- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Huh? Hoe oud ben jij dan eigenlijk? Ik was in 1982 amper 4/5 jaar oud...
Ik werd eind 1982 4 jaar, dus dan weet je hoe diep de liefde voor Henny zit. 
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Adriaan van Dis is een ontzettend innemende man en op Henny Vrienten ben ik sinds 1982 verliefd. Leeftijd zegt niet zoveel, lijkt mij.
De andere drie gasten ken ik overigens niet.
Naar Adriaan van Dis ben ik wel erg benieuwd, ik zag hem regelmatig voorbij komen bij de DWDD de laatste maanden. Hoewel hij leuk kan praten, heb ik het idee dat hij ook wel erg graag aan het woord is en over zichzelf praat. Of zit ik hier helemaal naast?
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Een nadeel hoeft er niet persé te zijn. Ik vrees wel meer saaie, stoffige onderwerpen dan wanneer je 1 of 2 mensen meer uitnodigt van een jongere generatie.
Naar Adriaan van Dis ben ik wel erg benieuwd, ik zag hem regelmatig voorbij komen bij de DWDD de laatste maanden. Hoewel hij leuk kan praten, heb ik het idee dat hij ook wel erg graag aan het woord is en over zichzelf praat. Of zit ik hier helemaal naast?
narva77 (crew films)
-
- 12726 messages
- 6540 votes
Ik zie hem er ook wel voor aan om de leiding van het gesprek helemaal over te nemen, net als vroeger... 
narva77 (crew films)
-
- 12726 messages
- 6540 votes
Ik werd eind 1982 4 jaar, dus dan weet je hoe diep de liefde voor Henny zit.
Aha, zo diep dus. Da's duidelijk!
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Ik zie hem er ook wel voor aan om de leiding van het gesprek helemaal over te nemen, net als vroeger...
Zou mij zeer verbazen met Leyers tegenover zich 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De VPRO zendt deze zomer het 25ste seizoen uit van Zomergasten. Dit jubileum wordt gevierd met een extra uitzending op 15 juli. Een speciale aflevering met de 12 presentatoren die Jan Leyers zijn voorgegaan en een selectie van de 123 gasten over hun ervaringen en herinneringen aan het programma.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Dat lijkt mij wel een leuke uitzending! Met Ischa Meijer
en Koefnoen parodieën, lol
Adriaan kwam af en toe wel behoorlijk arrogant over zie ik hier weer, ik was het al bijna vergeten
"Ik wil dat u zegt ..." pfff
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Haha, die aflevering met Heertje op 05.50 had ik wel willen zien. Moet een interessante ontmoeting geweest zijn met die pedante van Dis.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
De eerste zomergastenfilm, gekozen door Henny Vrienten, is inmiddels bekend:
Zo. 22 juli: La Guerre du Feu (1981)
Lijkt mij erg tof.
Hier meer info over die bewuste avond met Vrienten, bv. ''Hij stelt zichzelf de vraag of de openingsscene van Once Upon a Time in the West nu daadwerkelijk opera is.''
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ah interessant, die heb ik nog niet gezien. Ga ik opnemen!
Zomergasten is te zien vanaf zondag 15 juli 20.15 uur op Nederland 2.
Het tweede scherm wordt vanaf de uitzending met Henny Vrienten (22 juli) ingezet.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Ah interessant, die heb ik nog niet gezien. Ga ik opnemen!
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Redelijk interessante overzichtsuitzending. Krijg toch weer een beetje zin in volgende week zondag.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
fijne nostalgische flashback wel zeg!!
Van Ingen "was voor mijn tijd", maar Freek de Jonge kwam in één keer wel helemaal terug terwijl ik dat compleet vergeten was... kijk het programma toch al langer dan ik dacht!
Interessant ook dat meerdere mensen op verschuivingen in het format wijzen in combinatie met druk van kijkcijfers... heb inderdaad wel het gevoel dat meer mensen het tegenwoordig zien en/of daar (online) mee bezig zijn, maar het geforceerde in de keuze van de gasten en de fragmenten-duiding mag best een tandje minder gezien, toch, de stroefheid (en het crematie-decor
) van de laatste jaren.
verder helemaal eens met Darbie
blijft zeer mooie tv! en de kritiek mag ook wel weer eens een tandje minder, daar kan het allemaal alleen maar weer beter van worden
edit: nee, Ian Kerkhof en Lydia Rood herinner ik me ook nog, ik moet dus zelfs nog het staartje van de van Ingen reeks hebben gezien... maar als presentator is hij me niet echt bijgebleven dan, heb bij hem toch meer een Buitenhof gevoel... Adriaan van Dis was voor mij de perfecte Zomergasten presentator, alles daarvoor (en daarna) blijft toch een stuk minder bij blijkbaar...
