- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Friends (/Joey)
Friends (/Joey)
gillie24
-
- 2637 messages
- 1735 votes
Er waren echt afleveringen bij waar ik 20 minuten lang dubbel lag, dat heb ik bij geen enkele andere serie gehad.
VOOR MIJ de beste comedyserie ooit. 
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes

Ga zo door, Film Pegasus. Ik vond de eerste seizoenen duidelijk de minste. Je hebt nog wel even te gaan en je gaat zeker genieten.
Monica was altijd mijn favoriete personage. Rachel, Joey en Ross daar vlak achter. Chandler en Phoebe had ik het minste mee.
Met afstand de beste comedyserie ooit.
Grappig....ik vond Chandler en Phoebe het leukst. Zelfde humor...dan zal je mij ook wel niet zoveel hebben 
Uiteindelijk waren ze alle 6 tof en Ross soms heel grappig, maar als er iemand uit had gemoeten dan Ross. Maar dat goed dat hoefde niet 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Vreemd, vooral omdat Ross en Rachel's verhaallijn eigenlijk de belangrijkste rode draad door de serie heen vormt. Heb het ook wel eerder gezegd, Ross kan erg droog uit de hoek komen. Juist de meest verborgen parel van de serie.
Overigen >> Televisie >> Friends/Joey
Deze line dus 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ross was met afstand de leukste. Met hem kan iedereen zich wel identificeren denk ik. En zijn neurotische en droge gedrag was erg grappig. Plus, de serie kende dankzij hem een paar echt heel sterke romantische momenten.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Chandler blijft mijn favoriet, al werd hij wel gemuilkorfd toen hij met Monica samen was Even tussen spoilers gezet voor FilmPegasus
Phoebe heb ik nooit echt veel aan gevonden
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Phoebe is ook ongrappig. Daar heb ik me ook vooral aan gestoord. Al hoorde ze er wel bij natuurlijk.
De andere 5 waren goed te pruimen. Al was die overdreven domheid van Joey soms wel vergezocht.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
De awkwardness van Ross is super moet ik wel zeggen ja. Die aflevering dat Rachel en Charlie Wheeler bij hem eten en hij zo dronken is dat hij de ovenschaal met blote handen pakt. Geniaal.
Wel leuk dat iedereen er anders naar kijkt. Maar bij al mijn vrienden vinden Phoebe het minst. Ik dus niet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik heb na 4 afleveringen nog geen favoriet en vind het toch geen slechte serie. Wat wil zeggen dat de gehele cast al goed meevalt. Alle 6 andere personages die elkaar perfect aanvullen. Ben benieuwd naar de rest van de reeks, het wordt een lange maar zeer leuke zit. 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
De awkwardness van Ross is super moet ik wel zeggen ja. Die aflevering dat Rachel en Charlie Wheeler bij hem eten en hij zo dronken is dat hij de ovenschaal met blote handen pakt. Geniaal.
Fajitas!
Blijft toch een heerlijke serie, zelfs na al die jaren
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ross was met afstand de leukste. Met hem kan iedereen zich wel identificeren denk ik. En zijn neurotische en droge gedrag was erg grappig. Plus, de serie kende dankzij hem een paar echt heel sterke romantische momenten.
True that! Met Chandler als goede tweede. Dat huwelijksaanzoek, damn, zo lief. #wilikook
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x5 - The one with the East German laundry detergent
De aflevering neemt tijd om enkele spelers tegenover elkaar te zetten die samen nog niet veel 'speeltijd' hadden. Phoebe en Chandler, Joey en Monica en natuurlijk Ross en Rachel waar al wel wat aandacht voor was. Van de drie verhaallijntjes is vooral die tussen Phoebe en Chandler geweldig. Lekker absurd voor een situatie die toch herkenbaar is. Bij de gastacteurs zien we Maggie Wheeler als Janice die blijkbaar nog meer zal terugkomen. Wheeler speelde ook al mee in series als Ellen en Everybody loves Raymond en zit wel goed in deze komische sitcom.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x6 - The one with the butt
