• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.160 votes
Profile

Friends (/Joey)

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x8 - The one with the list

Nu Ross en Rachel van elkaar weten dat ze van elkaar houden, zou je denken dat er een relatie van komt. Maar Ross heeft zijn Julie nog natuurlijk en maakt een lijst om de twee af te wegen. Wat in het verkeerde keelgat schiet bij Rachel.Het was te verwachten dat de makers een eventuele relatie tussen de twee niet zomaar lieten gebeuren, dat mocht wel gerekt worden. Niet veel andere verhalen, Chandler heeft een nieuwe computer en Monica een job bij een fabrikant van Mockolate (alternatief voor chocolate). Die mockolate is de enige verwijzing in het seizoen naar Thanksgiving, een aparte aflevering heeft dit seizoen uitzonderlijk niet. Als gastacteur zien we Michael McKean, die ik vooral kende van enkele opvallende bijrollen in The X-Files. Hij speelde ook de leadzanger en gitarist van Spinal Tap uit de gelijknamige film.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Film Pegasus wrote:
2x7 - The one where Ross finds out

De titel zegt het eigenlijk al: Ross komt te weten dat Rachel verliefd is op haar. Wat wel een probleem is gezien Ross momenteel een relatie heeft. Er zijn ook nog zijverhaaltjes met Joey die advies geeft aan Phoebe met haar nieuwe vriend, en Monica die fitnesstraining geeft aan Chandler. Maar dat valt allemaal in het niet van het hoogtepunt van de aflevering: Ross en Rachel. De opbouw naar dit moment is echt wel goed geweest, en men is gelukkig niet blijven wachten tot het einde van dit seizoen om er nog iets mee te kunnen doen. Beide acteurs zijn dan nog eens echt in vorm, wat hen een Emmy Award opleverde. In 2008 gaf de Emmy Awards een prijs uit voor het meest memorabele tv-moment aan de hand van online stemmen. De kus tussen Ross en Rachel kwam er als eerste uit en won de prijs.

Dit was nu wel de aflevering met de prom video toch?

Geweldig stuk inderdaad. Je moet wel ijskoud zijn wil je daar niet een beetje blij van worden.

• 31148 messages
  • 5448 votes

The Oceanic Six wrote:

Dit was nu wel de aflevering met de prom video toch?

Nee, ik veronderstel dat die komt bij aflevering 2x14: The one with the Prom video

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik word echt dement

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x9 - The one with Phoebe's dad

Phoebe ontdekt dat de foto van haar vader - die zijn gezien lang geleden in de steek liet - niet echt is en gaat op zoek naar haar echte vader. De verwarming is kapot bij het appartement van Monica en Monica zorgt dit jaar voor koekjes om als eindejaarsfooi te geven (postbode etc) in plaats van cash geld. Wat voor gemengde resultaten zorgt. We krijgen ook verder het verhaal rond Ross en Rachel dat verder gaat, maar er wordt niet al te veel op gefocust dit maal. De aflevering draait blijkbaar verplicht rond kerstmis en de verhalen zijn niet echt veel soeps. Enkel het verhaal van Phoebe valt nog best wel mee. Het kan niet altijd een hoogvlieger zijn natuurlijk, al is het ook weer niet zo slecht. Weetje: in de serie zien we achter de toog van Central Perk de uitbater staan: Gunther. In deze aflevering zegt hij z'n eerste zin, gewoonlijk blijft het bij figureren. Acteur James Michael Tyler is grotendeels gekozen omdat hij de enige acteur bij de audities was die wist hoe je een cappucinomachine moest bedienen.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x10 - The one with Russ

Monica is weer samen met Fun Bobby, die een drankprobleem blijkt te hebben. Ze kan hem er van af helpen, maar dan is Fun Bobby zo fun niet meer. Joey krijgt een kans op een grote rol, maar moet daarvoor met de castingvrouw naar bed. En Rachel heeft een nieuwe vriend: Russ. Die als 2 druppels water lijkt op Ross, maar dat niet meteen door heeft. Ik hou wel van dit soort afleveringen, met een acteur in een dubbele rol. Dat geeft de acteurs de mogelijkheid om een zijsprongetje te maken en eens iets anders te doen. Geen opvallende gastacteurs (buiten Fun Bobby en Joeys manager Estelle), want het 'nieuwe' gezicht is David Schwimmer zelf die z'n eigen dubbelganger speelt als Russ. Voor de karakters Julie en Fun Bobby is het trouwens de laatste keer dat ze in de reeks opduiken.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik dacht altijd dat Russ door iemand anders werd gespeeld doordat hij niet gecrediteerd wordt als David Schwimmer maar je hebt gelijk inderdaad. Vreemd om hem als alter ego de naam Snaro te geven.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Geen idee waarom ze dat gedaan hebben, maar het is wel degelijk David Schwimmer.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x11 - The one with the lesbian wedding

