- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Ik verwacht wel veel van de boekenreeks, zeker omdat de serie zo goed is. De personages, de omgevingen, de kostuums. Je wordt meegezogen in een andere wereld. Normaal hou ik niet zo van Fantasy maar dit is zo kundig en slim gemaakt. Klasse gewoon. Is het eerste seizoen dan een bewerking van het eerste boek en het tweede seizoen van het tweede?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ja. Het derde boek is dan zo alles omvattend dat die bewerkt zal gaan worden in twee seizoenen. Zelfde zal gaan gebeuren bij het vijfde boek (mijn favoriet, met de derde als close second) neem ik aan.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat is het segment voor de poorten van Qarth toch briljant. De tirade van Emilia Clarke is zo Targaryen like. Het gif, de overtuiging, de woede in harmonie met kalmte, briljant. Kan me geen beter alternatief voor Daenerys wensen. Glen blijft ook erg top als dat andere favo personage van me; Ser Jorah Mormont. Zeer aangenaam stemgeluid ook. Al voel je dat het onvermijdelijke conflict niet uit kan blijven
.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ik vind Clarke anders niet een van de sterkste acteurs in de serie. Daarvoor moet je het waarschijnlijk in de Lannister-hoek zoeken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Deels eens. Ze is niet de meest ervaren castlid, ze kwam vers van het Drama Centre uit Londen, met een kort uitstapje bij Doctors. Dan ook nog als vervangster zo de show stelen is ronduit knap. Het juiste referentiekader is hoe dicht staat de performance van Clarke bij het personage, het antwoord daarop is heel nader.
Clarke heeft dan vooralsnog veel minder screentime en daadkrachtige momenten om haar 'mark' neer te zetten en met wat ze krijgt doet ze met verve. Al vind ik heel de cast die House Lannister belichamen ook geniaal, maar Clarke hoort zonder meer in het rijtje thuis. Toegegeven, in mijn huis zijn tientallen Targaryen sigils te vinden dus ik ben wat biased.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
heb niet alle berichtjes hier gelezen (nu hoef ik ook weer niet echt bang te zijn voor spoilers, want ik heb alle boeken al gelezen, maar ik wil de serie toch wat blanco/onbevooroordeeld benaderen) maar toch even melden dat vorige week de box van seizoen twee door de postbode aan mij werd overhandigd en ik nu drie afleveringen heb gezien (waarvan twee dubbel, met de acteurs commentaren... bizar dat de jonge acteurs ook commentaar leveren, hoe gewelddadig het af en toe ook wordt, alleen bij het in de serie toch wel regelmatig aanwezige bloot moeten ze even "doorspoelen"... de bekende dubbele standaard, maar als ze de geschikte leeftijd nog niet hebben, laat ze dan gewoon niet kijken zou ik zeggen...).
Wederom zijn de karakters van het papier zeer succesvol op het scherm neergezet. Had zo mijn twijfels of bijvoorbeeld Brienne zou kunnen voldoen aan het beeld dat ik zelf in gedachte had gevormd, maar moet zeggen dat de eerste beelden van de mij verder onbekende Gwendoline Christie toch wel heel erg in de buurt komen! "Onze eigen" Carice van Houten is als Melisandre niet helemaal het beeld dat ik van dat karakter had, maar ik zie zeker potentieel. In enkele scenes heeft ze wat mij betreft perfect de juiste toon te pakken... op andere momenten is het (vooral in de stem) nog iets te veel zoekend... of ben ik gewoon iets te kritisch omdat ze Nederlands is en ook haar eigen persoon, voor zover ik die kan kennen uit interviews, maar die toch heel anders is als deze rol, zie doorschemeren.
