- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
@ H1DD3: Het maakt toch niet uit of Tony dat wel of niet opgebouwd heeft? Kruimeldiefjes zijn niet meer dan straatschoffies die zo nu en dan eens wat stelen, daar is hier géén sprake van. Lees zoals Ataloona al adviseerde de wiki er eens op na;
Door de jaren heen:
controlling transportation of alcohol and whiskey
controlled illegal gambling and bootlegging operations throughout the early 1920
began fighting for total control of New Jersey
heavily involved with labor racketeering, loansharking, extortion and narcotics activities in Newark and New York City
official criminal organization began with ... diplomatic, 'old school', classy and calculated ... involved in illegal gambling, murder and racketeering for most of his life.
large labor and construction racketeering,[7] loansharking, illegal gambling and extortion activities
The Sopranos valt er een beetje in wanneer de boel kapot aan het gaan is, maar het maakt hun praktijken er niet minder (groot) door.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Hij had de organisatie wel kunnen uitbreiden, maar daar gaat het ook niet helemaal om en eigenlijk maakt het ook niets uit. Jij gaat Tony nu vergelijken met echte maffia families in New Jersey maar The Sopranos is fictief, het is misschien wel gedeeltelijk gebaseerd op DeCavalcante familie maar de bovenstaande dingen die jij opnoemt kan ik niet in de serie herkennen. Ik wil niet alles tegenspreken wat je zegt, maar voordat Tony de baas was, hebben zijn vader en oom ook nooit veel voor gesteld als je kijkt naar de flashbacks. Ik denk dat Tony misschien nog wel iets meer te zeggen had dan.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
En eigenlijk is het een hele slechte leider, die gevaar nooit zag aankomen en vaak geen controle over zijn crew had. Logisch dus dat hij dood gaat in het laatste seizoen.] Dit is geen kritiek hoor, het is één van de beste series ooit gemaakt!
Hij had wel erg veel moeite met het leiderschap maar met zulke lui onder je kan dat ook niet anders natuurlijk. En over dat einde en zijn dood... ik denk niet dat hij dood ging, althans heb ik niet gezien.
Ataloona
-
- 734 messages
- 4258 votes
De allerlaatste scene van de serie kun je op meerdere manieren intepreteren. Ik denk eigenlijk ook wel dat hij vermoord werd.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
De gedachte is bekend, ik vind dat iedereen vrij mag interpreteren
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Jij gaat Tony nu vergelijken met echte maffia families in New Jersey maar The Sopranos is fictief, het is misschien wel gedeeltelijk gebaseerd op DeCavalcante familie maar de bovenstaande dingen die jij opnoemt kan ik niet in de serie herkennen. Ik wil niet alles tegenspreken wat je zegt, maar voordat Tony de baas was, hebben zijn vader en oom ook nooit veel voor gesteld als je kijkt naar de flashbacks. Ik denk dat Tony misschien nog wel iets meer te zeggen had dan.
Het is idd fictief, maar wel degelijk (gedeeltelijk - maar dat vooral omdat er zoveel bíj verzonnen wordt) ''gebaseerd op...'' en van díe inspiratie wordt de laatste periode genomen. Dat doet niets af aan de duidelijke inspiratie (en dus geschiedenis en schaal van opereren van de familie die we hier zien) waarop het gebouwd is. Dan krijg je in de serie misschien niet alles mee, maar je kan als kijker toch prima bedenken dat het geen kruimeldieven zijn...
De laatste scène is een geweldige afsluiter (al had ik liever nog een paar seizoenen meer gezien). Voor mij is het dan gewoon afgelopen... maar niet noodzakelijkerwijs voor Tony en zijn familie
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@ Mikey
Hij was achterdochtig, maar nam geen maatregelen om hen voor te zijn en waar was zijn bewaking? In de serie spreekt men dan ook over het 'geluk' dat Tony heeft gehad in zijn leven, moest ook wel anders was de hoofdrolspeler meteen dood natuurlijk, hah. Maar even over het einde, dat is een andere discussie maar ik adviseer je wel om de laatste seizoen opnieuw te kijken (beide delen). ]Want Tony is wel geliquideerd in de laatste scene door de man die naar de WC ging. Kijk deze scene maar eens die het einde onderbouwen:
YouTube - Tony and Bobby talk about dying en YouTube - The Sopranos - Gerry whacked
Er zijn nog veel meer scenes die meer vrijgeven over het einde, maar deze twee vertellen genoeg.
Wie hem vermoord heeft is niet duidelijk, het kan iedereen zijn want er waren genoeg mensen die Tony dood wilden.
Vraag me af hoe jij het einde dan interpreteerd, open einde ofzo?
@ Meneer Bungel
Kruimeldief is ook wat spottend bedoelt, maar ik begrijp je punt.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Wat zegt Tony daar eigenlijk (in die eerste clip); ''It's your friend in there...?...'' ?
