• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

The Sopranos

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Het was een retorische vraag. Scherp...

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

En toch krijg je een antwoord, zo erg is dat toch niet? Maar ik stel voor dat we het weer over de serie gaan hebben, ok?

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Anyway.. niemand heeft Tony doodgeschoten zien worden... Hey maar Hidde, heb je een handboek van de Soprano's thuis of zo?

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Meneer Bungel wrote:

@ Apollinisch: inderdaad, ik las het zelfs de tweede keer ook nog zo (my bad)... Maar, opgevat zoals H1DD3 het bedoelt, dan moet het zo zijn dat altijd wanneer er iemand sterft, er gegeten wordt (vlak voor, tijdens, of na?)... dat klopt toch ook niet?

Nee dat klopt niet. Maar goed volgens de serie denken Italianen constant aan eten Maar de meeste moorden gaan buiten het gerecht om.

rob-1983

• 72 messages
  • 36 votes

Wat een ophef nog altijd over het einde Alleen al daarom is het een briljante serie!

Wat me altijd opvalt is dat de mensen die overtuigd zijn dat Tony dood is, altijd met zogenaamde feiten komen aanzetten die niets meer zijn dan speculaties en (vage) verwijzingen uit de serie. Het lijkt een beetje op conspiracy denken.
Feit is dat niemand (behalve misschien de schrijvers) zeker weet dat Tony dood is. Zelf denk ik ook dat hij is dood is gegaan, maar zeker weten doe ik dit niet, hij zou net zo goed nog kunnen leven. Dus in mijn ogen is het een open einde, waarbij ik persoonlijk denk dat hij wel is doodgegaan.

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

mikey wrote:
Anyway.. niemand heeft Tony doodgeschoten zien worden... Hey maar Hidde, heb je een handboek van de Soprano's thuis of zo?
Persoonlijk gegeven door David Chase! Haha, nee maar wat je zegt klopt, je ziet niet dat Tony doodgeschoten wordt dus wat dat betreft kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat hij werkelijk dood gaat. Ik zou er wel een mille voor willen wedden . Ik kan me niet voorstellen dat je een serie eindigt door een zwart beeld te geven zonder een reden, dat zou een klap in het gezicht zijn na acht jaar kijken. Maar zo heeft iedereen zijn eigen conclusie voor het einde.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Slechts een uit de hand gelopen visuele grap dat uit de hand is gelopen. HEt is wel de dood die intreedt maar dan wel die van de serie.

Even terugkomend op het kruimeldieven verhaal: Ik besef dat het hier niet om de aller machtigste criminelen allertijde gaat, en dat de algemene macht van de maffia uberhaupt tanende is, zeker tov andere films als the Godfather. Ik denk alleen dat ik iets anders versta onder het woord kruimeldief. Voor mij zijn dat tasjesrovers of winkeldieven, en dat niveau onstijgen Toni en de zijne toch nog wel, of zijn jullie het daar ook niet mee eens?

Misschien vinden jullie het allemaal niet zo indrukwekkend maar de mate van invloed die hij kan uitoefenen op het leven van mensen vind ik toch ver gaan. Ook komt er duidelijk naar voren dat Toni een rijk man is die miljoenen bezit, ook dit is niet iets voor kruimeldieven vind ik. Dat het on-ethische gierige centenneukers zijn is zeker waar, maar anders word je ook niet rijk natuurlijk.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

''Jullie'', excl. ondergetekende dan.

DBTim

• 854 messages
  • 1151 votes

H1DD3 wrote:
Nog iets wat wel opvallend en relatief is voor het einde, bij elke scene waar een belangrijk personage doodgaat of iets ergs gebeurd, is er eten/drinken in het spel. Zoek de scenes waarin Richie Aprile en Ralphie worden vermoord maar op, daarin wordt gegeten. En bij het einde is Tony ook aan het eten oftewel, er gaat iets gebeuren. Het klinkt stom maar het is wel waar.

Volgens mij is dit ook zo in de Godfather, maar dan steeds met sinaasappelen Als er een sinaasappel voorbijkomt komt wordt er iemand vermoord/neergeschoten

Elke keer als dit topic trouwens levendig wordt krijg ik zin om weer aan de serie te beginnen

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

Haha zou best kunnen, Don Corleone kocht sinaasappelen toen hij werd neergeschoten in ieder geval!

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

En zijn hartaanval natuurlijk ook toen hij zijn kleinzoon bang maakte met een sinaasappel in zijn mond. Grappig als je erover nadenkt ja.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Bijna klaar met S6, ik mis ze nu al!

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

S6 gezien van deze topserie gezien! Goed einde. Goed dat eind open is gelaten. Spannend hoor het laatste shot van Meadow. Ik dacht: nee niet zij!! Prachtig is ze!

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

In Papillon zit een scene die de soprano's hebben gebruikt. Daarin droom Tony's vrouw, op vakantie met vriendin in Parijs, dat ze door dat beroemde park loopt me die wilgen aan weerszijden van de weg en dat ze 2 doden ziet: Het hondje Fiffie of zo en Christophers dode vriendin.

In Papplion ziet Papi zijn 2 dode makkers van het gevangenschip in zijn droom.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Niet echt mijn serie dit. Vraag me eigenlijk af waarom ik dit uitgekeken heb, maar afijn, soms gaat het zo. Slecht is het natuurlijk niet, maar het is me een beetje onduidelijk waar The Sopranos zijn status aan te danken heeft, buiten natuurlijk het vrij forse geweld en de hele misdaad-scene, wat het altijd wel goed doet.

