• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.372.056 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ik was het aanvankelijk eigenlijk vergeten, zat naar de Tour de France te kijken, maar nadat ze over de streep waren gereden, kreeg ik wat zap neigingen en kwam rond tien over negen alsnog bij Zomergasten uit en tot een uur of elf blijven kijken.

Ik vond het aardig kijkvoer, het keek lekker weg en was redelijk boeiend (hoewel het feitelijk allemaal oude koek was, voor de zoveelste keer over Holleeder en een fragment van die slechte tv serie), maar mijn grootste probleem was, dat het niet echt aandeed als Zomergasten, omdat het eigenlijk alleen maar over misdaad ging, ik weet natuurlijk niet hoe de eerste 50 minuten waren en het laatste half uurtje, dus daar kan ik verder niets over zeggen.

Het enige wat er van af week was het stukje uit Spoorloos en zijn eigen ervaring als pleegkind, waar hij pas op zijn vijftiende achter kwam.

Wellicht dat de rest van het programma toch nog meer afwisseling kende, dat moet ik dan nog bekijken.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ben er halverwege ingevallen, maar de 20 minuutjes die ik zag waren echt geen zak aan.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Deze week of vorige week? Vind het nu een fijne uitzending. Vorige week ook met een half oog gekeken. Was weinig verrassend vooral.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Matige uitzending, vooral eerste helft vanaf een uur of half negen (heb circa eerste twintig minuten gemist) vond ik met nietszeggende fragmenten, met een zomergast, die nauwelijks zelf wat heeft meegemaakt en dus niet veel interessants had te vertellen. Pas laatste gedeelte werd het wat interessanter, maar niet genoeg om dit een gedenkwaardige avond te maken.

Tot nu toe is dit met de eerste twee uitzendingen een zeer matig seizoen. Hopelijk wordt het vanaf volgende week beter.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Oeverloos ge-emmer over een onnozel youtube-filmpje, vragen over de jeugd van Bervoets waar zij noch de interviewster precies van wisten wat ze ermee wilden, en toen het dan eindelijk over iets interessants had kunnen gaan (Woolf) kwam dat nooit van de grond.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ik laat zomergasten al jaren links liggen omdat het me eigenlijk structureel tegenviel. Maar nu toch even die van Hanna bekeken (vooral omdat starbright boy er hierboven positief over spreekt). Haar achtergrond als mediastudent en recensent komt leuk naar voren wanneer ze haar gekozen fragmenten van commentaar voorziet. De fragmenten worden naar het einde toe ook steeds interessanter. De enige stoorzender vond ik zelf de interviewer die Hanna soms niet helemaal serieus leek te nemen of simpelweg niet vatte (zoals rondom het begrip fandom). Om te eindigen met The Leftovers is natuurlijk sowieso kuddos.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik verwacht veel van de volgende aflevering.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ik had er best zin in (Hannah leek me wel een interessante dame) maar wat een nietszeggende avond werd het... Hoofdschuldige was wel Abbring die de gave heeft om op het verkeerde moment met een verkeerde vraag op een verkeerde wijze haar gaste te onderbreken, en dat dan telkens weer. Het fraaie openingsfragment beloofde nog wel 't één en 't ander, maar hoe verder de avond vorderde hoe meer de uitzending verzandde in banaal koffiegeleut.

Donkerwoud

• 8662 messages
  • 3941 votes

Van twitter: Dan eindelijk volledige #Zomergasten gezien. Het duurt echt te lang voordat Janine Abbring interessante lijntjes uitzet van fragmentkeuze naar werk/leven van de schrijfster. Naar het einde toe toch sterke momentjes over ziekte en seksualiteit. Susan Sontag is altijd een plus. Wat ik wel jammer vind is dat Zomergasten de laatste jaren meer een journalistieke insteek heeft dan een intellectuele uitwisseling van ideeën. Hoop dat er nog eens een editie komt waar de presentator/presentatrice iets heeft toe te voegen aan de gespreksinhoud.

