- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Spuiten en slikken
Spuiten en slikken
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Alsof drugs het enige is wat perceptie van de werkelijheid beïnvloed. Zels een simpel muziekstukje kan al een hele omkentering betekenen.
Dat is zo. Ik kan me ook goed voorstellen dat er bijv. kunstenaarrs zijn die tijdens hun werk bepaalde muziek draaien. Dat maakt ze niet minder talentvol dan kunstenaars die dat niet doen.
Ieder zo zijn eigen manier.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Als meneer X een veel betere film maakt door whatever te nemen, moet hij zich vooral niet inhouden 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Wat is dat nu weer voor filosofische smoes? Wanneer een kunstenaar muziek draait om in een bepaalde sfeer te raken, sorry maar dan weet ie wel nog wat ie doet. Als meneertje x half stoned moet zijn tegen hij iets in elkaar kan flansen, dan is het een kunstenaar die buiten zichzelf treedt. Hij wordt niet geinspireerd door drugs zoals muziek dat kan doen, maar net geremd in zijn bewustzijn én mogelijkheden. Drugs hebben invloed op de concentratie, de informatieverwerking en het geheugen.
Ik kan me dus feitelijk niet voorstellen dat de kwaliteit van het kunstwerk even goed, laat staan beter kan zijn als wanneer de artiest in kwestie in normale toestand zou verkeren tijdens het werk. Dit is weer typische prietpraat vanuit het verbloemende betoog vanuit de gebruikerszijde. Afschuwelijk.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Wat is dat nu weer voor filosofische smoes?
Dat heeft weinig met filosofie te maken, djelle. Eigenlijk niets. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Nee? Het zijn alvast toch poëtische uitspraken die elke vorm van wetenschappelijke ondersteuning missen (integendeel: de wetenschap spreekt dit resoluut tegen) om toch maar (drog)redenen te vinden om de zogenaamde positiviteit van druggebruik aan te tonen. Het is beledigend voor de wetenschap, de welmenende burger in ons huidige solidariteitssyteem, de bezorgde ouder, de artiestieke wereld zelf en niet in het minst voor hulpverleners en iedereen die zich intens inzet om de drugsproblematiek aan te pakken. Kunstenaars die deze methoden toepassen zouden zich diep moeten schamen!
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1062 votes
Ik kan me dus feitelijk niet voorstellen dat de kwaliteit van het kunstwerk even goed, laat staan beter kan zijn als wanneer de artiest in kwestie in normale toestand zou verkeren tijdens het werk. Dit is weer typische prietpraat vanuit het verbloemende betoog vanuit de gebruikerszijde. Afschuwelijk.
Veel psychedelische drugs kunnen een enorm positive invloed op je creatief denkvermogen hebben. Door de wereld vanuit een andere realiteit te bekijken kun je erg veel inspiratie opdoen voor wat dan ook. Het kan aanzetten tot denken over dingen waar je nooit eerder over na hebt gedacht. Wat is daar mis mee? Ik vind dat je nogal een negatief beeld over drugs hebt.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Het zijn alvast toch poëtische uitspraken die elke vorm van wetenschappelijke ondersteuning missen
En dat is dan hetzelfde als filosofie? 'Oote oote oote boe oote oote'... Nooit geweten dat dit ook filosofie is. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik heb nog nooit iemand agressief zien worden van een pilletje of een paar snuifjes coke.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
'Oote oote oote boe oote oote'...
katie, ik heb zo'n vermoeden dat je momenteel zelf niet nuchter op moviemeter zit...
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
katie, ik heb zo'n vermoeden dat je momenteel zelf niet nuchter op moviemeter zit...
Da's een gedichtje, djelle. Van Jan Hanlo. Grootse poëzie. Komt in heel veel bloemlezingen voor. Dit zijn poëtische bewoordingen zonder wetenschappelijke grond die jij gelijkstelt met filosofie.
