• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.095 actors
  • 9.373.064 votes
Profile

Friends (/Joey)

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x14 - The one with the candy hearts

Na de voorbije feestdagen bij Friends is het nu tijd voor Valentijn. De mannen hebben een date, ook al is dat niet altijd even succesvol, en de vrouwen spreken samen af om aandenken aan oude lieven ritueel te verbranden. De opvallendste figuur is toch wel de vrouw waar Chandler niet van af lijkt te raken: Janice. Haar stem doet me denken aan Fran Drescher uit The Nanny. Een stem met een scherpte waar een samoeraizwaard jaloers op zou zijn. Bij de gastacteurs zien we oa Nancy Valen, die opdat moment vooral al had geschitterd in enkele bijrollen op tv, maar een jaar na deze episode zou doorbreken als Samantha Thomas in Baywatch. Verder zien we nog Larry Poindexter (S.W.A.T., 17 again), Jay Acovone (S.W.A.T., Terminator 3, Independence Day) en Joel Gretsch (Push, The 4400 en Minority Report).

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x15 - The one with the stoned guy

De aflevering focust op de jobs van onze Friends. Chandler neemt ontslag en weet niet goed wat te doen met z'n leven, een klant van Phoebe zoekt een nieuwe kok en Monica is wel geïnteresseerd. Ross heeft een nieuwe vriendin, en krijgt hulp van Joey. Een aflevering waar dit keer meer humor dan sentiment in voorkomt en het gaat de acteurs best wel goed af moet ik zeggen. Bij afleveringen als dit valt des te meer op dat de focus op alle 6 ligt en niet op één van hen. Al zal iedereen wel z'n favoriet hebben. En daar ligt meteen de kracht in de serie. De opvallendste gastacteur is toch wel Jon Lovitz, naast gekend comedian ook als acteur te zien in tal van series (Seinfeld, Married with Children, Saturday Night Live) en films (Rat Race, 3000 Miles to Graceland, Little Nicky). Zo'n acteur die je meteen herkent als je hem ziet. De vriendin van Ross is Melora Hardin, bekend van series als The Office en Monk.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x16 en 1x17 - The one with two parts

Zoals de titel het al zegt een aflevering uit twee delen. Dat geeft de makers wat meer tijd om enkele plots dieper uit te werken. En dat plot bestaat bestaat grotendeels uit twee delen: Ross die stilaan beseft dat hij vader wordt, en Joey die verliefd wordt op Ursula, de tweelingzus van Phoebe. Tussendoor heb je nog Chandler die een knappe werknemer moet ontslaan en Monica en Rachel die in het ziekenhuis knappe dokters tegenkomen. We krijgen hier scènes tussen Joey en Phoebe /Ursula te zien, wat eerder niet echt gebeurde. Goed dat ze af en toe eens andere 'koppels' samenstellen om zo de algemene vriendschapsband te tonen. Ursula is een bestaand personage trouwens uit Mad about you. Niet ontoevallig krijgen we daarbij ook nog eens de gastoptredens van twee andere personages uit die reeks: Jamie Buchman (Helen Hunt) en Fran Devanow (Leila Kenzle). En het moest wel een speciale aflevering worden, want de twee dokters zijn personages uit de ziekenhuisreeks E.R.: Dr. Micheal Mitchell (George Clooney) en Dr. Jeffrey Rosen (Noah Wyle). Nog leuk om weten is dat de collega van Chandler die hij moet ontslaan, gespeeld wordt door Jennifer Grant, de enige dochter van steracteur Cary Grant.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x18 - The one with all the poker

De mannen spelen af en toe poker met elkaar en de vrouwen willen natuurlijk ook meespelen. Dat ze daar niet veel van afweten, is geen bezwaar. Gaandeweg krijgen we een spannend pokerspel, en op één of andere manier werkt dat altijd. Is het niet in een Bondfilm is het wel in Friends. Knappe climax trouwens, die ik eerlijk gezegd niet zag aankomen. Al is het achteraf wel mooi te plaatsen. Leuk gedaan! Ook opvallende scène is die met Marcelle de aap. Duurt niet lang, maar zorgt toch maar voor een hilarisch moment. Ook de intro is een leuke binnenkomer. We hebben het al eens gezien dat alle Friends samen een liedje neuriën of fluiten. Hier doen ze dat als ze samen brieven aan het klaarmaken zijn op het gefluit van Colonel Bogey March uit The Bridge on the River Kwai. Gezien alle scènes rond onze Friends draaien, zijn er weinig gastacteurs. Enkel de tante van Ross en Monica speelt mee. De actrice Beverly Garland speelde haar eerste rol al in 1950.

