- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
beavis
-
- 6627 messages
- 14794 votes
Zeker fijn.
een aantal fragmenten zoals verwacht, maar toch erg goede selecties (Kaufman als beste voorbeeld misschien). Andere fragmenten, zoals een maximum break van O'Sullivan, die ongetwijfeld bij veel mensen in de zomergasten selecte terecht zou komen, had ik bij Teeuwen minder snel verwacht en vind ik om die reden alleen al leuk om te zien (en zo'n maximum break blijft geweldig om te zien, en dit commentaar duo er bij is ook érg fijn om te horen).
misschien dat veel mensen die Teeuwen alleen als een beetje raar mannetje zien, door zijn zelf-relativering aan de hand van Kaufman en ook Manson o,a,, hem nu wat beter kunnen begrijpen. Ikzelf kreeg door deze avond, helemaal aan het eind, wat meer begrip voor Sinatra iig. Vooral door er Brel als voorbeeld tegenover te zetten en weer aan te geven hoe hij niet van gestuur houdt; zeker niet op het gebeid van emoties, omdat daar altijd het (grote, reële en destructieve) gevaar van de schijnheiligheid op de loer ligt. Dat is, naast de humor, misschien wel een grootste ding dat ik in Teeuwen bewonder, dus misschien is openstaan voor wat meer Sinatra ook eens geen gek idee 
jipt
-
- 3461 messages
- 3471 votes
Ah dus zo moet je vingeren. Fijn ook dat halverwege Hans z'n ritalin was uitgewerkt. Heb genoten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vond idd zijn duiding van de kwaliteit van Sinatra enorm verhelderend en raak. Moet daar ook eens wat beter naar luisteren.
Trouwens ook leuk hoe hijzelf diametraal tegenover de welhaast wetenschappelijke toneelbenadering van Van Veen staat.
Maar bovenal vond ik het heftig om te horen dat ook Teeuwen zich in zijn kunst bedreigd voelt door de islam. En wat die Engelsman er over zei, was o zo waar. Naar geloof.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Fijn ook dat halverwege Hans z'n ritalin was uitgewerkt.
Lol, hij werd inderdaad steeds meliger. De Jong had het daar zichtbaar lastig mee. Vond het doorgaan naar een volgende fragement een te makkelijke oplossing soms. Ik denk dat als je Teeuwen uitdaagt om serieuze antwoorden te geven in combinatie met grappige dat daar mooie dingen uit kunnen komen. Heb teveel de grapjas gezien (hoewel dat natuurlijk aan de ene kant ook erg leuk is) en slechts soms die gevoelige jongen zoals hij zichzelf nu alleen voor 'de flauwekul' noemde. Wel een vermakelijke aflevering (heb de eerste 45 min gemist overigens). .
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vond er niet gek veel aan. Kende Teeuwen al te goed uit interviews om echt te worden verast door wat hij zei en liet zien.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Het was best aardig, totdatj de onvermijdelijke Condell ten tonele verscheen met een uberdomme islamofobe rant waar halve garen als Geertje nog een puntje aan konden zuigen.
beetje jammer.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Was inderdaad wel een keerpunt (en dieptepunt), zoveel misvattingen ook. Stemmingmakerij heeft zijn effect wel gehad blijkt maar weer.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Vond ik ook het enige minpunt. Te generaliserend.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Wat ik ervan zeg was het helemaal niks. Heb een uur gezien, maar Teeuwen is geen goede gast voor dit soort programma's. Je kan amper de diepte in met die komiek. Had er meer van gehoopt/verwacht.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Het was best aardig, totdatj de onvermijdelijke Condell ten tonele verscheen met een uberdomme islamofobe rant waar halve garen als Geertje nog een puntje aan konden zuigen.
beetje jammer.
Vond Teeuwens reactie op De Jongs vraag (heb jij bezwaar tegen generaliseren?) wel geinig: generaliseren in het algemeen? Maar die viel een beetje dood.
david bohm
-
- 3074 messages
- 3439 votes
Wat mij betreft een geslaagde tv avond. Van de discussie rondom de fragmenten van Hitchens -Moeder Teresa en het debat met Blair - en de daaruit voortvloeiende scherpe analyse over het glazen huis tot het pianoconcert met Glenn Gould (die volgens mij ook al eens door Katja Schuurmans is laten zien maar dan thuis een stukje van Bach spelend), het snookeren en Trash Humpers, niets vervelends gezien. Het paste allemaal.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Prima avond. Geen fan van De Jong, maar hij was echt een verademing vergeleken met veel anderen. Losjes genoeg en hij was zodoende dienend en geïnteresseerd dat Teeuwen zijn verhaal kon doen en getriggerd werd om meer te zeggen dan dat je alleen in een monoloog zou doen. Het beste sinds Joris Luyendijk. Verder waren niet alle stukjes even interessant en de opmerking over 3fm en hun glazen huis was helemaal fantastisch. Dat onbehaaglijke gevoel krijg ik daar ook van, fijn dat meer dat hebben. Verder zei Teeuwen veel zinnige dingen en O'Sullivan is altijd genieten. Dat ritme dat hij heeft, die trance waarin je geraakt.Heerlijk.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Losjes genoeg en hij was zodoende dienend en geïnteresseerd dat Teeuwen zijn verhaal kon doen en getriggerd werd om meer te zeggen dan dat je alleen in een monoloog zou doen.
