- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Want Hertzberger praat verder wel poep als 'liberaal'.
Manmanman... En dan dat toontje erbij. Vond het geen leuke dame / gaste. Nam me niet mee in haar wereld, had zo ver-schrik-ke-lijk veel woorden nodig om in de buurt van een punt te komen en viel inderdaad als 'liberaal' hopeloos door de mand. Onder de fragmenten niets gezien om dieper in te duiken.
Wel blij met Abbring verder. Lekker relaxed.
nummer2
-
- 447 messages
- 29 votes
Mm, vond dat Abbring wel echt te weinig aan het doorvragen was. Ging vanaf de helft ongeveer beter denk ik, maar het is deels ook aan haar te wijten dat Hertzberger niet echt duidelijke punten maakt. Ze had allemaal losse monologen/mini-colleges voorbereid. De diepere laag had Abbring aan moeten boren denk ik.
Vond het voor zomergasten overigens knap waardeloos. Zou absoluut niet de moeite nemen om stukken te herkijken.
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Het wist mijn aandacht niet vast te houden, maar dat kan ook komen omdat ik de nacht ervoor niet had geslapen.
Van wat ik gezien heb (45 min +-) was het een tikkeltje droog en bloedeloos, met veel mini-colleges van Herzberger maar met weinig persoonlijke verhalen. Het decor leidt wel erg veel af van de gesprekken, al vind ik het op zich gaaf gedaan.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Abbring onderbreekt haar gast in het eerste half uur veel te veel, waardoor soms niet duidelijk wordt wat Hertzbergen bedoelt, of het er op z'n minst rommelig uitkomt.
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8192 votes
Ze heeft best wel wat interessante punten gemaakt i.v.m. gezonde voeding, bv. de onzin van "natuurlijke" dieten en dat er niet noodzakelijk iets mis is met kunstmatige bewaarmiddelen en e-nummers.
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Omdat ik weinig heb met microbiologie, scheikunde etc. waren mijn verwachtingen niet erg hoog. Het begon dan ook dodelijk saai. Maar naarmate het gesprek vorderde, vond ik haar steeds interessanter worden. Ze heeft echt wat te vertellen, is scherpzinnig en eigenzinnig. Dat was een aangename verrassing. Helaas kwam het gesprek zelf niet echt op gang, met name doordat Abbring niet om kon gaan met de hyperactiviteit van Hertzberger en daardoor vrijwel het hele gesprek aan het kortste eind trok. Bleek absoluut niet in staat het gesprek te leiden. In paats daarvan liet ze zich door Hertzberger domineren. Ook haar zeer gereserveerde houding kwam het gesprek niet ten goede. Ze moet duidelijk nog haar draai vinden als interviewer. Hopelijk gaat ze daar iets mee doen, want anders wordt dit seizoen bepaald geen verbetering op het vorige.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik ben ook niet onder de indruk van Abbring, hoewel ze in de tweede helft van de avond iets beter werd. Maar opbouw van de avond was niet goed (beter al iets meer persoonlijke informatie in het begin aan bod laten komen) en het was te chaotisch, deels door de manier van vertellen van Hertzberger maar vooral in de eerste anderhalf uur ook door de verkeerde interrupties van Abbring.
Niettemin was de uitzending wel aardig genoeg om in stukken terug te kijken.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Tot nu toe heel goede uitzending. Betere introductie, persoonlijker begin, Van der Laan kan goed omgaan met de interrupties en Abbring komt sympathiek over. Soms zijn er lichte neiginkjes van de politicus te herkennen, maar dat staat zeker niet op de voorgrond.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Vind het helemaal niks. Gaat er überhaupt nog iets gebeuren?
Tot nu toe vooral veel zelfbevlekking en standaard fragmenten / onderwerpen.
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Een stuk fijner dan de aflevering van vorige week. Janine Abbring ontpopt zich tot een fijne presentatrice.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
In ieder geval nog goede muziek zo.
Enfin, wedstrijdje met Aboutaleb zo wie de saaiste is. Beide ook wel sympathiek trouwens.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Rebellion moet het allemaal weer redden idd... Maar verder geen verbetering in de tweede helft helaas.
Want wat is deze man toch vol van zichzelf, kon het amper aanhoren allemaal. Archetype navelstaarder ook die denkt dat de Echte Wereld ophoudt buiten Amsterdam. En dan die belegen fragmenten...
Vre-se-lijk.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
Vond het allesbehalve saai, innemende man en prima gedaan door de presentator.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Och, vond het wel sympatiek voor op de achtergrond. Einde ook toch stiekem wel ontroerend. Wel jammer dat laatste fragment alleen 
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Was net als vorige week niet van plan te kijken (ik heb dit jaar echt het gevoel helemaal geen zin meer te hebben in Zomergasten). Ik viel kort na het begin in en heb toch tot het einde gekeken. Dat zegt wel iets. Eerst vooral op de achtergrond, maar vanaf Jan Schaefer (oh, wat hebben we meer van dat soort figuren nodig in stadsbesturen) veerde ik echt op.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 messages
- 3092 votes
Helemaal eens met otherfool. Dat gejank ook aan het eind, brr... Vond het aankondigingsfilmpje van de VPRO trouwens ook al verschrikkelijk: Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat, maar ik wil ook weten waar zijn sterk ontwikkelde gevoel voor wat deugt en wat niet deugt vandaan komt.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ugh sympathiek. Vond de presentator overigens ook ok. Maar met dit soort correcte personen heb ik te weinig en zelfs ik als Amsterdammer vond het ook wel wat navelstaarderig inderdaad. Maar wellicht is het format zoals ik vaker zegt toe aan verandering. Ik mis een beetje een levendig gesprek. Iedereen mag zijn tekstjes zonder al te lastige vragen afronden. Vorige week ook 1 kritische vraag over geloof en wetenschap en mevrouw is aangevallen en we zijn klaar. Alsof een beetje ruzie een beetje boosheid op de televisie niet meer mag...
