- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Vond het al met al niet zo'n erg sterk seizoen. Van Aboutaleb en de voorlaatste heb ik niks gezien, de andere vier afleveringen volledig. Geuze duidelijk favoriet bij mij, de andere drie vind ik min of meer gelijkwaardig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Thomas Erdbrink presentator Zomergasten 2016 - Zomergasten - VPRO
Journalist en Iran-correspondent Thomas Erdbrink wordt de presentator van VPRO Zomergasten 2016. Erdbrink maakte in 2015 de alom geprezen en bekroonde VPRO-serie Onze man in Teheran.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Verrassende keuze. Talentvolle journalist, maar vraag me af of hij rijp is. Hij nam het woord prikkelend vaak in de mond bij dwdd, maar dit gaan toch echt de zomergasten bepalen m.i.
nummer2
-
- 447 messages
- 29 votes
Hij heeft een enorme gunfactor, heerlijke down-to-earth journalist. Zie er zelf niet echt een zomergasten-presentator in, maar ben benieuwd hoe hij het in gaat vullen. Wellicht hopen ze met hem het pretentieuze imago af te stoffen....
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Ik vond Wilfried anders ook niet even geschikt hiervoor. Zijn kwaliteiten kwamen veel beter tot zijn recht in 24uur met, of andere meer spontane interviews. Hij mist mijns inziens het geduld en de meegaandheid wat nodig is om een gast echt goed uit te melken. Iets was bijvoorbeeld een Pauw en Witteman (om maar te zwijgen over Mathijs van Nieuwkerk) ook missen, maar dan in het kwadraat.
Ben dan ook zeer benieuwd naar Erdbrink. Wordt denk ik erg verfrissend. Leuk vooruitzicht.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ze doen bijna elk jaar wel een politicus. Mooi een vrije avond, kan er nog eens film gekeken worden.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Tsja, een politicus snap ik nog (hoewel ook geen groot fan), maar een premier 3 uur gratis zendtijd geven aan de vooravond van de verkiezingscampagne vind ik echt onbegrijpelijk.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Misschien een uitgelezen kans om dhr. Rutte eens aan wat kritische vraagjes te onderwerpen inzake de macht van Brussel, kloof burger en politiek, falende marktwerking, frequentie van mutaties in het kabinet, Griekenland, MH17 wellicht..
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Tsja, een politicus snap ik nog (hoewel ook geen groot fan), maar een premier 3 uur gratis zendtijd geven aan de vooravond van de verkiezingscampagne vind ik echt onbegrijpelijk.
Onbegrijpelijk lijkt me dat niet (zowel zender als politicus heeft er belang bij). Of je het moet willen als onafhankelijke omroep, is natuurlijk een tweede.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Onbegrijpelijk lijkt me dat niet (zowel zender als politicus heeft er belang bij). Of je het moet willen als onafhankelijke omroep, is natuurlijk een tweede.
De publieke omroepen zijn niet onafhankelijk. Wij betalen en de overheid bepaalt.
Welk belang heeft de betalende kijker als Mark Rutte zijn fragmenten aan ons laat zien?
Het zou dan meer in ons belang zijn als hij de 'verboden' vergaderingen en gesprekken' aan zijn volk zou tonen.
Nee, dit is een hele goedkope en makkelijke manier om op de valreep nog wat goodwill te kweken.
Ik ga natuurlijk wel kijken, al is het maar om zijn uitspraken hier te kunnen vergelijken met zijn 'werkgelateerde ' uitspraken.
Politiek en amusement; twee heel tegengestelde begrippen. Net als zwart en wit, goed en slecht, god en de duivel, water en vuur.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Poeh poeh, 8 (!) maanden voor de verkiezingen mag Markie Mark bij VPRO's Zomergasten opdraven...
Dat zal me toch een zetels opleveren...
Maar goed, hoop vooral dat we de historicus Rutte ook wat te zien krijgen.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Ondanks of het opzet van politici is, het blijft altijd een soort campagne wanneer ze op tv verschijnen in programma's die niet direct aan politiek zijn verbonden. Desalniettemin ben ik stiekem wel benieuwd wat Rutte te vertellen heeft over zijn verleden. Maar ik ben eigenlijk bang dat hij een heel arsenaal aan trucjes tevoorschijn zal halen om de echt interessante momenten te vermijden, waar politici erg goed in zijn. Ik geef het zeker een kans, omdat er volgens mij achter de persoon Rutte wel meer plaatsvindt. Ja ik heb er eigenlijk wel zin in, al zullen Rutte en ik nooit op een lijn komen. Laat hem inspireren, anders zit ik 3 uur lang tegen de tv te praten. Welke films zou hij willen laten zien? Muziek zal wel klassiek worden.
