- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- House of Cards (Netflix)
House of Cards (Netflix)
Sanvean
-
- 173 messages
- 2584 votes
Een van de beste series die ik de laatste maanden gezien heb. Acteerwerk, script, camerawerk en cinematografie; alles prima verzorgd. Uitstekend geacteerd door zowat de volledige cast, interessante (bij)personages, uitgekiende, flitsende dialogen, heerlijk cynisme en, zeker in seizoen twee, een fijne portie politieke diepgang.
House of Cards keek als een film, zo filmisch en fraai alles in beeld werd gebracht. Sfeervolle cinematografie ook. Nog nauwelijks een serie gezien die er zo filmisch uit zag als deze serie.
Hoewel Underwood natuurlijk een behoorlijk doortrapte meester-manipulator is die met iedereen spelletjes speelt en overal mensen tegen zich uitspeelt, blijf je geboeid en geïntrigeerd naar de beste man kijken, niet in het laatst vanwege Spacey natuurlijk, die met deze rol een echte tour de force neerzet mijns inziens.
Het in de camera kijken en de kijker rechtstreeks toespreken is hier behoorlijk prettig en versterkt de band die je als kijker met de serie en Frank hebt, bij mij althans. Een gewaagde keuze, die hier goed uitpakt.
Bijrollen zijn ook prima ingevuld en weten over het algemeen ook goed te boeien. De journalistiek komt er bekaaid af in het tweede seizoen. Ik verwacht op dit vlak nog wel wat vuurwerk in het komende, derde, seizoen.
Enige minpunt zijn, buiten het verder uitstekende script vol tamelijk realistisch overkomende politieke (machts)spelletjes en gekonkel, toch wel de twee moorden die Underwood pleegt. Dit komt niet geloofwaardig over, en realistisch evenmin. Vooral de tweede is een ernstige afbreuk aan de verder uitstekend verzorgde serie. Dit had echt veel beter uitgewerkt moeten worden.
Dit is echt zo'n serie waarvan ik hoop dat deze stopt op zijn hoogtepunt, of in ieder geval niet te lang door blijft gaan. Drie seizoenen lijkt me prima voor House of Cards.
Ikzelf hoop dat onze goede vriend Frank, na zijn opwaartse gang richting de macht, in het derde seizoen toch eindelijk zijn verdiende loon krijgt en zijn ondergang tegemoet gaat.
Het zou voor mij een prima einde zijn en de cirkel volledig rond maken.
Ik wacht met spanning af wat het derde seizoen daadwerkelijk gaat brengen, en of mijn wensbeeld enigszins in vervulling zal gaan.
Rest me te zeggen dat Underwood garant staat voor een aantal heerlijke, lekker cynische, quotes die de serie meehelpen naar een erg hoog niveau te tillen.
"Democracy is so overrated". Hij zei het al in seizoen één.
En je ziet wat een beetje bluf, manipulatie en slinksheid de mens kan brengen. Heerlijk.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Een
Het in de camera kijken en de kijker rechtstreeks toespreken is hier behoorlijk prettig en versterkt de band die je als kijker met de serie en Frank hebt, bij mij althans. Een gewaagde keuze.
Nee, een beproefde keuze, Shakespeare deed dat ruim 400 jaar terug al.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Inmiddels alweer toe aan aflevering 7 (of 8, ik weet het niet uit m'n hoofd). Een redelijk geniale serie met intriges, list en bedrog (of zijn dat synoniemen van elkaar?
). Kevin Spacey heeft een geweldige keuze gemaakt door aan deze serie mee te werken.
Ik vond het al jammer dat David Fincher zich aan het toeleggen was op series, maar als hij van iedere serie zo'n meesterwerk (even duidelijk maken dat ik enthousiast ben!) maakt... 
Captain Pervert
-
- 4643 messages
- 2099 votes
House of Cards is het definitieve bewijs dat acteren in series niet langer 'frowned upon' is wanneer je dit doet als Hollywoodster.
We zijn nu halverwege seizoen 2 en het wordt echt steeds beter. Niet alleen het acteerwerk maar ook de regie zijn bij vlagen geniaal en van hetzelfde niveau als de meeste films.