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
@ Mikey
Hij was achterdochtig, maar nam geen maatregelen om hen voor te zijn en waar was zijn bewaking? In de serie spreekt men dan ook over het 'geluk' dat Tony heeft gehad in zijn leven, moest ook wel anders was de hoofdrolspeler meteen dood natuurlijk, hah. Maar even over het einde, dat is een andere discussie maar ik adviseer je wel om de laatste seizoen opnieuw te kijken (beide delen). ]Want Tony is wel geliquideerd in de laatste scene door de man die naar de WC ging. Kijk deze scene maar eens die het einde onderbouwen:
YouTube - Tony and Bobby talk about dying en YouTube - The Sopranos - Gerry whacked
Er zijn nog veel meer scenes die meer vrijgeven over het einde, maar deze twee vertellen genoeg.
Wie hem vermoord heeft is niet duidelijk, het kan iedereen zijn want er waren genoeg mensen die Tony dood wilden.
Vraag me af hoe jij het einde dan interpreteerd, open einde ofzo?
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Page 1 « The Sopranos: Definitive Explanation of “The END” - masterofsopranos.wordpress.com
Ik heb een tijdje geleden dit eens gelezen.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@ Meneer Bungel
Dat gaat over de hertenkop (friend) die Bobby heeft hangen in zijn vakantiehuis (dat hert heeft hijzelf doodgeschoten), iets wat Tony waarschijnlijk niet waardeert omdat hij zo gek is van dieren.
En ik heb de serie twee keer gezien, vandaar de weetjes
.
Nog iets wat wel opvallend en relatief is voor het einde, bij elke scene waar een belangrijk personage doodgaat of iets ergs gebeurd, is er eten/drinken in het spel. Zoek de scenes waarin Richie Aprile en Ralphie worden vermoord maar op, daarin wordt gegeten. En bij het einde is Tony ook aan het eten oftewel, er gaat iets gebeuren. Het klinkt stom maar het is wel waar.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
hmm was dat niet gewoon een feestje dat vreselijk uit de hand liep? Tony eet ook gewoon vlees dus zo'n grote dierenvriend was hij niet
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Die ruzie tussen Bobby en Tony moest toen nog gebeuren. En ja hij eet vlees maar hij had wel wat met dieren. De eenden in seizoen 1, de dood van het paard in seizoen 3, ook de reden waarom hij Ralphie vermoord. Hij wordt emotioneel als hij hoort dat Christopher het hondje van Adriana perongeluk heeft dood gemaakt etc. Tony heeft maar een paar keer gehuild in de serie, en de meeste keren ging het om een dier, Tony wordt duidelijk afgebeeld als een psychopaat maar veel mensen zien dit niet, net zo als ze het einde niet zien. Mensen vinden eerder een soort van 'held' ofzo, maar goed iedereen heeft zijn eigen kijk op deze serie.
Had ooit es een filmpje gevonden dat vooral over zijn persoonlijkheid gaat, vond het wel bijpassend;
YouTube - The Sopranos "The Psychology Of The Sopranos"
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
En bij het einde is Tony ook aan het eten oftewel, er gaat iets gebeuren.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Oh ja die hertenkop... daar was tony helemaal niet kwaad over... zelfde avond gingen ze een potje monopolie doen toch??
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@ Apollinisch
Zie je mij beweren dat er, elke keer wanneer er gegeten wordt iemand dood gaat? Ik zeg het in een andere volgorde, elke keer als er een belangrijke personage dood gaat of iets gaat gebeuren, wordt er gegeten/gedronken. Beter lezen de volgende keer aub.
@ Mikey
Ik zeg nergens dat hij kwaad wordt, ik zeg alleen dat hij het waarschijnlijk niet waardeerde. Dat idee had ik tenminste toen ik de aflevering zag.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Ik zeg het in een andere volgorde, elke keer als er een belangrijke personage dood gaat of iets gaat gebeuren, wordt er gegeten/gedronken.
JB.
-
- 149 messages
- 293 votes
@ H1DD3
Wat schrijf jij een hoop interpretaties op als waarheden zeg.
Kruimeldieven? Het gaat om georganiseerde misdaad. De FBI zit jarenlang achter ze aan. Ik begrijp wel dat het niet de machtigste familie is, maar is dat juist niet een sterk punt van de serie. Kruimendieven is echt een verkeerde benaming.
Tony had wat dieren, maar hoe kom je erbij dat hij het niet waardeerde dat er een hertenkop hing? Bobby was een jager, volgens mij had Tony wel respect voor hem dat hij nu zelfs met pijl en boog ging jagen ipv geweer. Ook een scene in die aflevering.
Eten en drinken....tja het zijn Italiaanse Amerikanen. Dat is nou eenmaal een groot gedeelte in de serie. Ik vind dat nogal vergezocht.
Het einde zie ik als een open einde, grote kans dat Tony dood zou gaan of in de bak zou belanden. Het spreekwoordelijke zwaard hing boven zijn hoofd. Maar of dat in die scene zou zijn gebeurd is voor mij vrij voor een ieder om te bepalen.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
@ Apollinisch
Zie je mij beweren dat er, elke keer wanneer er gegeten wordt iemand dood gaat?
.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
@ Apollinisch: inderdaad, ik las het zelfs de tweede keer ook nog zo (my bad)... Maar, opgevat zoals H1DD3 het bedoelt, dan moet het zo zijn dat altijd wanneer er iemand sterft, er gegeten wordt (vlak voor, tijdens, of na?)... dat klopt toch ook niet?
