• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.997 votes
Profile

Friends (/Joey)

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x4 - The one with the cake

Ross en Rachel hebben een verjaardagsfeestje voor Emma en willen per se iedereen er bij. Maar ze hebben elk al andere dingen gepland. Bovendien lijkt de taart voor Emma geen konijntje te zijn, maar een erotische afbeelding. Leuk om hier de 6 eigenlijk als 1 groep vrienden te zien en waarbij de vriendschap uiteindelijk wint. Het geweten heeft gewonnen. Ik heb hier best wel van genoten.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x5 - The one where Rachel's sister babysits

Rachel's zus Amy (Christina Applegate) komt terug en tot groot ongenoegen van de rest van de vrienden, wil Rachel haar toch op het rechte pad helpen. Amy stelt voor om op Emma te letten, maar achteraf blijkt dat ze gaatjes in Emma's oor heeft laten schieten. Mike wil een aanzoek doen voor Phoebe, maar het loopt telkens mis. Uiteindelijk zegt ze toch ja. Joey wil ook een referentiebrief schrijven voor het adoptiebureau van Monica en Chandler. We krijgen weer Applegate te zien die erin slaagt om het 6-tal met haar arrogantie de bomen in te jagen. De aanzoek van Mike met horten en stoten is ook wel goed gedaan.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x6 - The one with Ross's grant

Ross solliciteert voor een nieuwe functie als hoofd paleontologie, maar ontdekt dat Charlie's ex-vriend de sollicitaties afneemt. Uiteindelijk blijkt zelfs dat Charlie nog gevoelens voor hem heeft en ze breekt met Ross. Phoebe doet enkele kunstwerken van haar weg nu ze samen gaat wonen met Mike en wil ze aan Monica geven. Die heeft echter een hekel aan die werken, maar wil dat niet zeggen aan Phoebe. Joey wil dat Chandler hem een job geeft in een reclamefilmpje, maar die denkt dat hij niet geschikt is. Waarop Joey wil bewijzen van wel. Benjamin, de ex-vriend van Charlie, wordt gespeeld door Greg Kinnear die naast een eigen show op NBC ook speelde in films en series als Nurse Betty, As good as it gest, Little Miss Sunshine en The Kennedy's. Leuke aflevering waarbij Kinnear en Ross geweldig samen zijn.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x7 - The one with the home study

Monica en Chandler zijn ongerust als ze ontdekken dat de agente van het adoptiebureau vroeger nog met Joey geslapen heeft en hij haar nooit heeft teruggebeld. Dus doen ze alsof ze Joey niet kennen. Phoebe en Mike willen zoveel geld niet uitgeven aan een trouwfeest en besluiten een deel te schenken aan een goed doel. Maar ze bedenken zich en willen het geld terug vragen. Ross helpt Rachel over haar schrik voor schommels, en zij hem van spinnen. Mooi om Ross en Rachel ondanks alles toch nog zo samen te zien. Het blijven op de eerste plaats vrienden en samen de ouders van Emma. Raar wel van Monica en Chandler met het gedoe met Joey. Ze hadden hem ook gewoon kunnen inlichten, al gaf dat dan geen leuk verhaal zoals nu.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x8 - The one with the late thanksgiving

Monica en Chandler willen door de drukte met de adoptie dit jaar het feestje van Thanksgiving niet organiseren. De rest overtuigd hen toch om iets klaar te maken. Al blijft dat bij Chandler bij de cranberry saus. Rachel en Phoebe nemen Emma mee naar een schoonheidswedstrijd voor baby's en Ross en Joey gaan naar een Rangers match. Hier merk je toch wel dat het tijd is om de serie af te ronden, wat ik niet veel voorhad door 10 seizoenen. Het is te sterk gelijkend op de aflevering waarin iedereen te laat is voor de verjaardag van Phoebe. Anderzijds was ik wel verrast van Monica en Chandler die als toekomstige ouders, zonder egoïstisch te zijn, zeggen dat ze dit keer het feestje niet willen organiseren en dat uiteindelijk voor hun vrienden wel doen. Verschrikkelijk eigenlijk als de rest daar geen respect voor heeft.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x9 - The one with the birth mother

