waardoor je het einde ook beter kunt begrijpen, maar die heb je ongetwijfeld ook over het hoofd gezien als je zegt dat er geen samenhang is tussen de afleveringen.
Leuk om een stempeltje te plaatsen, en ja hij vertoond inderdaad duidelijke eigenschappen die aan de stempel sociopaat worden toegekend, maar zo zwart-wit is het niet. Dat maakt de serie naar mijn mening zo sterk, en met name het karakter Tony. Hij is net als (de meeste?) mensen niet in een specifiek hokje te drukken. Empathie ontbreekt totaal niet in het personage van Tony. Ik durf zelfs te stellen dat in sommige gevallen zijn empathie en schuldgevoelens (overgevoeligheid) juist één van de redenen is van zijn agressieve uitingen.
Oh ja.. R.I.P. to James Gandolfini. The Sopranos kijken zal nu nooit meer hetzelfde zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik hoop dat dat laatste ook voor mij opgaat.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Die eindscene net weer gezien. Zo meesterlijk!
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@Mikey
Het is idd niet zo zwart-wit alhoewel ik dat wel zo breng. Je hebt gelijk over Artie, maar de manier hoe Tony hem hielp was niet echt verstandig(door zijn restaurant op te blazen). Dat met Vito was denk ik toch wel puur uit eigen belang, Vito bezorgde namelijk het meeste geld van alle capo's. Je hebt gelijk met die trouwerij, daar steunde hij John wel.
@Glacius
Interessante constatering over zijn agressiviteit, kan je gelijk in hebben. Het is echter wel zo dat je verleden jou maakt en daardoor kan Tony sociopatische trekjes hebben. Hij heeft eigenlijk ook alle reden hiervoor; een moeder en oom(?) die geen/weinig liefde voor je voelen, opgroeien in een slecht milieu. Een vrouw die alleen maar bij je is vanwege je macht en rijkdom. Vrienden zoals Tony B en Pussy die jou verraden. Etc.
david bohm
-
- 3074 messages
- 3439 votes
Hoofdrolspeler in de beste serie die ik ooit heb gezien is overleden.
Erg jammer.
RIP James Gandolfini
Eraser2
-
- 387 messages
- 922 votes
Ja wat een triest nieuws zeg, de beste man is slechts 51 jaar geworden.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Een goed voorbeeld waaraan ik denk nu is de Afro-Amerikaan die een koppel vormt met ...
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Canvas gaat alles series weer uitzenden vanaf zondag naar aanleiding van...
korenbloem02
-
- 708 messages
- 1781 votes
@Mikey
Het is idd niet zo zwart-wit alhoewel ik dat wel zo breng. Je hebt gelijk over Artie, maar de manier hoe Tony hem hielp was niet echt verstandig(door zijn restaurant op te blazen). Dat met Vito was denk ik toch wel puur uit eigen belang, Vito bezorgde namelijk het meeste geld van alle capo's. Je hebt gelijk met die trouwerij, daar steunde hij John wel.
@Glacius
Interessante constatering over zijn agressiviteit, kan je gelijk in hebben. Het is echter wel zo dat je verleden jou maakt en daardoor kan Tony sociopatische trekjes hebben. Hij heeft eigenlijk ook alle reden hiervoor; een moeder en oom(?) die geen/weinig liefde voor je voelen, opgroeien in een slecht milieu. Een vrouw die alleen maar bij je is vanwege je macht en rijkdom. Vrienden zoals Tony B en Pussy die jou verraden. Etc.
Interessante discussie. Tony heeft zeker psychopatische trekken, maar aan de andere kant weer niet. Tony reflecteert er op een gegeven moment ook tijdens een therapiesessie. Hij vraagt zich zelf dan af hoe dingen waren gelopen als hij niet opgegroeid was als de zoon van....
Het verschil (en dit lees je ook in psychologische rapporten over leden van de maffia) is dat zij juist wel empathie hebben en geen persoonlijkheidsstoornis. De karakter eigenschappen die zij hebben en verder hebben ontwikkeld, zijn nodig om het werk te doen wat ze doen. Een sluipschutter bij de marine, wie 20 mensen neerschiet, is ook geen serie moordenaar. Maar wij vragen die gedragseigenschappen van hem op dat momet.
Dit geld het zelfde voor mafiosi als Tony, hun wereld vraagt juist dit soort gedrag. En natuurlijk zullen mensen met een wat agressief karakter en wie eerder denken dat de maatschappelijke regels minder voor hun tellen, juist eerder die mafia kant opgaan dan iemand met een heel lief karakter.