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
@ Meneer Bungel
Het is iets wat opvallend is. Ik zal het even onderbouwen.
De eerste hit op Tony door zijn oom en zijn moeder: Tony koopt een glas sinaasappelsap en vervolgens wordt er op hem geschoten door twee negers. Tweede hit op Tony, hij maakt eten klaar voor hem en zijn oom, vervolgens probeert zijn oom hem dood te schieten. Daarnaast draagt Tony dezelfde kleding in die scene als in het einde. Ik zie dat als een hint voor bij het einde, een derde aanslag dus en bij het einde eet hij ook, maar het zijn inderdaad interpretaties. Je kan alles vast terug zien op Youtube.
@ JB.
Ik dacht dat die discussie al ten einde was, voor mij in ieder geval wel. Ik ga er dus ook niet op reageren. Tony gedraagt zich in ieder geval wel als een kruimeldief.
En over die hertenkop, zodra Tony in het vakantiehuis kwam viel het hem op en ging hij er dingen over vragen. En dan begint hij er later weer over, hij zat er dus wel mee. Het voegt trouwens niet eens zoveel waarde toe dus ik snap jou'n ophef erover ook niet.
Details zijn in deze serie belangrijker dan je denkt, mij vielen ze ook pas op bij de tweede keer kijken. En jammer voor jou dat jij het einde niet begrijpt.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
@ Meneer Bungel Het is iets wat opvallend is. Ik zal het even onderbouwen. ...
JB.
-
- 149 messages
- 293 votes
@ JB.
Tony gedraagt zich in ieder geval wel als een kruimeldief.
Is dat een feit of jouw mening? Ik vind het complete onzin namelijk, we hebben het over iemand die miljonair is geworden door zijn criminele activiteiten. Als je dit zegt mag je wel wat voorbeelden geven.
En over die hertenkop, zodra Tony in het vakantiehuis kwam viel het hem op en ging hij er dingen over vragen. En dan begint hij er later weer over, hij zat er dus wel mee. Het voegt trouwens niet eens zoveel waarde toe dus ik snap jou'n ophef erover ook niet.
Het is geen ophef, maar ik vind dat onzin. Je zoekt overal vanalles achter. De 2e keer dat Tony over dat hertenkop begint maakt hij gewoon een (leuke) grap. Ik denk dat de eerste scene van het hertenkop in het script stond mede door de grap die Tony later kan maken. Daarnaast past het nogal in het interieur van een jager (Bobby) en zo'n huisje aan het water in de natuur. Typische Amerikaanse cultuur.
Details zijn in deze serie belangrijker dan je denkt, mij vielen ze ook pas op bij de tweede keer kijken. En jammer voor jou dat jij het einde niet begrijpt.
Het zou best kunnen dat details belangrijker zijn dan ik denk, maar jij overtuigt me niet. Je hebt vast een aantal youtube filmpjes gekeken, maar het is nogal arrogant om te zeggen dat anderen het niet begrijpen en jij dus wel.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Is dat een feit of jouw mening?
Dat is mijn mening.
Het is geen ophef, maar ik vind dat onzin. Je zoekt overal vanalles achter. De 2e keer dat Tony over dat hertenkop begint maakt hij gewoon een (leuke) grap. Ik denk dat de eerste scene van het hertenkop in het script stond mede door de grap die Tony later kan maken
Prima dat je het onzin vindt. Ik zoek niet overal van alles achter, het is alleen wel een logische gedachtegang omdat hij een hart heeft voor dieren.
Daarnaast past het nogal in het interieur van een jager (Bobby) en zo'n huisje aan het water in de natuur. Typische Amerikaanse cultuur.
Daar ben ik het mee eens, maar dit is informatie waar ik niets mee kan.
Het zou best kunnen dat details belangrijker zijn dan ik denk, maar jij overtuigt me niet. Je hebt vast een aantal youtube filmpjes gekeken, maar het is nogal arrogant om te zeggen dat anderen het niet begrijpen en jij dus wel.
Het is ook niet mijn doel om jou te overtuigen. Het was niet arrogant bedoelt maar het is wel de waarheid. Probeer jij mij maar eens te overtuigen waarom het een open einde is.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Omdat je 'm niet daadwerkelijk ziet doodgaan. Dat 'ie dezelfde kleren draagt als in een scène waarin hij werd neergeschoten is toch geen reden om aan te nemen dat 'ie opnieuw wordt neergeschoten, kom op zeg, je ziet spoken. Net zoals Tony Soprano op het eind.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Jij hebt gewoon een slecht oog voor detail. Als jij wilt geloven dat het allemaal toeval is dan ben je nogal simpel bezig, maar dat is jouw keuze.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
@ H1DD3: Ook al bedoel je 't kennelijk niet arrogant, ik kan me best voorstellen dat het zo overkomt...
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Zei ik dat? Ik bedoelde: arrogant met selectieve oogkleppen.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Dat zei je niet. Ik zal het anders verwoorden: er is niets arrogants aan, het is wel direct.