- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Serieus? Was het niet pijnlijk duidelijk dat men door het budget heen zat en eigenlijk ook in tijdnood zat, waardoor de clash tussen Stannis en Bolton als een soort van cop-out voelt? Voor mij althans wel. Ik vond er zo weinig emotie in zitten. Melisandre is plotseling verdwenen. Door het vertrek van de helft van Stannis' leger? Voor iemand die zo ver gaat in haar overtuiging, wankelt ze/het snel. Wat meer vanuit Mel's POV was misschien welkom geweest.
Theon/Reek en Sansa. Reek valt niet terug in zijn eigenlijke ik als hij ziet hoe zijn soort van zus wordt verkracht, maar wanneer ze in mindere mate verbaal wordt aangepakt door psychosidekick is dat de druppel? En waar je in voorgenoemde situatie nog complimenten kunt geven voor het feit dat Theon/Reek in beeld wordt genomen (huhuh) en niet Sansa, daar gebeurt dat nu niet.
Arya. Duidelijk is dat men inspiratie heeft gehaald uit het Mercy-hoofdstuk, maar niet goed heeft gelezen hoe zoiets moet worden aangepakt. In TWOW is het een toneelstukje, wat gepast is gezien de "opleiding" die Arya volgt, hier is het blinde (huhuh) razernij. Ze kunnen het wel, gezien de scène in een voorgaand seizoen tussen Polliver en Arya.
En ben ik dan echt de enige die het vrij ongeloofwaardig vind dat Myrcella niet alleen op de hoogte is van het feit dat haar moeder en "oom" het met elkaar doen, maar dat ze er ook nog eens BLIJ mee is?
By the way: Jon Snow is niet permanent dood. En dan kunnen de betrokkenen beweren wat ze willen.
filmfan0511
-
- 1094 messages
- 1124 votes
Wat een aflevering was me dit 
Na Valar Morghulis misschien wel mijn favoriete finale uit de serie. Er gebeurt echt ontzettend veel, maar in tegenstelling tot de vorige finale voelde het hier grotendeels niet afgeraffeld aan. Gelukkig maar. Ik zag toch enkele dingen niet aankomen, omdat sommige verhaallijnen nu voorbij hun materiaal in de boeken zijn. Dan bedoel ik dus voornamelijk Stannis. Ik verwachtte dat dit seizoen net zoals in de boeken zou eindigen met de battle of Winterfell komende, maar toen de troepen van de Boltons kwamen aangereden wist je dat het voorbij was voor Stannis. Hoe hij uiteindelijk vermoord wordt door Brienne.. Man man.. Ik had toch echt verwacht dat de Boltons hun dagen geteld waren, maar dat zal nog niet voor in de nabije toekomst zijn. Nu ben ik ook een stuk meer aan het twijfelen over de Pink Letter. Toch waar?
De rest eindigde wel een beetje zoals ik verwacht had. Theon/Sansa, Arya, Cercei's walk of shame, Dany en dan de langverwachte cliffhanger. Arme Jon. Hoewel het in het boek onzeker is, is hij hier overduidelijk dood. Hoewel ik zijn kansen hoger schat nu Melisandre in de buurt is. Ik kan me herinneren dat vorig jaar Ser Alliser na the battle of the Wall bijna een fan favorite werd genoemd door velen. Zal nu weer helemaal veranderen.
En dan nu een jaar wachten, op zowel het zesde seizoen als TWOW. Damn 
brymj
-
- 758 messages
- 829 votes
Ik had ook echt verwacht dat het gedaan zou zijn met de Boltons, in het boek leek het echt daar naartoe te leiden. Melisandre is in het boek gewoon nog in Castle Black, maar komt nu speciaal terug, een grotere hint hebben we niet nodig, in de serie heeft ze uberhaubt nog niks laten weten van dat ze Jon Snow's gezicht zag in haar vuur
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
Ik vermoed dat je het hebt op de speculatie dat ze Jon tot leven zal wekken?
Alles wijst er op inderdaad. Het zou ook werkelijk op niets slaan dat dit het einde is van Jon Snow na die hele opbouw bij the wall en alle hints en set ups naar wat zijn personage eigenlijk zal betekenen voor het verhaal. Dit kan misschien ook verklaren waarom ze LS nog niet hebben getoond. Zoals Sam enkele afleveringen terug tegen Olly zei: "Jon always comes back."
Mag het hopen ja!
