- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Omdat het vrij duidelijk aan hun te merken dat ze iets willen van hetzelfde hoge niveau.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Sopranos of the Wire, dat is de vraag. Na beide series wederom volledig gezien te hebben zeg ik toch the Sopranos. Wat een serie, op alle vlakken. De humor zit hem meestal in het realisme, of in kleine details, maar vooral in de typerende karakters die geweldig neergezet zijn. De serie is briljant uitgewerkt. De verhaallijnen worden niet altijd afgemaakt maar dat vond ik juist wel iets hebben. David Chase speelt wat dat betreft met je, en weet vaak verrassend uit de hoek te komen. Verrassend op verschillende manieren, grappig, hard, schokkend, tragisch, intrigerend, inspirerend, educatief, innovatief, hardcore, abstract, inzichtelijk, typerend, opzienbarend, nonchalant, frapant, klassiek, barbaars, cynisch, of allerdaags. En dan ben ik vast nog een heel aantal aanduidingen vergeten.
Het komt er op neer dat het een extreem goede serie is, wat mij betreft het beste wat er op televisie te krijgen is, films inbegrepen. Films missen de tijd om zoiets als dit neer te zetten.
Het enige wat eigenlijk in de buurt komt zijn wat mij betreft: the Wire, en miniseries van HBO, Band of Brothers en the Pacific.
Maar toch is het moeilijk om na de Sopranos bijvoorbeeld aan een serie als Dexter te moeten beginnen, waarbij je vrij snel door hebt dat het best aardig is maar lang niet zo sterk.
Toni is de baas der bazen.
Ga anders deze miniserie volgen: Il Capo dei Capi (2007)
Alternatieve titel: Corleone
Majoor Landzaat
-
- 112 messages
- 22 votes
Klopt Capo dei Capi was ik vergeten, dat was ook zeer sterk erg authentiek en goed geakteerd.
Mad Men vond ik niet heel bijzonder. Waarom ik een serie als Dexter ga kijken? Omdat die me meerdere malen is aangeranden en omdat je alle series toch een kans moet geven.
Majoor Landzaat
-
- 112 messages
- 22 votes
Oh ja en Boardwalk Empire is ook wel goed.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes

H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Ik vind The Sopranos een top serie, maar Boardwalk Empire niet echt, ik vind die Steve Buscemi niet zo interessant eigenlijk. Zou iemand mij een reden kunnen geven waarom mensen The Sopranos vaak met Boardwalk Empire vergelijken? Klopt, beide series gaan over een hoofdpersoon die zich moeten zien te redden in de onderwereld, maar verder?
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Brotherhood is een aanrader voor Sopranos liefhebbers. Wel iets serieuzer.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Ik vind The Sopranos een top serie, maar Boardwalk Empire niet echt, ik vind die Steve Buscemi niet zo interessant eigenlijk. Zou iemand mij een reden kunnen geven waarom mensen The Sopranos vaak met Boardwalk Empire vergelijken? Klopt, beide series gaan over een hoofdpersoon die zich moeten zien te redden in de onderwereld, maar verder?
Beiden hebben een zeer hoge positie in de onderwereld, waarin ze de leiding over veel mensen hebben. Beiden hebben een zweem van onaantastbaarheid om zich heen hangen, maar als kijker zie je hun grote kwetsbaarheden. Beiden zijn sympathiek, maar ook meedogenloos.
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
Ik vond Tony eigenlijk alles behalve sympathiek.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Nee, dat is inderdaad niet echt passend. Laat ik zeggen dat Tony net als Nucky ook een zachte kant heeft.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Ok bedankt voor je antwoord. Tony heeft alleen een zachte kant als het over dieren of baby's gaat, of over zich zelf natuurlijk.
Vraag me af of dat ook bij Nucky het geval is!
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ja maar dat hoort bij zijn oefening om in het gevlei te komen bij zijn therapeut
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Tony had wel oprecht wat met dieren. Kijk maar na die eenden of die hond waar Chrissie is op gaan zitten waar die zo boos op was ("I oughta suffocate you, you little prick!") en het paard Pie-O-My wat de druppel was om Ralphie te vermoorden.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Klopt, en voor degene die het tijdens het kijken van de serie nog niet door hadden, het wordt bevestigd in de episode 'Blue Comet' dat hij een ware psychopaat is. Het is altijd grappig om te zien dat mensen Tony altijd verdedigen op Youtube, die hebben de serie niet helemaal begrepen.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Psycho's praten altijd over dieren en baby's... net als zijn moeder.
Ben trouwens vergeten waar the Blue Comet over ging.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
In The Blue Comet leest Dr. Melfi een boek over criminelen waarin wordt beweerd dat therapie criminelen alleen maar helpt om beter te kunnen functioneren in de onderwereld. Ze leest ook over de symptomen v.d. psychopaten, voorbeelden zijn alleen meeleven met dieren of baby's.