Echt? Precies het tegenovergestelde van wat ik heb gezien...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Teeuwen liet 't wel mooi lijken dat ie in het eerste uur gehuild zou willen hebben. Maar elke poging van de Jong om de diepte in te gaan werd afgeslagen.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Heb niet zoveel met Teeuwen, ik keek het minste uit naar hem (en Wouter Bos), maar zeer verrast! De Jong vind ik te gek! Heb alweer zin in 24uur met...maar eerst de andere zomergasten. Kijk uit naar Johan Simons en Daan Roosegaarde
Enne wat een knapperd die Gene Kelly! Heb nog nooit een film met de beste man gezien. Snel doen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Teeuwen liet 't wel mooi lijken dat ie in het eerste uur gehuild zou willen hebben. Maar elke poging van de Jong om de diepte in te gaan werd afgeslagen.
het lukt ook zelden bij zomergasten om echt de diepte in te gaan en vaak maakt dat het niet direct een betere aflevering. Gaat mij er meer om of ik iets met de visie en fragmenten van de gast heb. Vond Teeuwen tot nog toe na Verhoeven (die echt een prachtige avond in elkaar had gezet) de leukste gast. Al moet ik toegeven dat ik er ook heel veel heb overgeslagen in de loop der jaren....
Maar heb ik Teeuwen beter leren kennen. ja, maar verrast heeft hij me, op zijn angst voor Islamitische gekken na, niet. Dacht wel dat hij zo in elkaar stak.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Echt, vergelijk het met Leyers, Jelle (zelfs in zijn tweede seizoen), die feministe. Allen totaal geen ervaring met zulke interviews en altijd erg stijfjes. De Jong gelukkig wel en op het eerste minuutje na was hij los genoeg. Daarnaast altijd geïnteresseerd - oprecht ook want vaak genoeg wilde hij doorgaan naar een filmpje en kwam toch nog even met een vraag dat hij nog even wilde wetem. En Teeuwen zal niet vanuit zichzelf gaan zeggen dat hij goed kan vingeren of wat dan ook, daar gaf De Jong altijd prima voorzetjes.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
het lukt ook zelden bij zomergasten om echt de diepte in te gaan en vaak maakt dat het niet direct een betere aflevering. Gaat mij er meer om of ik iets met de visie en fragmenten van de gast heb. Vond Teeuwen tot nog toe na Verhoeven (die echt een prachtige avond in elkaar had gezet) de leukste gast. Al moet ik toegeven dat ik er ook heel veel heb overgeslagen in de loop der jaren....
Maar heb ik Teeuwen beter leren kennen. ja, maar verrast heeft hij me, op zijn angst voor Islamitische gekken na, niet. Dacht wel dat hij zo in elkaar stak.
Moszko was ook prima en had met Witness for the Prosecution ook een geweldige film. Carice had ook een heerlijke film maar het was verder een leeg gesprek waarin heel goed werd nagedacht wat te zeggen. Weinig spontaan.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik kende Teeuwen niet zo, maar niet echt veel wijzer geworden, al heeft ie me wat betreft film wel verrast, ondanks zijn wat gemakkelijke filmkeuze. Ik had vooral veel meer jazz verwacht van 'm. Erg jammer.
Verhoeven was ook mijn favoriete Zomergasten gast, wat een heerlijke avond was dat. Nooit zo aan het buis gekluisterd gezeten.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
En Teeuwen zal niet vanuit zichzelf gaan zeggen dat hij goed kan vingeren of wat dan ook, daar gaf De Jong altijd prima voorzetjes.
Niet? dat is Teeuwen juist ten voeten uit.
Hij heeft werkelijk niets van zichzelf blootgegeven. Werkelijk nergens werd over doorgevraagd zoals zijn psychische problemen.
Ik had toch wel verwacht dat De Jong hem een klein beetje aan het praten zou krijgen maar dat lukte echt voor geen meter.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Hij heeft werkelijk niets van zichzelf blootgegeven. Werkelijk nergens werd over doorgevraagd zoals zijn psychische problemen.
Ik had toch wel verwacht dat De Jong hem een klein beetje aan het praten zou krijgen maar dat lukte echt voor geen meter.