ace leader

• 3343 messages
  • 0 votes

Om een of andere reden heb ik seizoen 1 nooit helemaal gezien. Vond de latere seizoenen altijd leuker. Ik zal het nog wel een kans geven.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x19 - The one where the monkey gets away

De titel geeft al veel weg natuurlijk. Rachel past op Marcel, de aap van Ross. En als ze die dan verliest, raakt ze eigenlijk Ross op het enige waar ze hem mee kan kwetsen. Terwijl Ross nog altijd gevoelens voor haar heeft. Het ontsnappen van Marcel en de zoektocht ernaar, geeft de makers de kans om het gebouw verder te bekijken waar ze wonen. Dit keer staan Ross en Rachel zoals je al kan vermoeden centraal. Dat levert een mooie episode op, maar niet meteen de grappigste. Al heb je variatie nodig om de serie groot te houden. Gastacteurs (buiten Mr. Heckles en Barry) zijn Megan Cavanagh als Luisa, wiens bekendste prestatie tot nu toe de stem van Judy Neutron (uit de animatiereeks Jimmy Neutron) is. De twee knappe buurvrouwen zijn Angela Visser (Nederlandse die in 1989 Miss Universe werd) en Elizabeth Sjoli (actrice die vooral 'mooi is' in series als Silk Stalkings of Seinfeld).

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x20 - The one with the evil orthodontist

Rachel heeft opnieuw afspraakjes met haar ex Barry en Chandler wordt gek als zijn nieuwe vriendin niet terugbelt. Ik ondervind persoonlijk dat ik wel hou van die humor van Chandler. Zeer gevat en altijd de juiste scherpe oneliner tussendoor. Hij is een personage trouwens dat niet per se een tegenspeler nodig heeft. De nieuwe vriendin van Barry, Mindy, wordt gespeeld door niemand minder dan Jennifer Grey. Ze kreeg ooit een nominatie bij de Golden Globes voor haar rol als Baby in Dirty Dancing.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x21 - The one with the fake Monica

Monica's kredietkaart is gestolen en op zoek naar de dief wordt ze er vriend mee. Joey zoekt een goeie artiestennaam en Ross moet afscheid nemen van Marcel. Het is een wat mindere aflevering. De momenten met Ross en Marcel zijn nog wel leuk om zien, maar dat gedoe met de valse Monica is maar flauw. Op het einde doet Joey een auditie en de jury ervan bestaat uit de producers achter Friends: Marta Kauffman, David Crane en Kevin Bright. De valse Monica zegt in deze aflevering een Nederlandse zin, met een wat Limburgs accent. Knap, omdat ze bij mijn weten toch geen Nederlandse roots heeft. En vooral opvallend, omdat in Amerikaanse films en tv-series Duits gebruikt wordt bij verwijzingen naar het Nederlands.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Het Nederlands zul je trouwens wel vaker horen terugkomen

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x22 - The one with the ick factor

The 'ick factor' slaat op het nieuwe vriendje van Monica dat jonger is dan ze dacht. Rachel heeft erotische dromen over Joey en Chandler en Phoebe wordt secretaresse van Chandler. En aflevering die deels de aanloop neemt voor de finale die vooral rond de baby van Ross zal gaan en het feit dat Ross stiekem verliefd is op Rachel. De humor is nogal wisselend, maar het is voor liefhebbers van de serie zeker geen slechte aflevering. Het vriendje van Rachel wordt gespeeld door Stan Kirsch die op dat moment vooral te zien was in de serie Highlander: The Series. In het echt is hij trouwens maar 4 jaar jonger dan actrice Courtney Cox.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Metalfist wrote:

Altijd leuk om zo'n zin tegen te komen. Vooral als het dan nog goed gedaan is, wat in de VS niet zo evident is.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Metalfist wrote:

Ja, inderdaad. Best grappig hoe regelmatig Nederland in die serie voor kwam.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x23 - The one with the birth

De ex-vrouw van Ross, Carol, moet bevallen en dat zorgt uiteraard voor de nodige emoties en evengoed leuke toestanden. Een aflevering waarin je weinig kan verrassen natuurlijk, maar die toch goed uitdraait en net emotioneel genoeg wordt zonder melig te zijn. En naast de snedige opmerkingen van Chandler is het ook weer genieten van de muzikale werkjes van Phoebe. We zien trouwens in als gastacteur Leah Remini, bekend van Saved by the bell, die ooit nog auditie deed voor de rol van Monica. Ze hebben haar dan toch ergens onthouden. En de wereld is klein, want bij de namen die Ross noemt hoor je 'the whole Jess, Dylan, Cody' fiasco. Ross moet het geweten hebben van Dylan zal Dylan Sprouse worden, de acteur die later zijn zoon zal spelen in Friends en Cody verwijst naar serie waar Dylan en zijn tweelingbroer bekend om zouden worden: The suit life of Zack & Cody. En de verpleegster die we zagen zal wel bekend voorkomen, want ze speelde ook al Estelle, de boekingsagente van Joey.

• 31148 messages
  • 5448 votes

1x24 - The one where Rachel finds out

Het einde van het seizoen en na de verhaallijn rond de pasgeboren zoon van Ross is er nu ook nog de liefde van Ross voor Rachel. Als Chandler zich verspreekt weet Rachel eindelijk wat Ross voor haar voelt. Hoe het dan verder loopt is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend met de nodige perikelen. Verder hebben we ook nog Joey die voor een wetenschappelijk onderzoek twee weken geen seks mag hebben, maar wel net een nieuwe vriendin heeft... Het is een sterke aflevering met veel humor maar ook de nodige emoties. Een mooi einde aan dit eerste seizoen. De bekendste naam bij de gastacteurs is die van Lauren Tom, die naast verschillende bijrollen ook stemmen doet voor oa Futurama, Kim Possible, King of the hill en Kung Fu Panda.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Da's toch de aflevering dat Rachel de video van de prom bekijkt en Ross zoent? Vond ik echt een schitterend moment. Sowieso vond ik de momenten met Ross-Rachel door de hele serie heen geweldig. Regelmatig vrij grappig, maar ook oprecht emotioneel en mooi.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Nee hier krijgt Rachel te horen dat Ross op haar verliefd is, terwijl die heel de aflevering in China zit. Pas op het einde ziet ze hem op de luchthaven waar de aflevering dan eindigt...

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x1 - The one with Ross's new girlfriend

Vervolg op het eerste seizoen, waar Rachel ontdekt dat Ross op haar verliefd is. Maar als die terug komt van China heeft hij een vriendin bij. We krijgen nu een spiegelverhaal te zien van Rachel die verliefd wordt op Ross, maar het hem evengoed niet durft te zeggen. Lijkt allemaal melig, maar is best wel goed gedaan. Rachel was niet meteen mijn favoriet personage in seizoen 1, maar hier doet ze dat geweldig. Ik denk dat alle karakters ondertussen al wat gegroeid zijn. Phoebe doet de introductie, en daar moest ik denken aan Brittany uit Glee, die heel sterk was met 'domme' uitspraken zoals Phoebe, maar later toch wat minder werd omdat het wat serieuzere gedeelte haar niet altijd zo goed af ging. Maar kom, we zullen zien wat de rol van Phoebe brengt in de loop van de serie.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x2 - The one with the breast milk