Yep, dat is waar ik op doelde inderdaad
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Haha, sinds wanneer staat de serie erom bekend om de kijkers enige voldoening te geven m.b.t. fan-verwachtingen?
Olórin
-
- 43 messages
- 232 votes
Kan iemand mij vertellen in/met welk boek ze seizoen 5 nu zijn geëindigd?
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Kan iemand mij vertellen in/met welk boek ze seizoen 5 nu zijn geëindigd?
Dance of Dragons
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Ge-wel-dige seizoensafsluiter. Genoten van het begin tot het eind.
Sommige dingen waren (helaas) erg voorspelbaar: de dood van Selsye, de vergiftiging van Myrcella en de vlucht(poging) van Theon en Sansa. Gelukkig was de rest werkelijk fantastisch. Onder meer Arya, die eigenhandig even Meryn Trant weet om te leggen en de Walk of Shame van Cersei. Natuurlijk moet ik de dood(?) van Jon niet vergeten. Al lijkt het er toch echt op dat Melisandre hem weer tot leven zal wekken.
Al met al een top aflevering. Seizoen vijf begon wat stroefjes, maar heeft zich de laatste vier afleveringen van zijn beste kant laten zien met als uitschieter natuurlijk Hardhome.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Ik kwam net dit artikel tegen op facebook:
http://www.ew.com/article/2015/06/14/game-thrones-jon-dies-interview
Wat denken jullie hiervan? Ik hoop toch dat ze het doen om olie op het vuur te gooien haha. Zou me ook niks verbazen als ze de cast van seizoen 6 deels geheim gaan proberen te houden. Want ook Stannis is me niet honderd procent zeker.
Hij komt niet meer terug. Dat is wat D&D gezegd hebben. En ik geloof het maar. Ik heb m'n lesje nu wel geleerd met LS. Als ze zeggen dat iets niet gaat gebeuren dan gebeurt het ook niet.
CorvisChristi
-
- 382 messages
- 342 votes
Helaas. Geen LS dus. Gaat echt niet meer gebeuren ook. Hoeft ook niet meer. Ze hadden een geweldige mogelijkheid gehad om haar te introduceren (het was zowaar een open deur) en hebben de "weloverwogen" keuze gemaakt om die niet te benutten. Zonde, maar het zij zo.
Verder over het algemeen een goede afsluiter van misschien wel het grimmigste seizoen tot nu toe. Redelijk schokkende cliffhanger (ook al weten de fans van de boeken dat deze er al aan zat te komen) die tegelijkertijd weer niet zo heel schokkend is, omdat even daarvoor Melisandre met haar staart tussen de benen Castle Black binnenrijdt na haar blunder bij Stannis en ongetwijfeld over een aantal toverkunstjes bezit om Jon Snow weer van wat leven in de brouwerij te voorzien.
Enige smet was overigens dat hele gedoe rond Stannis, Selyse en zijn leger. Het was opeens allemaal binnen een vloek en een zucht bekeken en het gruwelijke offer aan de rode god in de vorm van zijn bloedeigen dochter een aflevering eerder bleek dus ook volledig zinloos. Het gaf een redelijk nare bijsmaak teweeg, plus het feit dat ik had gehoopt op een toffe slag om Winterfell. Niet dus...jammer!!
Voor de rest is het nu wachten op TWOW en verder afwachten wat ze er van zullen bakken met het 6de seizoen.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3031 votes
Hij komt niet meer terug. Dat is wat D&D gezegd hebben. En ik geloof het maar. Ik heb m'n lesje nu wel geleerd met LS. Als ze zeggen dat iets niet gaat gebeuren dan gebeurt het ook niet.
Alsof ze op dit punt zouden toegeven dat iemand terugkomt in de serie...
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Man man man, wat een enorme debacle wat Stannis betreft zeg. Al Seizoenen lang!
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2409 votes
Enige smet was overigens dat hele gedoe rond Stannis, Selyse en zijn leger. Het was opeens allemaal binnen een vloek en een zucht bekeken en het gruwelijke offer aan de rode god in de vorm van zijn bloedeigen dochter een aflevering eerder bleek dus ook volledig zinloos.
Niet zinloos De reden dat hij de slag verlies is door de offering, zijn mensen deserteren , zijn vrouw is dood, hij denkt niet helder meer. De offering is juist de reden dat dit allemaal zo geeindigd is.