Ik vind juist dat tony heel veel empatie laat zien, maar voornamelijk richting zijn kinderen en vrouw. Maar dat is zijn eigen en ziet hij als onderdeel van hem zelf. De rest van zijn vrienden is werk, en hij weet in wat voor een werk hij zit. Wanneer je docu's kijkt van echte mafiosi op youtube beschrijven ze dit ook: De vriendschappen zijn heel oppervalkkig, je weet dat je beste vriend je dood kan schieten als iemand hoger daartoe beveelt. Tony daarin tegen vind ook niet dat hij iets heel verkeerds doet. Een mooi voorbeeld vind ik toen die vader van de vriend van Meadow (tony zijn highschool vriend) een schuld opbouwde. vanaf dat moment ziet tony die man niet meer als een vriend, maar als een klant in zijn zaken en veranderd ook zijn houding naar hem. Maar dit doen politie agenten ook (als het goed is), wanneer een agent ineens bij een inbraak wordt geroepen, en een goede vriend van hem blijtk het te zijn. Zal hij hem ook aressteren (als het goed is). Dan veranderd zijn houding ook naar die vriend en als die vriend dan ook nog dreigt weg te lopen of laat onvoorspelbaar gedrag zien, zal de agent ook zijn middelen gebruiken. Hij zal zich professioneel opstellen.
Dit doet tony dus ook buiten het huis, maar dan met andere maatregelen en andere codes.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@korenbloem02
Klopt grotendeels wel ja! Ik vraag me echter af of hij zijn vrienden wel echt ziet als werk. In het begin van de series niet, je ziet bijvoorbeeld dat hij zich echt verraden voelt door Pussy omdat hij een vriend van hem was. En het schuldgevoel voor Tony Blundetto, waardoor hij later in de problemen komt met Johnny Sac en Billy Leotardo. (Nadat Tony B Billy's broer doodschiet.)
The Sopranos is gewoon heel erg psychologisch en het zit ook nog eens heel erg goed in elkaar, dat maakt de serie zo geniaal.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
@hidde
Het zijn vrienden en werk en reputatie. De problemen ontstaan wanneer hij moet laveren tussen werk en vriendschap tegenover familie, companen zijn dr melfi etc
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ik kan trouwens niet ontdekken of ze op Canvas nou echt alle 6 de series gaan doen, maar zoiets kwam wel voorbij op twitter. In ieder geval staat zondag 22.40 episode 1.1 gepland. Zo te zien ook elke week op zondag en niet dagelijks oid.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@Mikey
Inderdaad, en daar heeft Tony dus wel weer moeite mee, wat hem toch ook weer menselijk maakt. 
korenbloem02
-
- 708 messages
- 1781 votes
@korenbloem02
Klopt grotendeels wel ja! Ik vraag me echter af of hij zijn vrienden wel echt ziet als werk. In het begin van de series niet, je ziet bijvoorbeeld dat hij zich echt verraden voelt door Pussy omdat hij een vriend van hem was. En het schuldgevoel voor Tony Blundetto, waardoor hij later in de problemen komt met Johnny Sac en Billy Leotardo. (Nadat Tony B Billy's broer doodschiet.)
The Sopranos is gewoon heel erg psychologisch en het zit ook nog eens heel erg goed in elkaar, dat maakt de serie zo geniaal.
Made guys noemen elkaar: "friends of ours" en wanneer je geen made guy bent noemen ze die gene friend of mine. Wanneer de vrouw van Johnnie Sacks is beledigs en ze houden die telefoonmeeting met Junior. Sacks zegt: "He insulted her. He made a very insensitive joke about her body to some friends of ours." Hier doelt hij niet op de hij en Junior de zelfde vrienden hebben. Een mafiosi mag zich zelf nooit openbaar maken als mafiosi ook niet tegenover een mafiosi, maar dit moet via een andere mafiosi: Die dan zegt: friend of ours (dus dit houdt in dat ze openlijk over criminele activiteiten kunnen spreken). is de introducé geen mafiosi: zeggen ze dus friend of mine.
Tony gaat ook wel eens naar Junior voor advies en als junior vraagt wat kom je doen: Dat zegt tony: "About that little thing of ours" wat wat weer afstamt van de naam van de siciliaanse mafia Cosa Nostra.