Carol, de ex-vrouw van Ross, gaat trouwen met Susan. Joey maakt z'n eerste optreden in de tv-reeks Days of our lives, de moeder van Rachel komt bij met de melding dat ze wil scheiden en Phoebe heeft de geest van een oude vrouw in zich, nadat die overlijdt op haar massagetafel. De verhaallijnen rond Rachel en Phoebe zijn eigenlijk best nogal flauw hier. Wel interessant is de trouw van Carol en Susan. Buiten het feit dat dit een mooi moment oplevert, kan je je best wel voorstellen dat dit in Amerika jaren '90 voor wat controverse heeft gezorgd. Anno 2013 is het homohuwelijk nog altijd een probleem in veel Amerikaanse staten. Deze trouw was het 2e homohuwelijk dat seizoen. Bij Roseanne waren het 2 mannen die trouwden. Er was uiteraard het nodige protest en diverse vormen van censuur tot op een bijeenkomst van de Republikeinen. Toch was de hoeveelheid media aandacht in verhouding vrij beperkt. Nog te vernoemen bij deze episode is de Emmy nominatie van Marlo Thomas als de moeder van Rachel. Al begrijp ik persoonlijk niet echt goed waarom. Alhoewel ze nooit echt opvallende rollen heeft gespeelt, werd ze genomineerd bij de Emmy Awards (4x), Golden Globes en Grammy Awards. De weduwnaar van de vrouw die in Phoebe's lichaam zit, is acteur Phil Leeds. Hij was veel te zien in komische series als Mad about you, Golden girls, The monkees, Everybody loves Raymond, The odd couple, Happy days, Ally McBeal en films als Rosemary's baby en Ghost.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x12 en 2x13 - The one after the Superbowl

Joey heeft een stalker die denkt dat hij echt een dokter is, Marcel de aap doet mee in de nieuwe film van Jean-Claude Van Damme. Zowel Rachel als Monica lopen achter JCVD voor een afspraakje. Chandler ontmoet een oude schoolgenoot, die met hem een afspraak wil en Phoebe zingt liedjes voor kleuters, al valt dat niet bij iedereen in de smaak. De titel van de episode heeft niets met de inhoud te maken, maar puur met het feit dat de originele uitzending gebeurde vlak na de Super Bowl. Op die manier wou men zoveel mogelijk kijkcijfers halen. Niet alleen het uitzenduur was belangrijk, ook trok men een blik met bekende namen open als gastacteurs. Naast Jean-Claude Van Damme zelf, zien we ook nog Julia Roberts (van de school van Chandler), Brooke Shields (de stalker), Chris Isaak (de leraar van de school waar Phoebe muziek gaat spelen), Fred Willard (de zoo directeur) en Homer Simpson stem Dan Castellaneta (de dierenverzorger). Het werkte wel, want de aflevering werd de meest bekeken episode van Friends uit de geschiedenis. En het leverde de regisseur een Emmy Award op. De humor in deze aflevering is soms op het randje en niet helemaal wat we gewoon zijn van Friends. Wat waarschijnlijk deels te wijten is door de gastacteurs waar gericht scènes voor geschreven zijn, terwijl normaal de gastacteurs minder bekende bijrollen zijn. Leuk om weten is dat Marcel gespeeld wordt door twee apen: Monkey en Katie. Katie speelde effectief mee in Outbreak (de originele film en niet de sequel die ze in deze episode aan het maken zijn). En de collega van Julia Roberts's karakter als productie assistente is in het echt de zus van Julia Roberts: Lisa Roberts.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x14 - The one with the Prom video

Ajax&Litmanen1, dit is die ene met de prom video.

