- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Meesterwerk, Allemaal kijken!
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Ik ben geen fan van Connie Palmen en ik zag haar helemaal niet zitten als presentatrice. Toch moet ik toegeven dat ze me 100% is meegevallen. Ze heeft zich, zeker voor haar doen, erg bescheiden opgesteld en werd alleen op het eind wat drammerig.
Cees Nooteboom vind ik een uiterst innemend persoon en wat mij betreft kun je makkelijk 6 afleveringen 'Zomergasten' met hem vullen zonder dat hij gaat vervelen.
trubbels
-
- 2 messages
- 0 votes
Cees Nooteboom én Connie Palmen vielen mij juist heel erg tegen! Nooteboom doordat hij met zijn woorden wel heel kundig en boeiend was, maar blijkbaar niet het vermogen had om ook maar íets dichter bij zijn gevoelens te komen. Dan klapte hij volledig dicht. En Palmen omdat zij niet in staat bleek op gelijkwaardige hoogte een stap op zij te doen. Zij stelde veel te zich onderdanig op.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Cees Nooteboom én Connie Palmen vielen mij juist heel erg tegen! Nooteboom doordat hij met zijn woorden wel heel kundig en boeiend was, maar blijkbaar niet het vermogen had om ook maar íets dichter bij zijn gevoelens te komen. Dan klapte hij volledig dicht. En Palmen omdat zij niet in staat bleek op gelijkwaardige hoogte een stap op zij te doen. Zij stelde veel te zich onderdanig op.
Dat heet slecht interviewen. Je nederig opstellen van je gast. Vond ik ook best wel een irriterend punt. Aan de andere kant, had het VEEEEEEL erger kunnen zijn. Al die presentatoren van Zomergasten krijgen ervan langs 
trubbels
-
- 2 messages
- 0 votes
Ja FisherKing, daar heb je ook wel gelijk in; maar ik had nou eenmaal veel meer van Palmen verwacht. Ze heeft natuurlijk nog 7 weken om te groeien en met Cees Nooteboom kreeg ze ook wel meteen een enorme zwaargewicht op haar bord.
Ik kijk met spanning naar de volgende zondag uit. Die Belg ken ik (tot mijn schande?) niet. En het concept voor het programma vind ik hartstikke leuk!
RolfWolf
-
- 1016 messages
- 1230 votes
Prachtig begin van deze nieuwe reeks Zomergasten. Vooraf vreesde ik het ergste met Connie Palmen. Dat bleek onterecht. Het werd geen drammerig journalistiek interview, met zogenaamd prikkelende vragen. Ook geen quasi-intellectueel gelal en geleuter. Wél een ontspannen en boeiend gesprek tussen twee zielsverwanten. Prima.
Dat Nooteboom verlegen glimlachend weigerde om in te gaan op zijn persoonlijk liefdesleven vond ik juist chique en charmant. Er is al genoeg emotioneel exhibitionisme op de Nederlandse tv.
Veel bijzondere fragmenten. Ik herinner mij vooral die rare schuimbekkende DDR-propagandist, de dolende Don Quichotte, de fado-zanger, het interview van Brugsma met Prins Claus, de reportage over het verstilde kloosterleven en die Fellini-achtige scène uit een Bergmanfilm.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Een Fellini-achtige scene in een Bergman? Daar kan ik me niets bij voorstellen; welke film van Bergman was dat?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
http://www.moviemeter.nl/film/5535.
Toch wel een buitenbeentje in het oeuvre van Bergman. Komisch, satirisch en met een vleugje fantasy/magie. Niet echt een Fellini-vergelijking waard. Deed me eerder denken aan La Regle du Jeu van Renoir qua thematiek en opzet. Bergman's film is trouwens best goed.
RolfWolf
-
- 1016 messages
- 1230 votes
Het theatrale en bizarre sfeertje, het bonte gezelschap, de (religieuze) symboliek, de humor en de oudere vrouw aan het hoofd van de tafel die haar geilheid niet onder stoelen of banken stak. Die combinatie deed mij denken aan Fellini. Maar misschien is dat inderdaad onterecht, ik ben geen connaisseur. 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Die film heb ik gezien, maar niets Fellini-achtigs in herkend; zoals de meeste Bergmans vrij sober in z'n uitstraling (in tegenstelling tot de alles-uit-de-kast-chaos die ik met Fellini associeer). Een een buitenbeentje in z'n oeuvre? Het mag dan wel een romantische komedie zijn, maar het bevat nog altijd een dominee met een geloofsconflict die een zelfmoordpoging onderneemt: het is en blijft Bergman 
Asmahan
-
- 322 messages
- 2194 votes
Ik had gehoopt dat deze aflevering van Zomergasten meer zou spetteren. Dat gebeurde voor mij niet. Ik vond het interessant en sommige fragmenten prachtig. Van mij mocht die Duitse schrijver en filosoof de avond volmaken, zijn rustige en wijze manier van uitleggen sprak me enorm aan. Connie Palmen viel me niet tegen en ik had nogal een vooroordeel naar haar toe. Ze was opvallend goed gekleed en ik vond haar zeker niet ontbloot van charme. Ze was me iets te lyrisch over Nooteboom, maar ik vond dat ze zich er niet slecht van afmaakte. In elk geval had ze zich uitstekend ingelezen.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Zomergasten is helaas niet meer wat het was. Vroeger was het "de ideale televisieavond" van een gast, het duurde ook echt de hele avond en soms werden er echt lange stukken (van soms wel een half uur) vertoond en er was een goede presentator.
