- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Plaats dat ze nou eens films aanvragen die nooit op dvd zijn uitgebracht.. Nee weer zo'n makkelijk te krujgen film....
Dit dus ja. Als iemand nu eens Idi i Smotri heeft. Of Carice toen met The Last Picture Show, was ik ook blij mee.
Ja! (al is dat soms veel minder eenvoudig dan het misschien lijkt, rechten zijn vaak ingewikkelde dingen).
Ik zou waarschijnlijk toch kiezen voor de film die mij het meest dierbaar is, ook al is die makkelijk verkrijgbaar: The tree of life. De gemiddelde kijker van Zomergasten heeft die film waarschijnlijk al gezien, maar een herziening kan nooit kwaad. Bij mij was het tenslotte ook pas bij de tweede of derde keer echt raak.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Buiten eventuele rechtenkwesties, vergeet de gemiddelde film-buff hier misschien nog dat een zomergast meestal geen film-buff is, die kiezen meestal ook iets wat ze gewoon via de reguliere kanalen gezien kunnen hebben...
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik zou het ook wel leuk vinden als er een keer een Zomergast zou zijn die niet zo interessant zou doen en gewoon The Shawshank redemption ofzo zou kiezen. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Brrr, The Tree of Life met VPRO en NPO2 logo (en Nederlandse ondertiteling), moet er niet aan denken
. Of zijn er manieren waarop je dat kan verwijderen? 
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
3.5* Aboutaleb
Zoals eerder gezegd: fijn lesje Arabische muziek/poëzie en het unieke gezichtspunt van een meer dan geslaagde migrant. De aflevering zakt even in bij het verplichte nummertje Ghandi/Mandela. Volgens mij is die hele mythologie rond 'natuurlijk leiderschap' niet meer dan een illusie die we collectief projecteren op mensen die dingen voor elkaar krijgen. Wat dat betreft snap ik ook niet helemaal waarom iemand 'in functie' niet een soortgelijk gewicht zou kunnen hebben, maar goed...het levert een mooi droombeeld op. Gelukkig wordt het voorspelbare intermezzo ruimschoots goedgemaakt met een ijzersterk betoog dat Wilders eens zijn 'minder, minder, minder' uit gaat leggen. Ook relatief oninteressante zijstapjes als 'Al-risâlah' en 'In 't kleine café aan de haven' worden binnen een bevlogen politiek framework gegoten.
Het is óók aangenaam dat Wilfried de Jong af en toe eens fijn tegengas weet te geven om hem uitspraken te ontlokken. Nu eens geen keuvelende 'wereldse intellectueel', maar een scherpe journalist die spannende momenten weet af te dwingen. Wel lijkt het dat De Jong nog iets teveel zoekende is om zijn scherpe vragen goed in te bouwen in het gezellige format. Hij kiest steeds erg voorspelbare momenten om zijn tegenvragen te poneren. Maar iets zegt mij dat we nog wel spannende televisie in het vooruitzicht hebben met hem als interviewer.
Basto
-
- 11927 messages
- 7401 votes
Vond het juist erg zwak en ongepast om zo een 'Wildersonderuithaalmomentje' in te passen. Zomergasten zou niet misbruikt mogen worden voor politiek, naar mijn idee.
Verder is het beeld van een saaie politiekcorrect persoon vooral bevestigd. Ik heb totaal geen andere Aboutaleb gezien en ook geen enkel boeiend fragment.
1,5*
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Vond het juist erg zwak en ongepast om zo een 'Wildersonderuithaalmomentje' in te passen. Zomergasten zou niet misbruikt mogen worden voor politiek, naar mijn idee.
Op zich levert het wel spraakmakende televisie op, zoals toen met Submission. Moet geen doel op zich worden, maar het geeft net wat extra sjeu op als gasten hun momentje pakken
nummer2
-
- 447 messages
- 29 votes
Plaats dat ze nou eens films aanvragen die nooit op dvd zijn uitgebracht.. Nee weer zo'n makkelijk te krujgen film....??