Ik wou gewoon aantonen dat die uitspraak niet klopte. Filosofie is veel meer dan louter poëtische woorden.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Veel psychedelische drugs kunnen een enorm positive invloed op je creatief denkvermogen hebben. Door de wereld vanuit een andere realiteit te bekijken kun je erg veel inspiratie opdoen voor wat dan ook. Het kan aanzetten tot denken over dingen waar je nooit eerder over na hebt gedacht. Wat is daar mis mee?
Daarnaast weegt dit zogenaamde "voordeel" helemaal niet op tov de gezondheidsschade, de verantwoordelijke status van de artiest en de moreel sociaal-economische verantwoording t.o.v de maatschappij.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Het kunstwerk kan redelijk goed zijn, maar het is slechts een glimp van wat het zou kunnen geweest zijn wanneer men met de volle concentratie en efficiente perceptie het geheel benaderde. Echte kunstenaars hebben van nature uit het vermogen om de wereld vanuit verschillende realiteiten te benaderen. Zij hebben vanuit hun unieke individualiteit in nuchtere toestand al meer te bieden wat ze ooit kunnen verwezelijken tijdens hun levensloop. Dat zijn pas kunstenaars.
Hoe het kunstwerk zou zijn als de kunstenaar geen psychedelische drugs zou hebben gebruikt, dat weet je niet, en waarom kunstenaars die wel psychedelische drugs gebruiken geen 'echte' kunstenaars zijn ontgaat me geheel.
Dat jij een voorkeur voor nuchtere kunstenaars hebt is natuurlijk geen argument. Je zult mij dan ook niet zien beweren dat nuchtere kunstenaars geen echte kunstenaars, of slechtere kunstenaars zijn. Ik bekijk een kunstenaar als een individu, en niet als een lid van een wel of niet drugsgebruikende groep.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Filosofie is veel meer dan louter poëtische woorden.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Hoe het kunstwerk zou zijn als de kunstenaar geen psychedelische drugs zou hebben gebruikt, dat weet je niet,
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Kunstenaars die geen drugs gebruiken zijn andere kunstenaars dan kunstenaars die wel drugs gebruiken.
Dat is het enige dat je zeker weet.
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1062 votes
Waar heb je die informatie gehaald?
Uit eigen ervaring.
Daarnaast weegt dit zogenaamde "voordeel" helemaal niet op tov de gezondheidsschade, de verantwoordelijke status van de artiest en de moreel sociaal-economische verantwoording t.o.v de maatschappij.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Er zijn tal van zaken die dat kunnen veroorzaken

Da Jando
-
- 1383 messages
- 1062 votes
Zoals? ...
Cornelis heeft ze al mooi opgesomd:
En als we toch bezig zijn: verbied wintersport, risicosporten, autorijden, religie, stel overal prikklokken in zodat niemand langer dan 8 uur per dag kan werken; kortom: verbied alles wat slecht/riskant is voor mens & milieu.

katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
[Maar een filosofie berust toch ook op een zekere persoonlijke perceptie van de dingen des levens? Een interpretatie van de waarde en toepassing van poetica en kunst in het algemeen horen daar bij. Iets wat ondergeschikt is tov het esthetisch belang. Dat is het enige wat ik wou zeggen daarmee.
Ja, klopt. Maar ik vond niet echt dat er werd gefilosofeerd over de waarde van kunst. Er werden een paar statements geplaatst, dat wel. Maar goed, daar gaat het in dit topic niet over. 
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Nee? Het zijn alvast toch poëtische uitspraken die elke vorm van wetenschappelijke ondersteuning missen (integendeel: de wetenschap spreekt dit resoluut tegen) om toch maar (drog)redenen te vinden om de zogenaamde positiviteit van druggebruik aan te tonen. Het is beledigend voor de wetenschap, de welmenende burger in ons huidige solidariteitssyteem, de bezorgde ouder, de artiestieke wereld zelf en niet in het minst voor hulpverleners en iedereen die zich intens inzet om de drugsproblematiek aan te pakken. Kunstenaars die deze methoden toepassen zouden zich diep moeten schamen!