Monica en Chandler maken kennis met de moeder van hun adoptiekindje, Erica (Anna Faris). Daar blijkt hun dossier verwisselt te zijn met een ander, maar doen ze zich zo voor om toch in de gratie te vallen van de natuurlijke moeder. Joey gaat uit met een vriendin van Phoebe, maar kan er niet tegen dat zij uit zijn bord eet. Rachel en Phoebe kopen kleren voor Ross maar enkele zakken raken verwisselt zodat hij rondloopt met een hemd van Rachel. Hij vindt het wat raar, maar gaat er van uit dat dat de smaak van Rachel is en loopt zo rond. Mooie aflevering, met vooral Ross die het hemd van Rachel draagt omdat hij haar vertrouwt in de keuze van kledij. Ook al is de mix niet opzettelijk. De date van Joey wordt gespeeld door Annie Parisse (Law & Order). Anna Faris was op dat moment vooral bekend van de Scary Movie films, maar speelde in hetzelfde jaar van Friends ook mee in Lost in Translation en later nog in Brokeback Mountain en The Dictator.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x10 - The one where Chandler gets caught

Rachel en Phoebe zien Chandler met een andere vrouw. Ze denken dat hij Monica bedriegt en vertellen dat aan Ross en Joey. Ze zeggen het aan Monica die daar luchtig op reageert. Het blijkt dat de vrouw een immobiliënagente is en zij interesse hebben om een huis te kopen. De rest van de groep wil hen overtuigen om te blijven en denken terug aan alle mooie momenten in het appartement. Maar Monica en Chandler besluiten desondanks toch om te verhuizen. De show levert de nodige flashbacks op met verschillende clips. Dit keer minder storend, wetend dat het einde van de show in zicht is. Vooral nu Monica en Chandler zullen verhuizen. In een 10e seizoen is een 'oude-fragmenten-aflevering' wel verantwoord. Het is de 3e keer trouwens op 10 jaar tijd dat hun zetel in Central Perk bezet is.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x11 - The one where the stripper cries

Monica en Rachel geven een vrijgezellenavond voor Phoebe, maar die vindt het jammer dat er geen stripper is. Ze halen er op het laatste moment een bij (Danny DeVito), maar omdat die te weinig fysiek heeft om uitdagend te kunnen strippen, wordt Phoebe kwaad en begint hij te wenen. Ross en Chandler zijn op een schoolreünie bezig over een pact dat ze sloten om een bepaald meisje nooit te daten. Daarbij komt van alles boven, waaronder Chandler die ooit Rachel versierde om Ross terug te kunnen pakken. Joey is een bekende gast in een tv-spelprogramma, maar doet het enorm slecht. Met het einde in zicht, moeten enkele verhaallijnen worden afgesloten (trouw Phoebe, romance Ross/Rachel en verhuis/adoptie Monica en Chandler). Dit zal één van de laatste afleveringen zijn met wat meer ruimte voor andere dingen. We zien ook nog eens enkele vrienden terug in hun jeugdjaren. Wat altijd voor hilariteit zorgt. Eerlijk gezegd vond ik Danny DeVito niet zo echt interessant. Ben er nooit een fan van geweest. Andere gastacteurs zijn Kimberley Davies (Neighbours), Donny Osmond (The Osmonds) en Ellen Pompeo (Grey's Anatomy).