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Het was een leuk overzicht van 25 jaar Zomergasten gisteravond, maar die "sketches" tussendoor van Sanne Wallis de Vries.... 
Genoeg reden om van haar nooit Zomergast te maken.
Ik verheug me erg op Zomergasten en in het bijzonder Adriaan van Dis 
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Idd een leuk overzicht.
Voor mij is Van Ingen toch atlijd de enige echte presentator gebleven, blijkt ie het maar acht jaar gedaan te hebben, in mijn herinnering was dat wel een jaar of vijftien. Die eerste uitzending is mij ook nog het beste van alle uitzendingen bij gebleven. Met Pierre Janssen. Geweldig! Daarna was het altijd hopen dat het weer zo leuk, boeiend en interessant zou worden.
Ik vond het de eerste jaren ook mooi dat je dan vaak fragmenten van wel een half uur te zien kreeg ipv twee minuten. Nadeel was wel, wanneer een onderwerp je niet al te veel boeide, maar dan ging ik gewoon even wat anders doen.
Freek de Jonge en Wim T. Schippers waren vooral hilarisch en met zich zelf bezig.
Van Dis was ook goed als presentator en de uitzending met Heertje was de eerste helft erg leuk met fragmenten van oa Swiebertje, Catweazel, Pippo de Clown. Hilarisch!
Laatste tien jaar kijk ik nog maar zo nu en dan, ik kies dan echt uit op de gast zelf.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Dat laatste moet je juist niet doen, omdat bij Zomergasten de onverwachte en verrassende dingen het leukste zijn. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Precies. Een paar van de uitzendingen die het boeiendste vond in de laatste jaren (Robert Dijkgraaf, Leon de Winter) had ik overgeslagen als ik op gast had gekozen.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Zeker, de uitzending met Maarten 't Hart had ook niet bovenaan mijn lijstje gestaan, maar bleek ontzettend leuk.
Weet iemand waar, en of, er oude afleveringen terug zijn te zien? Ik ben op zoek naar die van Tom Holkenborg (Junkie XL) maar vind 'm nergens.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Nee, dat lijkt ook niet te werken. Maar bedankt voor de moeite.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Volgende Fragment dat vorige week werd uitgezonden is hier te zien:
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Zeker, de uitzending met Maarten 't Hart had ook niet bovenaan mijn lijstje gestaan, maar bleek ontzettend leuk.
Weet iemand waar, en of, er oude afleveringen terug zijn te zien? Ik ben op zoek naar die van Tom Holkenborg (Junkie XL) maar vind 'm nergens.
Er is wel e.e.a. te pindakazen via niet-officiële wegen.
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
De uitzending is bijna afgelopen met voor het eerst Jan Leyers als presentator.
Eerlijk gezegd vind ik zijn vuurdoop matig. Het is dat zijn eerste gast Vrienten ontzettend makkelijk praat, maar ik krijg iedere keer de indruk zo gauw Vrienten stopt met zijn verhaal, dat Leyers heel even iedere keer zich geen raad weet en vervolgens snel naar het volgende beeldfragment gaat.
Volgens een collega van mij maakt hij zeer goede reportage series, maar uiteraard is dat wat anders dan drie uur lang live een gesprek voeren.
Echt vreselijk interessant vind ik het ook allemaal niet, maar zoals gezegd Vrienten is een ideale gast, omdat hij zeer makkelijk praat en genoeg verhalen weet op te roepen, sympathieke gast zonder meer.
Ben benieuwd hoe Leyers het zal vergaan met een gast, die misschien wat minder makkelijk uit zich zelf minuten lang kan/zal praten. Ik vrees dat het dan vrij stroef zal gaan.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Ik vond het eerlijk gezegd ronduit saai... Maar ik heb ook niets met Hennie Vrienten. Er werd veel gepraat, maar ik miste emotie en synergie. Maar goed, ook niet echt een verrassing als je Vrienten hoorde praten over hoe hij dichtkunst beleefde: zo ging hij eigenlijk ook het gesprek in. Misschien hadden ze wat meer moeten drinken vantevoren. 
Ben benieuwd hoe het verder gaat. Micha Werthem ken ik eerlijk gezegd niet echt, maar de twee gasten die daarna komen ben ik wel heel benieuwd naar.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Prima uitzending. En zoals verwacht is een Belg als presentator een fijne afwisseling. Alles verloopt gemoedelijk en vriendelijk. Toch best genoten weer 
Ook fijn om weer eens iets over poezie op tv te horen/zien (bestaat Dode Dichters Almanak nog eigenlijk??). Zin om weer eens iets van Eliot uit de kast te trekken!