Rachel maakt Ross duidelijk dat ze niets meer samen hebben, wat voor Ross zwaar valt natuurlijk. Joey heeft wat geld verdient en geeft Chandler naast wat geld ook een gouden armband cadeau, die niet goed weet hoe hij daar op moet reageren. En de ouders van Monica en Ross komen langs met oud materiaal van Monica. Waaronder de bewuste video waarin Rachel en Monica naar de proms gaan... Beste wel leuke aflevering en iets meer 'Friends' dan de vorige. Geweldig trouwens hoe de acteurs zichzelf als jonger spelen op de video. Matthew Perry zou Courtney Cox zelfs niet meer herkent hebben toen ze helemaal bijgewerkt was. De vorige aflevering was dan wel de meest bekeken, deze werd ooit uitgeroepen als favoriet van de kijkers en ook de favoriet van David Schwimmer.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x15 - The one where Ross and Rachel.. you know

Na de vorige aflevering wordt er natuurlijk verder gegaan met het verhaal Ross/Rachel. Joey koopt een nieuw tv en geweldige zetels, waardoor hij met Chandler niets anders meer doen dan tv kijken. Monica heeft een catering job en ontmoet de aantrekkelijke, maar wel een pak oudere Dr. Richard Burcke (niemand minder dan Tom Selleck). Ross/Rachel is misschien wat voorspelbare tv, toch is het leuk om zien. En de grote verrassing is Tom Selleck, die echt wel goed is in deze rol. Hij zou er later nog een Emmy Award nominatie voor krijgen. Omdat het toch een filmforum is: Rachel zei dat ze niet goed kon volgen bij de film omdat er ondertitels waren. Wat voor ons evidentie is, blijkt in Amerika niet zo normaal te zijn voor de doorsnee bioscoopganger.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Film Pegasus wrote:
De vorige aflevering was dan wel de meest bekeken, deze werd ooit uitgeroepen als favoriet van de kijkers en ook de favoriet van David Schwimmer.

Terecht, de scène waar Ross tegen de deur geleund staat en Rachel langzaam naar hem toe wandelt en hem een kus geeft is zowat mijn favoriete romantische scène uit de reeks.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x16 - The one where Joey moves out

Joey denkt er over na om apart te gaan wonen en Chandler heeft het daar toch wat moeilijk mee. Phoebe en Rachel gaan voor een tattoo en Monica denkt om haar ouders de waarheid te zeggen over Richard. Nu Ross/Rachel wat loopt hebben we vooral komische stukken. Ik ben blij dat er nog wat serieuzere momenten zijn voor het evenwicht met Richard (Tom Selleck is echt een sterke kracht in de serie) en ook Joey/Chandler levert mooie scènes op. Leuke verwijzing van de mannen is trouwens naar Bert en Ernie.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x17 - The one where Eddie moves in

Geweldige episode! Phoebe ontmoet een producer die haar nummer 'Smelly cat' wil opnemen. En Joey denkt er over na om terug bij Chandler te wonen, maar die heeft een nieuwe huisgenoot: Eddie. Maar Eddie is geen Joey... Monica en Ross zijn meer samen door de relatie tussen Ross en Rachel, en dat klikt niet altijd goed tussen broer en zus. De verhaallijnen rond Phoebe en Joey/Chandler zijn best wel leuk met de nodige emoties. Eddie, de nieuwe huisgenoot, wordt gespeeld door Adam Goldberg. Hij was ook te zien in Saving Private Ryan, A Beautiful Mind, Zodiac en later in de spinoff Joey. En het was even zoeken, maar de originele stem die het nummer van Phoebe zingt is E.G. (Elizabeth) Daily. Naast 'stemwerk' is ze ook af en toe te zien als actrice. Later zal ze trouwens zelf ook te zien zijn in Friends.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

Smaken verschillen natuurlijk, en ik heb het geprobeerd, echt waar, maar ik heb nooit langer dan 10 minuten naar een aflevering van Friends kunnen kijken zonder weg te zappen.

catdog

• 1417 messages
  • 2024 votes

Vandaag weer eens na een tijdje een paar episodes gekeken. 1x14: Candy Hearts en 1x18: Poker. Ik ken de afleveringen door en door maar ik heb vandaag gewoon alweer buikpijn gekregen van het lachen. Het is de eerste serie die ik begon met volgen en het blijft voor mij mn favoriet. Nergens zal ik zeggen dat het de beste serie is maar er is geen enkele andere serie die bij mij qua gevoel ooit heeft iets kunnen opbrengen zoals Friends dat doet.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x18 - The one where Dr. Ramoray dies

Joey meldt in een interview dat hij veel van z'n eigen tekst schrijft in Days of our lives, waarna de schrijver van de reeks zijn personage laat doodgaan. Monica en Rachel willen beiden sex met hun vriendje, maar er is maar één condoom. En Chandler heeft wat problemen met z'n nieuwe huisgenoot. Die nieuwe huisgenoot is toch niet echt een aangenaam personage. Vrij irritant figuur, waarvan ik hoop dat die niet lang blijft. Richard is daartegen veel aangenamer en past mooi in de groep. Probleem dat je nu wel hebt is dat door de koppels Monica/Richard en Ross/Rachel je iets minder dat groepsgevoel hebt. Misschien ook wel omdat ze nu wat focussen op die twee relaties.

catdog

• 1417 messages
  • 2024 votes

Kijk je overigens de extended episodes Film Pegasus of de Nederlandse broadcasts?