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x12 - The one with Phoebe's wedding

Monica plant alles voor de trouw van Phoebe, maar dat werkt op de zenuwen van Phoebe. Ross en Chandler zitten niet in de originele planning, tot er een plaats vrijkomt als bruidsman. De voorbereiding van het feest zorgt voor een hoop spanning, wat deels wel te begrijpen is. Al snap ik niet van Monica waarom ze haar eigen broer en echtgenoot niet in dat feest plant. Dan komt de controlefreak Monica weer boven en is het perfecte feest belangrijker dan de mensen rondom haar. Heel verrassend is de muziek op het trouwfeest: Here, there and everywhere van The Beatles. Een nummer dat je er niet zou verwachten. Tijdens het filmen was Courteney Cox in verwachten trouwens.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x13 - The one where Joey speaks French

Phoebe leert Joey om Frans te praten voor een rol, maar dat lukt hem langs geen kanten. Rachel's vader krijgt een hartaanval en Ross vergezelt haar op ziektebezoek. Erica, de biologische moeder van het adoptiekind van Monica en Chandler, komt op bezoek en laat wat weten over de vader van het kind. Rare aflevering rond Joey en zijn Frans, al zullen veel Amerikanen niet verder geraken dan zijn gebrabbel. Wel een leuk weetje is dat zowel Lisa Kudrow als Matt LeBlanc en Matthew Perry vlot Frans kunnen spreken. Mooi weer van Ross om Rachel te vergezellen naar haar vader, ook al klikt dat totaal niet met hem.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x14 - The one with Princess Consuela

Rachel verliest haar job bij Ralph Lauren als ze solliciteert voor een job bij Gucci in Parijs. Phoebe wil haar naam aanpassen naar Buffay-Hannigan, maar als ze hoort dat ze zelf kan kiezen gaat ze voor Princes Consuela Bananahammock. Mike zegt dat hij dan z'n naam maar laat aanpassen naar Crap Bag. Monica en Chandler nemen Joey mee naar hun nieuwe huis waar hij kennis maakt met de 8-jarige dochter die hem advies geeft. Geweldige scènes tussen Joey en de kleine meid, gespeeld door Dakota Fanning. Ook Phoebe en Rachel zijn in vorm. Best wel een boeiende aflevering.

catdog

• 1417 messages
  • 2023 votes

Weet jij misschien waarom Seizoen 10 als enige Seizoen minder afleveringen bevat als de rest? Maar 17 episodes ipv de gebruikelijke 24.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x15 - The one where Estelle dies

Estelle, de agente van Joey, overlijdt. Door de vele veranderingen (trouw Phoebe en verhuis Monica en Chandler) willen zijn vrienden hem dit zoveelste nieuws besparen en zeggen hem niets. Phoebe doet daarom Estelle na om haar zo in leven te houden. Janice heeft interesse in het het huis naast dat van Monica en Chandler, tot hun grote ongenoegen. Ross probeert om Rachel in New York te houden en doet z'n best om haar oude job terug te krijgen zodat ze niet naar Parijs moet verhuizen. Een aflevering vol vriendschap met Phoebe die Estelle naspeelt voor Joey en Ross die er alles voor doet om Rachel terug te winnen. Het origineel idee was om Ross en Rachel samen naar Parijs te sturen met een romantische tijd. Het nieuwe verhaal is wel beter met een aanloop naar een romantische finale. Gastacteur is Jane Lynch, bekend als Sue van Glee.

• 31144 messages
  • 5447 votes

catdog wrote:

Weet jij misschien waarom Seizoen 10 als enige Seizoen minder afleveringen bevat als de rest? Maar 17 episodes ipv de gebruikelijke 24.

Eigenlijk zijn het er 18, net als bij de andere seizoenen is de finale een dubbelaflevering. Het kleinere aantal was op vraag van de cast zodat ze meer tijd hadden voor andere projecten.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x16 - The one with Rachel's going away party

Rachel houdt een afscheidsfeestje en neemt de tijd om afscheid van iedereen te nemen, behalve van Ross. Later komt uit dat dat komt omdat Rachel het gezien hun geschiedenis zo moeilijk heeft om van hem afscheid te nemen. Monica en Chandler pakken in voor de verhuis en vinden handboeien. Chandler gaat op zoek van wie die zijn. Belangrijker is natuurlijk het afscheid van Rachel en je zit als kijker met een klein hartje wachten hoe dat verloopt met haar en Ross. En uiteraard is de grote troef het triestige afscheid waarbij ze tijd neemt om iedereen nog eens te spreken. Mooie televisie.

