• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.356 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1832 votes

Bélon wrote:

Het enige wat ik wel curieus vind is dat niet werd ingegaan dat Lubach een republikein is maar misschien is dat omdat het op de publieke omroep wordt uitgezonden en daar protocollen voor bestaan ivm het koninklijk huis (het lijkt mij niet des VPRO's om het onderwerp uit de weg te gaan).

Dat lijkt me sterk. Zou eerder denken dat Lubach weinig extra interessants erover kwijt wilde, aangezien hij dit al meer dan duidelijk heeft gemaakt in zijn programma.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Tommy Wieringa gaat los op narcist 'Dyab Abou Jahjah' AD: Dyab Abou Jahjah poseer...

cucciolo

• 491 messages
  • 1100 votes

De VPRO heeft dit jaar de plank volledig misgeslagen met Erdbrink. De beste man is hier niet voor gemaakt. Hij doet het voortreffelijk als journalist/onderzoeker/reportagemaker etc. maar hier hebben ze een veel te groot risico genomen met hem. (Of is het gewoon geen inschattingsvermogen? Onverschilligheid? Ik vraag me echt af hoe dit soort beslissingen worden genomen en wat voor criteria ze (tegenwoordig) handhaven.)

In de eerste aflevering leken de rollen soms zelfs omgedraaid. Erdbrink die zijn equilibrium niet kon behouden en Abou Jahjah die hem af en toe in toom moest houden of gerust moest stellen.

Lubach dan...het raakte kant noch wal. Al die pijnlijke stiltes nadat Lubach ergens op in ging en Erdbrink gewoon niet wist wat ie ermee aanmoest en dan maar eroverheen sprak door een nieuw onderwerp aan te slaan. En dan die vragen..('hoe was het voor je toen je moeder overleed?') En de momenten waarop ie zijn kritische journalistieke vaardigheden had kunnen inzetten deed hij het weer niet (zoals bijv. Lubach zijn zeer vooringenomen statements eens aan de kaak stellen).

Nee, ik dacht eerst dat hij er een beetje in moest komen, maar nu is het eerder te hopen dat de komende gasten interessant genoeg zullen zijn om de boel nog een beetje te redden want hem zie ik dat eerlijk gezegd niet meer doen eigenlijk.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Oef, weet niet of ik die vrouw zolang trek.

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Ik heb de betreffende films gelukkig al gezien, maar wat spoilert mevrouw erg zeg. Ongelooflijk

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Hier gaat Hedy dus de fout in. Mensen discrimineerden niet, ze benoemden een probleem en werden vervolgens zelf gestigmatiseerd doordat deze meningen als racistisch werden beschouwd.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Die keuzefilm van vanavond..

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Panta Rei wrote:

Hier gaat Hedy dus de fout in. Mensen discrimineerden niet, ze benoemden een probleem en werden vervolgens zelf gestigmatiseerd doordat deze meningen als racistisch werden beschouwd.

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Mikey, wat bedoel je?

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Panta Rei wrote:

Je doelt op haar uitspraken bij 'De Tegenpartij' van 'van Kooten en de Bie'? Of wat ze zegt over de vluchtelingencrisis?

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

cucciolo wrote:

De VPRO heeft dit jaar de plank volledig misgeslagen met Erdbrink. De beste man is hier niet voor gemaakt. Hij doet het voortreffelijk als journalist/onderzoeker/reportagemaker etc. maar hier hebben ze een veel te groot risico genomen met hem. (Of is het gewoon geen inschattingsvermogen? Onverschilligheid? Ik vraag me echt af hoe dit soort beslissingen worden genomen en wat voor criteria ze (tegenwoordig) handhaven.)

In de eerste aflevering leken de rollen soms zelfs omgedraaid. Erdbrink die zijn equilibrium niet kon behouden en Abou Jahjah die hem af en toe in toom moest houden of gerust moest stellen.

Lubach dan...het raakte kant noch wal. Al die pijnlijke stiltes nadat Lubach ergens op in ging en Erdbrink gewoon niet wist wat ie ermee aanmoest en dan maar eroverheen sprak door een nieuw onderwerp aan te slaan. En dan die vragen..('hoe was het voor je toen je moeder overleed?') En de momenten waarop ie zijn kritische journalistieke vaardigheden had kunnen inzetten deed hij het weer niet (zoals bijv. Lubach zijn zeer vooringenomen statements eens aan de kaak stellen).