.Ik deel je mening wel enigszins.
gotti
-
- 14075 messages
- 5885 votes
Flauw hoor, om die preview van het journaal te schrappen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
In de eerste 6 woorden spreek je je alweer tegen. Ga eens een cursus discussieren volgen.
De enige hypocriet in deze discussie dat ben jij. Met je dosering-gezwam. Wat weet jij er nu van? Jezus, ik ben wel eens verschrikkelijk dol geworden na het nuttigen van twee baco's na een zware werkweek. Ik ken mensen die die na een avondje zuipen bijna stikten in hun eigen kots. Waar gaat dit nu over? Het enige dat jij nu kunt beweren is dat jij zelf niets voelt na het nuttigen van een pilsje. En verder heb je geen eigen ervaringen om over de effecten van andere drugs te spreken. Wil je met mensen discussieren over legalisering ed dan vind ik dat helemaal best, maar als je een discussie wil aangaan over de effecten van drugs op basis van 1 puntje coke (die er trouwens opvallend laat bijgesleept wordt) dan ben je gewoon een drammer. Dan ben je toevallig ook nog tegen de verkeerde persoon bezig denk ik. Uiteindelijk is geen enkele drug goed voor je lichaam. Maar houd er dan aub wel dezelfde wetten op na.
Een puntje, een half puntje? Weet ik veel. Wat doet 't er toch toe? 3 puntjes coke of 3 whiskey puur? Van beiden kom je in een roes. Hard Drugs, beiden!
Blijkbaar zijn ze dus niet verantwoordelijk genoeg.
Matig cocainegebruik ook niet.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Cocainegebruik blijkt trouwens geestelijk verslavend te zijn. Alcohol is geestelijk verslavend EN lichamelijk verslavend.
Wat feitjes volgens trimbos.nl:
Volgens de Doodsoorzakenstatistiek van het CBS stierven in 2003 bijna 1.900 mensen aan oorzaken waarbij alcohol expliciet werd genoemd, ruim 40% meer dan in 1995.
In 2003 werden 71 verkeersdoden geregistreerd bij wie alcoholgebruik in het spel was. Het werkelijke aantal alcoholdoden in het verkeer wordt echter geschat op 250.
Alcohol staat van alle 'leefstijlfactoren' als doodsoorzaak op de 4e plaats, na roken, lichamelijke inactiviteit en slechte voeding.
Waar blijft de cocaine dan?:
De Nederlandse Doodsoorzakenstatistiek van het CBS telt nog steeds weinig (acute) sterfgevallen die te wijten zouden zijn aan cocaïne.
Toch valt er een toename te zien. Van 1985 t/m 1994 ging het in de hele periode om totaal 21 gevallen, van 1995 t/m 2003 om 143 gevallen.
De stijgende lijn van 1996 tot en met 2001 (respectievelijk 10 en 26 gevallen) zette zich evenwel in 2002 en 2003 niet voort (respectievelijk 34 en 17 gevallen).
XTC:
Het precieze aantal sterfgevallen door gebruik van amfetamine en ecstasy is niet bekend.
Volgens de Doodsoorzakenstatistiek van het CBS komen deze middelen niet vaak voor als primaire doodsoorzaak. In de periode 1996 - 2002 ging het om maximaal 4 acute sterfgevallen per jaar. In 2003 registreerde het CBS 7 gevallen (dan komen er wat vreemde codes)
Vervolgens:
Deze codes omvatten niet alleen amfetaminen en MDMA (-achtigen) maar ook andere stimulerende stoffen, zoals cafeïne, efedrine en khat.