AC1
-
- 5775 messages
- 909 votes
Ik ben op zoek naar een nieuwe serie. Komt HOC in de buurt van 'next level' series zoals Deadwood, Six Feet Under, The Wire, Breaking Bad en Mad Men? Met andere woorden,, is het 'golden age' televisie or leunt het uiteindelijk toch maar bij ordinaire kutseries zoals NCIS, CSI of The Mentalist? In welke categorie moet ik het plaatsen? Ik heb het natuurlijk niet over het thema maar over de ambitie van de serie.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Wat ik er van hoor toch die eerste categorie.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Heb er ook nog niet veel van gezien, maar de pilot was een van de beste van de afgelopen jaren.
Diedericks
-
- 3 messages
- 741 votes
Ik ben op zoek naar een nieuwe serie. Komt HOC in de buurt van 'next level' series zoals Deadwood, Six Feet Under, The Wire, Breaking Bad en Mad Men? Met andere woorden,, is het 'golden age' televisie or leunt het uiteindelijk toch maar bij ordinaire kutseries zoals NCIS, CSI of The Mentalist? In welke categorie moet ik het plaatsen? Ik heb het natuurlijk niet over het thema maar over de ambitie van de serie.
Eerste categorie. Schrijvers hebben duidelijk plan voor ogen om deze serie niet te lang te maken (en dus niet volledig uit te melken). Spanning wordt goed opgebouwd en de blikken/gesprekken van de hoofdpersoon naar de kijker toe maken het unieker dan de meeste huidige series. Kijk de eerste twee afleveringen en oordeel zelf. Maar aangezien je Breaking Bad en The Wire goed vindt, ga je deze serie ook sowieso waarderen.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Wat mij betreft hangt het er nog tussenin. Het eerste seizoen van The Wire en Dexter greep me meer dan House of Cards (maar ook dan Six Feet Under, dus je moet zelf beoordelen welke waarde je hecht aan mijn mening).
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Ik schaar me in t BlueVelvet kamp. Behalve over Dexter.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Prima serie. Seizoen 2 moest even op gang komen maar wordt gaandeweg beter. Enige minpuntje waar ik me aan stoorde is het feit dat Underwood eigenhandig 2 moorden pleegt. Meh. Maar verder niks dan lof.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Heerlijke serie. Zoals verwacht is Spacey uitstekend, maar ook zijn "vrouw" zet een geweldig takkewijf neer. Begintune deed me al denken aan Carnivale (blazers) en geen wonder; bij beide producties was Jeff Beal de componist.
Een klein beetje een politieke variant op Dexter waarbij je een inkijkje krijgt in de geest van het hoofdpersonage. In beide serie een misdadiger in diezelfde hoofdrol. En in beide series toch cheeren voor hem (hoewel de serie Dexter op gegeven moment zo ver afgleed dat er weinig gevoel meer aan te pas kwam).
jester
-
- 806 messages
- 1245 votes
Net seizoen 2 afgekeken, topserie! Ik ben benieuwd naar seizoen 3. Het kaartenhuis lijkt me te wankel om nog lang overeind te blijven staan. Hij lijkt een beetje op een hardloper die struikelt, en steeds grotere passen gaat maken om zijn evenwicht te herstellen. Ik hoop dat het hem lukt!
Mayonaise
-
- 6 messages
- 12 votes
Prachtige serie. Wel vind ik sommige dingen even lastig te begrijpen. Ti's wel een serie waar ik bij moet opletten. Helemaal omdat ik niet zo thuis ben ik de politiek. Spacey is een geweldige acteur! Ook de band tussen hem en Zoe vond ik interessant. Nu bezig met seizoen 2. Kijk ze achter elkaar 
Illum Sphere
-
- 538 messages
- 904 votes
Het probleem is dat voor velen (inclusief mezelf) het Amerikaans politiek systeem onbekend terrein is, waardoor sommige afleveringen (bijvoorbeeld die aflevering waar men senaatleden arresteerden om te kunnen stemmen in het senaat)) hun kracht een beetje verliezen.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Dat lijkt mee een beetje krom opgeschreven, het is niet omdat je iets niet begrijpt dat de scenes hun kracht verliezen, die blijven namelijk hetzelfde en sterk, het probleem zit aan de belevingskant.
En ik vind ook wel dat de makers er vanuit mogen gaan dat hun doelgroep buiten de VS toch wel enigszins op de hoogte is van het politieke systeem aldaar.
Overigens werd in mijn beleving de scene die beschreven wordt juist vrij duidelijk uitgelegd, het was iets specifieks, had weinig met het politieke systeem te maken en ik vraag mij bijvoorbeeld af hoeveel wenkbrouwen er omhoog gaan als je aan willekeurige Nederlanders vraagt wat een maidenspeech in de tweede kamer inhoudt, want we zijn ook beroerd op de hoogte van onze eigen politiek, er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die denken dat we op een partij stemmen.