Ik vind persoonlijk de extended versies vaak veel toevoegen aan een episode. Niet elk grapje is geslaagd maar soms zitten er gewoon compleet nieuwe scenes of zelfs verhaallijnen in. Dat is altijd wel leuk om te zien.

• 31148 messages
  • 5448 votes

De extended episodes. Ik heb geen flauw idee waar het verschil juist zit, gezien dit voor de meeste afleveringen de eerste keer is dat ik ze zie. Bewust heb ik dat eerder nooit opgezet op tv, eerder meegekeken als het op stond en zo eigenlijk maar sporadisch een aflevering meegepikt. Nu zie ik ze echt vanaf het begin.

catdog

• 1417 messages
  • 2024 votes

Als voorbeeld een scene in die pokeraflevering van 1x18: die 2e scene met die tante van Monica zit niet in de Nederlandse uitzendingen en de 1e scene is in die uitzending ingekort waardoor die gastrol wel heel erg kort is.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dan zijn het inderdaad de extended episodes. Kan beiden z'n voordeel hebben, al heb ik niet te klagen tot nu toe.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x19 - The one where Eddie won't go

Eddie, de huisgenoot van Chandler, werkt hem nogal op de zenuwen. Maar als hij Eddie vraagt om weg te gaan, blijft die in het appartement wonen. Joey heeft problemen om kleinere rollen aan te nemen na zijn rol in Days of our lives. En de vrouwen zijn geïnspireerd door een boek rond sterke vrouwen. Ik ben toch blij dat Eddie weg gaat, helemaal geen aangenaam figuur. En ik hoef er dan zoals Chandler nog niet mee samen te wonen. En met Joey terug bij Chandler komt denkelijk het 'Friends-gevoel' ook weer terug dat door de verhuis een beetje minder was. Blijkbaar gaat de plastic hond die Ross voor Joey kocht nog een tijdje mee in de reeks. Het beest heet Pat the dog en was origineel een 'succescadeautje' voor actrice Jennifer Aniston. De producers vonden het wel een opvallend beeld en wilden het gebruiken in de reeks.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x20 - The one where Old Yeller dies

Phoebe is helemaal verbaasd als ze het echte einde van de film Old Yeller te horen krijgt. Monica wordt jaloers als Richard veel optrekt met Joey en Chandler. Ross heeft zijn zoon voor het weekend en Rachel is wat van slag als Ross al verder kijkt naar hun leven samen. De film waar Phoebe het over heeft is Old Yeller. Op MovieMeter heeft de film nog niet zoveel stemmen, en dan denkelijk nog dankzij deze aflevering als je de commentaren leest. Een leuke aflevering trouwens die helemaal rond de groep draait. Geen speciale gastacteurs, buiten Richard, Carol en Susan. De aflevering draait ook rond de eerste woordjes van Ben. De scène in Central Perk moest enkele keren opnieuw opgenomen worden om dat de jongen die Ben speelde, echt 'dada' begon te zeggen tegen David Schwimmer. Altijd een uitdaging om met kinderen te werken.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x21 - The one with the bullies

Chandler en Ross hebben problemen met twee bullebakken in Central Perk. Phoebe doet nog eens een poging om haar echte vader te zien, en Monica probeert geld te verdienen met aandelen omdat ze anders als serveerster moet werken in een 50's café. We zien hier ook Giovanni Ribisi terug. Hij was al een keer te zien, maar dan puur als figurant. Nu heeft hij een wat grotere rol als de half-broer van Phoebe. Het is toch niet echt een sterke aflevering, al valt het al bij al nog wel mee. Het is wel opvallend dat je YMCA kan horen in een 50's café. Daar zitten ze toch dik 20 jaar verkeerd. De 2 bullebakken worden gespeeld door Peter DeLuise (21 Jump Street en Stargate) en Nicky Katt (Boston Public).