Tegenwoordig is het een talkshow die wat langer duurt dan gemiddeld met wat korte fragmentjes er tussendoor. Echt jammer. En waarom altijd die schrijvers als presentatoren? Ze kunnen er niks van. Wat mij betreft zou het ook veel meer over het medium televisie en over film moeten gaan, want juist daarvoor is zo'n programma als dit uitermate geschikt. Nodig eens een regisseur of filmkenner uit, dan zou het veel boeiender worden dan met al die schrijvers volgens mij.
Ik heb het niet helemaal gezien, maar tussen Nooteboom en Palmen leek het net niet goed te klikken. De paar fragmenten die ik heb gezien konden me niet boeien (maar misschien heb ik net de verkeerde gezien).
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5069 votes
Ik vond juist dat het te goed klikte. Ze kenden elkaar overduidelijk door en door en dat kwam wat ik zag niet ten goede. Al was het bij vlagen best interessant. In ieder geval had ik erger gevreesd.
Wat betreft regisseurs: Zondag is Tom Barman te gast. En volgens mij zijn er per seizoen een of twee schrijvers gemiddeld, niet veel meer.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik heb het niet helemaal gezien, maar tussen Nooteboom en Palmen leek het net niet goed te klikken. De paar fragmenten die ik heb gezien konden me niet boeien (maar misschien heb ik net de verkeerde gezien).
Toch maar weer eens goed kijken voordat je in verkeerde conclusies jumpt 
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Wat betreft regisseurs: Zondag is Tom Barman te gast.
Daar ben ik inderdaad benieuwd naar, al heb ik zijn film niet gezien en ben ik niet echt een dEUS-fan, maar het lijkt me een interessant persoon.
Maar ook de presentator is elk jaar een schrijver tegenwoordig.
Asmahan
-
- 322 messages
- 2194 votes
Deze Zomergasten was al wat bruisender dan de vorige! Al vond ik dat Connie soms wel erg rare verbanden legde. Had de indruk Tom Barman er niet altijd raad mee wist. In elk geval had hij interessante fragmenten. Had ook graag de Zomergastenfilm nog willen kijken, maar de vermoeidheid sloeg genadeloos toe.
Dit is niet echt een prikkelende post, ik weet het, toch hoop ik dat de discussie over Zomergasten hier een beetje levendiger wordt.
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
Ik vond het wel geinig om te zien en dat kwam vooral door Barman wat me een sympathieke gozer leek. Ik kende hem verder niet zo goed, maar ik heb nu het gevoel hem al jaren te kennen
.
De fragmenten waren aardig, maar de leukste kende ik al. Connie Palmen was weer aardig irritant aangezien ze nauwelijks kennis van zaken had (het begon al met de benaming 'popmuziek' ) en wurmde er en passant ook nog wat onhandige politieke statements doorheen.
Asmahan
-
- 322 messages
- 2194 votes
Die Barman kwam inderdaad sympathiek over! Inderdaad zo'n uitstraling waardoor je het gevoel hebt dat je hem al jaren kent. Zijn muziek ken ik wel en waardeer ik ook erg. Connie vind ik ook erg aardig overkomen, maar Barmans wereld is duidelijk niet de hare. Grappig hoe ze soms hakkelde met namen of niet precies wist om wie of wat het fragment precies draaide. Ze maakt wel een ontspannen indruk en lacht erg aanstekelijk.
Asmahan
-
- 322 messages
- 2194 votes
Connie had bij Nooteboom een rood jasje aan, nu een identiek jasje in het groen. Wat zal de volgende kleur worden?
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Leukere aflevering idd. Palmen heeft me alleen nog niet weten te overtuigen...
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Mijn voorspelling is gebaseerd op het stoplichtprincipe
(rood - groen - oranje)
Asmahan
-
- 322 messages
- 2194 votes
Geweldig!
Ik zat zelf in de Regenboogsfeer, maar dan net als jouw Stoplichtprincipe een beetje gehusseld.
Pitbull
-
- 558 messages
- 1424 votes
Ik heb het begin niet gezien, maar:
Wat een verschrikkelijk jasje is dat zeg. Ik vind het overigens wel leuk om te zien dat ze roken op tv; ik rook zelf niet en ben een tegenstander van roken, maar dit doet een beetje aan vroeger denken en als niemand er last van heeft moet het toch kunnen vind ik.
Leuke fragmenten - vond vooral dat 'gezongen gedicht' wel wat hebben - en de voor mij onbekende Barman kwam ook sympathiek over.
Palmen vond ik niet bevallen, oftewel die beviel me niet. Te weinig kennis van de fragmenten en er was ook helemaal geen mooie afronding van de uitzending, het was gewoon pats boem over, er werd niet nog even een mooi afsluitende algemene vraag gesteld maar ze kondigde gewoon het einde aan zonder dat Barman nog iets kon toevoegen.
T.O.
-
- 2414 messages
- 2791 votes
Dat "Nederlanders in Antwerpen"-fragment was een beetje flauw, maar wel grappig 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Palmen vond ik niet bevallen, oftewel die beviel me niet. Te weinig kennis van de fragmenten en er was ook helemaal geen mooie afronding van de uitzending, het was gewoon pats boem over, er werd niet nog even een mooi afsluitende algemene vraag gesteld maar ze kondigde gewoon het einde aan zonder dat Barman nog iets kon toevoegen.
Zouden ze bij zomergasten niet van die vaste presentator af moeten, maar gewoon de meest geschikte interviewer bij de gast zoeken.