Joey wordt gevraagd om als dubbel het achterwerk van Al Pacino te spelen in zijn nieuwe film en Chandler heeft een relatie met een vrouw die naast haar man nog een andere vriend heeft. Joey de acteur zou later een spinoff krijgen, al weet ik niet of dat wel zo boeiend kan zijn. Hier blijft het immers bij een running gag en een onderdeel van meer gevarieerde humor. Maar kom, in Friends is het best leuk. De nieuwe vriendin van Chandler, Aurora, wordt gespeeld door Sofia Milos. Ze is een Italiaans/Griekse actrice uit Zwitserland. Met die Italiaanse roots zou ze later 2 afleveringen meespelen in The Sopranos. Later zou ze ook in andere series meespelen, waaronder vooral een grote rol in CSI: Miami als Yelina Salas. June Gable speelt de rol van Estelle Leonard, de agente van Joey. Gable heeft een Broadway verleden met een nominatie voor de Tony Awards in 1974. Ook leuk aan deze aflevering is de scène waarin de Friends in een Magic Eye boek kijk, wat in de jaren '90 toch een kleine hype was. Ik heb zelf ook liggen kijken in het boek, op zoek naar 3D beelden. Wat mij beter lukte dan Ross blijkbaar. 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
De spinoff kun je laten liggen, is niet echt slecht maar haalt het imho bijlange na niet bij de reeks.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Dacht ik al, de kracht ligt hem net in de combinatie van 6 verschillende personages en een hele serie rond 1 personage zou niet echt werken lijkt me.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x7 - The one with the blackout
Tijdens een stroomuitval zit Chandler in een bankkantoor gevangen met een topmodel en probeert Ross om Rachel uit te vragen. Vooral de scènes met Chandler is hilarisch, maar die in het appartement met de 5 anderen is evengoed belangrijk voor de rode draad die in de serie zit. De vrouw waar Chandler mee vast zit, is wel degelijk Victoria's Secret's topmodel Jill Goodacre. Deze aflevering maakte ook de term 'friend zone' bekend, waarbij man en vrouw vrienden zijn en er moeilijker kan overgegaan worden naar een meer romantische relatie. Ook leuk om weten is dat bij de oorspronkelijke release van deze aflevering dit samen werd uitgezonden met een aflevering van Mad about you, waar ook een stroomuitval was.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x8 - The one where nana dies twice
De grootmoeder van Ross en Monica sterft en een collega van Chandler denkt dat hij homo is. Op zich is het al knap dat er daarover grappen kunnen gemaakt worden zonder dat het zogezegd een schande is om homo te zijn. Net als het lachen met een begrafenis op een mooie manier gebeurd . Zeer grappig, maar met de nodige emoties. Die begrafenis levert weer enkele leuke scènes op met de ouders van Ross en Monica. In deze aflevering zou blijkbaar het bekende kapsel van Jennifer Aniston (The Rachel) haar intrede doen. Iets dat voor mij een weetje is, maar voor vrouwelijke fans sneller opgevallen zijn. De opnames op het kerkhof zijn de eerste buitenscènes van de serie. En weer een hoop leuke oneliners trouwens, die ik hier niet ga weergeven omdat je dat toch beter kan zien op het scherm. Geen echt bekende gastrollen hier, buiten de ouders van Ross & Monica die nog wel meer zullen verschijnen denk ik.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x9 - The one where Underdog gets away
Elke Amerikaanse sitcom heeft wel een Thanksgiving aflevering, en dat is niet anders bij Friends. Ondanks het feit dat ik totaal niets met dat feest heb, is het een concept dat toch vergelijkbaar is met Kerstmis en waarbij je samen zit met familie om lekker te eten. En elk lid van de bende heeft zo wel z'n eigen visie op het feest en eigen manier om dat te vieren. Of dat lukt is een andere vraag natuurlijk. Als gastrol zien we op nieuw Carol, de lesbische ex-vrouw van Ross. Dit keer gespeeld door Jane Sibbett, die de rol overnam van de vorige actrice die de serie al snel verliet. Sibbett zou de rol nog een tijdje op zich nemen. Het fotomodel dat Joey ontmoet is wel degelijk een fotomodel, maar evengoed een actrice in kleine rolletjes. Maar het bekendste gastgezicht is toch dat van Terry, de eigenaar van Central Perk. Gespeeld door Max Wright, die vooral bekend is als Willie Tanner uit de serie ALF. De titel Underdog verwijst naar een animatiefiguurtje uit de jaren '60 over een soort superhond. In de aflevering zie je even een Thanksgivingstoet passeren met daarin een grote Underdog pop. Die later onrechtstreeks een belangrijke rol zal spelen in deze episode...