Daar komt bij: als Pussy de boel verraad, houdt dit in voor tony dat hij misschien wel 30 jaar de bak in gaat of misschien wel langer, er spelen andere belangen. En zij waren samen opgegroeid. Tony verklaard alles zo dat hij geen slecht mens is. Pussy wilde hem verraden, dus wat moest hij dan? Vergeet niet de mensen die hem gaan verraden zijn misschien nog egoistischer dan de gene die hun mond dichthouden en worden verraden. (zie Sammy the Bull)
In films als de godfather wat meer gestoeld is op de cosa nostra, noemen ze bendes: families. In het siciliaans wordt dit Cosca genoemd. Vroeger waren dit soort crime families ook verbonden met bloedbanden.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@korenbloem02
Ja zeker, de maffia mengt hun werk met het privé, wat de samenwerking hechter maakt.
Verder heb je gelijk over de codetaal die de maffia gebruikt, het laatste wat Tony dan ook tegen Uncle Junior zegt is; This Thing of Ours, en Junior wist precies nog wat hij bedoelde ondanks zijn dementie.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Bij Canvas, op zondagavond na de film, deze week om 22u40.
The Sopranos, voorlopig alleen de eerste reeks.
Amerikaanse maffiaserie over het wel en wee van de bendeleider Tony Soprano (James Gandolfini) en zijn twee 'families': zijn gezin en de maffia.
Naar aanleiding van het overlijden van James Gandolfini (1961-2013).
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
In films als de godfather wat meer gestoeld is op de cosa nostra, noemen ze bendes: families. In het siciliaans wordt dit Cosca genoemd. Vroeger waren dit soort crime families ook verbonden met bloedbanden.
De 'Ndrangheta ( Calabrië) werkt nog steeds volgens dit principe van bloedbanden, jonge meisjes en jongens worden uitgehuwelijkt om de zakenbelangen veilig te stellen. Er bestaat zelfs een speciale commisie die disputen binnen bepaalde families oplost aangezien er vroeger gehele families werden uitgemoord. Samen met de Camorra de machtigste organisatie uit Europa. De Cosa Nostra is al een tijdje zijn oorspronkelijke macht kwijt en wordt zelfs bekeken binnen deze organisaties als een marginale factor. Een beetje zoals New York met Jersey doet in deze serie.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
ik wil hier toch iets over zeggen: wat tony tegen die arme knul zei is onvergeeflijk maar hij werd meteen door zichzelf bestraft toen hij oog in oog kwam met uncle bens, of is dat met een z? Dus zo'n kouwe kikker is hij niet. Ik vond zijn vrouw eigenlijk naarder hierin.
Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat ik dringend de serie eens moet herbekijken. 
korenbloem02
-
- 708 messages
- 1781 votes
De 'Ndrangheta ( Calabrië) werkt nog steeds volgens dit principe van bloedbanden, jonge meisjes en jongens worden uitgehuwelijkt om de zakenbelangen veilig te stellen. Er bestaat zelfs een speciale commisie die disputen binnen bepaalde families oplost aangezien er vroeger gehele families werden uitgemoord. Samen met de Camorra de machtigste organisatie uit Europa. De Cosa Nostra is al een tijdje zijn oorspronkelijke macht kwijt en wordt zelfs bekeken binnen deze organisaties als een marginale factor. Een beetje zoals New York met Jersey doet in deze serie.
In de tv-serie: Inside the Gangster Code. wordt de Camorra redelijk groot in beeld gebracht en Camorra is juist (ondanks hun bekendheid door de film en boek) geen grote internationale bende. Camorra is voornamelijk groot in Napels: maar is qua structuur en orginsatie en activiteiten niet te vergelijken met de andere 2. Camorra is meer als 100 straat bendes binnen wijken van Napels. Zonder echt overkoepelende leiders, haast iedereen kan lid worden etc.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld: "Ndrangheta wat opereert vanuit kleine dorpen, erg gesloten is etc. Meeste mannen worden vaak pas laat in hun dertigste ingewijd of je komt uit goed nest.
De Cosa Nostra is juist door Provenzano dieper ondergronds gegaan, de italiaanse overheid heeft totaal geen zicht op bijvoorbeeld: is er nog een commissie, wie is nu capo di tuta capi. Welke fracties doen wat etc. Zelfde geld voor de 5 families, er wordt binnen de fbi geklaagd dat georganiseerde misdaad geen prioriteit heeft: geld gaat voornamelijk richting terrorisme (wat ook in de Sopranos wordt aangehaald
).