Dat is ook niet wat ik verwacht, ik ben niet geïnteresseerd in "de persoon achter". Waarom zou ik? Wel in iemands ideeën, ter lering vooral en om zelf na te denken. en dat kwam er voor mij ruim voldoende uit.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Had je echt gedacht dat Teeuwen daar over zijn psychische problemen zou komen praten? De man is niet gek. 
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Heb een erg leuke avond gehad, niet al te gek verrassende fragmenten maar was het vaak met 'm eens, vooral over atheïsme, borstklopperij en hypes van goede doelen en de averechtse werking van jarenlange knuffelpolitiek, en dan haalt-ie Die Antwoord en O'Sullivan ook nog aan 
Is het trouwens traditie dat presentatoren na afloop vragen wat de gasten van het interview vonden, komt erg over als 'en-dit-was-mijn-spreekbeurt'.
(ps voor degenen die het nog niet wisten is er een goede film over Andy Kaufman, Man on the Moon waar je duidelijk ziet dat Teeuwen veel inspiratie heeft opgedaan bij hem)
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Eens
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
beetje jammer.
Was inderdaad wel een keerpunt (en dieptepunt), zoveel misvattingen ook. Stemmingmakerij heeft zijn effect wel gehad blijkt maar weer.
Vond ik ook het enige minpunt. Te generaliserend.
Ach ik vind elke religie die vrouwen, homo's en andere groepen als minderwaardig behandeld en vrijheid van anderen in wil perken zo fout als het maar kan. Maar wanneer het de islam betreft gaat iedereen op zijn achterste poten de nuance ridder spelen. En wordt de boodschapper direct in een racistisch hoekje geduwd....
Nu de katholieke kerk vind ik dus ook fout. En dan snapt iedereen dat ik daar geen individuele (gematigte) katholieken bedoel... Maar over de jaren heeft het instituut met haar dogma's weinig goeds gebracht. En dat geldt dus ook voor de islam. (Scientology, en al die andere religies die zich superieur achten.)
En elke titade ertegen (het geloof, niet de individuele gelovige) juich ik toe. Generaliserend of niet. Laat hen maar eens tot inkeer komen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ach ik vind elke religie die vrouwen, homo's en andere groepen als minderwaardig behandeld en vrijheid van anderen in wil perken zo fout als het maar kan. Maar wanneer het de islam betreft gaat iedereen op zijn achterste poten de nuance ridder spelen. En wordt de boodschapper direct in een racistisch hoekje geduwd....
Je geeft het zelf al aan. Selectieve verontwaardigheid alom. Dan is het dus geen islamprobleem maar een religieprobleem. Waar ik het overigens ook niet mee eens ben.
Ook snap ik niet waar dat fabeltje vandaan komt dat de vrouw minderwaardig is. Is in de Koran niets over te vinden, wordt juist enorm gehamerd op gelijkheid. Word maar weer eens duidelijk dat die stemmingmakerij erin gaat als zoete koek. Misschien zelf ook maar eens verdiepen in een religie voordat je conclusies aan verbindt, op zo'n manier gaan de verhoudingen wel scheef staan.
Al wordt dit wel een religiediscussie, lijkt me ook niet de bedoeling.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ook snap ik niet waar dat fabeltje vandaan komt dat de vrouw minderwaardig is. Is in de Koran niets over te vinden, wordt juist enorm gehamerd op gelijkheid.
Ik heb het ook niet over het boekkie zelf, maar over die mannen met baarden die het zich toege-eigend hebben, er mee zwaaien en over iedereen die ze niet zint een fatwa uitroepen.
En dat je geen idee hebt waar het fabeltje vandaan komt is omdat het geen fabeltje is. Kijk maar eens naar de positie van vrouwen in Afghanistan, Pakistan en andere van die fijne islamitische landen.... Werkelijk absurd om zoiets te willen ontkennen. Alsof je de holocaust ontkent.
Maar laten we er idd maar geen discussie van maken.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een onderzoek ingesteld naar het programma Zomergasten, waar zondagavond een rokende cabaterier Hans Teeuwen te gast was.
Ja, volgens mij heb ik 'm ook zien roken. Ik zeg BRANDSTAPEL!

Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
smoke them out of their holes! Een onderzoek ingesteld nog wel pfff
Vond Teeuwens reactie op De Jongs vraag (heb jij bezwaar tegen generaliseren?) wel geinig: generaliseren in het algemeen?
haha ja die was best scherp
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Toch altijd weer de eindeloze discussie 'wat verwacht je van Zomergasten'. Ik blijf altijd hopen op 'de mens' als gast, niet 'het personage' als gast. Gelukkig kwam Teeuwen op de proppen met een onbekende 'sketch' van Kaufman (waar hij de mosterd vandaan haalt...) Voor de verdere rest eigenlijk een behoorlijke teleurstelling (ondanks de entertainment).