CorvisChristi
-
- 382 messages
- 342 votes
Ik snap wat je bedoelt. Op deze manier kan je het ook bekijken. Als hij niet naar de rode vrouw had geluisterd, had hij wellicht wel kunnen winnen. Maar het voelt wel allemaal zo zinloos aan. Gezien de vijand ook niet bepaald uit lieverdjes bestaan. Ik vond het behoorlijk onbevredigend...
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
De laatste scène van seizoen 10 hoef ik nooit meer te zien... 'Uiteraard' heb ik in de boeken al een en ander gelezen, en wist ik van Jon's lot af, maar dan is nog is het zo pijnlijk en afschrikwekkend om te zien... Alle plotpretenties met Jon's personage in één keer verdwenen. Ontzettend onbevredigend ook hoe die Olly gebruikt wordt, wat een matig acterend ventje, dat in de boeken niet eens bestaat.
The Walk of Atonement vond ik dan wel weer enorm knap weergegeven, eigenlijk geheel zoals ik me die scène inbeeldde tijdens het lezen. Niet mijn favoriete actrice, maar Headey acteerde dit toch wel erg knap.
Benieuwd naar de verdere ontwikkelingen rondom Daenerys. De aanwezigheid van Tyrion in Mereen lijkt de plotlijn aldaar (voorlopig) te gaan redden.
Oorlog tussen Dorne en de Lannisters aanstaande dankzij Myrcella's vergiftiging. Op zich veelbelovend, ware het niet dat die Sandsnakes en die verschrikkelijke Elleria Sand mij op de zenuwen werken.
Gerechtvaardigde kill-off van Stannis, jammer dat dit dan weer door Briënne of Tarth moet gebeuren. Nog steeds teruggrijpen op seizoen 2 dus.
Aan het begin van de aflevering de bevestiging dat we volgend seizoen Old Town krijgen. Ik hoop op iets meer spanning daar dan Sam met z'n neus in de boeken.
Tot slot moet ik opmerken dat ik het eeuwig zonde vond dat we zo weinig te zien kregen van de Battle for Winterfell. Tuurlijk, de naderende nederlaag was duidelijk. Maar nu overheerst het gevoel dat we de choquerende scenes moesten zien, waarbij bezuinigd is op visueel spektakel. Aflevering 9 en 10 draaiden daarbij om de schokkende scenes, terwijl het vaak totaal niet duidelijk is welk hogere doel deze scenes dienen.
Ik hoop ontzettend dat Martin en de heren Benioff en Weiss weten waar ze naartoe aan het werken zijn. Het internet op willen blazen mag, maar hopelijk dient dat het verhaal, en niet de publiciteit. Voorlopig vrees ik het laatste.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Lectori salutem, maar in de boeken is het Lady Stoneheart.
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Wie of wat is LS?
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4694 votes
Ik zie hier vaak voorbij komen dat Stannis (die tak van het verhaal) nogal onrecht aangedaan wordt in de serie vergeleken met de boeken. Zou iemand dat even verder kunnen toelichten?
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
SHAME! SHAME!
Soms indrukwekkend, soms toch ook erg matig. Verhaallijnen lopen soms rommelig door elkaar en dan heb ik de boeken nog niet eens gelezen. Het is de kracht en de valkuil van Game of Thrones. Het is nog steeds wel een 8 waard dit seizoen, maar die 9 van sommige eerdere seizoenen heb ik nu niet teruggezien.
Nu weer een jaar wachten... het schiet ook gewoon niet op met deze serie. 10 afleveringen verder en sommige personages hebben volgens mij niets gedaan behalve van de ene naar de andere plek gaan. 
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Matig seizoen uiteindelijk.
- D&D houden zich meer bezig met shock value dan met het verhaal. Lees voor de grap een random interview van hen of een acteur. Het woord 'Shock' komt minimaal 20x voor.
- Verhaallijnen gaan nergens heen of bouwen op naar een Climax die er vervolgens niet komt.
- Personages leggen het loodje zonder dat het echt wat toevoegt aan het verhaal of gaan dood op een lamme manier.
- Te veel Cliff Hangers.
- Meerdere verhaallijnen zitten vol met onlogica. (Dorne, Battle of Winterfell en personages die blijkbaar kunnen teleporteren)
- Te veel fantastische personages zijn al dood.
- Minder belangrijke personages die niets te doen hebben krijgen te veel screentime.
- Irritante personages zoals Olly en de Sand Snakes.
- Duidelijk te merken dat bijna al het Budget in Hardhome en Fighting pitts is gegooid.