(Ik zou op een 3.0* komen, ook omdat ik Bervoets één van de interessantere auteurs vindt van deze jonge garde. Alleen komt ze hier niet echt uit de verf.)

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Donkerwoud wrote:

Van twitter:

?

Donkerwoud

• 8662 messages
  • 3941 votes

danuz wrote:

(quote)

?

oh nee, daar had ik het eerst geplaatst. Had geen zin om opnieuw iets te schrijven.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Aha, maar dat is voor de lezer hier op MM weinig relevant toch?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Voor je het weet word je beschuldigd van zelfplagiaat.

Donkerwoud

• 8662 messages
  • 3941 votes

Je kunt maar volledig zijn, maar excuus voor de verwarring.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Hoewel ik -zoals gewoonlijk kennelijk dit seizoen- de eerste 20 minuten weer had gemist, heb ik genoten van deze uitzending. Wat een fijne en prettig vertellende dame. Eindelijk iemand met interessante verhalen, ontboezemingen en fragmenten, die ik geen van alle kende,

dit is waar ik aan denk wanneer ik aan "Zomergasten" denk en wat ik de afgelopen twee weken had gemist.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het was een prima uitzending inderdaad, deels omdat zo'n buitenlandcorrespondent eigenlijk per definitie interessant is en deels omdat Zuid-Amerika me erg aanspreekt. De persoonlijke zoektocht van Jurna zelf kon ik wat minder meevoelen en ook vond ik haar niet zo'n geweldige spreekster. Ik had daarbij liever wat meer achtergronden gekregen terwijl ik het eeuwige graven van Abbring in het persoonlijke verfoei (als ook haar interrupties waarin ze de kijker uitlegt wie Hugo Chavez is of de betekenis van het woord favela toelicht).

Over de huidige armoede van Haïti valt bijvoorbeeld heel wat te zeggen (zie dit artikel). En als het over Chavez gaat dan zou ik graag een fragment hebben gezien uit John Pilgers must see The War On Democracy.

Maar verder zou ik zeggen: elk jaar minstens één buitelandcorrespondent graag.

sumitta

• 83 messages
  • 1051 votes

Ik weet dat dit topic er al 17 jaar is, en een zoekopdracht geeft aan dat hier nog niemand het woord TvMeter heeft laten vallen. Maar alle seizoenen van Zomergasten staan op TvMeter en het is daar nog een beetje stil bij Zomergasten...

Zomergasten - TvMeter.nl

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Heerlijke avond, de beste tot nu toe. Prachtige fragmenten, stuk voor stuk (alleen het deel over transseksualiteit was wat minder interessant) en daarnaast spreekt Maxim Februari goed én, heel belangrijk, hij weet subtiel zelf de regie over de avond te houden en Abbring te overrulen waar dat nodig is.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Eén van de zeldzame momenten dat Twitter eensgezind positief is.

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

Sinéad O'Connor

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Inderdaad mooie avond gisteren.

Aan het begin was ik er een beetje bang voor daar Maxim wat ongemakkelijk leek en ietwat hakkelend en aarzelend door de eerste minuten zich leek te worstelen, maar hele fijne gast en had over het algemeen interessante fragmenten mee genomen.

Toch vind ik Abbring niet heel erg goed, het is meer ondanks haar dat het goed was en vooral inderdaad door dat Maxim er voor zorgde dat hij duidelijk zelf het roer in handen hield.

Op naar volgende week!

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Ik ben afgehaakt door janine abbring. Ze had enige weken terug met john vd heuvel een interessante gast aan tafel, maar wist het interview met vd heuvel compleet te vergallen door de man constant af te kappen en hem keer op keer naar zijn gevoel te vragen. Wat een waardeloze televisie was dat zeg.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Nog steeds vrij schieten op de interviewer, zie ik, als ik het topic hier een beetje doorblader. Nationale volkssport onder de zomergast-watchers.