De kleine van Ross krijgt borstmelk van z'n moeder en dat ligt niet bij iedereen even gemakkelijk. Rachel heeft het moeilijk met de vriendschap tussen Monica en Julie, en Joey heeft zware competitie op het werk van een kerel die enorm goed is in het verkopen van collogne. Dat laatste is wel mooi gedaan, als een ware western, maar echt wel origineel. Rachel komt nog altijd goed uit de verf, haar personage is echt groot geworden. En dat gedoe met de borstmelk is natuurlijk typisch Amerikaans. Elke week een andere vriendin is geen probleem, maar iets natuurlijks als borstmelk is een issue. Los daarvan wordt het toch wel goed gebracht met het grootste deel van de groep die dat evengoed normaal vindt, en hoe de rest stilaan (hopelijk) wordt overtuigd. Gastacteurs worden blijkbaar bekender, waar vooral te verklaren is aan het succes van de serie. Zo zien we als collega van Joey de actrice Emily Procter, bekend van oa CSI Miami en The West Wing. De hombre man die voor concurrentie van Joey zorgt is Joel Beeson, een voormalige Chippendale danser.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x3 - The one where Heckles dies

De onderbuur van Monica, Mr. Heckles, is overleden en laat z'n bezittingen over aan Monica en Rachel. Chandler ontdekt veel overeenkomsten en denkt ooit ook zo te eindigen. Ross en Phoebe zijn het oneens over de evolutietheorie. Chandler is echt wel een geweldig karakter en dat levert prachtige tv op. Het is wel leuk om zien dat ondanks het overlijden van 'de zeurpiet van beneden' de makers toch gepast omgaan met dergelijke situatie. Het verhaal blijft in het appartement zodat we enkel de bekende figuren zien zoals Mr. Heckles en Janice. Ook nieuw die blijkbaar nog wel veel zal terugkeren, is Mr. Treeger, de conciërge van het gebouw. Die rol wordt gespeeld door Mike Hagerty, die wel meer speelde in komische reeksen als Cheers, Seinfeld, Curb your enthousiasm en The Wonder Years.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Film Pegasus wrote:

Nee hier krijgt Rachel te horen dat Ross op haar verliefd is, terwijl die heel de aflevering in China zit. Pas op het einde ziet ze hem op de luchthaven waar de aflevering dan eindigt...

Ow, haha. Sorry trouwens, misschien heb ik met mijn post een spoilertje verraden. Al is het geen hele grote, maar daar kom je nog wel achter.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ajax&Litmanen1, op zich is het niet verwonderlijk als die twee ooit (al dan niet voor altijd) samen zouden zijn. Beetje de standaard formule van zo'n sitcom.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Maar dat heb ik weer niet beweerd

Die 2 worden vrij bepalend voor de rest van de serie, maar op welk vlak, dat merk je nog wel haha.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ik krijg echt zin om het ook te herzien, als ik de leuke stukjes van FP zo lees.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Elineloves wrote:

Ik krijg echt zin om het ook te herzien, als ik de leuke stukjes van FP zo lees.

Same for me. Ik heb een jaar of 4 terug die box gekocht en bekeken, was echt leuk. Maar ik heb nog wat andere series liggen die nog de komende maanden de voorkeur krijgen voor herzieningen. Het leukste is wel om Friends van aflevering 1 tot laatst te zien, want er zit wel degelijk een verhaallijn in. Al kan je natuurlijk prima een aflevering los bekijken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ja precies, ik heb de box hier ook staan (extended, exclusive & unseen) maar nog nooit echt gekeken. Nu met afstuderen gaat er ook teveel tijd in zitten en de 'watchlist' is al zo groot. Maar ooit.....

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x4 - The one with Phoebe's husband

De homoseksuele man van Phoebe staat voor de deur om te scheiden, waarna ook andere geheimen opduiken. Ross vraagt Rachel om advies rond intimiteit met Julie, wat voor haar extra moeilijk valt natuurlijk. Een goeie aflevering, en vooral de conversatie tussen Phoebe en haar (ex-) man is goed gevonden. Maar ook de spanning tussen Ross en Rachel blijft boeiende televisie die toch ergens wel wat herkenbaar is. We zien een jonge Steve Zahn als de man van Phoebe. Zahn speelt hier één van z'n eerste rollen. Naast 2 figurantenrollen op tv, had hij ook nog 3 kleine rolletjes in een film. Pas later zou hij bekendere rollen spelen in oa Happy, Texas, National Security, Sahara en Joy Ride.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Je kan zeker de afleveringen apart bekijken, maar als je ze vanaf het begin op volgorde ziet, pik je ook de rode draad mee. En de makers wisselen wel eens af met de karakters die ze centraal zetten. Wat het des te aangenamer maakt om te kijken. Zo komt iedereen wel eens extra aan beurt.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x5 - The one with five steaks and an eggplant