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
RIP James Gandolfini
Wat hadden wij nog veel plezier aan hem kunnen beleven de komende jaren, fantastische acteur.
[embed]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vEyhCZK2jJM[/embed]
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Canvas gaat alles series weer uitzenden vanaf zondag naar aanleiding van...
Het zou (voorlopig?) enkel gaan om het eerste seizoen.
Elke zondag op Canvas!
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
In de tv-serie: Inside the Gangster Code. wordt de Camorra redelijk groot in beeld gebracht en Camorra is juist (ondanks hun bekendheid door de film en boek) geen grote internationale bende. Camorra is voornamelijk groot in Napels: maar is qua structuur en orginsatie en activiteiten niet te vergelijken met de andere 2. Camorra is meer als 100 straat bendes binnen wijken van Napels. Zonder echt overkoepelende leiders, haast iedereen kan lid worden etc.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld: "Ndrangheta wat opereert vanuit kleine dorpen, erg gesloten is etc. Meeste mannen worden vaak pas laat in hun dertigste ingewijd of je komt uit goed nest.
De Cosa Nostra is juist door Provenzano dieper ondergronds gegaan, de italiaanse overheid heeft totaal geen zicht op bijvoorbeeld: is er nog een commissie, wie is nu capo di tuta capi. Welke fracties doen wat etc. Zelfde geld voor de 5 families, er wordt binnen de fbi geklaagd dat georganiseerde misdaad geen prioriteit heeft: geld gaat voornamelijk richting terrorisme (wat ook in de Sopranos wordt aangehaald
).
Inside the Gangster Code van Discovery?
ze hebben hun informatie niet goed in orde vrees ik.
Aan het begin van de jaren 90' met de oorlogen binnen de Cosa nostra is er een machtsvacuüm ontstaan waar de Comorra en Ndrangheta gewillig op inpikten. Wat je zegt van de Camorra is waar, maar eigenlijk moet je een onderscheid te maken. De bendes die opereren in Napels worden in de volksmond bestempelt als 'het systeem'. De Camorra is een puur fictieve titel die journalisten hebben uitgevonden. Toch gebruik ik het woord Camorrista om de volgende stap te kenmerken, maar dan moet je eerst het proces kennen; Als voorbeeld gebruik ik de bekendste clan; Di Lauro of Lauri, Deze zijn de leiders van het gebied Secondigliani en zijn wel degelijk de overkoepeling van al die verschillende bendes die in dit gebied opereren en die bendes moeten maandelijks een bedrag betalen om te mogen werken in dit gebied. Binnen die bendes zijn er mogelijke nieuwe clanleden, geen gangsters, maar zakenmannen, en daar zoeken ze naar. Vervolgens laten ze die kerels verhuizen naar plaatsen als Spanje, Oost-Europa, Latijns-Amerika, Ierland en met de fortuinen die ze vergaren (in napels) passen ze een soort hyper-kapitalisme toe. Door de meedogenloze werking van het systeem, is zelfs een mensenleven niets meer dan een product voor hun. En uit dit systeem komen de meest onethische zakenmannen ( Camorrista) die je je maar kan inbeelden, die in ieder land werkzaam zijn ( of toch komen werkzaam te zijn) in Europa.
Daarom zeg ik dat de Camorra een van de meest (machtige) gevaarlijke organisaties in de Europa is. Het produceert systematisch een groep psychopaten die binnen dit en zoveel jaren bij de elite van de wereld zal horen.
De Ndrangheta doet het dan op een andere manier maar er zijn ook gelijkenissen, Ze vergaren een fortuin door de zaken die ze doen in hun stad, dan sturen ze een gehele familie naar een gebied ( het geval in Duisburg geloof ik? is redelijk bekend). Verder sturen ze hun kinderen naar de beste scholen in de wereld om ervoor te zorgen dat ze hoge functies kunnen bekleden om zo opnieuw de macht veilig te stellen. Verder is het heel veel speculeren want ze zijn ongelooflijk gesloten zoals je zelf ook aangeeft.
Het draait niet meer enkel om de afzetmarkt binnen een territorium, dat is een middel zeg maar, geen doel. Het doel is macht, zoveel mogelijk macht, Bij de Ndrangheta om de volgende generaties veilig te stellen, en bij de Camorra puur uit willekeur.
korenbloem02
-
- 708 messages
- 1781 votes
Inside the Gangster Code van Discovery?
ze hebben hun informatie niet goed in orde vrees ik.