Vind vooral dat er teveel losse lijntjes zijn, dat de overgang tussen afleveringen niet lekker loopt, dat er te weinig gebeurt en dat er teveel dingen heel vaak gebeuren (eten, weer een shot waarin Tony wakker wordt, weer een seksavontuurtje).
Wel goed vond ik vaak de eindshots van een aflevering met de bijbehorende muziek, in de eerste seizoenen ook de praatsessies bij de psychiater, en een aantal individuele momenten.

In het laatste seizoen staat me tegen dat Tony zelf Christopher ombrengt. Punt van de serie is toch deels dat Tony naast zijn afschuwelijke gangster-zijde ook wel een goeie kant heeft (vooral natuurlijk als familie-man, soms ook wel in z'n opvattingen, vooral ook relatief ten opzichte van een paar andere klootzakken), maar dat verdwijnt steeds verder en daarmee verdampte ook het laatste restje sympathie voor de hoofdpersonages bij mij. Die Meadow ook, hoe diep kan je je hoofd in het zand stoppen zeg?

Oja, wie zegt dat Tony is doodgegaan begrijpt niet wat een open einde is.

Asaharo

• 1042 messages
  • 624 votes

eRCee wrote:

In het laatste seizoen staat me tegen dat Tony zelf Christopher ombrengt. Punt van de serie is toch deels dat Tony naast zijn afschuwelijke gangster-zijde ook wel een goeie kant heeft (vooral natuurlijk als familie-man, soms ook wel in z'n opvattingen, vooral ook relatief ten opzichte van een paar andere klootzakken), maar dat verdwijnt steeds verder en daarmee verdampte ook het laatste restje sympathie voor de hoofdpersonages bij mij. Die Meadow ook, hoe diep kan je je hoofd in het zand stoppen zeg?

Hij is behoorlijk sociopatisch Hij kent geen empathie, zelfs niet voor zijn eigen familie, de enige keren dat hij wel zich wel inleeft komt het door de dood van pure wezens, zoals dieren en baby's, Toen hij Chris vermoordde, zag hij het stoeltje voor de baby, en nam hij het recht in eigen handen. Wat hij doorheen de serie constant doet en waar Dr Melfi hem ook opwijst. " Waarom moet jij de mensen straffen als er iets slechts gebeurt." Zoals je zegt; Bij Tony is het nogal relatief allemaal.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

In de eerste seizoenen lijkt het toch alsof hij met betrekking tot zijn familie wel empathie heeft. Vind dat ook eigenlijk de basis voor de serie.

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

eRCee wrote:

Oja, wie zegt dat Tony is doodgegaan begrijpt niet wat een open einde is.

Het is een open einde maar eigenlijk ook alweer niet. Er wordt ontzettend veel spanning opgebouwd in die scene met Meadow die de hele tijd aan het inparkeren is. Er zitten volgens mij verschillende vijanden van Tony in dat restaurantje. Er zit een priester aan tafel met kleine koorknapen of iets in die richting. Dat belletje van de deur is overdreven aanwezig alsof elk moment iemand binnen kan komen om hem neer te schieten. En er zit zo'n gast aan de bar de hele tijd naar Tony te staren.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Klopt. Er wordt spanning opgebouwd en daarna is het open.

Asaharo

• 1042 messages
  • 624 votes

eRCee wrote:

In de eerste seizoenen lijkt het toch alsof hij met betrekking tot zijn familie wel empathie heeft. Vind dat ook eigenlijk de basis voor de serie.

Ja absoluut, zolang het aansluit bij zijn leefwereld dacht ik. Het is al een tijdje geleden dat ik de eerste seizoenen gezien heb. Voor mij leek het alsof hij constant een acteur was in zijn omgeving, ook bij zijn familie ( logisch wel, als er een gigantische olifant in de kamer is en niemand die wil opmerken )

de-alchemist

• 167 messages
  • 87 votes

James Gandolfini overleden. Wat raar en triest...Moge hij in vrede rusten...

kelama3

• 343 messages
  • 179 votes

Ik zie het ook net.. Dat is heel triest nieuws, RIP James!

DBTim

• 854 messages
  • 1151 votes

Ik ben echt in shock.. bizar dit

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

Wow...kan het niet echt geloven eigenlijk. Fantastische acteur! Ook buiten Sopranos. Hij zal gemist worden in veel rollen.

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

Ik kon het niet geloven toen ik het op nu.nl zag. James Gandolfini overleden, toch wel mijn favoriete acteur gezien The Sopranos... James Gandolfini = Tony Soprano. Verder leefde hij natuurlijk ook erg ongezond, dus de kans op een hartaanval was groot.

@ eRCee

Jij hebt de serie duidelijk niet begrepen, Tony Soprano is DUIDELIJK een sociopaat en empathie mist hij volledig. Asaharo heeft het grotendeels al uitgelegd, hij mist zelfs empathie voor zijn familie.

Bovendien spelen details een grote rol in deze serie waardoor je het einde ook beter kunt begrijpen, maar die heb je ongetwijfeld ook over het hoofd gezien als je zegt dat er geen samenhang is tussen de afleveringen.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

RIP Tony!

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

H1DD3 wrote:

serie duidelijk niet begrepen, Tony Soprano is DUIDELIJK een sociopaat en empathie mist hij volledig. .

Mwah, gemakshalve zou ook ik zeggen dat hij een sociopaat is maar dat is wel erg zwart/wit en makkelijk. Empathie heeft hij ook nog wel.

Ik hoopte zelf altijd nog op een nieuwe serie, als in: the soprano's 10 years later.. maar die hoop heb ik sinds vandaag maar laten varen.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Triest nieuws van gandolfini

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

@ Mikey
Empathie heeft hij vooral voor dieren, en in beperkte mate voor mensen. Een voorbeeld is inderdaad de laatste scene tussen hem en Junior. Of wanneer hij zijn zoon red van zijn zelfmoordpoging.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.