Seizoen 1 t/m 4 zijn allemaal een 9 of hoger waard, maar deze een 7 maximaal.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
sommige personages hebben volgens mij niets gedaan behalve van de ene naar de andere plek gaan.
Behalve Bran, die ligt nog steeds in die boom.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
vond seizoen 4 juist heel karig.
Ik vond seizoen 4 prima. Enige probleem was dat bepaalde zaken iets te ver uitgerekt werden. Kan zijn omdat 2 seizoenen voor boek 3 misschien wat teveel was, maar 1 seizoen was echt te weinig geweest.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Ik kwam net dit artikel tegen op facebook:
http://www.ew.com/article/2015/06/14/game-thrones-jon-dies-interview
Wat denken jullie hiervan? Ik hoop toch dat ze het doen om olie op het vuur te gooien haha. Zou me ook niks verbazen als ze de cast van seizoen 6 deels geheim gaan proberen te houden. Want ook Stannis is me niet honderd procent zeker.
Kan die link niet openen?
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Theon en Sansa (was toffer in de boeken, maar ach)
Je bedoelt alleen Theon
? Vond ik ook een sterk stuk in het vijfde boek. Zeker omdat zijn vlucht in de boeken een stuk gewaagder en spannender is. Diverse compagnons van hem worden dan ook nog afgeslacht, meen dat hij de enige is die het redt.
Robbie H.
-
- 82 messages
- 433 votes
Waarom kunnen veel mensen niet over de serie schrijven zonder continu naar de boeken te willen verwijzen? Is vrij irritant voor iemand die de boeken niet leest.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Waarom kunnen veel mensen niet over de serie schrijven zonder continu naar de boeken te willen verwijzen? Is vrij irritant voor iemand die de boeken niet leest.
Daarom staat het in spoilertags, Beste Robbie. Lijkt me vrij logisch dat mensen die de boeken wel lezen parallellen trekken/vergelijken. Uiteraard staat het je geheel vrij de boeken niet te lezen, maar je kunt moeilijk verwachten dat op dit forum met geen woord over de boeken gerept wordt.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
En dat was seizoen 5. De seizoensfinale beviel prima en is na hardhome mijn favoriete ep van het seizoen.
Het was absoluut het minste seizoen van de serie maar het was natuurlijk ook wel een bitch om te vertalen naar het scherm.
Hoogtepunten: Cersei's walk en Arya's scene. Cersei's walk vond ik bijzonder goed uitgevoerd. Kudo's voor Lena Headey.
For the watch viel me uiteindelijk niet tegen, al was het wel heel simpel in opzet. In de boeken was het een heerlijk chaos momentje. Ik was vooral blij dat the night's watch erbij betrokken was en niet alleen Olly.
Dan Stannis, dood of niet? Als die dood is dan vind ik het vreemd dat ze het niet lieten zien. Ik verwacht Stannis eerlijk gezegd nog wel in seizoen 6.
Dat 'the battle for winterfell' niet ging plaatsvinden had ik wel verwacht. Anders hadden we wel iets van beelden in de trailers gezien. Daarnaast is 2 gigantische battles in 1 seizoen natuurlijk qua budget niet te doen. Een cop-out vond ik het absoluut niet.
Aan subtiliteit ontbrak het wel weer. Stannis steekt zijn kind in de fik, zijn halve leger deserteerd, zijn vrouw hangt zich op, Melissandre vertrekt en hij wordt ook nog eens vernederd op het slagveld. Gooi er dan gewoon een komeet op. Not a fan.
Dorne....... Gaan we (hopelijk) nooit meer zien. Getransformeerd in een subplotje met als enig doel: Myrcella killen zodat Cersei pissed genoeg wordt op Jaime om hem alsnog naar The riverlands te sturen.
Want the riverlands verwacht ik in seizoen 6 toch zeker.
De boltons zijn niet verslagen, Brienne heeft niets meer te doen, Podrick is in leven gehouden, Davos ook, jaime, allemaal klaar voor een nieuwe verhaallijn. The red wedding is volgens mij niet 1 keer genoemd in seizoen 5. Bring it on.
Het zou heerlijk zijn om nog wat bekends in seizoen 6 te zien ipv een gestroomlijnde versie van the winds of winter voorgeschoteld te krijgen. Ook een prima oplossing voor de mensen die niet gespoilerd willen worden.
LS? Wie weet maar het zou me nu niet heel veel meer kunnen schelen.
Het wachten op the winds of winter is nu wel officieëel begonnen.