Als een sexy vrouw belt naar het verkeerde nummer komt ze bij Chandler terecht die haar wil versieren. De Friends worden verdeeld in twee groepen als Ross, Monica en Chandler meer verdienen dan de rest, waardoor die niet altijd financieel mee kunnen met de dingen die zij willen doen. Niet zo simpel, omdat zelfs het aanvaarden van enkele cadeautjes of giften ook moeilijk ligt bij hen. Het script liep blijkbaar origineel anders dan gepland. Normaal zou Joey de verkeerde telefoon opnemen en de vrouw versieren, maar Matt LeBlanc miste de telefoon en viel. Wat op zich even grappig was, zodat de makers dat behielden. De Friends gaat kijken naar Hootie & The Blowfish. Voor Europeanen niet meteen de bekendste band, maar in de VS hadden ze met hun album Cracked Rear View uit 1994 maar liefst 16 x platina en werd dat het best verkochte album van 1995, en één van de snelst verkopende albums aller tijden. Het was hun debuutalbum trouwens. Het nummer dat je hoort in de aflevering is origineel van de Canadese groep 54-40 en staat niet op dat album maar werd speciaal gecoverd voor de reeks. Het werd wel één van hun populairste hits, mede dankzij Friends. Een gastactrice in deze aflevering is Brittney Powell die in tal van series een klein rolletje speelde (Saved by the bell, Silk Stalkings, Beverly Hills 90210, Xena, ....).

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x6 - The one with the baby on the bus

Ross heeft een allergische reactie na het eten van kiwi, Chandler en Joey maken een trip met Ben (zoon van Ross) en bij Central Perk wordt Phoebe opzijgeschoven voor een nieuwe professionele zangeres. We krijgen een hoop bekende gezichten te zien in deze aflevering. De nieuwe zangeres in Central Perk is Chrissie Hynde, de frontvrouw van The Pretenders. Voor één keer ben ik wel blij dat ze haar voldoende aan bod laten komen en ze tijd heeft om een heel nummer te laten zingen. Ook al wordt daarmee Friends als het ware even opzij gezet. Leuk voor één keer, maar je mag er niet mee overdrijven natuurlijk. Verder zien we nog Victor Raider-Wexler (die in tal van series speelde als ER, Wonder years, House MD, Seinfeld, NYPD Blue, Everybody loves Rraymond en zelfs een klein rolletje in The Godfather). Verder nog meer bekende namen is zeer kleine rolletjes: Catherine Bell (JAG, Army Wives), Giovanni Ribisi (Gone in 60 seconds, Saving private Ryan, Lost in Translation, Avatar, Public Enemies) en Lea Thompson (vooral bekend als Lorraine Baines in de Back to the future trilogie).

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x7 - The one where Ross finds out

De titel zegt het eigenlijk al: Ross komt te weten dat Rachel verliefd is op haar. Wat wel een probleem is gezien Ross momenteel een relatie heeft. Er zijn ook nog zijverhaaltjes met Joey die advies geeft aan Phoebe met haar nieuwe vriend, en Monica die fitnesstraining geeft aan Chandler. Maar dat valt allemaal in het niet van het hoogtepunt van de aflevering: Ross en Rachel. De opbouw naar dit moment is echt wel goed geweest, en men is gelukkig niet blijven wachten tot het einde van dit seizoen om er nog iets mee te kunnen doen. Beide acteurs zijn dan nog eens echt in vorm, wat hen een Emmy Award opleverde. In 2008 gaf de Emmy Awards een prijs uit voor het meest memorabele tv-moment aan de hand van online stemmen. De kus tussen Ross en Rachel kwam er als eerste uit en won de prijs.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.