Nee, ik dacht eerst dat hij er een beetje in moest komen, maar nu is het eerder te hopen dat de komende gasten interessant genoeg zullen zijn om de boel nog een beetje te redden want hem zie ik dat eerlijk gezegd niet meer doen eigenlijk.

Het leek mij eigenlijk wel een goede keus, maar na gisteravond toch een beetje van teruggekomen. In de eerste twee afleveringen hamerde hij al vaak door over niet heel relevante onderwerpen, maar gisteravond was toch wel treurig. Werd echt moe van dat gedram tegen een vrouw van 78 over, euthenasie (in het begin was dat goed, maar op een gegeven moment is het klaar) en de naderende dood... Één keer dat onderwerp aansnijden voldoet wel. Ook constant vragen stellen die niet of nauwelijks te beantwoorden zijn waarbij de geïnterviewde zich moet verplaatsen in mensen die zij niet zijn. Hij had echt mazzel dat Hedy zo professioneel en communicatief (met soms wat zeurderige kakstem, maar soit) vaardig was om die vage vragen en dooddoeners tot een goed resultaat te brengen. Fijn dat ze makkelijk over gevoelens praat en zelf prima in staat is verbanden te leggen tussen levenservaringen en haar eigen daden, maar met een wat meer gesloten persoon (zoals Lubach al vorige week) redt Erdbrink het gewoon niet.

Verder had Erdbrink ook eindelijk eens succesvol raak gegooid met de altijd terugkomende 'no shit, sherlock' papa/mama vragen daar Hedy wél iets interessants had te vertellen over haar jeugd en duidelijk gemis van haar vader. Dat lijntje leek echter dan weer gemist te worden na het fragment van Michael Dudok de Wit.

Daardoor eigenlijk al drie avonden gehad die weliswaar prima waren, maar nooit echt de diepte in gaan. Verder was de generatiegap gisteravond echt overduidelijk. Soms ronduit naïve, oppervlakkige vragen over pakweg 45 jaar aan activisme dat ook echt het één en ander heeft bereikt. Anderzijds jammer dat Erbrink niet echt de mantel der positiviteit van Hedy weet te doorbreken, want waar ze zelf soms ook door lijkt te hebben dat er sinds haar bijdrage aan de politiek nog weinig is veranderd merkt hij dat gewoon niet. Hij kan leuk babbelen zonder diepte met een ''gelijke'' als Lubach, maar zodra de gast iets daarvan afwijkt lijkt hij het al behoorlijk moeilijk te hebben. Hopelijk weet hij nog te verbeteren in de tweede helft van dit seizoen.

- Wel positief overigens dat hij het soms best aandurft om even wat vuriger te worden bij bepaalde (uiteraard politieke, sociologische) onderwerpen.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Generatiekloof was inderdaad ongelooflijk groot. Erdbrink leek totaal geen gevoel voor zijn gast te hebben en zijn botte vragen ('zou je hem geen pilletje moeten geven' oid) waren bij tijd en wijle tenenkrommend. Dat stukje over Turks Fruit ook, plaatsvervangende schaamte. Daar tegenover een vrouw die alle problematiek van de 21e eeuw niet zo relevant schijnt te vinden ('probleemwijken? die zijn er niet') en helaas toch wel veel belegen materiaal bracht, zowel in haar fragmenten als haar opvattingen. De mismatch maakte het gesprek bijzonder moeizaam, het was echt doorbijten thuis op de bank. Genoten slechts van Merkel en natuurlijk Father & Daughter. 2*.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Vond het wel een erg belegen avondje zeg. Voelde als een vrij saai PVDA riedeltje. Heb volgens mij geen één interessant fragment ontdekt, maargoed ik ben dan ook van een heel andere generatie met een heel ander interessegebied. Ik zie het dan maar (weer) als horizonverbreding

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Vond er niet veel aan gisteren. Hedy d'Anconas ontzettende langzame en niet snel to the point komende manier van spreken, ging mij al snel op de zenuwen werken. De fragmenten -op de korte tekenfilm na- vond ik ook niet veel, er was niets bij wat ik nog niet kende.