Overigens heb ik ook geen kaas gegeten van de drugswereld, werk ik niet bij de politie en heb ik nog geen begrafenisondernemer van binnen gezien, dat belet mij ook niet om Breaking bad, The wire en Six feet under absolute topseries te vinden.
Illum Sphere
-
- 538 messages
- 904 votes
BREAKING NEWS: President Underwood and the First Lady will be making an announcement today at 11 A.M. EST. Please stand by...
— House of Cards (@HouseofCards)
Binnen een halfuur weten we dus meer..
The main man!!
-
- 305 messages
- 210 votes
Machtig, mooie serie, met verbluffende acteer prestaties!!
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Weet er iemand hoe laat House of Cards op Netflix komt? En hoe laat hij daarna weer te pindakazen is? Wel vandaag toch?
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Vannacht om 00.00 uur stond 'ie al op (de Amerikaanse) Netflix. Is ook al te downloaden. Je moet wel een beetje zoeken omdat EUCD / DMCA er snel bij is om links naar torrents te laten verwijderen.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
€8,99 p/maand en nog stééds pindakazen; komaan zeg......
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Ik wil dat best betalen en ook wel meer per maand maar het aanbod van Netflix vind ik persoonlijk (op House of Cards na) heel erg tegenvallen...
Dit is ook een discussie voor een andere topic lijkt me.
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Heb nu 4 afleveringen gezien en vind er eerlijk gezegd maar weinig aan. Het is allemaal zo overdreven en ongeloofwaardig geworden. Ga het nog wel verder kijken natuurlijk maar tot nu toe vind ik het behoorlijk tegenvallen.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Ik heb er ook 4 afleveringen op zitten. Ik vind dat het tot nu toe hetzelfde niveau heeft als seizoen 1 en 2. En dat is naar mijn mening ook een sterk punt, het niet proberen op overdreven wijze het vorige seizoen te overtreffen. Daar gaan veel tv-series mee de mist in. Daardoor krijg je ook dat mensen steeds hogere verwachtingen krijgen.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Ik heb er nu 8 afleveringen op zitten en begin nu toch wel te twijfelen. Tot nu toe vind ik het seizoen behoorlijk teleurstellend als je kijkt naar de intense trailers die we voorgeschoteld kregen. Ik dacht dat het echt menens zou zijn dit seizoen maar dat komt tot nu toe zwak naar voren. Ik heb nog maar één intens moment gezien tot zo ver.
Elke keer als het lijkt alsof Underwood een flink probleem voorgeschoteld krijgt is het dezelfde of de volgende aflevering alweer opgelost.
Ook de side stories gaan in een exteem slakkengangetje vooruit. In vorige seizoenen ging dit ook al niet bepaald vlot maar dit keer is het echt té langzaam.
Het acteerwerk is nog altijd een groot pluspunt van deze serie maar ik mis echt enkele sterke personages van vorige seizoenen. (Peter Russo, Garret Walker en vooral Raymond Tusk.)
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Elke keer als het lijkt alsof Underwood een flink probleem voorgeschoteld krijgt is het dezelfde of de volgende aflevering alweer opgelost.
Ook de side stories gaan in een exteem slakkengangetje vooruit. In vorige seizoenen ging dit ook al niet bepaald vlot maar dit keer is het echt té langzaam.
Ik heb nu ook 8 afleveringen gezien en deel jouw mening wel. Vooral de problemen van Underwood zijn niet meer zo interessant. Ik vond het niks dat Rusland erbij betrokken werd maar nu vind ik dat op zich wel een oké verhaallijn worden. Alhoewel de acteur die Petrov speelt, die Poetin moet voorstellen eigenlijk maar heel matig is. Eigenlijk is dat hele Rusland gebeuren niet zo geweldig erin verwerkt, niet subtiel genoeg. Dus de serie zegt nu eigenlijk dat de politiek van Rusland en Amerika redelijk klote is maar krijg toch het gevoel dat het veel meer naar een pro-Amerika kant leunt.
De side stories zijn inderdaad niet heel geweldig. Die van de schrijver is misschien nog wel boeiend en ook nog wel benieuwd wat dat hulpje van Underwood gaat doen.
Inderdaad weinig tot geen intense momenten of het komt niet aan maar misschien wordt alles voor de laatste afleveringen bewaard.