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x10 - The one with the monkey
Na de aflevering met Thanksgiving is het nu tijd voor nieuwjaar. Met 6 vrienden die de afspraak maken om het als vrijgezel samen te vieren. Of toch niet? Of toch wel? Toch wel herkenbaar. Ik ben momenteel ook vrijgezel en dat is toch anders in de periode van feestdagen als kerst en nieuwjaar, waar het bijna een verplichting is om sociaal en lief te doen, samen te zijn en zelfs te knuffelen of elkaar te kussen. Ik moet wel zeggen dat het gedoe met dat aapje niet echt werkte, daar wordt teveel geteerd op het sentimentele van een pluizig lief diertje. Wel ben ik blij dat Phoebe hier een grotere rol krijgt dan in de vorige afleveringen. Het valt me op trouwens dat actrice Lisa Kudrow geweldig leuk is in haar rol van Phoebe, maar dat ik haar altijd vond tegenvallen in haar filmrollen (bvb Easy A, Bandslam, Analyze this, Wonderland). Ze had nog nominaties en prijzen voor andere tv-rollen (Mad about you, The comeback, Web therapy), maar dat heb ik nog niet gezien. Opvallende gastacteur is toch wel Hank Azaria, toen enkel nog bekend als bijrolletje in grote films als Heat, Quiz Show en Pretty Woman. Later zou hij meer opduiken in films, zo zal je hem recent wel gezien hebben als Gargamel in The Smurfs. Leuk om weten is dat de twee wetenschappers naar Minsk zouden gaan, in Rusland. Sinds 1991 ligt dat niet meer in Rusland, maar in het onafhankelijke Wit-Rusland. Waar al dan niet toevallig de voorouders van Lisa Kudrow vandaan komen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x11 - The one with Mrs. Bing
We krijgen nog eens Paolo te zien, het vriendje van Rachel. Dat zorgt voor reactie bij Ross natuurlijk. Chandler krijgt z'n moeder op bezoek, die schrijfster is van erotische verhalen. En Monica en Phoebe zijn beiden verliefd op een man in een coma. Vooral dat laatste is een vorm van absurditeiten tegelijkertijd toch realistisch, zeer herkenbaar in de Friends-serie. Monica en Phoebe samen zien spelen is best wel leuk trouwens. Het gaat hen goed af. Phoebe zingt hier ook weer enkele liedjes van haar, die steeds vergezeld zijn van bizarre teksten. De moeder van Chandler wordt gespeeld door Morgan Fairchild die haar eerste rol speelde als dubbel voor Faye Dunaway in de film Bonnie and Clyde. Later zou ze vooral in tv-series veel figureren maar ook grotere rollen voor zich nemen in Flamingo Road en Falcon Crest.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x12 - The one with the dozen lasagnas
What's in a name, de titel is slechts één grap uit de episode. Maar het is moeilijk om de andere verhaallijnen als titel te gebruiken lijkt me. Iedereen weet het geslacht van Ross ongeboren kind, de verhaallijn rond Rachel en Paolo en Chandler en Joey moeten een nieuwe tafel kopen. Vooral die twee eerste verhaallijnen geven wat meer diepgang aan de personages en zorgen naast de lach ook voor een meer emotionele sfeer. Toch net voldoende om de reeks meer dan wat grappen te laten zijn. Knappe intro trouwens ook deze aflevering. Lijkt onozel, maar is toch weer een teken dat dit een zeer passende cast is. Je merkt ook meer en meer dat dit een hechte groep is en de acteurs onderling ook wel de nodige fun beleven. Geen speciale gastacteurs. Met het babyverhaal hebben we Carol en Susan en daarnaast de affaire met Paolo.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Met de X-files heeft FP ook alle negen seizoenen gedaan, why not?
Zijn ook telkens 20+ afleveringen per seizoen.
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
Ik merkte laatst zowaar dat ik er ineens wel een beetje klaar mee ben, Friends. Ik heb nu zo'n keer of drie/vier alles van A tot Z gezien en ook pik je hier en daar weer eens een losse aflevering mee.
Het leuke is er nu wel af voor mij.
Maar goed, zal toch altijd erg goede herinneringen bewaren aan Friends, erg om gelachen. Ross by far het leukste perosnage. Monica de minst grappige en irritantste voor mij.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het is inderdaad de bedoeling om de 10 seizoenen te zien. Hoeft deze week niet rond te zijn. 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Film Pegasus, ga zo door!
Leuk om te lezen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
1x13 - The one with the boobies
Chandler zit per ongeluk de boezem van Rachel als die uit de douche komt, Joey ontdekt dat z'n vader al 6 jaar een affaire heeft en de nieuwe vriend van Phoebe is een psycholoog die op de zenuwen werkt van de andere Friends. Een wat serieuzer verhaal rond Joey dus en pure gein met de psycholoog en het gedoe rond Rachels 'boobies'. Het valt me trouwens op hoeveel relaties er in de serie zijn. Bij Seinfeld hadden de karakters er ook 10 aan elke vinger. Wat uiteraard steeds voor kleurrijke figuren zorgt met een leuke verhaallijn. We krijgen hier de ouders van Joey te zien. En eigenaardige genoeg ook de enige aflevering waar die in voorkomen. Je zou verwachten dat ze later nog een keer aan bod zouden komen. Gastacteurs zijn Robert Costanzo (vader van Joey), die ooit begon als agent in Dog Day Afternoon en naast vele andere films en series ook als stemacteur zou werken. Zo is hij regelmatig de stemdubbel van Danny DeVito, waar hij trouwens fysiek ook wel wat van weg heeft. Moeder van Joey wordt gespeeld door Brenda Vaccaro, ooit nog een Golden Globe nominatie gekregen voor haar rol in Midnight Cowboys en een Golden Globe won naast een Academy Award nominatie voor haar rol in Once is not enough. Verder zien we nog Lee Garlington als Ronni (Cobra, Psycho II, Sneakers) en Fisher Stevens als de psycholoog Roger (eerder bekend als regisseur van oa Crazy Love).