Ik heb het na tienen afgezet en Le Samourai van Melville opgezet, wat een veel fijnere avond gaf.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Een ander geluid. Voor mij was dit verreweg de meest bevredigende Zomergasten van de drie. Hedy d'Ancona is een sterke verteller die haar persoonlijke anekdotes prima weet te plaatsen tegenover de grote maatschappelijke omwentelingen van de jaren '60, '70 en '80. Het biedt een rustige avond met een gevarieerd programma - klassieke cinema, nieuws en actualiteit, 'Teater' - over wat zij gedaan heeft in haar roemrijke carrière. Leuke fragmenten uit 'Una Giornata Particolare' (1977) en 'Le Bonheur' (1965) waarbij Erdbrink haar stimuleert om persoonlijke anekdotes te delen over haar verleden en haar eigen seksuele moraal.

Van Kooten en de Bie levert een pregnante visie op over de opkomst van het populisme en het overschreeuwen dat Nederland in brand staat door het multiculturalisme (feitelijk onjuist, en D'Ancona legt goed uit waarom) Een even sterk statement bij 'wir schaffen das' van Angela Merkel om wederom een nuance te plaatsen bij de vluchtelingenproblematiek; Merkel durft zich tenminste nog uit te spreken, terwijl zoveel politici kruipen uit angst voor het populisme. Ook leuk hoe zij het fragment rond Rein en Lucy gebruikt ter illustratie bij het belang van zelfbeschikkingsrecht bij euthanasievraagstukken. Adéle Bloemendaal/Joop Admiraal triggeren fijne gesprekken over ouderdom, verval, in het reine komen met je aftakelende lichaam, etc..

D'Ancona is in alles een figuur uit een voorbije tijd; niet zonder reden heeft zij destijds afstand genomen van haar magazine Opzij, omdat zij qua opvattingen niet meer aansloot bij het belang van hedendaags feminisme. Andere vraagstukken, andere strijdtonelen. Maar in deze aflevering laat zij nog even de kwesties zien waartegen vrouwen zich in de 20e eeuw verzet hebben. Een belangrijke feminiene c.q. feministische geschiedenisles. Misschien dat daar mijn enige punt van kritiek zit: ze had van mij wat dieper in mogen gaan op hoe het feminisme zich geëvolueerd heeft sinds zij met haar 'radikale' strijd is opgehouden.

Erdbrink is niet de beste man voor het programma. Bij Jahjah was hij te hard op zoek naar de balans tussen een kritische toon en een leuke uitzending. Bij Lubach wilde hij iets te gretig doen alsof de twee beste vriendjes waren. Hedy D'Ancona is zo'n fijne verteller dat zij Erdbrink negeert en haar eigen verhaal blijft vertellen, terwijl de vragen die hij stelt soms kant noch wal raken. Veel gesloten vragen. Geen terugkoppeling met wat zij zegt, zodat het gesprek niet de nodige verdieping krijgt en blijft hangen bij oppervlakkigheden. Soms is hij (onbedoeld) onhandig als hij bijvoorbeeld gaat zitten vissen naar uitspraken over het persoonlijke leed in het leven van D'Ancona. Ook steeds het verkeerd samenvatten van wat zij net verteld heeft; bijvoorbeeld 'het is goedgekomen' als hij net te horen heeft gekregen dat haar partner ernstig is afgetakeld.

Toch is het een klassieke Zomergasten: erudiete gast, een goede balans tussen het politieke en het persoonlijke; en ik heb als jongeling, samen met de presentator, weer wat bijgeleerd over een generatie die onze huidige verworvenheden niet cadeau heeft gekregen.

k.grubs

• 180 messages
  • 341 votes

Ik ben best wel fan van zomergasten, maar ik vond de uitzendingen van deze en vorige week erg slecht. Een avondje Hedy d'Ancona zwalkt heen en weer tussen goedbedoelde PvdA prietpraat uit de vorige eeuw en best aardige persoonlijke verhalen. Maar de interviewer weet eigenlijk niet waar hij het over wil hebben, en als hij beet heeft (de achterhaalde sociaal-democratische droom van de maakbare multiculturele samenleving), dan laat ie weer los. Maar hij lustte wel pap van euthanasie en ouder worden, geen idee waarom.