Hoeveel films kent een gemiddelde zomergast die niet op dvd zijn uitgebracht? Ik heb zelf volgens mij nog nooit een film gezien die niet ook ergens op dvd is uitgebracht...
Zomergasten zijn gewoon mensen die wat te vertellen hebben, niet per se mensen met een absurde film-kennis volgens mij.
Ben zelf al vroeg afgehaakt. Eens met Basto: saai, politiek correct etc.
93.9
-
- 3124 messages
- 4209 votes
Gaat erom dat het kan. Je kunt een film aanvragen die nooit eerder op dvd verschenen is, dat ze dat niet vaak genoeg doen is nummer2
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Volgens mij zijn de interessante films die nooit op dvd zijn verschenen op één hand te tellen. Of bedoel je specifiek in Nederland?
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Zo wordt de keuze voor een film ook lekker specifiek. En de VPRO moet de rechten kunnen krijgen. En het moet nog enigszins kijkers trekken. En het moet niet te makkelijk op DVD te verkrijgen zijn. En het moet de toets van kritiek van kritische filmliefhebbers doorstaan. Voor mij is zo'n obvious keuze juist een kans om eens iets te bekijken wat ik anders geen kans had gegeven.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Volgens mij zijn de interessante films die nooit op dvd zijn verschenen op één hand te tellen. Of bedoel je specifiek in Nederland?
Welnee, honderden.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
De keuzefilm van Simone van Saarloos (wie?) volgende week is overigens Les Amours Imaginaires (2010).
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
(wie?)
Een volstrekt oninteressante columniste van onder meer NRC Next.
Overigens vraag ik me ook af waarop Buwalda is geselecteerd met slechts één (heel aardig) boek en wat losse columns en essays. En zou hij nog fragmenten tonen van Sasha Grey?
Basto
-
- 11927 messages
- 7401 votes
Wat een verademing na de saaie avond met Aboutaleb. Nu al twee leuke fragmenten gezien en drie keer moeten lachen. Heerlijk ontspannen ook. Buwalda maakt zich ook niet zo druk om de indruk die hij maakt.
Maar wellicht heb ik gewoon meer met kunst dan met politiek.
nummer2
-
- 447 messages
- 29 votes
Ik vind het toch wel ongemakkelijk om te kijken naar iemand die praat over schrijverschap terwijl hij slechts 1 boek heeft geschreven. Over 5 jaar zijn we hem wellicht allemaal alweer vergeten...
Wel een prettige avond verder.
Basto
-
- 11927 messages
- 7401 votes
Hij heeft het toch nauwelijks tot niet over schrijverschap. Het gaat vooral over 'kunst' en kunstenaars die hij waardeert.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Buwalda heeft duidelijk nog niet de commentaren van de Lav Diaz opscheppers gehoord
.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Het was lang best boeiend, maar na een vrij slappe cultuurpessimistische verhandeling krijgen we nu Catfish. Een film die zelfs zonder dat ik 'm ooit helemaal zag (maar ik heb er zo vaak fragmenten van gezien dat ik zeker de helft al meerdere malen zag) voor mij al als het clichébeeld van de huidige maatschappij aan begint te voelen. Ik kon een geeuw niet onderdrukken toen het werd aangekondigd.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Buwalda heeft duidelijk nog niet de commentaren van de Lav Diaz opscheppers gehoord
.
Moest ik ook aan denken. 
Hij heeft een nogal beperkt idee van film.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Enkel Sasha Grey kan de avond nog redden
.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Noem er 's een paar.
A Brighter Summer Day
Noche
Abendland
A City Of Sadness
Where's The Friends Home
Yearning
Boy
Toute Une Nuit
Out 1
The Last Movie
gewoon binnen een minuut zonder na te denken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Out 1.
Is die Kiarostami niet ooit bij Zomergasten geweest?