• 31144 messages
  • 5447 votes

10x17/18 - The last one

Na een avondje sex met Ross zegt Rachel toch vaarwel richting Parijs. Ross realiseert dat hij hopeloos verliefd is op haar en wil haar terug winnen. Ross en Phoebe haasten zich naar de luchthaven, terwijl Chandler en Monica met Joey naar het moederhuis zijn om de bevalling van Erica te volgen. Deze dubbelaflevering is een mooie finale. Een wat voorspelbare misschien, omdat veel verhaallijnen worden afgeroomd, maar wel een heel emotionele waarin je na 10 seizoenen geweldig uitkijkt naar dat ene moment.

Aanvullend wil ik wel zeggen dat Friends één van de weinig series is, die het niveau tot op het einde kon bewaren dankzij crew en cast en op tijd gestopt is. Uiteraard was dit een hoogtepunt in de televisiegeschiedenis waarbij dat het record van de finale van Seinfeld verbrak qua aantal kijkcijfers. Met 52,5 miljoen kijkers zou dat 6 jaar lang het record vasthouden. Misschien is dit niet meteen de meest creatieve aflevering van de 10 jaar, maar alles past wel in elkaar en maakt een mooie afsluiter. Ik heb er in elk geval van genoten. Net als van de voorbije 10 seizoenen. Het is een geweldige serie!

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik ben rond met de serie. Eventueel andere clipshows of specials hoef ik niet te zien, moesten die er zijn. Dat zijn dan toch maar fragmenten uit afleveringen die in de 10 seizoenen gepasseerd zijn. Ik moet zeggen dat het niveau verrassend hoog is gebleven, ondanks ups en downs natuurlijk, tot op het einde. De meeste series gaan langer door dan goed en hebben te maken met één of meerdere mindere seizoenen op het einde. Voordeel hier is wel dat cast en crew dezelfde is gebleven gedurende 10 jaar.

Nog enkele weetjes misschien om af te sluiten:

- Elke acteur van het 6-tal verdiende steeds evenveel. Dat begon met 22.500 dollar per aflevering tot op het einde 1.000.000 dollar per aflevering.

- De zin van Joey 'How you doin'?' staat nog steeds in de toplijst van populairste tv-quotes.

- Het beeld van de grote witte hond van Joey was origineel een cadeau van Jennifer Aniston dat ze kreeg van haar vriend als ze begon te acteren.

- De eerste woorden in de serie kwamen van Monica, het laatste woord van Chandler.

- Van het 6-tal is Lisa Kudrow de oudste ('63) en Matthew Perry de jongste ('69)

- De oranje zetel in Central Perk hadden ze opgevist uit een kelder in de Warner Bros studio.

- Van het 6-tal heeft enkel Courteney Cox geen nominatie gehad bij de Emmy Awards

- Op het moment dat Friends voor het eerst werd uitgezonden, besloot Fox om de theme songs weg te laten van tv-programma's. Maar door de populariteit van I'll be there for you, werd dat toch behouden.

Vond het wel leuk om dat hier per aflevering bij te houden. Tijd om een andere serie onder handen te nemen.

catdog

• 1417 messages
  • 2023 votes

Top! Bedankt voor de leuke berichtjes. Heb ze iig met veel plezier gelezen.

FRIENDS blijft een geweldige sitcom.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Bedankt voor al je verhalen Film Pegasus! Heb ze met plezier regelmatig gelezen.

Film Pegasus wrote:

- Van het 6-tal heeft enkel Courteney Cox geen nominatie gehad bij de Emmy Awards

Erger vind ik dat Lisa Kudrow er schijnbaar wel 1 heeft gehad? Terwijl ze vaak pijnlijk ongrappig en vervelend was als Phoebe

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ja, Phoebe was ook niet meteen mijn meest geliefde personage. Het zal er ook van af hangen tegenover wie je staat. En toegegeven dat het karakter van Lisa Kudron wel opvalt bij de Emmy Awards, of je er nu voor of tegen bent.