Wanneer je overigens denk dat de politiek alle touwtjes in handen heeft mbt de inhoud van programma's bij de publieke omroep, heb je het fout. Dit is zulke vreemde beeldvorming.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
De publieke omroepen zijn niet onafhankelijk. Wij betalen en de overheid bepaalt.
Welk belang heeft de betalende kijker als Mark Rutte zijn fragmenten aan ons laat zien?
Vind ik toch wat gechargeerd. Hoeveel belang heeft de publieke omroep in hemelsnaam bij kritische onderzoeksjournalistiek (Zembla, Argos, Keuringsdienst van Waarde) of relletjestelevisie (PowNews, RamBam) ? Of aan een interviewprogramma als Pauw: waar Martin van Rijn of Frans Timmermans publiekelijk door de mand vallen als ze te rap hun uitspraken doen? Dat er inderdaad (verborgen) machtsvelden zijn omdat de publieke omroep betaald wordt door gemeenschapsgeld zal niet helemaal onwaar zijn, maar die machten gaan óók andere richtingen op dan die van de pratende poppetjes die hun verkiezingsleuzen komen verkopen. Rutte kan net zo hard in een avondje zomergasten uit de gratie vallen als dat het hem straks meer stemmen oplevert.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Vind ik toch wat gechargeerd. Hoeveel belang heeft de publieke omroep in hemelsnaam bij kritische onderzoeksjournalistiek (Zembla, Argos, Keuringsdienst van Waarde) of relletjestelevisie (PowNews, RamBam) ? Of aan een interviewprogramma als Pauw: waar Martin van Rijn of Frans Timmermans publiekelijk door de mand vallen als ze te rap hun uitspraken doen? Dat er inderdaad (verborgen) machtsvelden zijn omdat de publieke omroep betaald wordt door gemeenschapsgeld zal niet helemaal onwaar zijn, maar die machten gaan óók andere richtingen op dan die van de pratende poppetjes die hun verkiezingsleuzen komen verkopen. Rutte kan net zo hard in een avondje zomergasten uit de gratie vallen als dat het hem straks meer stemmen oplevert.
In hoeverre is die kritische onderzoeksjournalistiek ook echt kritisch?
En over die verborgen machtsvelden: in hoeverre heeft de doorsnee kijker invloed op dat wat uitgezonden wordt en vergelijk dat eens met de macht van de overheid.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Poeh poeh, 8 (!) maanden voor de verkiezingen mag Markie Mark bij VPRO's Zomergasten opdraven...
Dat zal me toch een zetels opleveren...
Maar goed, hoop vooral dat we de historicus Rutte ook wat te zien krijgen.
Dat laatste hoop ik ook, hoewel ik geen bijster hoge verwachtingen heb.
Maar onderschat niet de impact van 3 uur televisie waarin iemand zich kan presenteren als een interessant mens met passies en nukken die hem of haar vooral menselijk maken. Met concrete zetelaantallen heeft dat niets te maken; wel met het beeld dat je van een potentieel premier kunt neerzetten.
Kritische onderzoeksjournalistiek is niet per se het doel van Zomergasten, maar dat is juist het punt: als je een politicus interviewt moet je dat doen op zijn politieke denkbeelden en daar is dit niet het geschikte platform voor. Dus moet een omroep als de VPRO zich hier verre van houden.
Nu is dit gewoon gratis zendtijd voor de VVD en Premierkandidaat Mark Rutte.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Nauwelijks een shocker dat een politicus ook een mens met passies en nukken is. En dat wil ik ook best weten, wat voor vlees we in de kuip hebben. Vind het vooral nogal overtrokken allemaal.
Ik hoorde die protesten trouwens ook niet bij de Zomergasten met Marijnissen, Pechtold of Wouter B.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Nauwelijks een shocker dat een politicus ook een mens met passies en nukken is. En dat wil ik ook best weten, wat voor vlees we in de kuip hebben. Vind het vooral nogal overtrokken allemaal.
Ik hoorde die protesten trouwens ook niet bij de Zomergasten met Marijnissen, Pechtold of Wouter B.
Maakt dat uit? Volgens mij waren daar ook best kritische geluiden, en ik wil dat met terugwerkende kracht ook graag doen.