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Och ja, vergeten. En die Kiarostami heb ik door Zomergasten gezien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik ga het niet helemaal volmaken denk ik.
Interessant gesprek, ging prima. We krijgen een duidelijker beeld van Buwalda en wat hem roert/beweegt (oh, ik heb het geloof ik toch gehaald - trouwens Melancholia niet besproken?? - en wel talloze andere films/docu's ???). Die keuzefilm wordt zo wel steeds meer een farce.
Hij heeft inderdaad een een beperkt beeld van veel kunst, als sb terecht opmerkt, maar alles bevatten is ook niet makkelijk. Duidelijk dat als je film wegzet als makkelijk twee uur entertainend kijken, je een andere filmkijker bent dan veel hier, maar waarschijnlijk niet anders als de meesten/'normale' / argeloze filmkijkers.
Trouwens als ik Buwalda mag geloven levert het herkijken van films geen meerwaarde op (het herbeluisteren van muziek wel), dat scheelt mij heel veel tijd. Fijn als het inderdaad zo zou werken.
In Beethoven heeft hij zich dan weer meer verdiept. En in sommige andere zaken. En dat was best wel eens entertainend. Over zowel de dingen waar Buwalda door bewogen wordt, als wat hij snel weet of wegredeneert (met een drogreden) had De Jong wat meer kunnen doorprikken. Maar het blijft netjes.
Begin is toch het sterkste.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ja het begon sterk en zwakte daarna af. Een 'enorm muziekliefhebber' die achtereenvolgens met Elvis, de Beatles en de Stones over de brug komt klinkt ook wat beperkt. Olie-film was maar een apart opzetje naar z'n nieuwe boek, geen idee verder waarom dat er tussen zat. Zijn observaties en fragmenten over literatuur vond ik dan een stuk boeiender. Lijkt me wel een leuke man verder, rock n roll light, het was een prettig gesprek dat kabbelend tot z'n einde kwam. Ik miste wel een beetje begeistering.
2,5*.
Aboutaleb vooralsnog niet gezien, hopelijk krijg ik de kans nog.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik ben al snel afgehaakt. Ook hoe die dat fragment van Under the Skin bespreekt; gaat ie 't nB over de plot van het boek hebben. Dan prijst ie de beeldende 'taal' wel, maar verder dan de plot komt ie niet.... 'hoe verzint zo'n schrijver zo'n verhaal?' zegt ie dan maar iedereen die in de jaren 80/90 vaak door een videotheek liep zag dit soort verhaaltjes in de sci fi rekken liggen (Dolph Lundgren anyone?). Maar misschien hadden ze dat niet in Schotland. Maakt verder ook niet uit, maar ik had graag gehad dat ie Johansson's personage onder de loep had genomen. Maar ja; je kunt ook niet dieper op de thematiek in een film ingaan als je cinema na 90 min toch voor eeuwig weg kunt leggen. En daarna kwam die lullige opmerking over cinema in 't algemeen (de herkijkwaarde)..... toen had ik 't helemaal gehad met die flap. Zal allemaal wel.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De laatste driekwartier zag ik nog niet, maar ik vond het een aangename avond. Niet memorabel wellicht, maar Buwalda is een leuke vent die voldoende weet van literatuur en muziek om een avond te boeien.
De anekdote over de 3000 CD's die hij kocht was toch wel het hoogtepunt.
Verder was het duidelijk dat film veel minder zijn interesse heeft en dat is ook helemaal niet erg.
Wat de herkijkwaarde van film betreft: hij ging wat kort door de bocht, maar ik denk in z'n algemeenheid dat het niet onwaar is dat muziek vaker opnieuw te luisteren is zonder dat er sleet op komt dan dat dit geldt voor het herkijken van een film. Heeft volgens mij vooral met het abstractieniveau ervan te maken: muziek kent een meer abstracte vorm van esthetica dan de meeste narratieve films.