De scenes van de verschillende verhaallijnen, en ver uit elkaar liggende locaties, lopen vaak mooi in elkaar over. Voor mijn gevoel nu beter dan in het eerste seizoen. Aangezien dit en de plot-dichtheid, alleen maar toe zal nemen, geeft dat een goed gevoel over de verdere verloop van deze serie. Bij het zien van het eerste seizoen kon ik me nog niet helemaal voorstellen dat iemand die de boeken niet gelezen had, alle nuances van de karakters en het verhaal zou kunnen begrijpen (en dus verbaasde me het succes eigenlijk ook wel een beetje, zeker gezien het genre), maar ik zie het nu dus wel beter werken als een tv-serie, met een spannende coherente rode draad, en goed uitgewerkte intriges (die de wereld van Game of Thrones typeert en zo sterk maakt; de ambiguïteit tussen goed en kwaad in politieke beslissingen) die zeker te volgen is zonder de boeken gelezen te hebben.
Ik probeer rustig aan te doen met de box, anders is het wachten op de derde box weer zo onaangenaam lang.... maar laat ik mezelf niet voor de gek houden, langer dan een week of twee gaat het niet duren 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Van Houten voldoet dan ook totaal niet in het beeld wat er in de boeken over Melisandre wordt geschept, en een exotisch accent heeft ze al helemaal niet. Al is ze verder wel acceptabel. Kan gebeuren, want voor de rest kent de casting geen enkele misser.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Yara Greyjoy is qua uiterlijk anders nog veel afwijkender van hoe ik haar in gedachte had gevormd... maar vind dat wel een erg fijne casting-keuze. Zeker na het horen van haar commentary track bij aflevering twee (samen met Theon), hoewel die een beetje aan de melige kant was, denk ik dat dit wel eens een zeer aangenaam karakter kan worden in de serie.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ben nu met mijn herziening van de Blu-ray box tot A Man Without Honor gekomen. Blijft werkelijk een grandioos seizoen, sublieme casting, magistrale vormgeving en de perfect geconstrueerde politieke intriges en diepgaande karakterontwikkeling blijft grandioos. Wel met veel hulp van Martin maar toch. In Benioff en Weiss blijf je twee uitmuntende showrunners hebben. De segmenten met Pyat Pree blijven enerverend. Wat een magistraal seizoen blijft het toch. Morgen afsluiten met het magnifieke slot (Blackwater en Valar Morghulis
). Dan ben ik eindelijk klaar voor seizoen 3 die over 3 weken van start gaat
.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Yara Greyjoy is qua uiterlijk anders nog veel afwijkender van hoe ik haar in gedachte had gevormd... maar vind dat wel een erg fijne casting-keuze.
Eens wat betreft Asha 'Yara' Greyjoy (ook verstandig haar Yara te noemen om verwarring met Osha te voorkomen). Al had ik ook een ander beeld wat betreft Asha (blijft tricky natuurlijk) voldoet Whelan wel aan de appearance beschrijvingen.
Dat heb ik nou niet met Melisandre waarvan haar schoonheid en presence als groots is omschreven, met volle borsten en een smalle taille. Dat laatste heeft ze al niet maar vooral het eerstgenoemde is een grote misser. Moet je nou net niet iemand als van Houten casten, die met haar doodse uitstraling een vers getapt pilsje linea recta dood kan laten slaan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Mijn gedachtes qua Yara/Asha waren heel erg ge- of vervormd door hoe het karakter Belit in de Conan the Barbarian comics was neergezet, zo iemand die in haar eentje een crew van wilde piraten de baas kan en met haar schip een hele woeste kust angst kan inboezemen
mijn fout natuurlijk, maar zo zie ik haar graag ... met een wilde bos 'raven-zwart' haar dus o.a. 
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Dat donkere haar lijkt ze in seizoen 3 wel te hebben, kijk nog maar eens naar de extended trailer.
Qua uiterljk zijn er sowieso een heleboel personages die er in de serie anders uit zien dan dat ze in het boek worden beschreven. Als ik ASOIAF lees, zou ik Jorah willen omschrijven als, laten we zeggen, vadsig. In GOT laten ze echter een Sean Connery variant zien.