Kisje

• 970 messages
  • 1190 votes

Blijft een topserie. Ik denk dat ik elke aflevering wel tig keer bekeken heb... Blijft ontzettend goed en de "the last one" blijft altijd pijnlijk... Ik hoop echt nog dat er een film van verder komt

Filmpje1

• 1291 messages
  • 1029 votes

Ontzettend bedankt voor je vele typ werk Film Pegasus.

je hebt het op een mooie manier steeds kort, en goed weten te samenvatten.

Ik ben zelf ook een vervend Friends liefhebber, heb de serie inmiddels al een stuk of 5/6 keer van begin tot einde gezien.

Maar ik geloof dat hier best wat werk in heeft gezeten. daar wou ik toch even een blijk van waardering in uitspreken.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Bedankt Filmpje1! Al was het ook niet meteen een straf om de reeks te zien. Best wel een leuke show.

Timothyvdmeer

• 1540 messages
  • 2391 votes

geweldige serie!!! Heb alle seizoenen op Dvd en deze worden nog regelmatig bekeken.

Aan de ene kant hoop ik op de film aan de andere kant..tja weet het nog niet.

Leukste personage voor mij blijft The Chan Chan Man, minste Phoebe. Soms ronduit vervelend.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Film Pegasus wrote:

10x17/18 - The last one

[...]

was dit een hoogtepunt in de televisiegeschiedenis waarbij dat het record van de finale van Seinfeld verbrak qua aantal kijkcijfers. Met 52,5 miljoen kijkers zou dat 6 jaar lang het record vasthouden. Misschien is dit niet meteen de meest creatieve aflevering van de 10 jaar, maar alles past wel in elkaar en maakt een mooie afsluiter. Ik heb er in elk geval van genoten. Net als van de voorbije 10 seizoenen. Het is een geweldige serie!

Volgens Wikipedia klopt dit trouwens niet. MASH (106 miljoen), Cheer (84), The Fugitive (78) en het door jou aangehaalde Seinfeld (76) zouden beter gescoord hebben.

Grappig is ook dat het niet de meeste bekeken Friends-aflevering is, maar The One After the Superbowl - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Filmpje1

• 1291 messages
  • 1029 votes

Hoe zit dat eigenlijk in Amerika, wordt daar ook met van die kijkcijfer kasjes gemeten?

Volgens mij zul je dat dan nooit goed weten hoeveel mensen er nou daadwerkelijk naar een programma kijken.

Ik verbaas mij er ook elke keer weer over hoe hoog die kijkcijfers zijn bij al die talenten programma's of uitzendingen als boer zoekt vrouw.

depri83

• 6802 messages
  • 1490 votes

Filmpje1 wrote:

Hoe zit dat eigenlijk in Amerika, wordt daar ook met van die kijkcijfer kasjes gemeten?

Nielsen ratings - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Kennis opgedaan in Family Guy.

• 31144 messages
  • 5447 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Volgens Wikipedia klopt dit trouwens niet. MASH (106 miljoen), Cheer (84), The Fugitive (78) en het door jou aangehaalde Seinfeld (76) zouden beter gescoord hebben.

Grappig is ook dat het niet de meeste bekeken Friends-aflevering is, maar The One After the Superbowl - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik had die gegevens ergens gevonden. Statistieken zeggen veel en weinig. Ik weet ook niet meer of het cijfers wereldwijd, van Fox, van de VS, ... waren.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Film Pegasus wrote:

(quote)

Ik had die gegevens ergens gevonden. Statistieken zeggen veel en weinig. Ik weet ook niet meer of het cijfers wereldwijd, van Fox, van de VS, ... waren.

Misschien dit?

The finale was watched by 52.5 million American viewers, making it the most watched entertainment telecast in six years.
The Last One, Part 1 - Friends Central - TV Show, Episodes, Characters - friends.wikia.com

Er staat verder ook dat je 2 miljoen moest betalen voor 30 seconden reclame!

• 31144 messages
  • 5447 votes

Daar zal ik het van gehaald hebben en dat deel van 'de laatste zes jaar' vergeten zijn.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.