Een avondje Aat Veldhoen lijkt me interessanter, dat leek La d'Ancona ook te zeggen aan het eind.

Het lijkt mij of de verhouding interview/geleuter t.o.v. beeld is doorgeslagen naar interview, en dat is met een slechte interviewer geen pretje. Ook de camera doet niet mee, die zit constant bovenop de twee mensen, je krijgt nauwelijks lichaamstaal (zelfs geen handen) of achtergrond mee. Het is een soort radio op de televisie.

De gladjanus Rutte met deze teflon interviewer zal wel tenenkrommend worden. Ik neem de rest op, dan kan je af en toe doorspoelen. Of op youtube kijken naar 'Zomergasten in 5 minuten'.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Volstrekt met je oneens, maar ik heb er wel om gelachen. (als in: je schrijft leuk, niet sarcastisch) 'Goedbedoelde PVDA prietpraat' vind ik alleen echt onzin. Ze was een politieke figuur uit die tijd, dat kun je haar dan moeilijk kwalijk nemen. Vond dat ze consequent was over wat zij zag als haar eigen successen.

k.grubs

• 180 messages
  • 341 votes

Als ik mijn eigen prietpraat nog eens overlees, dan heb je wel een punt. Ik denk zelfs dat ze heel wat heeft betekent voor de vrouwenemancipatie en ook de euthanasiewetgeving. De saaiheid van de avond was verder vooral aan haar gesprekspartner te wijten. Een andere gesprekspartner, in dit geval wat meer op leeftijd, was beter geweest. In de nrc hebben ze nu op zaterdag de zomeravondgesprekken, een equivalent daarvan op televisie zou interessant kunnen zijn.

De komende zomergast is wat wijdlopiger denk ik, dan ben je minder afhankelijk van de interviewer. Ik hoop dan ook op een leukere avond.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Nog even over Lubach, wat ik met stukjes en beetjes tussen de OS door heb gekeken. Ik heb wel iets met hem, al was het maar omdat ik filosofie in Groningen studeerde toen hij dat ook deed. Vond ook best veel aanknopingspunten en gelijke interesses, van Garden State via Sam Harris tot Wes Anderson en Zweden. Leuk, ontspannen gesprek, het klopt dat het niet echt de diepte in ging, maar wmb een stuk fijner dan de andere 2 afleveringen. 3,5*.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

De aflevering met Lubach (aardige, sympathieke gast) keek inderdaad fijn weg, maar heeft kennelijk bij mij verder zo weinig indruk gemaakt, dat ik mij er nu ruim een week later eigenlijk al niks meer van kan herinneren.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Griet Op de Beeck, dat moet een topavondje worden.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Wat is ze toch heerlijk positief, down to earth en inspirerend.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Geen zin in een sh.t arthouse flick.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Uw leven is van u?

Dat zei Stallone al in 'Over the top'

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

daar heb je mikey weer hoor

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Het is gewoon makkelijk scoren met inspirerend blabla.

Ja sorry hoor.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Vlaamse gasten... al voor het derde jaar op rij zwaar superieur (Van Reybrouck, Denys).

Geweldige vrouw, topavond

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

mikey de sinicus in jou kan deze orkaan aan positivisme gewoon niet verteren

Dievegge

• 3166 messages
  • 8191 votes

Het is de tweede aflevering waarvan ik het einde gehaald heb (na JahJah). Er zaten een paar zeer interessante stukken in, zoals de documentaire over zelfmoord, The Bridge (2006). Als je iemand van de Golden Gate Bridge ziet springen, denk je spontaan dat het getrukeerd is, maar dit was dus echt. Niet echt kindvriendelijk, maar het stemt tot nadenken. Het gedeelte over eetstoornissen blijft ook bij. Moeilijk te geloven dat mensen daar zo ver in kunnen gaan, en dan volledig herstellen. Ik heb nog niks van haar gelezen, maar zal dat wel eens doen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Heb gister maar flinters opgevangen (want het trok me niet), maar van wat ik zag vat dit het mooi samen:

mikey wrote:

Het is gewoon makkelijk scoren met inspirerend blabla.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.