Ik hoor en lees wel meer dat men Whelan een slechte Asha vindt. Persoonlijk beviel ze me wel. Van Houten vond ik minder, maar ik moet zeggen dat dit voor een groot deel komt door haar Nederlands/Engels accentje. Daar kan ik maar niet om heen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Jorah willen omschrijven als vadsig terwijl hij letterlijk als 'strong and fit' wordt omschreven in A Storm of Swords. Ook in al de George RR Martin boeken komt dat er niet uit. Benieuwd wat je doet bewegen hem te omschrijven als vadsig.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Kalend, harig. Er is volgens mij niemand in het boek die hem omschrijft als een man die er aardig uit ziet. Dany laat volgens mij meerdere malen weten aan zowel hem als aan de lezer dat ze hem alles behalve aantrekkelijk vind.
Maar misschien is vadsig niet het juiste woord.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Kalend en harig lijkt me die motie niet echt ondersteunen. Lelijke mannen kunnen ook gewoon fysiek in orde zijn. Zal dat wat betreft Dany maar even onder spoiler tags plaatsen.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Is toch niet echt een spoiler? Ik zie het belang niet zo.
Hoe dan ook, je kunt niet ontkennen dat Glenn qua uiterlijk niet helemaal overeenkomt met de Jorah Mormont in de boeken. Ook al is hij dan niet "dik" in zowel ASOIAF als in GOT.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik vind dat wel een plotelement, al zie ik dat misschien anders omdat het mijn twee favoriete personages zijn.
Dat ben ik met je eens, vind Glen zelfs erg prettig qua appearance. Erg veel uitstraling ook. Dat ze 'm zo onaantrekkelijk vindt komt dan niet zo treffend uit de verf.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Ben juist in het boek begonnen, ik kon me in de serie geen 13-jarige Daenerys voorstellen.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Je weet het met Martin nooit, maar persoonlijk zie ik geen toekomst voor je favoriete duo. Sorry 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Je weet het met Martin nooit, maar persoonlijk zie ik geen toekomst voor je favoriete duo. Sorry
Ik zie het ook niet zo snel gebeuren
.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ben juist in het boek begonnen, ik kon me in de serie geen 13-jarige Daenerys voorstellen.
Volgens mij hebben ze bij zo'n beetje iedereen de leeftijd wat "ge-upt".
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat blijft ook een lastig punt maar dat hebben ze vrij effectief omzeild, ook door de werkelijke leeftijd nooit te noemen. Zo heb je meer voorbeelden, neem Jon Snow bvb. Ook dat soort nuances die je dan mist als alleen seriekijker, eeuwig zonde.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
@ NIcholas
Ja ik weet het, ik formuleerde het zeer slecht. Ik vond het gewoon grappig dat Daenerys in het boek 13 jaar is en in de serie wat ouder. Het is gewoon grappig om het boek te lezen nadat je de serie gezien hebt, gezien de verandering van leeftijden. Jon Snow is notabene 14 jaar.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Leeftijden zijn niet veranderd, die worden door de controversiële aard niet genoemd. Er wordt alleen heel subtiel naar de leeftijden gehint.
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Ik probeer rustig aan te doen met de box, anders is het wachten op de derde box weer zo onaangenaam lang.... maar laat ik mezelf niet voor de gek houden, langer dan een week of twee gaat het niet duren
Een serie als dit moet je juist in een weekendje kijken.
Dan ben ik eindelijk klaar voor seizoen 3 die over 3 weken van start gaat
.
Niet opsparen? Slecht hoor. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Eens. Niets lekkerders dan de Blu-ray box in een weekendje te verorberen (vooral bij GoT een enorme meerwaarde). Maar kan me niet inhouden ben ik bang.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Seizoen 2 schijnt ook weer goed te zijn... nu moet ik snel software regelen, want dan kan ik seizoen 1 eindelijk eens een keer zien.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Even een vraag voor de bezitters vande Blu-ray. Correspondeert bij jullie de afleveringen die op bepaalde discs staan ook niet met wat er op de discs gedrukt staat?
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Aantal schijfjes bevatten idd. drie afleveringen i.p.v. de aangegeven twee, inderdaad. Had 't gelijk door gezien ik S2 al eens gezien heb dus voor mij geen probleem; echter is 't maar de vraag of de doorsnee consument dit zal oppikken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik kende S2 ook al en ik merkte ook dat ik wat miste. Ik maak altijd gebruik van de play all optie en selecteer niet per episode.