Aan het begin van de jaren 90' met de oorlogen binnen de Cosa nostra is er een machtsvacuüm ontstaan waar de Comorra en Ndrangheta gewillig op inpikten. Wat je zegt van de Camorra is waar, maar eigenlijk moet je een onderscheid te maken. De bendes die opereren in Napels worden in de volksmond bestempelt als 'het systeem'. De Camorra is een puur fictieve titel die journalisten hebben uitgevonden. Toch gebruik ik het woord Camorrista om de volgende stap te kenmerken, maar dan moet je eerst het proces kennen; Als voorbeeld gebruik ik de bekendste clan; Di Lauro of Lauri, Deze zijn de leiders van het gebied Secondigliani en zijn wel degelijk de overkoepeling van al die verschillende bendes die in dit gebied opereren en die bendes moeten maandelijks een bedrag betalen om te mogen werken in dit gebied. Binnen die bendes zijn er mogelijke nieuwe clanleden, geen gangsters, maar zakenmannen, en daar zoeken ze naar. Vervolgens laten ze die kerels verhuizen naar plaatsen als Spanje, Oost-Europa, Latijns-Amerika, Ierland en met de fortuinen die ze vergaren (in napels) passen ze een soort hyper-kapitalisme toe. Door de meedogenloze werking van het systeem, is zelfs een mensenleven niets meer dan een product voor hun. En uit dit systeem komen de meest onethische zakenmannen ( Camorrista) die je je maar kan inbeelden, die in ieder land werkzaam zijn ( of toch komen werkzaam te zijn) in Europa.
Daarom zeg ik dat de Camorra een van de meest machtige organisaties in de wereld is. Het produceert systematisch een groep psychopaten die binnen dit en zoveel jaren bij de elite van de wereld zal horen.
De Ndrangheta doet het dan op een andere manier maar er zijn ook gelijkenissen, Ze vergaren een fortuin door de zaken die ze doen in hun stad, dan sturen ze een gehele familie naar een gebied ( het geval in Duisburg geloof ik? is redelijk bekend). Verder sturen ze hun kinderen naar de beste scholen in de wereld om ervoor te zorgen dat ze hoge functies kunnen bekleden om zo opnieuw de macht veilig te stellen. Verder is het heel veel speculeren want ze zijn ongelooflijk gesloten zoals je zelf ook aangeeft.
Het draait niet meer enkel om de afzetmarkt binnen een territorium, dat is een middel zeg maar, geen doel. Het doel is macht, zoveel mogelijk macht, Bij de Ndrangheta om de volgende generaties veilig te stellen, en bij de Camorra puur uit willekeur.
Hier was ik van op de hoogte. Ik doelde echter sec op de clans zoals de Camorra geschets is. Of ze de machtigste zijn ter wereld weet ik niet. 'Ndrangheta heeft de voornamelijke heroine handel in handen en hebben door heel europa heen cellen, ook hier in Nederland en het incident wat je zelf net aanhaalt in Duisberg is ook een goed voorbeeld van hoe ver hun invloeden rijkt. Daarnaast krijgen de russen ook de stempel als machtigste.
Voor mij een verschil met de Camorra en de andere 2 grote misdaad organisaties uit italië. Is dat hun empire voornamelijk is gestoeld op napels en hun handel daar ook ligt. Grote jongens zijn inderdaad internationaal bezig. Onder andere in het programma van Discovery, werd dit ook naar voren gebracht. Hoe hoger je komt op de ladder, hoe meer internationale contacten je moet hebben. Maar daarin functioneert het systeem voornamelijk als een syndicaat ipv van een mafia-familie (met alles wat daar bij komt kijken). Echter zijn er natuurlijk ook overeenkomsten
Ik bekijk dingen heel nuchter: Maar waarom kan de presentator openlijk met camorrista spreken en discussieren en niet met de N'drangtha of Cosa nostra. Waarom wel een poolse gevangenisbende of poolse maffia, maar niet de russische maffia. Hoe machtiger en gevaarlijker een organisatie is, hoe dieper zij ondergronds zullen gaan. Hoe striktere regels en codes.
Er zijn een aantal erg leuke docu's op Youtube te vinden over deze onderwerpen. Het nadeel is dat de meeste gemaakt zijn met het oogpunt: de staat pakt ze keihard aan of met een hoog 'Cowboyitis' zoals tony het zou noemen.