In 2002 rapporteerde de GG&GD Amsterdam 2 sterfgevallen waarbij MDMA (mogelijk) een rol speelde. Er is geen landelijk overzicht.
Volgens het EMCDDA speelt ecstasy ook in andere Europese landen een ondergeschikte rol bij de drugssterfte, althans voor zover gegevens beschikbaar zijn.
Dan kunnen we verder wel discussieren over welke drug nu een directere werking heeft of wat dan ook, maar heeft dat na al deze statistieken uberhaupt zin? Alcohol legaal en andere harddrugs illegaal, dat is voor mij een totaal onbegrijpelijk iets.
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Kunstenaars die voldoende inspiratie kunnen halen in nuchtere toestand, die van nature uit de capaciteit hebben vanuit verschillende perspectieven toenadering te hebben tot het kunstwerk, hebben bijkomstig nog het voordeel dat zij niet geremd worden door concentratieverlies, waarnemingsvermogen, kort-termijngeheugen en dergelijke meer. Hun uiteindelijke product is de volledig afwerking van de artistieke figuur, zoals zijn unieke persoonlijkheid het zich volledig kon herinneren en waarmaken. Geen verlies zal merkbaar zijn.
Dit is echt belachelijk. Kunst is geen wetenschap. Concentratie, geheugen en waarneming zijn geen vereisten of middelen in veel uitingen van kunst. Veel vormen van kunst doe je met gevoel, niet met bewuste precisie. Drugs kan gevoelens versterken, waardoor je intenser ervaart en gevoelens zo ook uit (kunstmatig zo nodig). In bepaalde kunst hoef je helemaal niet bewust om te gaan met hetgeen je in elkaar zet. Bewuste kunst hoeft helemaal niet beter te zijn dan onbewuste kunst. Jij schotelt jouw visie voor als dé waarheid. 'Buiten jezelf treden' is ook zoiets. Wat weet jij, misschien zijn sommige mensen pas zichzelf als ze juist onder invloed functioneren.
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Djelle, volgens mij is jouw zorgen niet eens drugsgebruik, maar de liberale samenleving. Je beredeneringen lijken op die van Lenin en Stalin. Het hele concept van individuele vrijheid heb je volgens mij ook niet geheel begrepen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ja, dan komt het tenminste rechtstreeks in je bloed
.
Of via je neusslijmvlies rechtstreeks naar het bloed. Komt op hetzelfde neer.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Verder sluit ik me wel aan bij de rest. Het "kunstenaars onder invloed" idee van Djelle lijkt mij eerder verzonnen als excuus. "Drugs is slecht" lijkt voor hem meer een axioma, waaruit theoriën volgen, dan een gevolg uit meerdere theoriën. Wat, zoals Da Jando al aangaf, ook gewoon een stevige vorm van hokjesdenken is, zonder enige nuance toe te laten.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
In de eerste 6 woorden spreek je je alweer tegen. Ga eens een cursus discussieren volgen.
Bij gewoon gebruik wel te verstaan, misbruik blijft strafbaar. Alcohol hoort daar dus bij. Andere drugs blijkbaar niet...
Jellink.nl medt dat er gevallen bekend zijn van hartinfarcten en plotselinge dood na het gebruik van cocaïne.
Verder deel ik de mening van Onderhond wanneer hij zegt dat hij vraagtekens zet bij dat soort statistieken. Het is inderdaad niet in proportie, het gaat ondermeer in combinatie met autorijden en het gaat enkel over misbruik van de producten, iets wat in beide gevallen verboden is. Ik ben benieuwd wanneer ze eens statistieken gaan maken over het aantal acute doden bij het gebruik van drugs versus het nuttigen van een glaasje alcohol.
Waar het uiteindelijk om gaat is inderdaad het al dan niet legaliseren van de producten, maar laat mij zeggen dat dit gegeven daar een rol in speelt. Ook het gevaar van legalisatie is anders dan dat van alcohol. Ik kom er later op terug*.