Lewis-06
-
- 396 messages
- 0 votes
laatste episode net gezien, de hele serie was een tegenvallertje voor mij. Ik had verwacht dat de sopranos een echte grootmacht was na al die gehype over deze serie, maar k vond ze meer op kruimeldiefjes lijken. Mensen die elkaar naaien of doodschieten voor 1000 dollar in de familie, tony die vaak krap komt te zitten met geld enz.
gelukkig nog mooie karakters meegemaakt als furio, sil dante, en de beste karakter in de serie natuurlijk ralph cifaretto, geniaal.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Tony Soprano en de mensen onder hem zijn ook niets meer dan kruimeldieven, dat is ook één van dingen die de serie wil laten zien.
Majoor Landzaat
-
- 112 messages
- 22 votes
Kruimeldieven die de volledige afvalbranche van New York beheersen, in grote onroerendgoed deals zitten, een flinke vinger in de pap hebben in de bouwwereld, de drugswereld, gokwereld en ongeveer alle andere zaken waar geld in te verdienen valt. Die diverse functionarissen in hun macht hebben, waaronder politieagenten, tot de FBI aan toe, maar ook politici, en andere belangrijke zakenmensen. Die zich bedienen van extreem geweld, tot moord aan toe om hun zaken veilig te stellen, en daarmee zelf familie of vrienden niet ontzien.
Dat ze ondanks dit alles in een min of meer uistervende branche zitten, en dat het net zich meer en meer sluit rond deze figuren valt niet te ontkennen, maar als dit kruimeldiefjes voor je zijn, dan vraag ik me sterk af wat jij verstaat onder ''grote criminelen''.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Het zijn zeker grote criminelen. Tony had New York niet tot zijn beheersing maar New Yersey. De gene die New York ‘hadden’ waren Carmine en zijn opvolger John Sacrimoni. Die hadden dan ook veel meer macht en konden Tony zo maar lozen als ze wilden, maar wie wil New Jersey als je New York gedeeltelijk hebt? Tony had wel zo zijn netwerk, maar verder heb ik hem niet veel macht zien uitoefenen. Bovendien zat de FBI zat hem constant achterna dus daar had hij ook niet veel over te zeggen. Een maffiabaas kan veel meer hebben dan Tony ooit heeft gehad en zodra er geld af te troggelen was stond hij vooraan (voorbeeld: kijk maar naar de scenes tussen Tony en Ralph), daarom vind ik dat je hem ook wel een kruimeldiefje kan noemen.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Vind ik wel, het gaat ook niet alleen om Tony als maffiabaas meer als persoon, dus je moet niet te veel naar de misdaad kijken. Misschien kun je die vraag beter aan Landzaat stellen.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Okay: Landzaat, dit is toch wel duidelijk?
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Kruimeldieven vind ik ook te weinig ''eer'' voor dit stelletje. Qua mentaliteit zijn ze wel vaak weinig ''groot denkend''...
Ataloona
-
- 734 messages
- 4258 votes
Ten tijde van The Godfather was de mafia nog oppermachtig, al was hun macht toen ook al aan het verminderen ten opzichte van oudere tijden. Toen én nu was New York de big city en dat zien we ook in de Sopranos. De huidige tijden zijn allang geen gloriejaren meer van de mafia die steeds meer naar de bouw en sanitatie is getrokken. Geen grote steun meer van kerken, geen grote mensen meer in eigen land of bijvoorbeeld in Italië als vroeger. Zelfs New York is niet meer zo machtig. Johnny Sack werd opperbaas en was baas van de grootste familie zoals bijvoorbeeld in The Godfather de Corleone's dat waren, maar tijden veranderen. Als dat al in New York zo is kun je wel nagaan hoe verslonst New Jersey is qua oude tijden. New Jersey is vergeleken met New York of Chicago maar een klein deeltje van de markt. Echter was de groep rondom Tony zeker geen kruimeldievenorganisatie, mede dankzij het respect dat men in New York voor Tony, z'n vader en Tony's voorganger Jackie hadden (en anders zijn de laatste episodes van the Sopranos wel een bewijs ervan, de nieuwe baas van New York de groep en Tony dood wil hebben, maar daarin uiteindelijk (waarschijnlijk) mislukt). Lees anders de verhalen er maar op na van de criminelen waarop de karakters uit The Sopranos zijn gebaseert. (zie wiki)
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
The Real Sopranos (2006) - geen geweldige docu, maar aardig om wat te weten te komen als je geen zin hebt om te lezen.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
In ieder geval was hun financiële beleid tamelijk ad hoc en opportuun.
Zonder visie die corleone bijvoorbeeld wel had.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Inderdaad, er was zeker een organisatie maar dat was een organisatie die Tony niet eens opgebouwd had. Als ik het me goed kan herinneren had je een paar capo's met hun eigen gebied die geld moesten innen bij winkeliers etc, dat geld ging voor een groot deel naar Tony, en zo nu en dan deden ze wat aan illegale handel, weet niet meer precies hoe het met het afvalbeheer zat. Ik zie hier niets groots in, kruimeldiefjes dus. En eigenlijk is het een hele slechte leider, die gevaar nooit zag aankomen en vaak geen controle over zijn crew had. Logisch dus dat hij dood gaat in het laatste seizoen.] Dit is geen kritiek hoor, het is één van de beste series ooit gemaakt!