Gaat Abbring teveel voor het 'gevoel'? Nou, wat dat betreft vond ik het afgelopen zondag wel een aardig moment, toen Abbring opeens tot het inzicht kwam Februari eigenlijk de ideale man is, die de emoties van vrouwen echt begrijpt. Het leek verdacht veel op een hartstochtelijke liefdesverklaring. En dat live op tilleviesie! De opgetrokken wenkbrauwen van Februari zaten zowat op z'n achterhoofd.

Ik weet het niet hoor. Mijn ervaring is toch dat een geslaagde avond vooral van de gast afhangt, en dat de interviewer het wel heel bont moet maken om dat serieus negatief te beïnvloeden.

Dit was in ieder geval zo'n geslaagde avond; de eerste dit seizoen die ik heb uitgezeten. Ik ken het literaire werk van Februari niet, maar uit haar, en later zijn, columns die ik in de loop der jaren her en der ben tegengekomen, rijst toch wel het beeld op van iemand die best zinnige dingen te melden heeft.

Dat bleek ook wel. Aardige fragmenten, waar ie over het algemeen een goed verhaal bij had. Nou ja, de dataverzamelingswoede van overheden en bedrijven heb ik wel eens beter getackeld gezien (vorig seizoen nog, geloof ik), en over de mens als dier en/of ding (natuur enerzijds en technologie anderzijds) had ik wel wat meer willen horen.

En dan vooral hoe dat zich verhoudt tot de - ook door hem genoemde - menselijke behoefte om 'opgetild' te worden door kunst, dan wel religie. Februari zette zichzelf trouwens nadrukkelijk neer als zijnde ook een mens met gevoelens, en poneerde dat de persoonlijke gevoelservaring niet of nauwelijks adequaat mededeelbaar is aan anderen.

Dat in combinatie met dat dier/ding-verhaal, daar kwam het niet van. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Zelfs niet in drie uur.

Maar toch, juist hier had Janine kunnen toeslaan: 'En hoe sta je daar zélf in, Maxim? Ben je nou een dier, of een ding?'

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Nou, ik ga 't een kans geven, maar mijn verwachtingen zijn niet hoog. Ook een slappe keuzefilm (dat wil zeggen: de film is prima, maar je moet toch wel met wat originelers aan kunnen komen zetten).

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Wow! Abbring is vandaag goed, zeg! Ze zit er echt op, stelt de juiste vragen, maakt de juiste opmerkingen, is waar het moet kritisch. Dit is voor het eerst dat ze mij echt een hele uitzending positief opvalt.

Behoorlijk serieuze en hier en daar deprimerende uitzending, omdat vaak het onderwerp nu eenmaal niet vrolijk is (kanker, aids, tabakslobby, alzheimer), maar zeker de moeite van het kijken meer dan waard.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Misschien moet ze vaker verkouden zijn?

Iemand die trouwens weet welk lied er speelde tijdens de aftiteling?

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

chevy93 wrote:

Iemand die trouwens weet welk lied er speelde tijdens de aftiteling?

Was dat niet iets van Lisa Gerrard of Dead Can Dance?

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Volgens mij eindigen ze meestal met een gekozen muziekstuk van de gast, maar ik kan me niet heugen dat ze het daarover gehad hebben. Maar ik zat dan ook maar half te luisteren.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Deze ga ik maar eens terugkijken. Interessant onderwerp.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

trebremmit wrote:

(quote)

Was dat niet iets van Lisa Gerrard of Dead Can Dance?

Nee, dat was de soundtrack van de Cruijff film "Nr 14". Je hoort de halve film bij de voetbalbeelden een dame woordloos neuriën (of hoe je het ook wilt noemen), in mijn herinnering gaat dat eindeloos door, tot aan ergernis toe.

Zie ook begin uitzending waarbij een fragment uit die film wordt getoond van een voetballende Cruijff en je ook een stukje " zang" van die dame er bij hoort.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.