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik heb graag ruzie en boosheid op de TV, maar Zomergasten is daar wat mij betreft niet bepaald het programma voor. Nooit geweest ook. Het is toch vaak een soft interview wat veel beter past bij een formule waar de gast grotendeels de richting aangeeft met de fragmenten en je drie uur live (vandaag was trouwens opgenomen als uitzondering) bij elkaar zit. De truc is met die softheid toch door het pantser te breken en dat lukte redelijk vandaag. In elk geval meer dan bij Aboutaleb of Rutte.
Ik mis trouwens wel een echt fel interviewprogramma op TV. Pittig en hard interviewen zie je soms nog door mensen die dat helemaal niet kunnen (ik noem een Sven Kockelman) en dan komt er vrijwel niets uit. Maar door iemand die dat goed kan zie ik het haast nooit meer.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Vond het aankondigingsfilmpje van de VPRO trouwens ook al verschrikkelijk: Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat, maar ik wil ook weten waar zijn sterk ontwikkelde gevoel voor wat deugt en wat niet deugt vandaan komt.
Echt waar? 
Klinkt meer als Jiskefet zo'n aankondiging.
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Wedstrijdje ver plassen van de MM-azijnpissers. 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
MM is de laatste vrijhaven voor enige vorm van kritiek op die deugende Heilige Sint Eberhard bedoel je 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ach weet je, als je drie uur televisie moet vullen dan kan je beter praten over onderwerpen die je na aan het hart liggen, en waar je dan misschien zelf ook wel bij betrokken bent. Ik vind dat niet zo raar. De fragmenten waren an sich misschien niet zo boeiend, maar Van der Laan had er duidelijk over nagedacht en wist goed wat hij erbij moest vertellen. Ik ben niet echt onwetend over WOII, maar heb toch wel nieuwe informatie gehoord bijvoorbeeld. Juist de persoonlijke link vervolgens (wat jij navelstaarderij noemt) gaf het dan meerwaarde.
Verder weet ik niet precies wat je bedoelde met je opmerking "gaat er uberhaupt nog iets gebeuren?", maar ik heb er smakelijk om gelachen, dat wel.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Verder weet ik niet precies wat je bedoelde met je opmerking "gaat er uberhaupt nog iets gebeuren?", maar ik heb er smakelijk om gelachen, dat wel.
Hij was toen net bezig in zijn 40 (!) minuten durende explicatie dat niet iedereen in de oorlog 'fout' was geweest, maar ook niet iedereen 'goed'. Nu is het allicht een bekend oudemensensyndroom om de meest banale platitudes tot in het oneindige uit te rekken, maar mijn God zeg, er mag toch wel iets gezegd worden van enige waarde?
En iemand die duidelijk niks heeft met klassieke muziek, ballet of voetbal en dan tóch drie fragmenten daarover laat zien ('haar kinderen gaan naar dezelfde school als die van mij!') heeft volgens mij juist niet verteld wat hem echt interesseert, maar wil een opzichtig wit voetje halen bij het (Amsterdamse) publiek. Het werkte blijkbaar, nu willen ze een brug naar hem vernoemen las ik vandaag, want 'het is zo'n bruggenbouwer'. TEILTJE!
Nu ben ik eroverheen. Misschien ben ik ook te cynisch.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Je radicaliseert, m'n beste. De fragmenten die je noemt draaiden duidelijk niet om klassieke muziek, ballet of voetbal, en ze pasten daarom prima in de avond van Van der Laan.
Het muziek-fragment vond ik overigens wel één van de minsten, maar het herinnerde me weer aan Armin van Buuren die met zijn draaitafel Ravel probeerde te verkrachten, niet wetende dat een technicus hem had weggedraaid (bij de inhuldiging van Wim-Lex), heerlijk was dat. 
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Ik vond het vooral een aandoenlijk gesprek, hoewel dat waarschijnlijk niet de insteek van de betrokkenen is geweest. Twee buitengewoon aardige mensen die met elkaar van gedachten wisselen. De omstandigheden waarin vd Laan zich bevindt dragen daar natuurlijk ook aan bij.
Het verwijt van navelstaarderij volg ik niet helemaal. De burgemeester van Amsterdam heeft het veel over Amsterdam, tja. De man werkt 80 uur per week en de liefde voor de stad was duidelijk merkbaar. Ik kan daar wel van genieten.
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Vanavond de Antiliaanse sociaal bewogen psychyater Helberg. Als hij niet een achterhaalde clichématige moraalridder uit gaat hangen kan dit wel eens een hele boeiende aflevering worden.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik ben vooral benieuwd hoe het met hem gaat.
?
Kijkt best lekker deze avond, maar zoals vaak niet een Must See.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 messages
- 3092 votes
Ik ben vooral benieuwd hoe het met hem gaat.