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x22 - The one with the two parties

Rachel is jarig, maar omdat haar ouders gescheiden zijn komen er twee feestjes. Een bij Joey & Chandler met de vader en één bij Monica met de moeder. Dat is niet zo evident en levert ook twee verschillende feestjes op. Om dat af te spreken, komen de Friends samen bij de 50's-taverne waar Monica nu werkt. Geeft weer eens een andere setting. Geweldig eigenlijk hoe de Friends er alles aan doen om één van hen (Rachel) het zo aangenaam mogelijk te maken en er alles aan doen om te zorgen dat haar ouders elkaar niet ontmoeten. Al heeft uiteindelijk Rachel het natuurlijk toch wel wat moeilijk met de situatie van haar ouders.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x23 - The one with the chicken pox

Phoebe heeft de waterpokken (chicken pox) en een oud vriendje van haar komt langs nadat hij lang heeft gevaren op zee. Helaas heeft hij ook geen waterpokken gehad, maar heeft dat er graag voor over om bij haar te zijn, ook al lopen de twee weken dat hij blijft dan anders dan gepland. Chandler geeft Joey een job, al 'acteert' hij er een hele achtergrond bij. Monica heeft haar obsessies, terwijl Richard er geen heeft. Het vriendje van Phoebe wordt gespeeld door Charlie Sheen. Net als Tom Selleck (Richard) is hij ook wel een acteur die mooi past in het rijtje van Friends. Charlie Sheen in z'n uniform met Phoebe, geeft enkele verwijzingen naar de film 'An officer and a gentleman', inclusief het bijhorende nummer 'Up where we belong' van Jennifer Warnes en Joe Cocker.

• 31148 messages
  • 5448 votes

2x24 - The one with Barry and Mindy's wedding

Rachel is bruidsmeisje op de trouw van haar ex-verloofde Barry, Joey heeft een auditie voor een film van Warren Beatty maar moet daarvoor een man kussen, Chandler valt voor een vrouw die hij heeft leren kennen via het internet en Richard en Monica kijken anders tegenover kinderen. De laatste aflevering van seizoen 2 met enkele verhalen die afgerond dienen te worden. En dat is dan vooral het verhaal rond Barry die af en toe nog opdook in de serie. Er komt ook spanning te staan onder de relatie van Richard en Monica omdat Monica kinderen wil en hij niet meer. In elk geval een gevarieerde aflevering, die ondanks enkele 'verplichte' verhaallijnen (gezien de laatste aflevering van een seizoen) toch wat kan verrassen. Vooral dankzij de grappen met Joey en Chandler. Maar de rest viel ook wel best mee moet ik zeggen. De gastacteurs zijn bekende gezichten als Barry, Mindy en Richard. De rest zijn figuranten uit de familie van het getrouwde koppel. Chandler probeert om niet de hele tijd grappen te maken, naar aanleiding van de vrouw die hij via het internet ontmoette, maar slaagt daar (gelukkig) niet in.

• 31148 messages
  • 5448 votes

3x1 - The one with the Princess Leia fantasy

Ross laat aan Rachel weten dat zijn seksuele fantasie is dat Rachel zich kleed als Princess Leia uit Star Wars. Monica heeft het dan weer zwaar na de breuk met Richard en kan amper slapen. Joey heeft dan weer problemen met Janice die terug samen is met Chandler... voor de zoveelste keer. Geweldig eigenlijk die fantasie van Ross en heel herkenbaar. George Lucas was ook blij met deze verwijzing en liet dat in een brief aan het productieteam weten. Drie relatie issues trouwens: problemen met de partner van je best vriend, seksuele fantasieën en het verwerken van een breuk. De opener met de zetel in Central Perk die bezet is (door de schrijvers van seizoen drie trouwens) deed me denken aan The Simpsons. De toon is alvast gezet voor het nieuwe seizoen.

• 31148 messages
  • 5448 votes

3x2 - The one where no one's ready

Ross heeft een etentje voor het museum met iedereen, maar niemand is klaar om mee te gaan. Monica schrikt as ze een bericht van Richard op het antwoordapparaat hoort, Phoebe krijgt een vlek op haar kleed, Rachel weet niet wat aan doen en Joey en Chandler vechten om een zetel. De hele aflevering speelt zich af op één locatie en op enkele seconden na, geen gastacteurs bij de bekende 6. Alles loopt ook achter elkaar, zonder pauzes of sprongen in de tijd. Deze aanpak zou zich later 1 keer per seizoen voordoen. In de serie doet Joey de uitspraak 'going commando' om aan te duiden dat hij een erectie zou krijgen. Deze uitspraak haalde de Engelse woordenboek, inclusief de verwijzing naar Friends. Friends heeft op veel vlakken wel meer invloed gehad.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.