Ik wil ook weten wat voor vlees we in de kuip hebben bij politici, maar dat is 1) niet de bedoeling van Zomergasten en 2) prima te bereiken op andere manieren en 3) zou moeten gebeuren op basis van gelijke monniken gelijke kappen.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Kom zeg dit is wel een beetje doemdenken betreft politici. Je kan het niet eens zijn met de filosofie van Zomergasten, maar ik zie geen momenten waarbij Zomergasten als uithangbord van bepaalde politieke partijen dient. Wij kunnen toch ook prima zelf bedenken wat we wel en niet aan willen nemen?
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
In hoeverre is die kritische onderzoeksjournalistiek ook echt kritisch?
En over die verborgen machtsvelden: in hoeverre heeft de doorsnee kijker invloed op dat wat uitgezonden wordt en vergelijk dat eens met de macht van de overheid.
Na uitgebreide media-aandacht voor (politieke) hangijzers als de bouwfraude, Srebrenica, de bonnetjesaffaire en Teeven-deal, de MH-17 nasleep? Dan durf ik wel te stellen dat (partij)politiek, corruptie, bureaucratie en bedrijven in ieder geval ervan langskrijgen door Nederlandse journalistiek.
Op je tweede punt: natuurlijk heeft de overheid meer macht dan jij als burger. Daarom is het de overheid, omdat het meerdere belangen moet behartigen dan alleen jouw individuele eisen/wensen. De tegenbeweging vind ik enger: boze burgerbewegingen die alleen nog bezig zijn met de eigen belangen, terwijl rechtspraak, regeringsbeleid en uitvoerders van beleid nu eenmaal moeten handelen binnen eigen beperkingen. Dan is onafhankelijke journalistiek (in mijn ogen) een machtig middel om instituties op de vingers te tikken waar mogelijk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ze doen bijna elk jaar wel een politicus. Mooi een vrije avond, kan er nog eens film gekeken worden.
Haha, precies mijn gedachte.
Desalniettemin toch weer zin in dit seizoen. Is toch elk jaar een beetje een happening he, ookal zijn er meestal maar een a twee avonden die indruk maken.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Arjen Lubach, Griet op de Beeck en Hedy d'Ancona zijn de volgende zomergasten die bekend zijn gemaakt. Het ziet er naar uit dat ik me vooral ga verheugen op de vrouwen. Misschien een reden om maar eens een boek van Griet op de Beeck te lezen. Hedy is een vrouw met een bijzondere lijst en mag misschien wel een beetje als tegenhanger van Rutte gaan dienen (mocht het over de moderne politiek gaan). Arjen Lubach vind ik niet inspirerend genoeg om als Zomergast te dienen, al levert hij wel een sterke performance af op de televisie, maar hij is misschien iets te hip voor mij.
Laten we hopen dat dit seizoen net zoals vorig seizoen kan verrassen. Hierbij denk ik aan de momenten van Geuze over de lelijkheid van onze leefomgeving, maar ook aan Damiaan Denys met het fragment over dankbaarheid van Leonard Cohen. Annejet van Zijl had ook nog een prachtige quote (Ik zat niet goed in mijn tijd). Mooie televisie
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Vooralsnog trekt alleen Hedy d'Ancona mijn aandacht. Arjen Lubach en Griet op de Beeck zijn naar mijn smaak nog net te jong en te luchtig. Hopelijk meer 'intellectuelen' bij de resterende 2 (?) deelnemers. Tikkeltje elitair misschien, maar voor mij zijn de mooiste afleveringen die met experts in een bepaald vakgebied. Staan me nog bij van de laatste jaren: Damiaan Denys, Dick Swaab, Trudy Dehue, Robbert Dijkgraaf.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Lubach heeft wel filosofie gestudeerd, dus da's iets 
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Ik weet het. Ik heb hem zelfs een paar keer 'in het echt' horen spreken. Sympathieke vent, maar een lichtgewicht. Het helpt ook niet mee dat ik de enige Nederlander ben die niet om hem kan lachen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik denk wel dat Lubach iets slims in elkaar zet en een beetje gaat proberen te spelen met het programma, dus verwacht daar wel wat van.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Eerlijk, het zijn vaak de gesprekken waar je met nul verwachtingen naar kijkt, die achteraf leuker blijken dan verwacht. Herinner me ook Leon de Winter/Joris Luyendijk. Best spannende televisie, terwijl de auteur best wel...uhm...een kwal is. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Wat je ook van De Winter vindt, dat is wel zo'n gast waarbij je iets verwacht. Bij Lubach heb ik dat totaal niet. Geen vervelend persoon verder en Magnus was een heel aardige roman, maar meer maatschappelijk geëngageerden vind ik een pak interessanter.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Ik mocht hem iig meer dan ik had verwacht.